ff een paar vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• CrusaderNoR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 12:53
Nu de 1,0 GHz er is beginnen de processor prijzen weer een beetje te zakken.

Stel dat ik dan een dual pentium mobo koop met 2x PIII 800, hoe werkt dat dan met de processorkracht??

- Heb je dan 2 x 800 = 1,6 GHz??
- Windows 2000 kan er mee omgaan met zoiets maar draaien de programma's er dan een beetje fatsoenlijk op.
- Hoe zit dat met games ondersteunen die dat???

Verwijderd

Op donderdag 08 februari 2001 10:50 schreef CrusaderNoRemorse het volgende:
Nu de 1,0 GHz er is beginnen de processor prijzen weer een beetje te zakken.

Stel dat ik dan een dual pentium mobo koop met 2x PIII 800, hoe werkt dat dan met de processorkracht??

- Heb je dan 2 x 800 = 1,6 GHz??
- Windows 2000 kan er mee omgaan met zoiets maar draaien de programma's er dan een beetje fatsoenlijk op.
- Hoe zit dat met games ondersteunen die dat???
1 = Zo ongeveer.
2 = Win2K Pro ondersteunt SMP. Je programma's moeten dat echter ook doen.
3 = Er zijn maar een paar games die er gebruik van maken.

Edit : typfout uit titel gevist.

• kixor
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

kixor

homo homini lupus

- Nee je hebt geen 1.6Ghz

- Win2k kan idd met 2cpu's omgaan, maar betere performance onder word zul je er niet door krijgen

- Games draaien onder win2k alleen vaak moet je dingen aanpassen (q3 bijvoorbeeld r_smp 1 aanzetten, anders pakt ie de 2e cpu niet)

Anyway in plaats van een dual Pentium 800 zou ik gewoon voor een 1.2ghz Tbird of Pentium. Maarja that's just me...

Verwijderd

Als je twee processors hebt onder bijvoorbeeld win2k dan hoeven de applicaties niet per se voor meerdere processors geschreven te zijn. Natuurlijk werken ze vet sneller als ze speciaal voor multiproc systemen geschreven zijn...

Stel je speelt een game (die geen multiproc ondersteunt) op je pc met win2k. Dan draait het spel volledig op 1 proessor, en de achtergrondshit van windows (en andere programma's) op de andere proc.

Het is veel sneller als je 2 taken verdeelt over 2 processors dan als je die 2 taken multitaskt op 1 processor. Als je namelijk op 1 processor meerder taken uitvoert, zal elke keer als een ander programma even aan de beurt is een flinke mik aan gegevens van en naar het geheugen geswapt moeten worden.

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
de echte kracht van 2 cpu's onder w2k is als je zware grafische apps gaat draaien zoals autocad of 3D rendering progs
met spellen merk je er iets van maar meestal is de videokaart nog steeds de bottlenek in dit geval.
Doei

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
(jarig!)
Ik heb al wat ervaring met deze dingen heb al 4 dual CPU bakken in elkaar gezet.
Je krijgt met 2 processoren niet de volle rekenkracht van beide cpu's. Eerder iets van 85% extra ten opzichte van één CPU.
Uiteraard moet je OS het ondersteunen, NT4 maar nu eerder Win2k doen dat.
Om een programma goed gebruik van beide CPU's te laten maken moet dit programma multithreading zijn. (Photoshop, Lightwave 3D, 3D Studio Max, enz).
Wanneer een programma (games) niet multithreading is zal hij beide processoren op 50% vermogen inzetten. Dit geeft ca. 8% winst ten opzichten van 1 cpu.

Je kan ook lekker taken verdelen over die CPU's. Je kan bijvoorbeeld 1 CPU lekker 600mb laten zippen en gewoon bijv. Office gebruiken op de andere CPU zonder eigenlijk te merken dat er één CPU 100% in gebruik is door WinZip. Voor de gewone thuisgebruiker raad ik een dual systeem met de huidige stand van software niet aan.

Wat trouwens echt leuk is met mijn Lightwave 3D is dat hij in een netwerk alle processoren aan één of meerdere jobs kan laten meerekenen. Ik zelf heb nu 3 dual cpu en 2 enkel cpu bakken dus dat is helemaal een groot verschil.
Pagina: 1