30 HDs welke PSU?

Pagina: 1
Acties:
  • 529 views sinds 30-01-2008

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:47

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Hi heb een (home) server en daar komt ongeveer 30 HDs aan te hangen

Heb pas uitgevonden dat een van mijn buren ongeveer net zo gek is als ik, en we hebben besloten om onze ADSL lijnen en servers samen te voegen en van een file/i-net server samen gebruik te gaan te maken

Het probleem is dat we dan ongeveer 30 HD's in een doos gaan stouwen en dus is mijn 470w PSU te klein word
En ja we hebben het er over gehad om een van de PSUs als slave PSU te gebruiken voor een aantal HDs alleen dan passen niet alle HDs meer in de doos

Wat ik heb begrepen is dat de 12v lijn het belangrijkste is voor een HD welke PSU zouden jullie aanraden

Het eindresultaat word een server met
2x raid controller "1. areca 12x" "1. promise 16x" sata raid6 controllers
1 optron 170
win2003 x64
4 GB mem
30 HDs en +9TB aan ruimte!!!!!

[ Voor 23% gewijzigd door BalusC op 10-06-2007 00:14 . Reden: Niet ter zake doende foto's post je maar in het show-je-server topic in HK ofzo ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Misschien niet geheel onbelangrijk, welke HD's ga je erin hangen? Kijk hoeveel wat die kunnen trekken en vermenigvuldig dat met het aantal schijven. Dan weet je wat je minimaal nodig hebt voor de HD's.
Zorg iig voor een goed merk voeding, een 500W Sweex is drie keer niks, een 500W OCZ daarintegen wel.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Naja, kijk in de specs hoeveel stroom die schijven trekken, en doe dat maal 30? Let er wel op dat tijdens het opstarten van een schijf er meer stroom getrokken wordt dan daarna.

specs

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Ziet er vet uit >:) Wel heel toevallig van je buren dan :P

Maar in ieder geval, ik neem aan dat niet alle schijven groter dan 40GB zullen zijn? Anders zou je nl wat kunnen investeren in nieuwe schijven bijv. 300GB heb je voor 100 euro tegenwoordig. Als je een nieuwe schijf koopt heb je meteen het voordeel van garantie+nieuw dus minder kans op uitval (in principe), en je hebt meteen een lager stroomverbruik.

Over de voeding: Zijn er wel voedingen die dit aankunnen? En is het dan nog wel rendabel aangezien die voedingen van 800 watt niet echt een hoog rendement hebben. Dan kun je volgens mij toch beter een master/slave opstelling regelen.

Macbook Pro, 640 WD extern

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom niet gewoon 9 1TB disks kopen? dat scheelt je een boel gezeik met de voeding en die kosten verdien je toch wel terug doordat je geen honderden euros voor een voeding kwijt bent (en aan zo'n bedrag moet je wel denken voor een goede voeding), en dat je bespaart op de stroomkosten.

Een voeding die anders dicht in de buurt komt is een BQT 800+W. Heb zo'n geval gehad en ik kon standaard al iets van 10 S-ATA disks aansluiten zonder molexsplitters te gebruiken. Dat was een heel aardig in ieder geval.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:58
300GB? Ik koop voor dat geld 500GB hoor...

@Dan, wel realistisch blijven. Voor een 1TB schijf betaal je meer dan 400 ballen terwijl 500GB nog maar 100 euro is...

[ Voor 59% gewijzigd door Andros op 09-06-2007 23:41 ]

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
fsfikke schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 23:32:
Misschien niet geheel onbelangrijk, welke HD's ga je erin hangen? Kijk hoeveel wat die kunnen trekken en vermenigvuldig dat met het aantal schijven. Dan weet je wat je minimaal nodig hebt voor de HD's.
Zorg iig voor een goed merk voeding, een 500W Sweex is drie keer niks, een 500W OCZ daarintegen wel.
Zijn bijna allemaal vrij nieuwe HD's 7200rpm sata schijven
boot 160GB samsung
2x 250GB wd R2 1x 400GB wd R2
12 x 750GB seagate
5x 500GB maxtor
9x 250GB maxtor sw raid 5
maratropa schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 23:33:
Naja, kijk in de specs hoeveel stroom die schijven trekken, en doe dat maal 30? Let er wel op dat tijdens het opstarten van een schijf er meer stroom getrokken wordt dan daarna.
De seagate 750GB gebruikt volgens hun website 13 watt max tijdens gebruik alleen staat er niks over opstart peak
De opstart peak word trouwens wel verminderd door de raid controller omdat hij de drive's een voor een opstart
Clox schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 23:36:
Ziet er vet uit >:) Wel heel toevallig van je buren dan :P

Maar in ieder geval, ik neem aan dat niet alle schijven groter dan 40GB zullen zijn? Anders zou je nl wat kunnen investeren in nieuwe schijven bijv. 300GB heb je voor 100 euro tegenwoordig. Als je een nieuwe schijf koopt heb je meteen het voordeel van garantie+nieuw dus minder kans op uitval (in principe), en je hebt meteen een lager stroomverbruik.

Over de voeding: Zijn er wel voedingen die dit aankunnen? En is het dan nog wel rendabel aangezien die voedingen van 800 watt niet echt een hoog rendement hebben. Dan kun je volgens mij toch beter een master/slave opstelling regelen.
Dacht dat de nieuwe +700w best weleen hoog rendement hebben met meer dan 80%

Verwijderd

Staggered spinup op Areca zorgt ervoor dat je geen heftige voeding nodig hebt.
En nieuwe 1TB schijven van Samsung zijn nog maar 240 euro, dat wordt al interessant.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

player-x schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 23:59:
[...]

Zijn bijna allemaal vrij nieuwe HD's 7200rpm sata schijven
boot 160GB samsung
2x 250GB wd R2 1x 400GB wd R2
12 x 750GB seagate
5x 500GB maxtor
9x 250GB maxtor sw raid 5

[...]

De seagate 750GB gebruikt volgens hun website 13 watt max tijdens gebruik alleen staat er niks over opstart peak
De opstart peak word trouwens wel verminderd door de raid controller omdat hij de drive's een voor een opstart

[...]

Dacht dat de nieuwe +700w best weleen hoog rendement hebben met meer dan 80%
Dan nog kan je beter 10 schijven van 13 Watt hebben dan 30 van 10 Watt. Dat laatste gebruikt veels te veel energie en ik vraag me ook af hoe je van plan bent om die schijven in te stellen. Je hebt zo veel verschillende schijven en dat dan weer op verschillende RAID controllers :?
Als je gewoon een aantal 750GB of 1TB'ers koopt is het veel makkelijker om in te stellen en te configureren.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 23:40:
Waarom niet gewoon 9 1TB disks kopen? dat scheelt je een boel gezeik met de voeding en die kosten verdien je toch wel terug doordat je geen honderden euros voor een voeding kwijt bent (en aan zo'n bedrag moet je wel denken voor een goede voeding), en dat je bespaart op de stroomkosten.

Een voeding die anders dicht in de buurt komt is een BQT 800+W. Heb zo'n geval gehad en ik kon standaard al iets van 10 S-ATA disks aansluiten zonder molexsplitters te gebruiken. Dat was een heel aardig in ieder geval.
En alle schijven die ik nu heb weg gooien ?
waaronder 12* 750GB seagate's
Ik zoek gewoon een goede PSU die genoeg power heeft om alle schijven van stroom te kunnen voorzien
En ook stabiel is, slechte PSU kan het leven van je schijven verkorten daarom gebruik ik ook een 1200va ups zit ook een goed net filter in

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Niet echt een OM issue, meer een voedingenissue.

Opslagmedia & I/O Controllers » Overige Hardware dus.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
fsfikke schreef op zondag 10 juni 2007 @ 00:06:
[...]

Dan nog kan je beter 10 schijven van 13 Watt hebben dan 30 van 10 Watt. Dat laatste gebruikt veels te veel energie en ik vraag me ook af hoe je van plan bent om die schijven in te stellen. Je hebt zo veel verschillende schijven en dat dan weer op verschillende RAID controllers :?
Als je gewoon een aantal 750GB of 1TB'ers koopt is het veel makkelijker om in te stellen en te configureren.
Of het nu makkelijk is of niet grote HDs kosten geld en we gaan gewoon gebruiken wat we hebben.
En als we meer ruimte nodig hebben dan gaan er wel een aantal kleinere schijven vervangen worden door grotere maar nu nog niet.

Dat het makelijker is weeten we ook wel maar heb geen geldboompje achter in de tuin staan :(

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Maar je snapt dat heftige voedingen ook geld kosten :P

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

player-x schreef op zondag 10 juni 2007 @ 00:09:
[...]

En alle schijven die ik nu heb weg gooien ?
waaronder 12* 750GB seagate's
Ik zoek gewoon een goede PSU die genoeg power heeft om alle schijven van stroom te kunnen voorzien
En ook stabiel is, slechte PSU kan het leven van je schijven verkorten daarom gebruik ik ook een 1200va ups zit ook een goed net filter in
Nou, die 12 750GBers zou ik natuurlijk niet weg doen (ik wist niet de exacte schivjen config natuurlijk). Maar die 250GBers zou ik wegdoen en er grotere disks voor terughangen (als je die nu verkoopt moet dat nog best te doen zijn zonder er meer op in te leveren dan je bespaart met een voeding).

Wil je echt extreem kwa voeding kun je natuurlijk dit gaan gebruiken: nieuws: 'Moeder aller voedingen' levert twee kilowatt

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 10 juni 2007 @ 00:19:
Wil je echt extreem kwa voeding kun je natuurlijk dit gaan gebruiken: nieuws: 'Moeder aller voedingen' levert twee kilowatt
:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
30 HDs welke voeding zou het beste zijn?
Was mijn vraag niet dat ik beter een aantal van mijn HD's weg kan doen en omruilen of een 2kw voeding zou moeten kopen ect.
JA weet dat het een extreem aantal is maar plz blijf on-topic
Zoek een PSU geen systeem/upgrade advies

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

player-x schreef op zondag 10 juni 2007 @ 00:35:
[...]

Was mijn vraag niet dat ik beter een aantal van mijn HD's weg kan doen en omruilen of een 2kw voeding zou moeten kopen ect.
De reden dat ik met deze voeding kom is omdat je wel erg op je 12V rails moet gaan letten op het moment dat je 30 disks tegelijkertijd aan het ding hangt, zeker als ze opspinnen. Ze trekken nogal wat, en ook al kan je voeding misschien wel 800W leveren, als het allemaal aan 1 12V rail hangt kan het nog wel eens teveel worden (wattage is dan minder belangrijk, maar amperage heb je dan eerder mee te maken).
Die 2KW voeding was eigenlijk de enige die ik zo kon vinden met meer dan 2 12V rails. 2 12V rails kan misschien nog genoeg zijn, maar vraag me af of het stabiel genoeg is (gezien hdds niet vrolijk worden van instabiele voedingen... daardoor had ik gisteren 2 320GBs dood... zoiets wil je zeker niet met een 9TB bak).

Verwijderd

met 1KW zal je wel toekomen:
http://azerty.nl/producte...l/52/14617/prostream.html

1000W Configuration
Dimensions: 150 x 140 x 86mm
3 year warranty backed by OCZ’s exclusive PowerSwap™ replacement program. No more endless return-for-repair loops!
Technical specifications
Internal 80mm fan
4 Channel 12V Output provides stable electric power to computer components
4 Channel PCI-E connectors
Dual CPU support: provides 8-pin 12V dual CPU support with stable voltage
20+4 pin: compatible with all motherboards available on the market
4pin & 8pin: accords with the requirements of CPU in ATX or EPS 12V V2.91 systems
Active PFC: enhances utilization of energy
Over Voltage and current protection: A complete protection circuit is implemented, protecting every component in your system.
Environmental protection specifications: accords with WEEE & RoHS by Europe
115Vac 60Hz / 230Vac 50Hz
+3.3V(28A), +5V(30A), +12V1(20A), +12V2(20A), +12V3(20A), +12V4(20A)

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 00:53 ]

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:18
Die geheugenreepjes gaan ook stroom slurpen. Dit is denk ik teveel voor welke voeding dan ook, aangezien hij zo ongelofelijk veel ampère nodig heeft van de voedingrails. Mij lijkt het beter, als het kan, gewoon twee bakken te laten draaien met de helft van de HD's in 1, en de andere helft in de andere. Dan nog ist veel :o

PHILIPS Motional Feedback 544

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gniels schreef op zondag 10 juni 2007 @ 00:57:
Die geheugenreepjes gaan ook stroom slurpen. Dit is denk ik teveel voor welke voeding dan ook, aangezien hij zo ongelofelijk veel ampère nodig heeft van de voedingrails. Mij lijkt het beter, als het kan, gewoon twee bakken te laten draaien met de helft van de HD's in 1, en de andere helft in de andere. Dan nog ist veel :o
Geheugen zuipt niet zo heel veel hoor. Ik denk dat je met zo'n 1000W voeding nog wel uit de voeten kan (gezien die nog 4 12V rails hebt). Dat hangt er natuurlijk ook vanaf wat de cpu e.d. gaat vragen, je hebt op de 12V 80A staan, dat gaan die schijven nu ook weer niet trekken als het goed is (tenzij de pieken erg hoog liggen, dan kom je toch uit bij een zwaardere voeding). De enige manier om dit te doen is gewoon het verbruik van iedere hdd te meten en kijken wat ze als piek trekken. Al denk ik dat je redelijk safe zit als je voor 1A per disk uitgaat.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

player-x schreef op zondag 10 juni 2007 @ 00:09:
Los van dat 2kW monster is er niets wat aan je eisen voldoet. 30 maal 25W is wat je nodig hebt, en dat is 750W, plus je systeem nog, dus je zit hoe dan ook dicht tegen een kilowatt vermogen aan. Met twee of drie voedingen is het een eitje, maar dat wil je niet, dus heb je een probleem.

http://www.melrow.nl/products/details/rm51900-001.htm
Afbeeldingslocatie: http://www.cesell.com/images/thumbnails/t_131495.jpg
Maar: kost 2000 euro, en dan moet je nog een zwaardere voeding erbij kopen. De standaard 900W is niet genoeg.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-12-2025

_AvA_

en dat ben zo.

staggered spinup moet hier zijn doel kunnen bewijzen. Even uitzoeken hoe dat werkt. Die 750GB schijven zullen het volgens mij wel doen.

Droogkloot.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

_AvA_ schreef op zondag 10 juni 2007 @ 01:17:
staggered spinup moet hier zijn doel kunnen bewijzen. Even uitzoeken hoe dat werkt. Die 750GB schijven zullen het volgens mij wel doen.
Ik vraag me alleen af wat de schijven doen als ze eenmaal draaien. Staggered spinup ken ik juist als iets wat je doet bij het aanzetten. Maar stel ik ga ineens data opvragen van die gigantische array (want het lijkt me sterk dat dit gezien wordt als 30 losse drives, eerder als 3 arrays van ieder 10 disks ofzo). Als dan alle disks aanslaan dan kun je een aardige piek verwachten.

Maar ook met staggered spinup tijdens het draaien heb je nog een monster van een voeding nodig wil je het stabiel kunnen laten draaien en niet op het randje zitten.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
WD HD info
Electrical Specifications
Current Requirements
12 VDC
Read/Write 550 mA
Idle 450 mA
Standby 16 mA
Sleep 16 mA

5 VDC
Read/Write 850 mA
Idle 690 mA
Standby 370 mA
Sleep 360 mA

Power Dissipation
Read/Write 10.75 Watts
Idle 8.90 Watts
Standby 2.00 Watts
Sleep 2.00 Watts

Seagate info

Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/1966/utennavnha1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ocztechnology.com/drivers/GameXstream_600W_chart.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ocztechnology.com/drivers/GameXstream_700W_chart.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.ocztechnology.com/drivers/GameXstream_850W_chart.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.ocztechnology.com/drivers/GameXstream_1010W_chart.jpg

Thermaltake toughpower 750w
Voltage +3.3V +5V +12V1 +12V2 +12V3 +12V4 -12V +5VSB
Max.
Load 30A 28A 18A 18A 18A 18A 0.8A 3A
Min
Load 0.5A 2.0A 1.0A 1.0A 1.0A 1.0A 0A 0A
Peak
Load -- -- -- -- -- -- -- 3.5A
Load
Reg. +3,-3% +3,-3% +3,-3% +3,-3% +3,-3% +3,-3% +9,-5% +5,-3%
Ripple
V(p-p) 50 mV 50 mV 120 mV 120 mV 120 mV 120 mV 120 mV 50 mV

Wat ik uit de Nr's op maak is dat Thermaltake 750w genoeg zou moeten zijn of mis ik iets

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als ik dit plaatje goed lees
Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/1966/utennavnha1.jpg
trekt 1 van die disks 2.8A als peak op de 12V lijn. Voor het gemak gaan we er even vanuit dat iedere disk dat doet, dan kom je dus uit op 84A. Dan ga je dat dus al niet redden met die 1000W voeding die net aangedragen werd. En ook al vond je mijn optie onzinnig, als die 2.8A echt klopt en iedere schijf tegelijk zoveel trekt zit je toch aardig dicht bij die 2KW voeding. Het is namelijk niet het wattage, ook het Amperage is even belangrijk. Zeker als je bedenkt dat er ook nog een Opteron van de 12V lijn moet snoepen.

[ Voor 6% gewijzigd door TERW_DAN op 10-06-2007 01:28 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

player-x schreef op zondag 10 juni 2007 @ 01:22:
Wat ik uit de Nr's op maak is dat Thermaltake 750w genoeg zou moeten zijn of mis ik iets
Zodra je 'm voor het eerst aanzet gaat de voeding direct op z'n bek van de startup-current. 'Staggered Spin' klinkt leuk, maar je bestaande schijven ondersteunen het niet (want het zijn consumentenschijfjes) en schijven vervangen was ook geen optie. Je moet dus zonder problemen de 25W startup-current per schijf kunnen leveren.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
burne schreef op zondag 10 juni 2007 @ 01:29:
[...]

Zodra je 'm voor het eerst aanzet gaat de voeding direct op z'n bek van de startup-current. 'Staggered Spin' klinkt leuk, maar je bestaande schijven ondersteunen het niet (want het zijn consumentenschijfjes) en schijven vervangen was ook geen optie. Je moet dus zonder problemen de 25W startup-current per schijf kunnen leveren.
Ok of de Nr's liegen of ik heb op het moment een super voeding met een rendement van 150%.
want heb nu een Antec 450w en die trok 11x 160GB samsung 5400rpm + de rest van mijn huidige (7x750(-2) 2x250 1x400 1x500 1x160) systeem op 2x 750GB na die ik er later bij heb gekocht

Verwijderd

Hm Seagate 7200.10, Samsung T166 en Maxtor MaxLine ondersteunen gewoon staggered spin-up hoor. Dan kun je met 500W voeding in principe al uit de voeten. :)

Je andere (oudere) schijven even controleren over die het wel ondersteunen, maar die 750GB schijven van je verwacht ik geen problemen. En ja in Areca kun je de mate van staggered spinup ook instellen. Dus dat komt wel goed dan.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 04:50 ]

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 10:59
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 00:03:
Staggered spinup op Areca zorgt ervoor dat je geen heftige voeding nodig hebt.
En nieuwe 1TB schijven van Samsung zijn nog maar 240 euro, dat wordt al interessant.
1TB en 240 euro? :). Type foutje?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

player-x schreef op zondag 10 juni 2007 @ 01:55:
[...]

Ok of de Nr's liegen of ik heb op het moment een super voeding met een rendement van 150%.
want heb nu een Antec 450w en die trok 11x 160GB samsung 5400rpm + de rest van mijn huidige (7x750(-2) 2x250 1x400 1x500 1x160) systeem op 2x 750GB na die ik er later bij heb gekocht
Het ligt er heel erg aan hoe je het berekent. Ik ben uitgegaan van de max waarde van de schijven en uitgaande als die allemaal tegelijkertijd het max van de voeding vragen. En dan kom je dik boven de 1KW uit namelijk. Maar dit meer omdat ik weet dat hdds het niet leuk vinden als ze spanningsdipjes te verduren krijgen op grote schaal.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

player-x schreef op zondag 10 juni 2007 @ 00:35:
[...]

Sorry, maar bel dan een helpdesk maar ofzo... :/

Als je GoTters om advies vraagt gaan mensen meedenken met je en misschien out-of-the-box oplossingen voorstellen in andere richtingen dan je zelf zit te denken. Als je daar niet voor open staat dan ben je op GoT niet op het juiste adres :o

En dan nog, niemand verplicht je om in te gaan op wat anderen voorstellen. Trouwens, hier al gekeken? - Welke voeding heb ik nodig? Deel 17

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 10-06-2007 14:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.