Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto slaat af met ingedrukte koppeling.

Pagina: 1
Acties:
  • 845 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
We rijden thuis nu al 4 jaar een volvo 164E (1972).

al tijden hebben we het volgende probleem..

als de auto op gas rijd en je rijd +/- 50km/h en je trapt de koppeling in en gas los, dan gaat de motor naar stationair toeren tal, wiebbelt een beetje en slaat af!, nu gebeurt het alleen als je erg lang de koppeling in hebt, tijdens normaal rijden schakel ik vrij snel terug en laat ik de auto op de motor remmen terwijl ik zelf ook bij rem. dit probleem hebben we nu al sinds dat de auto rijd.

Sinds mijn vriendin ook in de auto rond rijd is het probleem weer aan de orde, dit omdat zij aangeleerd is tijdens het lessen, direct de koppeling in te trappen als er gevaar of een vreemde situatie is..
haar vertrouwen wordt er niet beter op al de motor steeds uit slaat...

het gekken is dat als ik op benzine (injectie) rijd dan is er niets aan de hand en loopt het blok netjes stationair als ik koppel.

ik verdenk nu mijn gas verdamper.

heeft iemand een idee wat ik nu moet gaan veranderen? stationair toerental maakt niets uit.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Lambdasonde in orde? LE-ZEN 8)7

Heb je soms een backfire gehad?

[ Voor 14% gewijzigd door max op 09-06-2007 19:33 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
Lambda wat? de auto is uit 1972 toen kende men dat nog niet.

een backfire, tja dat is wel een paar keer gebeurt, maar de auto heeft een volledig metalen inlaatkanaal, echt veel kan er niet kapot. het membraam van de verdamper is nog heel, de auto rijd namelijk als een zonnetje!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10

4x2

lộn xộn quá

Iets hoger stationair zetten en je kunt ff kijken naar het onstekingstijdstip, staat me iets van bij dat de ontsteking wat vroeger moet als je op lpg rijdt.

leeg

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
stationair hoger maakt niets uit. en de ontsteking staat al vroeger.

ik heb het idee dat de verdamper de verandering van belasting niet aankan.. maar wat dan?

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Maak je mixer eens schoon, controleer je ontsteking even en check (laat checken) of je afstelling nog wel goed is, klinkt alsof 'ie te arm staat afgestgeld voor stationair.

Je verdamper kan ook vervuild zijn met zgn 'sludge', controleer die ook ff.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verklein de elektrode afstand van de bougie..

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 09-06-2007 18:49 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

B-lennium schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 17:46:
Lambda wat? de auto is uit 1972 toen kende men dat nog niet.

een backfire, tja dat is wel een paar keer gebeurt, maar de auto heeft een volledig metalen inlaatkanaal, echt veel kan er niet kapot. het membraam van de verdamper is nog heel, de auto rijd namelijk als een zonnetje!
max schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 17:11:
Lambdasonde in orde? LE-ZEN 8)7

Heb je soms een backfire gehad?
Dat klinkt natuurlijk wel heel hightech voor 1972, maar was de 164 niet de eerste auto in serieproductie met injectiemotor ? 8)

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-11 15:47

reuzekind

Ik geloof in GoT

offtopic:
Dat was de Mercedes W198 300SL Gullwing geïntroduceerd in 1952 :)

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Had eens een trots artikel gelezen over dat de 164 de 1e was, maar 't zal wellicht de 1e consumentenauto zijn geweest.. Sommige fanatiekelingen strijken graag met de eer he.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10

4x2

lộn xộn quá

Alleen kan een injectiemotor ook werken zonder lambdasensor (had mn 318i e30 ook), die pompen dr gewoon een vast gegeven in naar gelang de stand vd gasklep, hoeveelheid lucht, toerental en temperatuur (en ws nemen ze vast nog wel iets mee, maar een lambdasensor zat er echt niet op).

leeg

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
het is de eerste electronische injectie! (Bosch D-jet) de Gullwing had in mechanische injectie.

@HP, het is geen amerikaan, geen mixer dus, vanaf de verdamper gaat het gas naar een gasstuk wat in het luchtfilter zit (soort gaspit, maar dan een ring met de gaatjes aan de binnenkant) en dat is allemaal schoon, de verdamper lijkt mij schoon (geen prut uit het aftapkraantje)

het mengsel is inmiddels rijker gezet (ik ruik een heel klein vleugje gas bij de uitlaat, TE rijk?)

Chevy, wat heeft mijn bougie afstand hier mee te maken? onder normaal rijden heb ik geen problemen.
voldoende koppel, snel reageren op gas, geen backfires + knallen in de uitlaat, ik heb niet het idee dat de problemen in mn vonk zitten.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hydraulik-Phunk schreef op zondag 10 juni 2007 @ 11:46:
Had eens een trots artikel gelezen over dat de 164 de 1e was, maar 't zal wellicht de 1e consumentenauto zijn geweest..
Ook niet. Peugeot leverde in 1962 de 404 al met injectie En de 404 was de Opel Astra van die tijd.
Peugeot was met Mercedes een van de pioniers van benzineinjectie.
Sommige fanatiekelingen strijken graag met de eer he.
Dat is te merken :P

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

B-lennium schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:31:
het is de eerste electronische injectie! (Bosch D-jet) de Gullwing had in mechanische injectie.

@HP, het is geen amerikaan, geen mixer dus, vanaf de verdamper gaat het gas naar een gasstuk wat in het luchtfilter zit (soort gaspit, maar dan een ring met de gaatjes aan de binnenkant) en dat is allemaal schoon, de verdamper lijkt mij schoon (geen prut uit het aftapkraantje)

het mengsel is inmiddels rijker gezet (ik ruik een heel klein vleugje gas bij de uitlaat, TE rijk?)

Chevy, wat heeft mijn bougie afstand hier mee te maken? onder normaal rijden heb ik geen problemen.
voldoende koppel, snel reageren op gas, geen backfires + knallen in de uitlaat, ik heb niet het idee dat de problemen in mn vonk zitten.
oei oei,

waarschijnlijk heb je aan de hoofdsproeier gedraaid !

Die fout wordt vaak gemaakt, als ik jou was zou ik opnieuw beginnen met afstellen. Heb zelf ook een 164 met OMVL verdamper (vroeger lovato mgoed)

Je hebt 2 sproeiers, de hoofdsproeier eentje in de slang die tussen je gaspit en verdamper zitten en een stationair sproeier op je verdamper.
eigenlijk moet je het met een CO meter doen (1,7 % CO @ 3000 R.P.M) maar deze methode klopt ook wel aardig.

* draai de motor op 3000 toeren
* zet de hoofdsproeier rijk helemaal open bijvoorbeeld
* draai de hoofdsproeier nu zo ver mogelijk dicht en probeer een optimum te vinden, de motor gaat dan op het gehoor harder draaien. Vervolgens 1/8 slag extra open.
* regel nu je stationair sproeier tot hij netjes loopt.

* backfire is een indicatie dat hij te arm afgesteld staat !

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
Verdamper is een AG

via het volvo forum heb ik misschien een oplossing gevonden voor het 'uitwaaien' van de motor.
als ik de aanzuigbuis van het luchtfilter verplaats moet het gedonder overzijn.

dit ga ik vanmiddag eens proberen!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
B-lennium schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:31:
Chevy, wat heeft mijn bougie afstand hier mee te maken?
Ik heb me vergist :) Je had het probleem onder nullast, niet onder vollast :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Chevy454 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 13:18:
[...]

Ik heb me vergist :) Je had het probleem onder nullast, niet onder vollast :)
boegies allemaal afstellen op 0,7 mm als dat nog niet gedaan is :)

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-11 11:45
Vroegah (ehum) hadden m'n ouders met hun 244's eigenlijk hetzelfde 'probleem'. Alleen reden zij altijd op gas, en de hele mikmak was daar op afgesteld, en op benzine hadden ze de verschijnselen die jij beschrijft. Echte oplossing ervoor nooit echt gevonden.

Verwijderd

Tja een goede LPG garage had het probleem waarschijnlijk wel gevonden.

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
probleem is opgelost.

Aanzuigbuis hebben we een andere plek gegeven . klaar.

Bougies kwamen uit het doosje met 0.7 mm afstand.

Garage? wat is dat? daar kom je toch maar 1 keer per jaar voor apk?

[ Voor 21% gewijzigd door B-lennium op 12-06-2007 18:04 ]

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-11 11:45
Eh, misschien domme vraag, maar waar helpt het verplaatsen van de aanzuigbuis (Lucht, toch ?) precies tegen ? kouder lucht o.i.d., en heeft dit nu geen gevolgen voor het rijden op gas ?

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
de originele plaats van de aanzuigbuis is achter de koplamp.
op deze plek is tijdens het rijden een wervelende luchtstroom.

als de motor normaal draait (belast, op toeren) dan heeft hij geen last van de wervelingen.

tijdens stationair draaien (terwijl de auto +/- 50 km/h beweegt!) zijn de wervelingen wel van invloed.
door de wervelingen wordt de gasstroom (of het mengen van het gas) naar de motor verstoord.
hierdoor gaat de motor uit (uitwaaien is de term)

op benzine is het wervelen geen probleem, pas in de cilinderkop (voor de inlaatklep) wordt de lucht met benzine gemengt dit is ver na het luchtfilter, hier hebben de wervelingen geen invloed.

De auto rijd niet anders, maar blijft nu aan! probleem opgelost dus.

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-11 09:10
ik heb dit probleem ook weleens met een 1993 calibra.
alleen komt dit dan vaak voor bij starten, maar alleen als de motor (een beetje) warm is..
zou dit die sensor kunnen zijn?

Verwijderd

B-lennium schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 22:55:
de originele plaats van de aanzuigbuis is achter de koplamp.
op deze plek is tijdens het rijden een wervelende luchtstroom.

als de motor normaal draait (belast, op toeren) dan heeft hij geen last van de wervelingen.

tijdens stationair draaien (terwijl de auto +/- 50 km/h beweegt!) zijn de wervelingen wel van invloed.
door de wervelingen wordt de gasstroom (of het mengen van het gas) naar de motor verstoord.
hierdoor gaat de motor uit (uitwaaien is de term)

op benzine is het wervelen geen probleem, pas in de cilinderkop (voor de inlaatklep) wordt de lucht met benzine gemengt dit is ver na het luchtfilter, hier hebben de wervelingen geen invloed.

De auto rijd niet anders, maar blijft nu aan! probleem opgelost dus.
probleem zit em daar niet direct in, meer in feit dat er een overdruk ontstaat in je spruitstuk / luchtfilter waardoor je LPG verdamper afslaat.
Pagina: 1