[MySQL] Ophalen column names gelijksoortig aan PHPmyAdmin

Pagina: 1
Acties:

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
Beste medetweakers,

Ik stuit tegen een probleem aan dat ik met mijn kennis (en die van google en GoT search) niet weet op te lossen. Ik ben bezig met het maken van een webtool waarmee direct queries uitgevoerd kunnen worden op de database. In principe net zoals dat bij PHPmyAdmin ook mogelijk is.

Nu wil ik de resultset van de ingevulde querie weergeven in een tabel inclusief de opgehaalde column names. Wederom eigenlijk net zoals PHPmyAdmin. Dit blijkt echter nog niet zo eenvoudig te zijn.
Simpelweg de column names ophalen van een tabel heeft geen zin aangezien een SQL query gegevens van meerdere tabellen kan ophalen. De syntax van de SQL query maakt het dus behoorlijk lastig.

Ik weiger echter te geloven dat ik op PHPmyAdmin na de eerste ben die iets dergelijks wil maken.
Bestaat hiervoor niet een vrij eenvoudige functie die collumn names teruggeeft bij het uitvoeren van een select query?

Groeten,
Mike

Samen staan we sterk!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-10 12:38
Als jij in php de functie mysql_fetch_assoc() gebruikt krijg een array met de columnnames als array-keys (en de data natuurlijk als array-data).

[ Voor 15% gewijzigd door Pete op 09-06-2007 15:21 ]

petersmit.eu

• IkBenAlles
  • Laatst online: 27-01-2022
Dat ik daar niet eerder opgekomen ben. Ik moet ff kijken hoe ik dan die 'column names' uit kan lezen.
Want je hebt een array met de results echter wil je de associatieve keys die voor dit array gebruikt worden uitlezen.

Aha, met de functie array_keys kan dit dus gewoon gedaan worden.

Hartelijk dank.

[ Voor 53% gewijzigd door IkBenAlles op 09-06-2007 15:26 ]

Samen staan we sterk!

• Shadowman
  • Niet online
php-functie: mysql_fetch_field.

(Er staat op php.net wel een voorbeeld van hoe te gebruiken :)).

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:41

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Waarom moeilijk doen als je ook MySQL het kan laten doen?
SQL:
1
SHOW FIELDS FROM tabelnaam

Dit geeft je een rowset terug in het volgende formaat:
FieldVeldnaam
TypeSoort veld, en max. lengte
NullTrue of false, mag het veld NULL waarden hebben?
KeySoort key (bijv PRI voor Primary)
DefaultStandaard waarde
ExtraBijvoorbeeld auto_increment

// Edit
Nm, ik lees te snel. Mis wat stukjes.

Een suggestie:
Als je iets wilt weergeven zoals in programma X, en je beschikt over de source van dat programma, kijk in dat programma hoe zij het doen. Vooral een programma als phpMyAdmin, wat al erg lang meeloopt, heeft een erg goed ontwikkelde code. Daar kan je vast iets in vinden. Het is even zoeken, maar toch.

[ Voor 22% gewijzigd door MueR op 09-06-2007 20:31 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.