[Vista/XP] bootsect.exe niet op recovery DVD, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkpostma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 15:31
Ik heb een tijdje gelden een HP laptop aangeschaft met Windows Vista pre-installed. Nu wilde ik XP ernaast installeren als dualboot; zogezegd zogedaan. Maar, nu kan ik Vista niet meer opstarten omdat de bootloader van XP niet in staat is om Vista op te starten.

Nu heb ik een oplossing gevonden op
Windows Vista kan niet meer worden gestart nadat u een eerdere versie van het Windows-besturingssysteem hebt geïnstalleerd in een dual-bootconfiguratie

waarin als eerste stap genoemd wordt:
1. Gebruik Bootsect.exe om de Windows Vista MBR en de opstartcode te herstellen waarmee de controle wordt overgedragen aan het programma Windows Boot Manager. Typ hiertoe de volgende opdracht bij een opdrachtprompt: Station:\boot\Bootsect.exe /NT60 All

In deze opdracht staat Station voor het station waar zich het Windows Vista-installatiemedium bevindt.
Echter, ik heb alleen een recovery DVD van HP, maar daar staat het bestand "bootsect.exe" NIET op en kan deze procedure daardoor niet uitvoeren. Heeft iemand een idee hoe ik Vista toch weer kan opstarten zonder een complete reinstall (recovery) te doen? Mijn data bestanden staan ook op C:, en die zouden dan gewist worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet eerst windows XP installen en daarna vista !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkpostma
Op zich zou dat een oplossing zijn, maar:

1) Vista was al geinstalleerd (pre-installed) en ik heb enkel een recovery schijf,
2) daarvoor zou het nu sowieso te laat zijn

Het zou toch mogelijk moeten zijn om XP achteraf te installeren en dan met bovengenoemde procedure de bootloader van Vista weer te gaan gebruiken...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkpostma
Hehe... na lang zoeken heb ik de volgende oplossing gevonden:

Ik heb een life CD gemaakt van Gparted en hiermee kun je onder andere tijdens het booten ervoor kiezen om te booten vanaf een van de aanwezige partities. Een van de partities was een HP recovery partitie, gelukkig heb ik die nooit verwijderd. In het menu van deze recovery stond een optie "opstartherstel" waarmee (volgens mij) de Vista bootloader teruggezet kon worden. Erg vreemd dat deze optie niet op de HP Recovery DVD staat, maar het is mij gelukkig gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand nog een 32 bit bootsect.exe file voor mij? Ik wil 32 bit win 7 zetten zodat ik verlost kan zijn van windows 7 starter dat me nogal limiteert. Ga nog 4gb ramlat kopen voor de netbook wat langer te laten meegaan.

Krijg bij 1 bootable usb maker error van bootsect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb een exe file kunnen vinden via een andere link dus denk ik opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 00:14:
heb een exe file kunnen vinden via een andere link dus denk ik opgelost
Niet de bedoeling om een 10 jaar oud topic te gaan schoppen hiervoor :+

Daarnaast: de meeste netbooks met 7 starter zijn hardwarematig gelimiteerd tot 2GB RAM, dus sterkte daarmee.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1