Toon posts:

Computer traag tijdens branden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer, 3800+ x64, 1 gieg intern werkgeheugen en een 200 gieg Maxtor schijf word doet het goed totdat ik iets wil branden en tegelijk muziek wil luisteren. Verder gaat alles goed, het is alleen zo dat als Nero en Winamp tegelijk openstaan, Winamp enorm begint de haperen bij de muziek.

Nu heb ik hier zelf wat rondgekeken en er kwam uit dat het iets met de DMA kan zijn? Nu heb ik zelf geen verstand van computers, dus ben ik benieuwd, hoe kan ik dit oplossen?

Tijdens het branden heeft de CPU een load van ongeveer 30 en is er 544 intern werkgeheugen gebruikt.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je brander in PIO mode staat kan het zijn dat het CPU gebruik zeer hoog ligt tijdens het branden. Je kan dit nakijken door in het apparaatbeheer bij de eigenschappen van de IDE controllers te kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Primair en Secundair IDE-Kanaal staan allebei op Ultra DMA Mode 5.

Ik kan wel allerlei andere programmas openen en daarmee gewoon helemaal functioneel mee werken. Het gaat alleen om de muziek die er dan opeens mee ophoud.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 15:42 ]

Verwijderd

Toch klinkt het als een klassiek DMA probleem. Ik zou daar eerst proberen alles uit te sluiten.

Je kunt eens proberen om steeds 1 IDE kanaal uit je apparaatbeheer te verwijderen en te scannen voor nieuwe apparaten. Als het goed is installeert je OS dan weer de driver voor dat device. Mss dat na een reboot je probleem verholpen is.

Heeft ie het altijd al gedaan of pas sinds kort?

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik heb nu niet zoveel tijd meer maar ik bookmark dit topic wel even. Hartstikke bedankt voor de hulp.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik weet niet precies wat voor mobo je hebt, maar met name op wat oudere mobos moest je de DMA modus nog in de bios aanzetten (nu lijktm e dat onwaarschijnlijk op een Athlon 64 bakkie, maar je weet natuurlijk maar nooit).

Verder is het herinstalleren van de controller ook nooit een slecht idee.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Heb je alle drivers van je moederbord geinstalleerd?
Installeer de sound drivers eens opnieuw.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord is een asus M2NPV-MX. Ik heb zojuist de primaire IDE verwijderd, computer opnieuw opgestart, IDE opnieuw geïnstalleerd, weer opnieuw opgestart. Daarna een DVDtje gebrand en nog steeds hetzelfde probleem.

In de BIOS staat ECP MODE USE DMA, dus volgens mij sta DMA aan.

Verwijderd

Gebruik je wel 80-aderige ATA-kabels?

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:11
Of een oude windows versie icm met een nieuwe brander?? Ik heb hetzelfde met m'n Win2k en een Lite-on brander (weet uit m'n hoofd ff niet welke) Als ik vanaf een live cd met K3b brand, doet ie t prima.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 16:10:
In de BIOS staat ECP MODE USE DMA, dus volgens mij sta DMA aan.
Dat heeft er helemaal niets mee te maken. ECP is namelijk een standaard voor bidirectioneel dataverkeer over de parallelle poort.
Kijk eens in je process manager tijdens het branden en tegelijk muziek afspelen welke processen een hoge CPU load vertonen. Test ook eens een andere muziekplayer (Foobar2000 of zo). Er zit namelijk verschil in de manier waarop de audio naar de geluidskaart wordt gestuurd.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 03:19:
Gebruik je wel 80-aderige ATA-kabels?
Ja heb ik. Ik heb zon converterkabelding gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik het topic zo laat nog weer kick, maar ik ben erachter gekomen dat het ook zo is dat als ik iets brand en ik kijk ondertussen een filmpje, hij ook gaat stotteren.

• dzdesign
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-08-2016
Andere software gebruiken ?

Hoi

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:52
Niet gewoon je hardeschijf overuren aan het maken? Ik kan mijn PC ook niet gebruiken als ik een DVD brand op 12x of 16x dan loopt de buffer de hele tijd leeg.

De wijzen komen uit het Oosten!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:18
Zitten je brander en hardeschijf samen op 1 kabel? Hierdoor moeten ze namelijk op elkaar 'wachten' voordat ze kunnen lezen/schrijven, en dat kost tijd, wat je weer terugziet in het haperen.
Pagina: 1