Probleem met Highpoint Rocketraid 2300

Pagina: 1
Acties:

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:46
Beste mede-tweakers

Ik heb vandaag na wat problemen (verkeerde controller geleverd) een Highpoint Rocketraid 2300 binnen gekregen. In eerste instantie deed ie het, drivers en utility's geinstalleerd maar na een reboot kwam de bios van de controller niet voorbij en kon Windows het ding ook nergens meer vinden. Dus ik stop em voor de gein in me andere pc, geen problemen, die pakte het ding gewoon op en werkte naar behoren. Eerst de bios van de controller bijgewerkt naar v2.01 (laatste versie) op me tweede pc, controller terug in eerste pc, zelfde verhaal. Daarna moederbordbios van eerste pc geupdate naar F7 (nieuwste bios) maar ook dat mocht niet baten. Alle harde schijven los gehaald, de onboard Gigabyte (Jmicron) raid controller uit gezet en nog steeds geen effect. Ik snap er geen klote van aangezien het kaartje in me andere pc perfect werkt. Iemand enig idee?

Specs:

PC 1 (naam: Odin)

Intel C2D E6600 (+Zalman CNPS 8000)
Gigabyte GA-965GM-S2 (bios F7 nu dus)
2x 1GB Value Select ram van Corsair (DDR2-667)
Sapphire HD 2900XT (alles stock, ATI Catalyst 7.5)
Creative X-Fi Elite Pro
Antec NeoHE 550W
WD Raptor 74GB ADFD
3x WD 500GB RE
Silverstone SG01e (ja, die zit dus propvol :+ )

PC 2 (naam: Thor)

AMD Athlon 64 3000+ (stock cooling, socket 939)
Gigabyte GA-K8N51GMF-9 (bios F7)
2x 512MB van TakeMS (DDR-400)
Momenteel onboard GeForce 6100 omdat ik de Highpoint op PCIe x16 en x1 wilde testen, geen verschil verder
WD Raptor 36GB ADFD
Antec Aria (met bijbehorende voeding, 300W)

Beide pc's draaien Win XP x64, alle windows updates, alle laatste drivers etc.

Ik snap er dus geen hol van, waarom werkt die Highpoint wel in Thor maar vertikt ie het in Odin? Hij heeft het nochtans eventjes gedaan, die kaart lijkt mij in orde...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je het ding ook nog in een ander PCI slot geprobeert? (al heb je er maar 2 op dit bordje). Dit heeft in het verleden nog wel eens geholpen bij RAIDcontrollertjes op verschillende bordjes.

• Andros
Tis een PCIe x1 slot, enige andere slot dat ik op dat bordje heb is een PCIe x16 en daar zit me videokaart in. Is dus een redelijke no-go voor mij...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je plankje heeft onboard video. Dus ik zou puur en alleen als test gewoon eens kijken of het ding het wel doet in het X16 slot. Als je een openended x1 slot hebt zou je daar ook je vidkaart in kunnen zetten.
Dan weet je iig of het misschien aan het slot ligt, of dat de kaart gewoonweg niet met je mobo wil werken.

• Andros
Even updateje. Heb net met veel moeite me videokaart verwijderd (dat ding past echt maar net) en me Highpoint kaartje in de x16 gestoken. Geen resultaat, Bios fietst em vrolijk voorbij. Heb onboard raid uitgeschakeld, ik steek em in PCIe x1 en dan doet ie het ineens wel. Ik reboot (had geen harde schijven aangesloten) en hij vertikt het weer. Alle COMs en printerpoorten disabled (hadden zo'n IRQ nummer) en hij doet nog steeds niks. Zou dit aan IRQ kunnen liggen en zoja, hoe moet ik de zaak instellen dat het wel werkt? Ben niet echt bekend met dat IRQ spul maar hoor hier en daar dat het daar aan zou moeten liggen. Aangezien me kaartje tot nu toe twee keer WEL gewerkt heeft...

Verwijderd

Je moet hem sowieso in (of na) de POST (ook wel BIOS genoemd) zien, dat hij hem herkend. IRQs zouden dat niet mogen verhinderen lijkt me.

• Andros
En dat gebeurd bij Thor dus ook. Ik kan er met me kop niet bij waarom ie op Odin zoveel problemen geeft...

• Andros
Na een hoop gedoe en gemail met Webconnexxion (hail John, die denkt serieus mee) ben ik erachter wat het probleem was. Op een of andere manier kan ik me kaart niet te diep in het slot steken omdat ie em dan niet pakt, het is echt redelijk trial and error om em aan de praat te krijgen. Ik vermoed dat dit aan me moederbord ligt en voorlopig laat ik dit zo omdat ik dat mobo geen drie weken kwijt wil zijn. Ik ga vanavond proberen een raid 5 arraytje aan de praat te krijgen, normaal loopt me kaartje nu. Bij deze iedereen bedankt :)
Pagina: 1