Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 22:24
Heeft iemand de de Antec NSK6000/6500 en kan me zeggen of ik de 92mm fans vooraan ook zou kunnen vervangen door 120mm fans? Er zal dan natuurlijk wel wat boorwerk bij komen kijken, maar ik vroeg me af of er wel plaats genoeg is vooraan om 2 fans van 120mm boven elkaar te plaatsen.

http://www.thequietrevolu...uter/nsk6500/IMG_6369.JPG

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-07 22:33
hoezo er zelf totaal geen onderzoek naar willen doen...

wees niet zo lui, pak een lineaal en meet of je 24cm speling hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
euhm voor alle duidelijkheid, ik heb die case nog niet! Ik ben die van plan te kopen.

Ik heb nu de NSK4000, maar de 5 hdd's die er nu inzitten, zitten heel erg dicht op elkaar en er is maar plaats voor 1 intake fan van 80mm onder de hdd's. Daardoor worden mijn hdd's heel erg heet. Omdat ik anders wel tevreden ben over de NSK4000, wil ik graag de NSK6000 overwegen, omdat die ruimer is en de hdd's beter kunnen koelen.

Omdat ik deze pc o.a. gebruik als homestudio, moet deze heel erg stil moet zijn. Daarom zit hij nu al vol met Noctua fans op 5V. Maar jammer genoeg heeft Noctua geen 92mm fans in hun assortiment. Vooraan wil ik er dus graag 2x120mm Noctua fans @5V inhangen.

[ Voor 2% gewijzigd door ShaiNe op 09-06-2007 13:10 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:42

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Zijn bijvoorbeeld Papst fans een optie? Hoeveel casemodding ben je bereid te doen? (als dat 'geen' is, verkeerde plaats... hier zal men je aanraden een stuk gaas ervoor te doen en met glasfiber een 20cm-fan erin te monteren :+ ) Is het een optie om met 2 80mm fans iets te doen? Hoe heet worden je schijven?

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
papst is geen optie, omdat ik die Noctuafans al heb (kosten 15 euro) en die geven bij eenzelfde snelheid meer luchtverplaatsing als papstfans. En wat ook een verschil maakt is de speedlimiter van 12V naar 5V die je standaart bij Noctua bijkrijgt en ik dus gebruik.

gewoon extra gaten boren voor de airflow en de bevestiging van de fans lijkt me voldoende. Als ik van 2x92mm naar 2x120mm wil gaan, dan heb ik 56mm extra ruimte nodig verticaal en 28mm extra ruimte horizontaal. Ik schat dat dit misschien nipt wel moet lukken, maar ik wil uitsluitsel.

[ Voor 0% gewijzigd door ShaiNe op 09-06-2007 14:11 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
je kunt je handen er net nog opleggen, dus zo heel erg heet worden ze niet. Maar aangezien ik een optimaal stabiel systeem wil en dit het enige is dat me nog zorgen baart, wil ik er iets aan doen. Ook omdat ik uit ervaring weet dat hdd's de eerste componenten zijn die kapot gaan en ik met raid 0 werk. Binnen 10 jaar wil ik nog met deze pc kunnen werken, want ik heb er al veel geld in geïnvesteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
nou sorry maar het verschil van kapotgaan met je hd's bij 40 graden met je 80 fans of 35 met je 120 is erg klein (gokje op de temps, maar je snapt het idee)....Denk niet dat je de levensverwachting van je fans er 5 jaar mee verlengt ofzo hoor, je schijven kunnen prima werken op die temperaturen dus daar heb je geen last van...Het kost je meer moeite voor die 120 fans als voor de leeftijd van je schijven denk ik...

Mocht je het toch willen kan je natuurlijk altijd 1 120mm fan voor de schijven doen (waar nu dus die 80 zitten) en de andere 120 achter de schijven, zo optimaliseer je de airflow en heb je er toch nog profijt van zonder al te veel te moeten verbouwen..

maar zoals ik al zei, op een gegeven moment krijg je een systeem niet koeler omdat de ontwikkelde hitte even groot word als hoe snel het weer afgevoerd kan worden, tenzij je met echte extreme maatregelen gaat werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:19
Is een fanadapter van 92mm naar 120mm geen optie?
ik weet namelijk niet hoeveel ruimte je tussen die fans en de hdd's hebt, maar een cm zou al voldoen.

In NL zie ik alleen niet zoveel van dat soort adapters, behalve >deze< popte meteen op bij google.

En anders lijkt het me verstandig toch maar met wat gereedschap aan de gang te gaan (of iem. aan de gang te laten gaan) om er 120 van te maken ipv 92 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
als ik zo naar het plaatje kijk (en als dat 80 fans zijn) dan zou ik zeggen dat het niet gaat passen...en al krijg je het pas dan moet je toch heel wat gaan verzagen daar voor een goede airflow, ik weet niet of je dat er voor over hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
DnnSke schreef op zondag 10 juni 2007 @ 10:22:
Is een fanadapter van 92mm naar 120mm geen optie?
ik weet namelijk niet hoeveel ruimte je tussen die fans en de hdd's hebt, maar een cm zou al voldoen.
Gaat niet passen, voor de schijven.

Maargoed, het verschil Noctua 5v/Noctua 7v hoor je niet hoor, als je je oor er niet tegen legt. Ik zou dus gewoon 2x92mm op 7v doen, zou prima moeten koelen.

Heb je trouwens ook niet een cardreacer/FDD die erin moeten, of nog wat dunnere HDD's? Als je ze er strategisch in zet, is er nog wat ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

* AtleX meld zich als gelukkige bezitter van de NSK6000

Zelf gebruik ik de meegeleverde 120mm fan achterin als outtake, op de laagste stand. Voorin, op de bovenste positie, heb ik een Zalman ZM-F2 fan op 5 volt als koeling voor mijn harde schijf. Die harde schijf word maar 36 graden als ik 40GB aan grote en kleine bestanden van de ene partitie naar de andere verplaats dus dat is goed genoeg. De 120mm fan aan de achterkant kan nog genoeg lucht aanzuigen via de voorkant en de gaten aan de zijkant, als ik de 92mm fan lostrek stijgt de kasttemperatuur niet meetbaar, dus voor een betere koeling hoef je niet te proberen er 120mm fans aan de voorkant in te proppen.

Jij hebt natuurlijk veel harde schijven, maar die liggen bij de NSK6000 in rekjes zoals je op deze foto kunt zien. Deze geleiden de lucht van de fans over en onder de schijf langs, waardoor de koeling sterk verbeterd.

Op je verzoek (per mail, voor de meelezers) heb ik even wat gemeten en wat foto's gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0dc10a5c864621a664b7623cf8de5df2/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9632f8ed2f07f4201159504af0988040/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a36780c2ece728b8160b23fdfc3ac936/thumb.jpg
Slechte kwaliteit :X

Zoals je ziet heb je op zich de ruimte wel in de breedte, je kan ongeveer tot de verzonken rand op deze foto gaan zonder in de problemen te komen met het zijpaneel of de bevestiging van de voorkant. Aan de andere kant heb je ongeveer 3cm ruimte, dus dat lijkt het probleem niet. De hoogte is een ander verhaal. Dan zit het gat waar kabels van de power- en reset knop, LED-jes, etc. doorheen komen in de weg. Tenzij je de voorkant echt grof gaat verbouwen gaat dat niet passen.

Mijn advies is om gewoon goede 92mm fans te halen en die ervoor te zetten. Dan hoef je niet je kast te modden voor de minimale winst. De koeling zal denk ik toereikend zijn dan, het gaat er immers meer om dat er geen dode lucht bij je schijven blijft hangen die steeds heter wordt. Een minimaal briesje koelt je schijven vaak al flink af.

[edit]
Meer foto's vind je trouwens in mijn fotoalbum.

[ Voor 15% gewijzigd door AtleX op 11-06-2007 18:39 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zondag 10 juni 2007 @ 12:33:
[...]

Maargoed, het verschil Noctua 5v/Noctua 7v hoor je niet hoor, als je je oor er niet tegen legt. Ik zou dus gewoon 2x92mm op 7v doen, zou prima moeten koelen.
Met oor erop ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 22:36
Er is aangetoond dat hdd's toch echt niet minder lang meegaan door een hogere temperatuur... ;) (door google, die zo'n beetje de grootste voorraad hdd's heeft van de wereld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
Na wikken en wegen, ga ik de NSK6000 aanschaffen en gewoonweg geen intakefans vooraan gebruiken. Ik zal er wel voor zorgen dat de outtake fans enkel lucht kunnen happen dat door het zijpaneel bij de videokaartverluchting naar binnen komt en vooraan via de gaten voor de intakefans.
Alle andere gaten aan de 5,25" bays en aan de cpuverluchting (heb scythe ninja passief gekoeld) doe ik dicht, zodat binnenkomende lucht verplicht langs mijn videokaart (passief gekoeld) en mijn harde schijven moet komen.

maar dan moeten mijn 5 schijven, mijn videokaart én cpu gekoeld worden door maar 2 120mm fans @800rpm (outtake case & psu). Zal dit wel voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb laatst de NSK6000 aangeschaf en volgens mij zitten er al gaten in voor een 80mm fan. De Hd's zelf zitten ongeveer 1,5 cm van elkaar af (veel meer als in andere kasten waar het slechts enkele mm's zijn).

Ik heb er 4 schijven inzitten met 2 92mm fas ervoor op 5 volt en de hd's zitten op een mooie temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Laatst online: 24-08 14:40
ik heb ook een NSK6000 met 4 hd's. De 120mm op low en geen 92mm's voorin. Je voelt de lucht aan de zij- en voorkant gewoon zuigen. Mn hd's worden niet warmer dan 40 graden.

Had ook in een review al gelezen dat de 92mm fans geen/weinig invloed hebben op de airflow in de kast en dat ze slechts de hd's koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 16:44
Mocht je na aanschaf toch nog fans zoeken voor voorin: ik heb hier nog 2 92mm nexus real silent fans liggen. Op het standaard voltage zijn ze al vrijwel niet te horen. Mail maar zou ik zeggen.

Overigens weet ik niet wat voor passief gekoelde videokaart je hebt en wat voor cpu, maar ik denk toch dat je wel een aardig briesje kan gebruiken, omdat alles passief gekoeld wordt. Voor mijn gevoel is alleen 2x120mm outtake wel aan de krappe kant. (Ik heb overigens geen ervaring met passief gekoelde cpu's/videokaarten, maar ik had genoeg moeite om mijn prescott en 6800gt koel te houden met accelero en zalman koelers.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tower410 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:13:
Er is aangetoond dat hdd's toch echt niet minder lang meegaan door een hogere temperatuur... ;) (door google, die zo'n beetje de grootste voorraad hdd's heeft van de wereld)
ja, da's misschien wel waar maar wat google aantoonde is dat temperatuurwisselingen wel invloed hadden. En ik vermoed dat er niet veel tweakers zijn die hun systeem in een ruimte hebben staan die voorzien is van climate control. Mijn zoldertje heeft weliswaar airco maar wanneer het buiten 30 graden is en vochtig trekt die het *lang* niet en wordt het toch nog lekker warm :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:27
Ik heb de NSK6000, en ik had aan begin geen intake fan, maar omdat mijn hdd's 45 graden werden, heb ik een zalman fan gekocht en die op 5volt laten draaien. HDD's worden nu ongeveer 32 graden. Dus als ik jouw was, zou ik een goedkoop 92mm fannetje kopen en die op 5volt zetten.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om terug te komen op het feit dat hij met zijn 5 HDD's zit, wat is de geschatte temperatuur daar juist van met standaard cooling? Is er iemand die mij daar een idee van kan geven? Ik heb namelijk ook 5 HDD's en ben ook van plan deze case te kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Laatst online: 24-08 14:40
Ik heb in mijn NSK 6000 een tweetal 100mm fans als intake geplaatst. Het zijn Scythe Kaze Jyu fans 92/100mm . Deze fans hebben ook mounting holes voor 92 mm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
M411007 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 12:05:
Ik heb in mijn NSK 6000 een tweetal 100mm fans als intake geplaatst. Het zijn Scythe Kaze Jyu fans 92/100mm . Deze fans hebben ook mounting holes voor 92 mm :)
Maar da's maar 8mm groter. Het is groter, dat wel, maar niet veel. Een 120mm echter scheelt enorm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
ja maar het helpt wel...daarbij vraag ik me af waarom de gewone fans niet goed genoeg zijn...zo warm zullen zijn harde schijven toch niet worden lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:31

Twazerty

AVCHDCoder developer

Heb ook liever goed gekoelde hardeschijven. Zitten bij mij meestal rond de 25/30 graden. Van de hardeschijf kunnen 2 componenten kapot. De schijven en de elektronica. Bij mij zijn voorheen al 3 hdd's gesneuveld omdat de electronica het begaf. Geef mij maar goed gekoelde dan is de kans dat de elektronica sneuveld wat kleiner.

Edit: zonder koeler worden mn hardeschijven rond de 50 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door Twazerty op 16-07-2007 22:14 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Pagina: 1