Toon posts:

CPU kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Was vanochten dus even mijn computer aan testen met 3DMark, is de processor opeens 103 graden geworden :S. Nadat dit gebeurd was kon ik gewoon de computer weer opstarten en doen wat ik wou, maar dan na een tijdje krijg ik een blauw scherm. Is het nou echt gebeurd met mijn processor of kan het eventueel ook nog aan andere hardware liggen. Ik heb bij het bouwen van de computer ook geen andere koeling gebruikt ofzo, dus wel een beetje raar dit allemaal.

Dit is de configuratie van mijn computer:
AMD Athlon 64 X2, 4800+
GigaByte GA-M55S-S3
Sapphire Radeon X1950 Pro

Heb trouwens vorige week mij comp in elkaar gezet (Game pc van €850) en er was tot vandaag helemaal niks aan de hand. Ook geen hete CPU ofzo...

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:59
Wat is de inhoud van je BSOD ?
Wat heb je zelf al geprobeerd ?

Verwijderd

Topicstarter
Wat er op het scherm staat weet ik niet precies omdat hij al heel snel weer weg is. Maar er stond wat op van dat hij afsloot om verdere beschadiging aan de pc te te voorkomen. Wat er precies staat weet ik dus niet. (Zal van de volgende keer een foto maken :P)

PS:
Heb windows vista

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door samen met Windows XP en 2000 BSOD guide om erachter te komen waar het probleem zit.

Verwijderd

Topicstarter
Het enige probleem waar het naar mijn idee kan zitten is de processor, heb voordat die processor zo heet was geworden helemaal geen problemen gehad. Maar vandaag heb ik al wel 6 keer een blauw scherm gezien. Verder staat er op het blauwe scherm ook helemaal geen foutmelding.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 16:49:
[...]

Het enige probleem waar het naar mijn idee kan zitten is de processor, heb voordat die processor zo heet was geworden helemaal geen problemen gehad. Maar vandaag heb ik al wel 6 keer een blauw scherm gezien. Verder staat er op het blauwe scherm ook helemaal geen foutmelding.
Vervang de cpu dan eens en kijk of het probleem blijft.

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 13:24

William/Ax3

We are Starstuff

Koelpasta bekeken?
Koeler bekeken?
Cpu test en dan temp in de gaten houden wat zijn daar je resultaten van idle/sterssed?

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Verwijderd

Topicstarter
Het koelpasta moet goed zij, er zat namelijk een soort sticker bij de koeling van de processor zodat je geen koelpasta nodig hebt. Idle is de tempratuur tussen de 25 en de 35 graden maar stressed loopt hij langzaam op. Afhankelijk van het programma kan hij dus heel hoog oplopen... :S

Verder zit ik nog dik binnen de garantie met deze processor, dus is het miss niet slimmer om er mee terug te gaan? Heb namelijk 5 minuten geleden alweer een blauw scherm gehad.

Er stond dit op:
A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

En aan het eind staat toch wel een code:
STOP: 0x000000D1 (0x00000000, 0x00000005, 0x00000008, 0x00000000)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 17:08 ]

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 13:51
Nou als je dat ff opzoekt op google is je eerste hit hier op GoT:
Namelijk de BSOD Guide Windows XP en 2000 BSOD guide
Oh ok je had de reden dus al, excuus. Een belangrijk driver probleem dus?

[ Voor 13% gewijzigd door Ruben [NL] op 09-06-2007 17:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan serieus een driver probleem? Lijkt me heel raar, want heb dit een week lang niet gehad. En nadat de processor erg warm is geworden begon de ellende. (Het systeem loopt trouwens ook af en toe gewoon vast)

Edit:
Doe wat vaker EDIT, anders valt me pc uit en ben ik alles weer kwijt :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 17:11 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 17:10:
Is het dan serieus een driver probleem? Lijkt me heel raar, want heb dit een week lang niet gehad. En nadat de processor erg warm is geworden begon de ellende. (Het systeem loopt trouwens ook af en toe gewoon vast)

Edit:
Doe wat vaker EDIT, anders valt me pc uit en ben ik alles weer kwijt :P
Daarom gaf ik al aan, neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door, dan kun je erachter komen WAAR het probleem precies zit. Het zou de cpu kunnen zijn, maar het kan geod een ander onderdeel zijn en dat die warme cpu gewoon toevallig samenviel.

Verwijderd

Topicstarter
Zal die troubleshooter nog een doornemen, maar over die foutmelding die gegeven word valt niks over op google te vinden en ook niet in die troubleshooter. Zal het miss helpen om even naar de processor te kijken op zichtbare schade? Of is het dan perse nodig dat ik er nieuw kolpasta op doe.

Edit:
Die koelplaatjes van gigabyte kan je trouwens ook niet aanraken et je vingers. En als ik met speedfan naar de tempratuur kijk, zie ik dat temp2 -17 graden is :P.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 17:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is er misschien een manier om de CPU te testen of zoiets. Ik an hem wel in een andere pc drukken, maar heb verder alleen maar intel pc's thuis. Is het trouwens ook mogelijk dat er zichtbare schade op de CPU zit en de computer het nog wel voor een tijdje doet zoals bij mij het geval is?

De troubleshooter net nog een keer doorgenomen, maar de voedig kan het gewoon niet zijn, en het mobo ook niet. Dan kom ik dus weer bij de CPU uit. Ik zal alle drivers nog een keer installeren en de bias resetten en kijken wat ie dan doet... :S

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 11:32 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 11:30:
Is er misschien een manier om de CPU te testen of zoiets. Ik an hem wel in een andere pc drukken, maar heb verder alleen maar intel pc's thuis. Is het trouwens ook mogelijk dat er zichtbare schade op de CPU zit en de computer het nog wel voor een tijdje doet zoals bij mij het geval is?
Je kunt het ding checken door hem in een andere bak te prikken, dan weet je het zeker. Zichtbare schade hoeft niet gelijk te betekenen dat de cpu het niet meer doet. Ik heb hier eerder een cpu gehad die ook al was hij een beetje beschadgit, hij wel gewoon prima werkte.

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:33

Nutral

gamer/hardware freak

ik zou memtest eens draaien, als de cpu errors maakt komt dat meestal naar voren en zo test je ook je geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
yasinhm schreef op zondag 10 juni 2007 @ 11:42:
ik zou memtest eens draaien, als de cpu errors maakt komt dat meestal naar voren en zo test je ook je geheugen.
Zal eens kijken wat voor errors ik krijg :)

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 12:46
Ik heb dezelfde melding ook gehad. Ik heb een ASUS P5B Deluxe WiFi/AP, gebruikte de WiFi ook met de meegeleverde ASUS drivers. Heel lang zonder problemen gewerkt, maar op een een bepaald moment kreeg ik dus ook die BSOD's, opgelost door de drivers van Realtek te installeren. Mijn punt is, dat het zo zou kunnen zijn, dat dit idd een driverprobleem is, bij mij kwam het ook ineens na een periode van het probleemloos werken van de drivers.

Verwijderd

Topicstarter
Maar is het dan niet erg toevallig? Vlak na een hete cpu? Of kan een cpu wel voor een keer een temp van 100 graden hebben...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 11:52:
Maar is het dan niet erg toevallig? Vlak na een hete cpu? Of kan een cpu wel voor een keer een temp van 100 graden hebben...
100C is natuurlijk wel veel, gezien je cpu een max heeft van 72C. Maar het kan natuurlijk ook goed een meetfout zijn (wil nog wel eens gebeuren bij hoge temps). Daarbij kun je simpelweg geluk hebben dat een korte periode van 100C niet gelijk helemaal dodelijk is.
Dus ja, het kan toeval zijn.

Verwijderd

Topicstarter
En hoe zit het met garantie, ik heb de cpu los gekocht. En volgens het garantiebewijs van AMD, heb ik gatantie als ik geen andere koeler heb genruikt, en dat is ook niet het geval. Maar zo'n hete processor is natuurlijk ook niet normaal...

BTW: Moet ik de drivers van de gigabyte website halen of moet ik andere dirvers gebruiken om te kijken of dat het probleem verhelpt?

EDIT:
Kan ik trouwens de heatsink gewoon los halen n er weer op doen zonder andere koelbasta te gebruiken. Er zat namelijk al een soort sticker op de heatsink.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 12:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb net memtest gedraaid, geen fouten gehad. Denk toch dat het vooral software is. Hopen dat realtek drivers helpen :S.

Is het trouwens normaal dat de chipset op het moederbord 63 graden word?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 14:19 ]

• gLn-
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-04-2023
Hey remco,

Ik wil je ten eerste vragen wat voor systeem case je gebruikt, en/of je koelers gebruikt in deze kast.
Want als ik dit zo lees heb je bijna of geen airflow.

En die stickers wie op die koelblokken zitten werken meestal maar na 1 keer instaleren.
Dus als je ze er af haalt kan het best zijn dat je het moet vervangen.
Trek die sticker er is gewoon af en smeer er wat koelpasta op , druk er een case fan bij in en dit moet een behoorlijk oplossing voor je probleem zijn.

Ik vermoed dat jou een pc na een tijdje gamen of andere zware applicaties draaien gewoonweg te warm word en de treshold van je moederbord de pc automatisch uitschakelt vandaar steeds het blauwe scherm(correct me if i am wrong).

Afwachtende op je reactie.

Virtueel is beter dan een ritiueel xD

Verwijderd

Topicstarter
Heb de nieuwe realtek driver geinstalleerd: geen problemen meer met blauwe schermen enzo. :)

Geen blauwe schermen meer nu, maar wel heb ik vaak dat als ik de computer aanzet, dat dan het laadbalkje van windows vista steeds vast zit. Soms zit hij dan gewoon een minuut vast en gaat hij dan weer verder. Het is dus niet zo dat ik hem moet resetten maar hij blijft gewoon ff hangen.

Wat betreft die airflow. Ik denk dat je wel gelijk hebt, maar het is natuurlijk ook een dikke 30 graden in mijn kamer. Dat zal ook wel uitmaken denk ik. Verder is het miss wel een goed idee om er wat fans bij te doen. (Heb trouwens een Antec Sonata II)

Verwijderd

Ik heb dat wel eens gehad met mijn CPU en Asus Probe, dat als ik ingelogd ben met 2 accounts op Windows, en ik kijk naar de temperatuur, is deze verdubbeld.
Dus eigenlijk 52 graden maar er staat 104 (Dit was toen nog met mijn celeron 1,2Ghz) >:)
Maar het lijkt er inderdaad op dat je CPU niet gezond bezig is.
Ik denk dan aan verkeerde montage, te veel of te weinig koelpasta, CPU kapot geduwd misschien, of een koeler die helemaal niet draait.
Ik zou in je BIOS eens kijken of je voltage daar niet per ongeluk op 12V staat voor de CPU ofzo :P
Misschien levert je voeding een verkeerde spanning
Zonder airflow kom je eigenlijk ook niet ver, vooral niet met 30 graden op je kamer!
Het grootste probleem bij mij is altijd het euvel dat de warmte van de videokaart naar boven toe gaat en bij de CPU terecht komt, scheelt zich zeker een graad of 4 als ik hier een case fan overheen laat waaien.
Hetzelfde geld voor de harde schijven, case fan ervoor op misschien 800RPM, muisstil dus, en ze zijn meteen 20 graden koeler. Van 63 naar 40.
Zo zal dit ook met de chipset zijn, als deze niet actief gekoeld word zou ik als ik jou was een passief stuk koper op je chipset plakken en hier een fan zachtjes overheen laten blazen.
Ik geef je alleen wat tips en een eigen ervaring misschien kun je er wat mee.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je tips.
Ik denk dat toch de airflow een belangrijk punt is, maar ik zie ook dat als ik de computer ga stressen dat de cpu in no time op 60 graden zit in deze kamer. Zou dat niet eigenlijk veel langzamer moeten gaan? Verder is het wel zo dat het erg lang duurt wanneer hij van de 60 naar de 70 graden gaat bij het stressen. Hoewel dat ook al redelijk snel gaat.

Wat is fout gedaan zou kunnen hebben is de cpu koeler er verkeerd op zetten. Maar in de gebruiksaanwijzing van AMD, stond niet dat ik hem er verkeerd om op kon doen, en dat lijkt mij ook niet mogelijk. Wat dus fout kon zijn gegaan met de CPU weet is dus niet...

Verder draait me pc nu prima...

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic mag gesloten worden, geen problemen meer...
Pagina: 1