Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien mijn huidige Windows XP installatie gecrashed is, ben ik aan het rondkijken of ik misschien een ander OS kan installeren, omdat ik XP een beetje beu aan het worden ben.

Ik wilde een tijdje terug de overstap naar Ubuntu maken, maar dat is helaas niet doorgegaan omdat ik Adobe Audition en Adobe Photoshop CS3 toch echt hard nodig heb, en het zowat dagelijks gebruik.

Vista kieteld me een beetje, aangezien het allemaal nieuw is, en ik het ook wil proberen. Ik weet alleen niet of mijn PC snel genoeg is, want ik wil wel een snel reagerend computertje.

Mijn PC
Intel C2D E4300 @ 2.5 Ghz
1 GB DDR
160 GB S-ATA
ATI Radeon X800 Pro 256 MB

Wat doe ik met mijn PC?
Vooral webdevelopment (Photoshop, Zend Studio) en audio opnemen en bewerken (Audobe Audition 2.0, Fruityloops). Verder ook gewoon de dagelijkse bezigheden zoals MSN, internet, office en op zijn tijd een potje SA:MP (San Andreas Multiplayer).

Is het slim om over te stappen op Vista? Ik lees dat veel mensen er niet blij mee zijn, aangezien het veel geheugen verbruikt. Omdat ik zelf veel audio opneem en bewerk, weet ik niet of het een slim idee is voor mij. Audio bewerken is sowieso al geheugen freten, en Vista erbij.. Ik weet niet of het slim is. Aero hoeft niet aan, ik heb er nog nooit mee gespeeld maar ik denk dat ik het bij voorbehoud niet persee hoef.

Wat is het slimste om te doen in mijn situatie? Blijven bij Windows XP, of toch upgraden naar Vista?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:14
Blijf bij XP, eventueel dualboot met Ubuntu. Multitasken in vista met 1 GB ram is echt geen lol.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Cyphax

Moderator LNX
Waarom ben je XP beu aan het worden? Dat is natuurlijk wel relevant. Je PC is snel zat. Je zou kunnen overwegen er 512 of 1024MB aan geheugen bij te zetten, dat is nooit weg natuurlijk. :)

* Cyphax zou bij XP blijven omdat er betere drivers voor zijn. Maar ik weet niet zeker of dat in jouw geval nog problemen op zou leveren.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou bij XP blijven, maar dat is meer omdat Vista me helemaal niet aanstaat. Ik zou zeggen,probeer VIsta gewoon eens en kijk hoe het draait. Maar op jouw pc zou ik toch zeker XP kiezen.
En waarom ben je XP beu aan het worden? Ik vind het ook niet het meest geweldige OS, maar het werkt voor de meeste mensen prima, en als ik het vergelijk met Vista is XP gewoon lekkerder om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Gezien je software eisen denk ik dat het verstandiger is nog even bij XP te blijven.

Je OS is in jouw geval de basis waarop je je productiviteit (audio en webdev) aflevert. Daar wil je geen compatibility vraagstukken met je software bij hebben.
Tenzij je al hebt onderzocht of daar geen problemen mee te verwachten zijn natuurlijk :)
Ik lees dat veel mensen er niet blij mee zijn, aangezien het veel geheugen verbruikt.
De reden daarvoor staat ook in de Vista FAQ (die je uiteraard al gelezen had toch? :P ), en ach, RAM is toch cheap nu :Y)

[ Voor 43% gewijzigd door alt-92 op 09-06-2007 22:05 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan het me heel goed voorstellen ja dat je xp beu bent, en zeker als je op vista werkt dan wil je echt niet meer terug naar xp. het is wel zo dat het meer geheugen vreet, dus je zou er 1 gig bij kunnen doen en dan vista nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 22:09:
ik kan het me heel goed voorstellen ja dat je xp beu bent, en zeker als je op vista werkt dan wil je echt niet meer terug naar xp. het is wel zo dat het meer geheugen vreet, dus je zou er 1 gig bij kunnen doen en dan vista nemen.
Waarom zou je niet meer terug willen naar XP? Ik heb Vista ervaren als traag, log, niet gebruikersvriendelijk en biedt weinig features boven XP, terwijl het wel veel meer vraagt van je systeem.

Daarbij voldoet XP voor 99% van de mensen meer dan prima. Dus waarom een dure licentie kopen als er geen meerwaarde aanzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

Ja, maar je moet wel een extra budget hebben voor een nieuwe CPU, grafische kaart, schijfruimte, en geheugen. En een nieuwe muis natuurlijk. Indien het je nog niet is opgevallen: in Vista moet je voor hetzelfde 20 keer meer klikken dan in XP. Daarom vind ik de overgang van 98 naar XP een top iets, maar Vista's 'gebruikvriendelijkheid' is omgeslagen in meer moeten klikken voor minder en pure omslachtigheid en dat is overkill. En als ik eerlijk moet zijn, het thema en de icoontjes vind ik absoluut niet mooi tegenover XP of Ubuntu/Linux.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
The Triad schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 22:24:
Indien het je nog niet is opgevallen: in Vista moet je voor hetzelfde 20 keer meer klikken dan in XP.
Noem eens een paar voorbeelden? Ik ben ze eerlijk gezegd nog niet zo extreem tegengekomen.

Sommige dingen kosten zelfs minder moeite om te bereiken dan eerst (vooral als je de searchfunctie en sorterings/stack functies van Vista goed gebruikt).
Voorbeeld: als je stack on size kiest, worden zelfs bestanden in verschillende subdirectories op grootte uitgefilterd.
Dat noem ik nou handig :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 22:12:
[...]

Waarom zou je niet meer terug willen naar XP? Ik heb Vista ervaren als traag, log, niet gebruikersvriendelijk en biedt weinig features boven XP, terwijl het wel veel meer vraagt van je systeem.

Daarbij voldoet XP voor 99% van de mensen meer dan prima. Dus waarom een dure licentie kopen als er geen meerwaarde aanzit.
dat vista trager is valt nog wel mee. xp vervuilt, heb ik met vista(nog) geen last van, en draai er nu al een half jaar mee. blue screens dat gebeurde bij xp nog wel eens vooral middenin een spel, bij vista nog NOOIT gehad. en zo kun je nog wel een tijdje door gaan maar daar is dit topic niet voor bedoeld.

@The Triad
bedoel je het niet net andersom met dat klikken? dat je in xp 20x meer moet klikken? ik neem aan dat je zelf geen vista hebt anders zou je dit niet gezegd hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 22:56:
xp vervuilt, heb ik met vista(nog) geen last van, en draai er nu al een half jaar mee.
offtopic:
Toch opvallend dat zodra er een nieuwere versie uit is de vorige bijna geen goed meer kan doen (verhoudingsgewijs dan) ;)
Dat vervuilen is toch iets waar de user zelf de hand in heeft grotendeels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Met 1Gb draait Vista op zich ook wel okee (al is 512Mb of 1Gb erbij geen slecht idee).
De rest van je systeem is meer dan prima voor Vista.
Same here.
Vista met 1,5Gb of 2Gb is net zo snel al dan niet sneller als XP met 1Gb.
Terw_Dan schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 22:12:
[...]
Ik had dus dat gevoel toen ik na een tijdje Vista weer XP nam. Het is minder gebruikersvriendelijk, voelt een stuk trager aan, is onhandiger en mist behoorlijk wat handigheidjes van Vista (waar je na een tijdje afvraagt hoe je ooit zonder kon :P )
The Triad schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 22:24:
[...]

Ja, maar je moet wel een extra budget hebben voor een nieuwe CPU, grafische kaart, schijfruimte, en geheugen. En een nieuwe muis natuurlijk.
Ik ga ervanuit dat het sarcastisch is?
Ik heb Vista ook prima draaien op mijn 'oude laptop' (een Compaq met een P3 800Mhz, 640Mb).
Indien het je nog niet is opgevallen: in Vista moet je voor hetzelfde 20 keer meer klikken dan in XP.
:?
Ik ervaar juist dat ik een stuk minder moet klikken dan bij XP

Daarnaast gaat Vista véél beter om met eventuele instabiliteit van slechte drivers, slechte software of stervende hardware dan XP.
Overigens kan je Vista gewoon 30 dagen gebruiken, zonder dat je een licentiecode hoeft in te vullen, dan kan je even proberen en kijken of het je bevalt :)

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 10-06-2007 00:41 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens kan je Vista gewoon 30 dagen gebruiken, zonder dat je een licentiecode hoeft in te vullen, dan kan je even proberen en kijken of het je bevalt :)
je kunt het 120 dagen gratis gebruiken hoor. slmgr.vbs -rearm bij uitvoeren intypen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als je systeem met 1GB uitbreidt, dan is Vista zeker wel aan te raden. Vista gaat beter om met geheugen en je pc is snel zat om Vista vloeiend te laten draaien. Kijk ook eerst of er al goede drivers zijn voor al je hardware. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet het nog goed, in April naar de PC dumpdag met Terw_Dan en dionb, en de lol die wij beleefden, omdat Microsoft weer een groots over gemarket foldertje had gemaakt. Met leuzen zoals "sneller, veiliger, makkelijker". Nu is een beetje relativeren altijd op zijn plek, maar men hoeft zeker geen rocket scientist te zijn om te weten dat het een tikkeltje overdreven is allemaal. Daarom wil ik het zelf hier ook met een beetje nuance neerzetten/onderbouwen;

- op mijn Acer 1694 WLMi draait Vista daadwerkelijk ruk (*kuch* nuance). gaat hier om een Pentium M @ 2.00 GHz., 1 GB. RAM, en een 4200 omwentelingetjes/minuut sata schijfje.
- op mijn werkbak, c2d E6300 @ 1.8 GHz., draait vista geweldig, en naar mijn mening zelfs beter dan XP. het voelt minder log & traag aan, en zeker de nieuwe zoekfunctie alla spotlight is een zeer welkome verandering. mijn desktop is niet langer clogged met 10,000 snelkoppelingen naar mijn geliefde applicaties, ik hoef ook niet meer eeuwenlang te zoeken naar wat ik nodig heb, gewoon windows toets, word intiepen, en enter, en daar heb ik microsoft word 2007 binnen 2 seconden voor mijn neus staan.
- de reden dat vista zo traag draait op mijn laptop is een beetje een teleurstelling. hier zijn wellicht meerdere redenen voor, al is mij nog niet helemaal duidelijk welke; het gaat hier om een single core CPU, dus misschien is thread-management binnen vista op single-cores gewoon ruk. zit 1 GB aan DDRII in, nou is het geen 2 GB, maar ik zou niet verwachten dat het OS vanwege mijn hoeveelheid geheugen zo brak gaat draaien (echt wereld van verschil met mijn werkbak). Er zit een 4200 rpm schijfje in, deze stond ook eerder op slowmo mode in systeeminstellingen, maar na verandering heeft dit geen verder merkbaar positief effect gehad.
- op dit moment wil ik vista op de werkbak zeker eventjes behouden. kijken of de installatie het nog zo goed uit houdt na een tijdje. ik zou jou dus aanraden hetzelfde te doen, desnoods dualboot samen met XP en een ander OS, vooral omdat je hardware ruimschoots aan de vereisten voldoet.
- je kan nog een beetje met het OS zelf gaan tweaken en eventueel een hoop onnodige vista-services uitschakelen. zelf heb ik dit nog niet gedaan omdat ik geen last heb van logheid.
- persoonlijk vind ik linux altijd een beetje een teleurstelling, ik hou erg van het open source, maar ik kan het niet helpen dat ik altijd wel iets mis als ik het uiteindelijk met bloed zweet en tranen draaiend heb gekregen.
Pagina: 1