WC Vraag: Op voorhand ingebouwde kit voldoende?

Pagina: 1
Acties:

• MadmartiganL
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-11-2025
Goeiedag!

Ik zit al een tijdje met het idee van over te stappen op waterkoeling, maar heb hier totaal geen ervaring mee. Ik dacht dat het het simpelste zou zijn als ik dus een case + kit zou aanschaffen. Mijn oog was gevallen op de Thermaltake Kandalf LCS/Thermaltake Armor LCS cases vanwege hun aantrekkelijke prijs en toch wel goede reviews.

Ik vroeg mij af of deze kits het aankonden om een C2D E6600 (@3.6Ghz) en een Radeon HD 2900XT (Niet OC'ed, en van het moment dat er koelblokken beschikbaar zijn) koel te houden, en ook of het het wel waard is om hiervoor een waterkoeling aan te schaffen.

Ook is er niet echt eenduidigheid over hoe goed TT WC nu eigenlijk is, sommigen beweren dat hij fantastisch koelt, terwijl anderen dan weer zeggen dat er rap lekkages komen en toch maar zo-zo is. Nu, voor deze prijs verwacht ik geen uber-koeling, maar toch wel een fatsoenlijk instapmodel waar ik enig plezier aan kan beleven. Ik had hier graag wat meningen van wat meer ervaren mensen gezien ;)

Alle advies is welkom!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor WC vragen hebben we het WC topic. Dit kan gewoon daar.

Op zich zijn die TT setjes wel redelijk. Ze kunnen alleen nooit op tegen een goede zelf samengestelde set. Alleen de CPU moet wel lukken, of je die 2900 er ook bij kan pakken met dat setje zou ik niet weten.

In mijn mening kan je voor WC beter wat meer geld uitgeven voor een goede set ipv zo'n TT setje.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

denk vooral dat de radiator de combo cpu+gpu niet aan kan, gezien de niet geringe warmteproductie van de 8800 en hd2900 serie.

Misschien een idee om een groter radiator te kopen,maar goed dan blijf je bezig en word een custom setje ook wel weer aan te raden :)

http://specs.tweak.to/16495

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
Als je zoveel geld uitgeeft aan goede hardware dan zou ik niet besparen op de waterkoeling.
Je raad het al; er zit water in. Ik zou niet willen dat mijn dikke setup zou beschadigen door een lek van een goedkoop setje.
Je kunt die combinatie makkelijk voor 200€ koelen.
Een thermaltake is 100€? geef je die 100€ meer maar uit.

• MadmartiganL
Heephstan schreef op zondag 10 juni 2007 @ 19:44:
denk vooral dat de radiator de combo cpu+gpu niet aan kan, gezien de niet geringe warmteproductie van de 8800 en hd2900 serie.

Misschien een idee om een groter radiator te kopen,maar goed dan blijf je bezig en word een custom setje ook wel weer aan te raden :)
De radiator in de Armor is 240x120, en in de Kandalf 360x120, wat toch niet zo heel klein is. Of ligt het aan iets anders?

En Slitch, je hebt wel gelijk. Zijn er merken/setjes/combinatie van losse onderdelen die je me kan aanraden?

• Slitch
Dan moet je in het grote waterkoelingstopic kijken.
3x120 Cooltek maxistream en een liang DDC pomp.
Een swiftech microres is een makkelijk reservoir.]
Slangen innovatek spezialschlauss 10/8 en schroef koppelingen.
Voor CPU blok kun je of voor een duitse gaan (heatkiller, nexxos XP of zern PQ+) of voor een amerikaanse. (swiftech apogee)
Ik weet niet welke koelblokjes geschikt zijn voor een HD2900.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Slitch schreef op maandag 11 juni 2007 @ 12:13:
Dan moet je in het grote waterkoelingstopic kijken.
3x120 Cooltek maxistream en een liang DDC pomp.
Een swiftech microres is een makkelijk reservoir.]
Slangen innovatek spezialschlauss 10/8 en schroef koppelingen.
Voor CPU blok kun je of voor een duitse gaan (heatkiller, nexxos XP of zern PQ+) of voor een amerikaanse. (swiftech apogee)
Ik weet niet welke koelblokjes geschikt zijn voor een HD2900.
Vind dit wel een beetje over the top? die liang die swiftech res ?

ach je moet zelf maar kijken.

Wb. de thermaltake waterkoelingsetjes : ik had er niet bij stilgestaan dat in die kandal cases zelf een waterkoeling zit, ik dacht dat je een thermaltake bigwater set wou gaan kopen, en daar ben ik niet zon fan van... De waterkoeling in die kasten kan voldoende warmte afvoeren en ik zou dan ook bij deze gewoon aanraden om de waterkoeling die in die kast zit te gebruiken in het kader van compatibiliteit en gebruikersgemak.

ik zou wel even kijken hoe goed de pomp is als hij strak meerdere dingen moet gaan koelen (hoewel een cpu en 1 gpu blokje nog wel lukt :))

http://specs.tweak.to/16495

• Slitch
Een E6600 op 3.6 ghz zal nog wel wat warmte afgeven.
Met wc blijf ik erbij: goedkoop is duurkoop.
Een liang pomp en swiftech res zijn met koppelingen 70€, 2x120 exstream rad (inc fans) ongeveer €45 slang, vloeistof en koppelingen 20€, cpu 35€, gpu + ramsinks ~40€
Voor 210 heb je een super set!
Het kan natuurlijk voor minder geld, je kunt inderdaad nog eens 30 besparen op de pomp.
Dan raad ik je aan om voor een alphacool eheim station te gaan.
CPU en GPU kunnen ook goedkoper.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je voor een Liang pomp gaat heb je dat Swiftech Micro res ook wel echt nodig. Vrijwel alle andere reservoirs werken voor geen meter met een Laing. De pomp is gewoon te sterk en je krijgt gigantisch veel lucht in de setup.

Ben het met Slitch eens dat goedkoop bij WC duurkoop is. Je hoeft zeker niet het beste van het beste te nemen maar ga in ieder geval wel voor een set van een goed merk, of stel zelf iets samen met goede onderdelen.

Alphacool heeft voor niet al teveel geld prima spul. Je hebt voor rond de 50 euro al een 3x120mm rad van Alphacool. Ook de blokken zijn best goedkoop maar presteren prima. Een Eheim 1048 pomp voldoet voor bijna elke setup prima en is zeer betrouwbaar. Mijn oude Eheim 1046 heeft iets van 4 jaar gedraait bij mij en doet het nu bij iemand anders nog steeds goed.

Verwijderd

Swiftech wordt een paar keer genoemd. Swiftech heeft ook een prebuild watercooling case *what's in a name :)* Is op basis van een Antec big tower. Hij heet Quiet Power P180.

Verwijderd

Overigens is het een beetje raar dat de goedkope setjes meer kans hebben op lekken (hoewel dat zeker wel het geval is)

Zelf kun je namelijk voor zo goed als geen geld een lekvrij systeem maken, een custom systeem is dus het overwegen waard.

• Deodatus
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-01 09:40
Mij lijkt de Kandalf LCS ook wel wat. Waar in dit topic naar mijn mening een beetje overheen gekeken wordt is dat de wc-setup in de Kandalf/Armour geheel in de kast zit voorgeïnstalleerd. Je hoeft dus niet zelf rads te plaatsen of zelfs met de dremel aan de slag. Voor iemand zonder ervaring met waterkoeling (being me) lijkt me zo'n kast wel handig.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Maar er zijn ook kasten (CM stacker bijvoorbeeld) die 2 120 mm gaten bovenelkaar hebben. Hier kun je zonder moetje gewoon een 240mm radiator op schroeven. Dan kun je gewoon een set zelf samenstellen welke veel beter presteert en wss ook stiller is zonder te gaan dremelen in je kast oid.

• Deodatus
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-01 09:40
Ik heb alleen een P180B die nogal krap is, dus ik zou sowieso een nieuwe kast moeten kopen. De Kandalf lijkt me dan handig omdat ik dan niet zoveel zelf hoef te doen.

• Slitch
Geloof me; het inbouwen is echt niet lastig.
Je hoeft alleen wat rechte lijnen uit te zagen en wat bij te vijlen.
De rest is nog makkelijker; wat slangetjes op maat snijden/knippen, erin steken en vast draaien.
Ontluchten is ook niet zo lastig, de pomp 4/5 sec aan aan, even uit (bijvullen) en weer 4/5 sec aan.
De liangs zijn inderdaad lastig met een andere res dan een microres van swiftech.
Bij mij spoot het water uit het buisje (Cape Coolplex 25)doen ik em te lang aanhield bij het vullen.

Een goede waterkoeling set is een investering, vaak is bij een upgrade alleen een andere houder of deksel nodig.

• MadmartiganL
Bedankt voor al de reacties!

Ik heb toch besloten voor de case te gaan, maar met een andere pomp en res. Het enige probleem is, de radiator en de CPU blok hebben 3/8" aansluitingen, en de pomp/res die ik wil 1/2" aansluitingen. Welke koppelstukken (of welk merk) zouden hiervoor het beste zijn? Of moet ik gewoon een pomp/res kiezen met standaard 3/8" aansluitingen?

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-01 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

mischien moet je gewoon vragen of ze dit topic willen sluiten en stel je je vraag nogmaals in het waterkoeling topic?
Pagina: 1