[access] besturingselementbron met sql queries

Pagina: 1
Acties:
  • 863 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 21:51
Weet iemand hoe ik hetvolgende kan realiseren?

ik heb een formulier met daarin alleen een "ID" van een cursist. Nou wil ik dus ipv dat nummer de naam laten zien. Het recordbron van het formulier is NIET de tabel "Cursist"

Dit deed ik een tijdje geleden oplossen door een combobox hiervoor te misbuiken, omdat je daar simpel een query achter kan hangen. Ik wil dit echter in een textvak laten zien, waarbij dit dus niet kan.

Ik heb wat zitten kijken naar "besturingselementbron". Dingen als:
=IIf(IsNull([tussenvoegsels]);[voornaam] & ' ' & [achternaam];[voornaam] & ' ' & [tussenvoegsels] & ' ' & [achternaam])
werkte prima voor formulieren die de juiste recordbron hebben (dus met die velden er ook in).

Maar nu moeten die waarden dus uit een andere tabel (recordbron) komen. Ik wil dus zoiets als dit hebben:
=IIf(IsNull([tussenvoegsels]);[voornaam] & ' ' & [achternaam];[voornaam] & ' ' & [tussenvoegsels] & ' ' & [achternaam]) from cursist where cursistnummer = voorzittercursist
of mss duidelijker uitgelegd:
=[select voornaam from cursist where cursistnummer = voorzittercursist]
Maar dit slikt Access niet. Weet iemand een oplossing hiervoor?
ps: ik wil eigenlijk geen losse queries bestanden hiervoor gebruiken.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:42

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je zou het met een DLOOKUP kunnen doen. Is niet de meest snelle functie, maar hiervoor wel geschikt.

Waarom pas je niet de source van het formulier zodanig aan dat het goede veld meteen wordt gequeried?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 21:51
Boss schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 21:37:
Je zou het met een DLOOKUP kunnen doen. Is niet de meest snelle functie, maar hiervoor wel geschikt.
zover ik weet kan je met een dlookup maar 1 veld opvragen. Ik wil er meerdere: voornaam, achternaam etc.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Boss schrijft het al: baseer je formulier op een query die meteen de juiste velden en waarden oplevert.
offtopic:
Zo'n IIF(ISNULL() constructie is onnodig lelijk. ALs je handig gebruik maakt van het verschil tussen de '+' en de '&' operator volstaat dit ook: [voornaam] & ' ' & ([tussenvoegsel]+ ' ') & [achternaam]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:42

Boss

+1 Overgewaardeerd

Met DLOOKUP kan je ook meerdere vragen opstellen. Als je een beetje kijkt naar de parameters van DLOOKUP is het wel duidelijk dat op de achtergrond gewoon een query wordt gedaan...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.