[Gentoo] VFS: unable to mount root, Compaq Smart Array 5

Pagina: 1
Acties:

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
Ik probeer gentoo te installeren op een HP Proliant DL380. Na het booten van de liveCD met ide=nodma start het systeem prima op en kan ik de schijf op via /dev/ida/c0d0 . Ik heb daar Gentoo op geinstalleerd en heb een kernel gecompileerd. Wanneer ik deze probeer te booten gaat het mis.

Ik krijg dan een dergelijke foutmelding:
VFS: Cannot open root device "ida/c0d0p3" or xx:xx
Please append the correct "root=" boot option
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on xx:xx
De volgende opties staan aan in de kernel
• Compaq SMART2 support en Compaq Smart Array 5xxx support
• Support for PCI Hotplug en Compaq PCI Hotplug driver

Ik heb ook verschillende root= opties geprobeerd. Er schijnen namelijk nogal wat verschillende plekken te zijn waar de devices kunnen verschijnen. Vanaf de liveCD had ik /dev/ida/c0d0pX, waar X het partitienummer is. Maar het schijnt ook als /dev/ida/disc0/partX tevoorschijn komen of als /dev/cciss/host0/target0/partX . Ik heb alle opties die ik kon bedenken als root= optie gegeven.

Ik blijf de kernel panic houden. Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen of opties die ik in de kernel aan moet zetten?

lspci
00:00.0 Host bridge: Broadcom CNB20LE Host Bridge (rev 05)
00:00.1 Host bridge: Broadcom CNB20LE Host Bridge (rev 05)
00:01.0 RAID bus controller: LSI Logic / Symbios Logic 53C1510 (rev 02)
00:03.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc 3D Rage IIC 215IIC [Mach64 GT IIC] (rev 7a)
00:04.0 System peripheral: Compaq Computer Corporation Advanced System Management Controller
00:0f.0 ISA bridge: Broadcom OSB4 South Bridge (rev 51)
00:0f.1 IDE interface: Broadcom OSB4 IDE Controller
03:04.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82557/8/9 [Ethernet Pro 100] (rev 08)
03:05.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82557/8/9 [Ethernet Pro 100] (rev 08)
De gebruikte kernel config staat op http://www.xs4all.nl/~zeep10/DL380/.config .

Ik ontken het bestaan van IE.

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:16
File systems mee gecompileerd?

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
M@rijn schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 15:55:
File systems mee gecompileerd?
Uiteraard. Alles zit er in. Volgens mij is het ook zo dat als het filesystem niet herkend zou worden er een andere error komt. Nu staat er iets als "unable to open" en anders krijg je iets over dat het een invalid block is.

Ik ontken het bestaan van IE.

Verwijderd

Er zal ongetwijfeld wel iets verkeerd zitten met het herkennen van je hardware door de kernel en/of de opties die je met root= meegeeft, anders zou het moeten werken lijkt me.

Je kernel config lijkt me op het eerste zicht ok (Compaq Smart Array support in block devices aan enzo), al is één low level SCSI driver natuurlijk wel minimalistisch en zou je (tijdelijk) nog eens kunnen proberen wat andere low level SCSI drivers aan te gooien.

Anyway, persoonlijk begin ik dit soort problemen op te lossen door even te analyseren wat er tijdens het booten voorbij komt. Daar zie je namelijk of en welke hardware herkend is én welke devices kandidaten zijn voor je root= (bvb omdat 'Partition check:' aangeeft welke partities herkend werden enzo). Zeg maar een 'dmesg' uitvoeren, alleen kun je dat niet want je systeem boot niet. Ik zou dus zeggen: even je kernel config en boot aanpassen voor een serial console, zodat je tijdens het booten niet alleen alles op het scherm ziet voorbijflitsen, maar ook nog eens te zien krijgt op een andere bak waar je dan rustig kunt nakijken wat er herkend werd enzo. Maar dan moet je natuurlijk wel een andere (werkende) bak hebben en een seriële null modem kabel ofzo...

[edit]
Just in case maar even een linkje geven naar wat ik bedoel met serial console debugging: zie bvb de remote serial console HOWTO. Dat ziet er veel leeswerk uit, maar als je een beetje thuis bent in linux enzo (en dat lijkt me wel als je met Gentoo speelt enzo) heb je over 10 minuten een tekstbestand met je boot messages. Tenminste, als je de seriële kabel enzo hebt liggen ;)
Succes!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 17:27 ]