Toon posts:

Advies nodig voor AMD Athlon CPU Temperatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AMD Athlon XP 3000+. Tegenwoordig heb ik het idee dat m'n Processor veel te heet wordt. Vooral in benauwde tijden als nu.

Ik heb deze maand al 1x gehad dat m'n PC volledig afsloot terwijl ik een spel speelde en dat al in een kwartier. Daarna kreeg ik tijdens het booten een bericht over dat Hardware Monitor een probleem heeft gevonden. Dus ik kijken en zag dat de CPU Zo'n 80-90 graden was! Dit leek me best overdreven, want toen ik Motherboard Monitor raadpleegde, kwam het niet echt in de buurt. Ik voelde ook even aan de behuizing of het warm werd, maar ook dat voelde niet heet aan. En op hoger dan 90 graden zou ik denken dat de CPU dit niet zal overleven.

De temperatuur is 66-69 graden in Idle status en loopt op naar 75 graden als het met een spel bezig is, terwijl de Case temperatuur maar op zo'n 32 graden zit. Dus zelfs in Idle status is de CPU temperatuur best wel hoger dan gemiddeld (Wat denk ik 50-55 graden is). Dan komt er ook nog bij dat de CPU zelfs op een lagere kloksnelhied staat dan dat ie normaal aankan (Ik heb het nu op 1,7GHz, maar standaard snelheid is 2,1GHz).

Ik heb zo'n idee dat het aan de CPU Koeler en de behuizing ligt. De behuizing is namelijk niet groot, m'n moederbord kan er namelijk nog maar net in. Dus da's al geen goed nieuws. De koeler is de standaard koeler die bij de processor was inbegrepen. Ik zit eraan te denken om deze twee te vervangen door betere. Maar eerst wil ik weten of ik hier wel goed aan doe.

Dus een paar vraagjes:

- De behuizing is natuurlijk te klein, maar hoeveel zou het schelen qua temperatuur als ik een grotere haal? En hoeveel koelers zou ik in een grotere behuizing laten zetten?
- Is de koeler die standaard in de CPU is inbegrepen goed genoeg voor de CPU of is het toch verstandig om een betere te halen? En hoeveel zal dit qua temperatuur schelen?
- Hoeveel zal het qua temperatuur in totaal schelen als ik deze twee vervang?

Alvast bedankt. Heb je nog andere suggesties? Laat maar weten

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kijk ook even naar de temperatuur in je BIOS. Zo weet je zeker dat je een goede weergave hebt.
Het kan zijn dat je koeler vol stof zit dus maak je computer eens voorzichtig schoon van binnen. Ik weet niet of je een casefan hebt maar je kan er misschien één of twee plaatsen.

Een andere koeler zal allicht wel veel effect hebben als de temperatuur niet veel daalt na het schoonmaken maar wees heel voorzichtig bij het verwijderen van de oude en het plaatsen van de nieuwe. Een Athlon XP heeft geen bescherming over de core zitten waardoor je die eenvoudig kan beschadigen bij het incorrect monteren van een koelblok.

Verwijderd

Ik zou in eerste instantie een stel casefans overwegen. Want als je er goed over naadenkt is een kleine kast eigenlijk helemaal niet zo slecht; Wanneer je die goed van ventilatie voorziet kan je in zo'n kast namelijk veel sneller de luchtinhoud helemaal verversen (immers minder inhoud). Dit betekent ook dat je de warmte sneller kwijt kan raken dus ...

Een goede intake (meestal aan de voorkant, als het kan achter de HDD's) en een goede outtake (meestal aan de achterkant, ter hoogte van de CPU, onder de PSU). werkt vaak goed.

In hele kleine kast heb ik ook wel eens een PSU gebruikt die een 120mm fan "in de onderkant" had. Zo'n fan kan heel wat lucht verplaatsen, en haalt die ook nog eens op de goed plek weg. Zo'n PSU gebruikte ik wanneer ik helemaal geen ruimte had om andere ventilatie aan te brengen, of wanneer dit niet echt efficient zou zijn. Die oplossing bleek vaak helemaal niet eens zo slecht te werken.

Maar begine inderdaad, net als in de post hierboven aangegeven, met goed schoonmaken van alle plaatsen waar al ventilatoren zitten; CPU-koeler, alle ventilatoren en roostertjes. evt zelf de PSU uitzuigen etc.

Maar blijf altijd voorzichtig, PSU's blijven ook een schok geven als je die uit het stopcontact hebt gehaald, en ook statische electiciteit van bv. de stofzuiger kan schadelijk zijn etc. Zeg maar de gebruikelijke "let op" voorzorgsmaatregelen, die altijd gelden. Leer jezelf gewoon aan om op een voorzichtige manier te werken :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 09:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee, in ieder geval zal ik vanavond de PC even schoonmaken. Die is inderdaad stoffig. Veel zal het alleen niet schelen, maar daarmee kan ik wel even door. Een betere CPU koeler ga ik zeker halen. Ik denk wel dat ie stukken beter kan zijn dan de ene die ik nu heb. Ik denk toch dat ik een iets grotere behuizing koop. De mijne heeft niet genoeg ruimte voor extra koelers en daarom heb ik de PC aan een kant opengemaakt. Ik vraag de computerwinkel wel wat het beste is. Hij zal wel weten wat ik kan gebruiken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 12:19:
[...]
Ik vraag de computerwinkel wel wat het beste is. Hij zal wel weten wat ik kan gebruiken.
Mijn ervaring met veel computerwinkels is anders .... vaak weten ze niet waar je het over hebt en willen ze alleen maa iets aansmeren. Wellicht is het beter om dit topic een ietsje "door te zetten" zodat je weet wat je zoekt, en een betere overweging kan maken (en het ook meteen door hebt wanneer een computerwinkel je maar iets op de mouw speldt).

• Heme84
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-12-2022
Wat voor behuizing heb je nu? Volgens mij doen Thermaltake kasten het over het algemeen wel goed, en zitten er mogelijkheden voldoende in, om casefans te plaatsen.
Ikzelf heb al jaren een superflower, die al jaren met de zijkant open staat :), ga binnenkort ook is kijken naar een mooie Thermaltake. Nou ja, laat maar is wat horen, ik denk met je mee.

Verwijderd

Topicstarter
M'n behuizing is nog een 4-5 jaar oude kleine waar eerst een oudere systeem in zat (AMD Duron 700MHz). Ik weet niet wat voor merk het is.

Ik ben ook al aan het kijken voor een koeler voor de CPU. Hieronder een Site met een paar koelers

http://www.vobis.nl/?ID=P...uctOverview&mc=BAS&pc=COO

Zit hier een goeie bij? Hierbij maak ik me niet druk over dat m'n behuizing te klein is. Die kan ik dan toch nog vervangen.

EDIT: Vandaag heb ik de kast, voeding en de CPU Koeler grondig schoongemaakt. En ook de Videokaart, de koeler ervan zat namelijk ook onder het stof. Motherboard Monitor geraadpleegd nadat de PC een paar minuten heeft gedraaid en voorlopig staat de CPU op 51-54 Graden. Maar het staat net pas aan, dus hel zal waarschijnlijk nog oplopen.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 20:24 ]

Pagina: 1