Toon posts:

Nieuwe driver 'zuiver' installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers ,

Ik ben nieuw hier ;)
en ik heb meteen al een vraag. Ik heb al geprobeerd het antwoord
te vinden op het forum, maar ik kon het niet zo snel en duidelijk vinden. (Correct me if I am wrong please)
Ook op Google heb ik gezocht maar daar wordt het steeds verschillend uitgelegd.

Ik ben niet erg deskundig op dit gebied, zeg maar een leek. :P
Ik bezoek regelmatig dit forum om er wat van te leren en hopelijk kan ik in de toekomst ook mijn steentje bijdragen aan dit forum.

Don't be to hard on me, please :+

Morgen wil ik voor het eerst mijn drivers van mijn videokaart gaan updaten.
Ik heb een Asus NVIDIA 7900 GT en mijn huidige Forceware versie is 84.21, tijd om up te daten dus.
Op internet heb ik her en der gevonden hoe je de videokaart 'zuiver' moet updaten.
Voordat ik ga updaten wil ik jullie mening graag hebben over de volgende stappen.

1. Download de nieuwste NVIDIA driver 94.24 (58,7 MB) en het programma Driver Cleaner.
2. Unistall de oude NVIDIA driver via Configuratiescherm->Software.
3. Start de computer op in ‘Veilige modus’ en start Driver Cleaner op en laat het zijn ding doen :) daarna reboot de computer.
4. Stop de internetverbinding en installeer de nieuwe videokaart driver.
5. Reboot weer en je bent klaar. :*)

(Gebaseerd op dit artikel http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=67799)

Ik heb echter nog een paar vragen bij Stap 1 en 2 namelijk:

1. Ik heb toch de internationale NVIDIA driver nodig? Ik heb een Nederlandse Windows XP Home Editon. Het gaat om deze driver: http://www.nvidia.co.uk/object/winxp_2k_94.24_uk.html ?

2. Als ik bij Configuratiescherm kijkt bij Software zie ik een paar verschillende drivers staan, namelijk:

- ASUS Enhanced Display Driver
- Asus nVIDIA Driver
- NVIDIA Drivers

Welke moet ik verwijderen? Allemaal? en zoja in welke volgorde?

Alvast heel erg bedankt! _/-\o_

Met vriendelijke groet,

:>

Mr.Maurits

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom die oude uninstallen? Gewoon de nieuwe eroverheen, dat gaat altijd goed. Mocht je willen downgraden dan kan ik een uninstall nog wel begrijpen, maar voor een upgrade heb ik het nooit gedaan en het is altijd goed gegaan.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-07 11:44

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 14:21:
Voordat ik ga updaten wil ik jullie mening graag hebben over de volgende stappen.

1. Download de nieuwste NVIDIA driver 94.24 (58,7 MB) en het programma Driver Cleaner.
2. Unistall de oude NVIDIA driver via Configuratiescherm->Software.
3. Start de computer op in ‘Veilige modus’ en start Driver Cleaner op en laat het zijn ding doen :) daarna reboot de computer.
4. Stop de internetverbinding en installeer de nieuwe videokaart driver.
5. Reboot weer en je bent klaar. :*)
Als je het helemaal zo zuiver mogelijk wilt doen is dat inderdaad het juiste stappenplan.
Maar bij een driver-upgrade waarbij je dezelfde videokaart behoud is dat zelden nodig. Gewoon de nieuwe versie installeren is voldoende aangezien deze de oude driver heen overschrijft.
Ik heb echter nog een paar vragen bij Stap 1 en 2 namelijk:
1. Ik heb toch de internationale NVIDIA driver nodig? Ik heb een Nederlandse Windows XP Home Editon. Het gaat om deze driver: http://www.nvidia.co.uk/object/winxp_2k_94.24_uk.html ?
Nee, niet noodzakelijk. De Internationale editie bevat naast Engels ook veel andere talen. Als je dus de driver menu's ook in het Nederlands wilt hebben (of een andere ondersteunde taal anders dan Engels), dan zul je de internationale release nodig hebben.
Als je Engels ook gewoon prima vind kun je ook gewoon de normale driver pakken.
Beide bevatten dezelfde stuurprogramma's, de internationale versie voegt enkel andere talen toe.
Persoonlijk gebruik ik altijd gewoon de normale Engelse versie.
2. Als ik bij Configuratiescherm kijkt bij Software zie ik een paar verschillende drivers staan, namelijk:

- ASUS Enhanced Display Driver
- Asus nVIDIA Driver
- NVIDIA Drivers

Welke moet ik verwijderen? Allemaal? en zoja in welke volgorde?
Zowel ASUS als NVIDIA drivers?
Hmm. Als het gewoon werkt hoef je niets te deïnstalleren, tenminste... als je geen gebruik maakt van de ASUS drivers dat is.
Zelf doe ik met kaarten waar een nVidia GPU op zit niets met de drivers van de fabrikant, deze zijn namelijk gebaseerd op de reference drivers van nVidia.
Als je de ASUS features niet gebruikt stel ik voor om eerst de Enhanced en vervolgens de normale ASUS driver te uninstallen, want dan zijn ze namelijk overbodig.
Mocht je daarna voor die 'zuivere' methode kiezen dan verwijder je vervolgens de nVidia driver.
Maar nogmaals, dat is bij driver-upgrades waarbij je dezelfde kaart behoudt zelden nodig.

Overigens hoef je niet de groeten te doen bij je posts, dat doen wij tweakers automatisch.
Ik vind het netjes van je, maar bewaar die groetjes gewoon voor je emailverkeer :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Ik doe altijd alleen de display driver verwijderen en dan reboot en nieuwe installeren ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wow, bedankt Tweakers voor de antwoorden! ;)

Morgen ga ik mijn drivers updaten van mijn videokaart op deze 'zuivere' manier.

Maar nu eerst even slapen! :z