Weet iemand of ik deze ouwe bak nog iets sneller kan maken? Het is een AM 5x86 P75 (X5-133)op een UMC MB 8433 UUD moederbord
Ah,
AMD's snelste variant van een 486 processor.
Het is een 486 processor met 16 KB L1 cache (ik weet niet meer of dit write-back of write-trough is; dit is d.m.v. een "b" of een "t" onderop de processor af te lezen. Ik meen dat het write-trough is. Dit juist instellen in het BIOS scheelt wat performance.
Verder heeft deze processor een bussnelheid van 33 Mhz en een multiplier van 4. Door de bussnelheid te verhogen naar 40 Mhz draait de processor op 160 MHz, en de bus ook. Voor het geheugen is dit zelden een probleem, voor de videokaart en/of IDE controller soms wel. De VLB kaarten zijn overigens wat toleranter dan de PCI varianten. Het is te proberen en gaat best vaak goed. Om de bussnelheid op 40 Mhz te zetten moeten er op het moederbord jumpers omgezet worden. Hoe dit moet staat in het moederbordboekje (dat je hopelijk nog hebt...) en soms ook op het moederbord.
Succes!
AMD's snelste variant van een 486 processor.
Het is een 486 processor met 16 KB L1 cache (ik weet niet meer of dit write-back of write-trough is; dit is d.m.v. een "b" of een "t" onderop de processor af te lezen. Ik meen dat het write-trough is. Dit juist instellen in het BIOS scheelt wat performance.
Verder heeft deze processor een bussnelheid van 33 Mhz en een multiplier van 4. Door de bussnelheid te verhogen naar 40 Mhz draait de processor op 160 MHz, en de bus ook. Voor het geheugen is dit zelden een probleem, voor de videokaart en/of IDE controller soms wel. De VLB kaarten zijn overigens wat toleranter dan de PCI varianten. Het is te proberen en gaat best vaak goed. Om de bussnelheid op 40 Mhz te zetten moeten er op het moederbord jumpers omgezet worden. Hoe dit moet staat in het moederbordboekje (dat je hopelijk nog hebt...) en soms ook op het moederbord.
Succes!
TrueNAS (ASRock B860I, i5-245K, 64GB, 2x24TB HC580, Jonsbo N2), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H4+/N2+/C4
Ik heb het boekje nog ergens liggen en zal dat eens even goed na gaan kijken op jumpersettings. Moet het voltage eigenlijk aangepast worden (bij nieuwere processoren vaker gedaan)?
He ik heb precies zo'n combinatie gehad (toevallig aan jou verkocht??) Anyway, op 160 MHz wilde die bij mij wel booten, maar liep altijd vast na een tijdje. Op 150 MHz (3x50 en dan PCI op 2/3x FSB) wilde hij niet eens booten ...
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
Verwijderd
ik heb een website gemaakt (is nog niet af) voor het CBS VD-Velden. Dit bedrijf verft alles wat los en vast zit aan de computer. Neem contact op via info@pccolors.nl of kijk op www.vd-velden.nl (voorlopige versie vd nieuwe versie) www.pccolors.nl (oude versie).
Ik heb net de bussnelheid op 40 MHz gezet, windows 95 loopt nog steeds, moest alleen de L2 write-back status aanpassen en de PCI bussnelheid is nog maar 26.6 Mhz nu.
In totaal is hij volgens mij wel iets sneller geworden.
Bedankt
In totaal is hij volgens mij wel iets sneller geworden.
Bedankt
Pagina: 1