temp. te hoog van nx8600gt?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rnd
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-12-2024
specs:

mobo: Asus p5gdc pro
graka: MSI nvidia geforce NX8600GT (passief gekoeld)
voeding: Tagan 380 Watt
harde schijf: Hitachi Dekstar 160 gb
geheugen: Kingston 2gb ddr2 533 (2x 1gb)
proc: Intel p4 processor 650+ 3,4 Ghz
Windows XP Pro

probleem:

heb sinds gister deze kaart erin omdat mijn oude kapot was. Deze kaart is passief gekoeld en heb gister hele dag zitten zoeken naar review met temps. maar nergens te vinden. 8)7
Als ik gewoon in windows zit en ik check de temp. met Nvidia Monitor dan is hij rond de 56/57°
Als ik ga gamen (bijv. silkroad met alles op low, 1024x768) dan stijgt hij wel tot 73°. Ik snap wel dat hij warmer wordt omdat hij passief gekoeld is, maar is het schadelijk voor de kaart en kan ik iets verbeteren?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 19:03

mux

99% efficient!

Hoe is de airflow om je passieve koelblok heen? Als je bijv. een btx kast hebt zijn die passieve kaartjes geen probleem, maar in een drukke m-atx kast met kabels overal overheen en slechte airflow krijg je al gauw dit soort temps. Misschien toch maar een extra casefannetje?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hardware leeft over het algemeen langer bij lagere temperaturen, maar gezien de kaart ontworpen is om passief gekoeld te worden zal hij het wel aankunnen. Zelf heb ik een MSI 7950GT passief gekoeld en wat ik daar heb gedaan is een 120mm fan tegenaan gezet (die gelijk de P965 chip koelt). Op deze manieris de temp drastisch lager, zonder dat het meer lawaai maakt. Heel noodzakelijk zal het niet zijn, maar voor de levensduur van de hardware zou ik het wel aarnaden.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb ook de passief gekoelde 8600GT van MSI en deze wordt wel 80°C onder belasting. Hij mag echter maximaal 115°C worden dus je hoeft je geen zorgen te maken :)

Verder zakt de temperatuur na belasting snel weer naar 52°C dus de koeling doet wel haar werk.

• rnd
  • Laatst online: 01-12-2024
wow snelle reacties :D tnx alot mensen! zal wel even aankijken hoe het gaat als ik flink game en anders
zet ik er nog wel een fannetje bij :) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• mux

mux

99% efficient!

Admiral Freebee schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 12:45:
Ik heb ook de passief gekoelde 8600GT van MSI en deze wordt wel 80°C onder belasting. Hij mag echter maximaal 115°C worden dus je hoeft je geen zorgen te maken :)

Verder zakt de temperatuur na belasting snel weer naar 52°C dus de koeling doet wel haar werk.
Ik vind dit soort temperaturen echt wel eng hoor. Ja, mijn laptop-fx5600 zegt ook dat hij 135 graden mag worden maar als een intel processortje al afsluit bij 75 graden lijkt het me absoluut niet gezond om het toe te laten dat je 8600 80 graden wordt. Ik had iets gelezen van dat elke 10 graden extra (gemiddeld) de levensduur halveert, maar dat kan ik zo snel even niet bevestigen.

Heeft iemand anders hier iets kwantitatiefs over te zeggen, want ik maak me wel een beetje zorgen om de lieve tweakertjes hier met hete videokaarten?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Er zijn genoeg ''standaard mensen'' die ook zo'n ding aangesmeerd krijgen. Die hebben vaak een goedkope sweexkast zonder casefans waar het nog veel warmer wordt dan bij de tweakers hier. Ken genoeg mensen dat ie daarom dus uitvalt omdat de videokaart te warm wordt. Dus dan zit ie over die limiet heen. Toch doen die dingen het jaren. Die kaarten zijn daar dus echt wel op gemaakt ;) En over het algemeen zijn ze beter af bij tweakers dan bij de gemiddelde computergebruiker.

[ Voor 3% gewijzigd door TEAMIKKE op 09-06-2007 20:31 ]

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:01
volgens mij liep er al een dergelijke topic hierover maar dat terzijde. Ik heb mijn MSI kaartje sinds dinsdag en toen was die idle rond de 52 graden net zoals bij Admiral Freebee. De laatste 2 dagen bungelt hij rond de 60, waarschijnlijk door het warme weer. Ik heb net nog Lost Planet DX10 demo gespeeld en hij liep na een minuutje of 20 op tot 87 graden. Had verder nergens last van en nu na een kwartier te zijn gestopt met spelen zegt Everest dat de GPU weer op 61 graden is.

Verwijderd

Mijn 7800GS+ wordt minimaal 75 graden belast en dat is met een best behoorlijke fan d'r op en dat zijn gewoon normale waarden, dus ik zie het probleem niet. Komt bij dat de hogere temperaturen van de afgelopen tijd ook niet echt bevordelijk zijn (mijn kamer was 29 graden gisteren).

Verwijderd

Je moet je niet zo druk maken over temperaturen, ik draai nu al 3 jaar op een AX800PRO die strest 90/95 word en idle 55 is. Die dingen kunne wel wat hebben. Waar je wel op moet letten is je CPU temp. deze zijn wat gevoeliger, liefst niet boven de 50.

• TheZeroorez
  • Niet online
ssj3gohan schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 16:31:
[...]

Heeft iemand anders hier iets kwantitatiefs over te zeggen, want ik maak me wel een beetje zorgen om de lieve tweakertjes hier met hete videokaarten?
Dat je appels niet met peren moet vergelijken misschien?

Omdat een HDD bij 55 graden data gaat verliezen ben je dus ook bang voor je processor op 60, enzovoorts.. ?

• Gniels
  • Laatst online: 09:27
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 16:28:
Je moet je niet zo druk maken over temperaturen, ik draai nu al 3 jaar op een AX800PRO die strest 90/95 word en idle 55 is. Die dingen kunne wel wat hebben. Waar je wel op moet letten is je CPU temp. deze zijn wat gevoeliger, liefst niet boven de 50.
Niet zo druk maken om temperaturen? Waarom dan niet boven de 50.. een gemiddelde CPU mag best 62 graden worden hoor.

PHILIPS Motional Feedback 544

• mux

mux

99% efficient!

TheZeroorez schreef op zondag 10 juni 2007 @ 16:30:
[...]

Dat je appels niet met peren moet vergelijken misschien?

Omdat een HDD bij 55 graden data gaat verliezen ben je dus ook bang voor je processor op 60, enzovoorts.. ?
Khad het over processoren vs gpu's, dat lijkt me toch een valide vergelijking? En dat harde schijven data verliezen boven de 55 graden is ook ontkracht door google :-).

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb 7600 GS (geloof ik, pasief gekoeld in ieder geval) en die wordt onbelast 95 graden. Schok ik gister een beetje van (voor het eerst dat ik temps bekeek), kaart draait al een half jaar dus zal vast geen probleem zijn, kaart zit in een htpc (totaal geen airflow (ondanks 3 silent fans) , proc wordt ook 65 graden met niks doen) en wordt niet gebruikt voor gaming.

Kan dus gaan kwaad dat een kaart erg heet wordt? Zie nog even geen oplossing tot koelen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
95°C idle lijkt me wel héél hoog. Dat wil zeggen dat hij onder belasting nog (veel) warmer wordt. Ik zou toch zo snel mogelijk iets aan die temperatuur doen.

• TheZeroorez
  • Niet online
ssj3gohan schreef op zondag 10 juni 2007 @ 22:17:
[...]

Khad het over processoren vs gpu's, dat lijkt me toch een valide vergelijking? En dat harde schijven data verliezen boven de 55 graden is ook ontkracht door google :-).
Bij 60 wel. Daarbij is Google één bron, hoe betrouwbaar is dat? :/

Maargoed, da's zeker geen valide vergelijking, is een beetje hetzelfde als DDR3 met GDDR3 vergelijken. Een beetje hetzelfde, maar toch totaal anders.

• mux

mux

99% efficient!

TheZeroorez schreef op maandag 11 juni 2007 @ 15:51:
[...]

Bij 60 wel. Daarbij is Google één bron, hoe betrouwbaar is dat? :/

Maargoed, da's zeker geen valide vergelijking, is een beetje hetzelfde als DDR3 met GDDR3 vergelijken. Een beetje hetzelfde, maar toch totaal anders.
één bron... met 150.000 harddisks?

Maar silicium is silicium (nou ja, GaAs is GaAs). Als je hetzelfde productieproces gebruikt, dezelfde categorie onderdelen erop etst, dan heb je toch ook bij benadering dezelfde deterioratie-karakteristieken? Ik bedoel, een 90nm nvidia gpu zou zich wat warmte-levensduurkromme echt niet radicaal anders moeten gedragen dan een 90nm pentium 4. Of maak ik hier een fundamentele fout en gebruikt nvidia veel warmte-ongevoeligere technieken?
Pagina: 1