Gebruik 'hacker' op FP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagi
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-09 08:15
Naar aanleiding van: Microsoft dicht viertal remote code execution lekken

specifiek:
De softwaregigant wil met de vier 'kritieke' patches enkele 'remote code execution'-bugs dichten. Via dergelijke lekken is een hacker in staat om ongemerkt toegang tot de pc van een slachtoffer te verkrijgen.
Na onterecht een comment toegevoegd te hebben op de FP (dom, dom), toch nog even een draadje hier:

Ik zou het erg fijn vinden als de nieuwsredactie een beetje beter let op de nuanceverschillen tussen de woorden hacker en cracker. Als prominente IT site heb je bij dit soort taalgebruik een voorbeeldfunctie.

De trend in de media om alles wat ergens binnendringt maar hacker te noemen is erg vervelend. Kom op, dit kan beter! :Y

Op wikipedia loopt er een artikel over de discussie rondom de betekenis van hacker:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker_definition_controversy

Any system or program, however complicated, if looked at in exactly the right way, will become even more complicated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zonder de discussie dood te willen slaan, ik ben het namelijk volledig met je eens, wil ik je toch wijzen op Hackers of crackers? en Hackers>>Crackers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagi
De opvallendste reactie uit Hackers>>Crackers:
Wekkel schreef op vrijdag 19 juli 2002 @ 11:50:
Die discussie over hackers en crackers wordt ook altijd levend gehouden, he? :P

Als de massa met de term hacker aan een bad guy denkt, dan is het gebruik van de term hacker prima. Je kan daar wel telkens tegenin gaan, maar de maatschappelijke betekenis van een dergelijk woord zal toch de boventoon voeren in every day life, wellicht niet in de desbetreffende scene.

Ik begrijp de discussie prima, maar m.i. is deze reeds achterhaald.
Mijn punt is, dat de massa wel hetzelfde woord voor verschillende dingen kan gaan gebruiken, maar dat als je dieper op zaken ingaat, een woord voor verschillende zaken de lading niet meer dekt.

Tweakers.net heeft als IT site denk ik de verantwoordelijkheid om een beetje niveau te handhaven en ambiguiteit te voorkomen, door het woord hacker niet in verschillende betekenissen te gebruiken.

Tenslotte lijkt het mij persoonlijk een slechte zaak om 'gewoon' maar met de massa mee te gaan, ook als er duidelijke redenen zijn om dat niet te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sagi op 09-06-2007 17:10 ]

Any system or program, however complicated, if looked at in exactly the right way, will become even more complicated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:34

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Elke keer laait de discussie "hacker" vs "cracker" weer op. Feit is dat hacker over het algemeen door het grootste deel van de mensen wordt gezien als het woord voor een kwaadaardige computer inbreker (om het maar even zo te noemen). De meeste mensen denken bij een cracker aan iemand die bv game cracks maakt als ze uberhaubt een idee bij dit woord hebben. Ik ben het verder compleet met de gequote post van Wekkel eens.

Zie ook wikipedia over hacker vs cracker.

Nou is de Van dale natuurlijk geen goed "bewijs" in een discussie maar wel iets wat enige indicatie geeft met betrekking tot de woordbetekenis voor de gemiddelde Nederlander:
hac·ker (de ~ (m.), ~s)
1 iem. die inbreekt in een computer om gegevens te achterhalen of te wijzigen, meestal met het doel de zwakke plekken aan te tonen => computerkraker
Dit geeft nog eens goed weer hoe diep het gebruik van 'hacker' als computerkraker is geworteld.

[ Voor 30% gewijzigd door Bor op 09-06-2007 17:37 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-09 10:45
Bor de Wollef schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 17:35:
Elke keer laait de discussie "hacker" vs "cracker" weer op. Feit is dat hacker over het algemeen door het grootste deel van de mensen wordt gezien als het woord voor een kwaadaardige computer inbreker (om het maar even zo te noemen). De meeste mensen denken bij een cracker aan iemand die bv game cracks maakt als ze uberhaubt een idee bij dit woord hebben. Ik ben het verder compleet met de gequote post van Wekkel eens.

Zie ook wikipedia over hacker vs cracker.

Nou is de Van dale natuurlijk geen goed "bewijs" in een discussie maar wel iets wat enige indicatie geeft met betrekking tot de woordbetekenis voor de gemiddelde Nederlander:

[...]

Dit geeft nog eens goed weer hoe diep het gebruik van 'hacker' als computerkraker is geworteld.
Als (een van) de grootste websites op het gebied van computers is het dan toch de taak van Tweakers.net om dit misverstand uit de wereld te helpen, in ieder geval moeten ze dit proberen. Dat iets ingeburgerd is wil nog niet zeggen dat het correct is en daarom moeten we het ook zeker niet accepteren.
Volgens jouw redenering zou over 10 jaar br33z4rtaal correct nederlands. Volgens hetzelfde principe geldt HTT = FSB = opvolger van FSB.

De van dale wordt de hemel ingeprezen. Staat het woord daarin dan is het correct nederlands 7(8)7 . (Sonja Bakkeren :') )

Ik probeer maar te zeggen dat iemand ertegenin moet gaan. Als het een paar mensen heeft het weinig nut, een complete website is echter al een stap in de goede richting.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernie op 09-06-2007 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk kun je wel een nuance aanbrengen maar technisch klopt het imo wel. Ik ben zelf ook een voorstander om de 2 termen zeer specifiek apart te houden maar feit is dat het een een deelverzameling is van het ander.

Een cracker is een hacker. Een hacker is (lang) niet altijd een cracker.
Iemand die crackt maar niet hackt is een scriptkiddie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Wellicht slightly offtopic maar hoe zijn de definitie "cracker" en "hacker" eigenlijk ontstaan of wat is de bron die men volgt in de discussies rond scheiding van deze termen? Ik kom correct gebruik van de woorden eigenlijk alleen tegen in informatiebeveiligingsliteratuur. Wanneer woordenboeken etc anders stellen dan de aangehouden scheiding, welke bron hanteren mensen dan wel om deze scheiding te verdedigen?

Als ik kijk naar de history van het woord 'hacker' in het wikipedia artikel dan is de juiste betekenis verre van duidelijk of echt officieel vastgelegd vanuit historisch oogpunt.

Ook andere bronnen zijn minstens onduidelijk over het onderscheid:
Is cracker the correct word? Is hacker wrong? First, let's look at the facts.

OXFORD

The New Oxford Dictionary of English (1999) describes a hacker as "a person who uses computers to gain unauthorized access to data" or "an enthusiastic computer programmer or user." The book, as thick as a loaf of bread, contains more than 350,000 definitions, but not one of them makes a connection between the word cracker and computers.

WEBSTER'S

The 1998 Merriam-Webster Dictionary states that a hacker is either "an expert at programming and solving problems with a computer" or "a person who illegally gains access to and sometimes tampers with information in a computer system." The tome lists more than a quarter of a million definitions but, again, does not link the word cracker to computers.

CANADIAN OXFORD

The Canadian Oxford Dictionary (1998) goes a bit further. After the usual, lengthy description of cracker (as a thin dry biscuit, a paper cylinder given out at parties that makes a sharp noise when pulled at both ends, a type of firework, a notable or attractive person, a fine example of something, and an offensive term for a poor white person in the southern United States), there, at the bottom of the heap, are the words: "in computing, a hacker who wilfully damages or destroys the information or systems accessed." To some editors at Oxford, then, a cracker is a type of hacker.
De beste conclusie is denk ik deze:
Language is alive. Words come and go. Definitions change. And many, if not most, words wind up with more than one meaning, which is referred to as polysemy. When the meanings are contradictory you have a contronym. (For instance, fast can suggest stuck firmly or moving quickly, and winding up a meeting is the opposite of winding up a watch.) For centuries, hacker has been polysemic. Its meanings have included someone who cuts wood, coughs, stammers, breaks up land with a mattock, or plays golf poorly. For at least 15 years hacker has enjoyed three other definitions: (1) a computer enthusiast; (2) a computer expert; and (3) someone who breaks into computer systems. Nobody owns the word. Nobody can force people to use it in a certain way.

[ Voor 84% gewijzigd door Bor op 09-06-2007 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagi
edit: mijn excuses voor de late reactie, ik heb het vrij druk gehad. Ik hoop dat niemand me deze schop al te kwalijk neemt.
Bor de Wollef schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 19:04:
Ik kom correct gebruik van de woorden eigenlijk alleen tegen in informatiebeveiligingsliteratuur.
Dat is _de_ kern van de zaak. In de vakliteratuur wordt de scheiding strikt gehanteerd. Je hebt het hier over informatiebeveiliging, dus is het zaak daar op te letten.
Bor de Wollef schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 17:35:
De meeste mensen denken bij een cracker aan iemand die bv game cracks maakt als ze uberhaubt een idee bij dit woord hebben.
En dat is het enige argument dat ik tegen het gescheiden gebruiken van de twee woorden hoor. Heeft er iemand anders nog een reden die niet al in deze topic is weerlegd?

[ Voor 7% gewijzigd door Sagi op 18-06-2007 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Sagi schreef op maandag 18 juni 2007 @ 18:36:
Dat is _de_ kern van de zaak. In de vakliteratuur wordt de scheiding strikt gehanteerd. Je hebt het hier over informatiebeveiliging, dus is het zaak daar op te letten.
Hoewel het idd over informatiebeveiliging gaat hebben we het niet over (vak)literatuur en zelfs in het informatiebeveiligingswerkgebied wordt de term hacker veelvuldig gebruikt. De strikte scheiding waar jij en anderen hier over praten bestaat imho al lang niet meer als het ooit echt bestaan heef. De herkomst van de scheiding is vaag.
En dat is het enige argument dat ik tegen het gescheiden gebruiken van de twee woorden hoor. Heeft er iemand anders nog een reden die niet al in deze topic is weerlegd?
Is er uberhaubt iets te weerleggen? Ik ben het totaal eens met de "beste" conclusie die ik eerder poste eigenlijk.

Pagina: 1