Toon posts:

Internetverbinding delen met router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende configuratie:

Kabelmodem --> Desktop PC --> Wireless router Linksys WRT54G --> Laptop

M'n desktop heeft 2 LAN connecties:
- LAN1: 1 naar m'n kabelmodem
- LAN2: 1 naar de router (192.168.1.2)

Het IP-adres van de router is 192.168.1.1.
Op de desktop heb ik Internet gedeeld met ICS. Daarbij heb ik LAN2 ingesteld als private network.
Het IP-adres van de laptop is 192.168.1.4.

Ik wil Internet kunnen gebruiken op m'n laptop. Tot nu toe werkt dit niet. Ik kan wel vanaf m'n laptop m'n desktop PC en de router pingen. Wat moet ik nog veranderen om Internet te kunnen gebruiken op m'n laptop?

Groet,
Nils

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 18:34
Ik zou is beginnen met je netwerk in orde te maken.

Kabelmodem ------>(WAN poort)WRT54G (lan poort)-------------> (lan1)Desktop

Ik denk dat je deze setup hebt gekozen, omdat je kabelmodem niet wilt werken op de WRT54G? Kans is groot dat je kabelprovider het MAC adres van de aangesloten computer controleerd. Als die dus niet het MAC adres van je computer zien gaat het mis. Daarom kan de WRT54G dat MAC adres clonen. Onder MAC adres cloning moet je dus het MAC adres van je desktop LAN1 invoeren.

Met een beetje werk moet dat dan gaan werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik had eerst m'n router aan m'n kabelmodem zitten.
De desktop zat met een UTP-kabel aan de router, m'n laptop had wireless verbinding met de router.
Na een half uur viel de verbinding weg tussen m'n computers en de router (ik kreeg de balloon rechts onderin 'Network cable unplugged'). De oorzaak hiervan weet ik niet zeker, is het m'n provider die het MAC adres controleert of is het een probleem met de router zelf?

In ieder geval, een setup met de router achter de desktop gaat niet werken?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 18:34
Nee, dat houd in dat je router uitvalt. Reset je router is helemaal en probeer het dan opnieuw.

Draai je misschien programma's die veel connecties openen? Bittorent? Andere P2P?

[ Voor 30% gewijzigd door Nijn op 09-06-2007 15:56 ]

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:00
Is de router als router geconfigureerd (zou nogal onhandig zijn) of gebruik je die als bridge (bv. door de PC niet aan de WAN maar aan een LAN poort van de router aan te sluiten?

Is de router ingesteld om GEEN DHCP adressen uit te delen (aangezien'k veronderstel dat de PC met ICS dat al doet)?
Staat de default gateway (te controleren met het commando 'ipconfig' wel op 't adres van de PC? Idem voor DNS? (eventueel proberen een computer op IP adres te bereiken om DNS problemen uit te sluiten
Werkt de laptop zonder de linksys (dus direct in de desktop inpluggen)?
Is de linksys of eventueel een van de gebruikte kabels niet gewoonweg kapot ('network cable unplugged' zou me dat vrij sterk doen vermoeden; als de router uitvalt vanwege te veel connecties zou de switch toch niet mogen uitvallen); Is de linksys voldoende gekoeld? (als je de verluchtingsgaten afsluit en/of andere warmwordende toestelen er naast zet zijn problemen niet uit te sluiten)