8600 Underclocken = 8600 GT?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wazonga
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-04 14:32
Beste Tweakers,

Ik ben een nieuw systeem samen aan het stellen. Mijn eisen zijn:

- Stil (liefst onhoorbaar)
- Stabiel
- Snel
- Stil.

95% van de tijd staat de PC idle 'niets' te doen, maar soms wil ik een spelletje spelen. Spelletjes die mijn bijzondere interesse hebben zijn Crysis en FS X. Ik wil dus ook Vista gaan draaien.

Mijn systeem gaat er (ongeveer) als volgt uit zien:

- Gigabyte P965 of P35 moederbord, evt DS4 variant met Heatpipes.
- E6420 of E6600 CPU + Scythe Ninja
- 2 Gb RAM
- 500 GB WD Caviar SE16
- Antec P150 kast

Hier moet natuurlijk een passief gekoelde DX10 videokaart bij. Ik twijfel tussen de 8600 GT of GTS, passief gekoeld. De 8800's vallen af omdat die veel te veel verbruiken, en dat is niet verenigbaar met de wens een stille PC te hebben met bijna geen casefan en bijna geen airflow. Per slot van rekening: al het vermogen dat er in gaat moet er ook weer uit!

Om Crysis en FS x beter te kunnen draaien zou de 8600 GTS mij een goed idee lijken (ik draai op 1920x1200). Echter, dat ding verbruikt meer. Maar als ik het goed begrijp is het enige verschil tussen de 8600 GT en GTS de kloksnelheid. Dan zou ik een 8600 GTS kunnen kopen en die underklokken zodat ik meestal een stille & zuinige PC heb, en soms (als ik een spelletje aan het doen ben) een snellere. Op zo'n moment mag het wat meer blazen, het geluid van het spelletje staat toch aan.

Dus mijn vraag:

- Zijn er over/underclock tooltjes voor de 8600 GT/GTS, en werken die goed & automatisch onder Vista? (bv. per applicatie?) Als ik telkens bij het opstarten v/d PC weer zelf iets moet doen ben ik nog niet waar ik zijn wil. Ik heb op dit moment een ATI kaart, kan dus niet ff zelf wat NVIDIA tooltjes proberen.

Alvast bedankt voor enig inzicht!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-07 14:55
volgens mij underclockt een geforce al automatisch als hij van 3d mode naar 2d mode gaat

wie weet kunnen ati tools of rivatuner dit.

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-07 14:22
Ik vraag me wel af of Crysis goed draait op een 8600 GT(s) met een resolutie van 1980x1200, maar dat moet je maar meenemen in je beslissing om nu al een computer te kopen om over een half jaar Crysis te spelen

Een passief gekoelde videokaart is in de meeste gevallen niet zo'n goed idee als je computer al weinig tot geen airflow heeft.

Verwijderd

hugoy schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 13:05:
Ik vraag me wel af of Crysis goed draait op een 8600 GT(s) met een resolutie van 1980x1200,
Alles behalve. Wat een vraag voor zo'n hoge resolutie :)
Koop dan maar een 8800GTS

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
oddish2211 schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 08:23:
volgens mij underclockt een geforce al automatisch als hij van 3d mode naar 2d mode gaat

wie weet kunnen ati tools of rivatuner dit.
Een 8600GT doet dit in ieder geval niet automatisch. Met Rivatuner kan je het echter wel instellen en sinds kort werkt dit ook goed onder Vista. Enigste nadeel is dat de spanning op de core niet mee omlaag gaat waardoor het verbruik nog relatief hoog blijft. Als het goed is kan je dit nog wel aanpassen in het BIOS van de videokaart.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Jah hij kan uiteraard onderklokt, maar is niet echt nodig met een passieve koeler die iets van wind krijgt.
8600 gaat echt never lekker die hoge resolutie halen en helemaal niet onderklokt :P

Beste denk ik wachten op de die-shrink 65nm versie van de 8800 etc die binnenkort zullen komen (d8 dat het niet zo lang meer duurt). Deze zullen veel zuiniger en ook vast iets duurder zijn.

8800idle wordt je idd niet blij van en onderklokken helpt ook haast niets (5w). Enige wat zou helpen is dat je net als bij de 2900xt etc de voltage kan veranderen en hem ipv van idle op 1.1v naar .9v ofzo kan zetten wat je al wel 30/50w kan schelen al met al.

Nukezone FTW

• Wazonga
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-04 14:32
Bedankt voor jullie opmerkingen. Wachten is beter, maar kopen is leuker! :)

Ik was aanvankelijk een beetje bang dat de 8600GTS veel meer zou trekken dan de 8600GT. Dit vooral omdat de GTS een extra power connector heeft, en er dan 75W ipv 45W (oid) getrokken zou mogen worden. Nogal een verschil.

MAAR:

- Volgens Hothardware.com trekt de GTS in zowel idle als load 2 W meer dan de GT
- Volgens Neoseeker.com trekt de GTS in idle 6W meer, en in load 3W. (dat gaat over factory-overclocked versies, maar het verschil is hetzelfde: weinig.)
- Gigabyte heeft een passieve GTS waar geen extra power connector op zit.

Dus ik denk dat die extra power connector op de GTS er vooral zit om de kaart meer 'high end' aan te laten voelen voor de onwetende klant, en misschien ook voor de overclocker (Maar wat die met een 8600GTS moet weet ik niet). Echt nodig lijkt hij in ieder geval niet.

De Gigabyte passieve GTS wordt goed gereviewed, ik denk dat dat hem wel wordt. En dan evt met een grote langzaam-draaiende fan erbij.

A propos framerates: Echt geweldig wordt het natuurlijk niet, maar wel snel. Ter vergelijk: ik heb nu een Radeon 9600 Pro en zelfs daar kan ik met plezier een spelletje Far Cry mee doen. Framerate is niet denderend (ik ben recreant), en settings zijn alles behalve maximaal, maar leuk is het wel. Meer=beter en ik denk dat de 8600GTS weldegelijk 'meer' biedt... :)

Trouwens nog een tip voor mensen die een 24" monitor aan willen sturen met 'te weinig' hardware: Stuur hem aan in 1680*1050, dan klopt de aspect ratio & je laat je monitor opschalen. Als je dan de 'sharpness' van je monitor helemaal omlaag draait, krijg je een prachtig wollig beeld zonder scherpe kantjes. Gratis FSAA door de monitor! En omdat de videokaart geen FSAA meer hoeft te doen kan daar de framerate weer omhoog! :)

Verwijderd

de 8600GTS zal niet zo slecht doen in crysis, maar zo'n hoge resolutie is wel overdreven voor die kaart, de 8800320 kan dat zelf niet aan met crysis denk ik zo.

Verwijderd

Ach Crysis hoeft toch niet met alles op Ultra oid te draaie....

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 13:10:
[...]

Alles behalve. Wat een vraag voor zo'n hoge resolutie :)
Koop dan maar een 8800GTS
En dan denken de meesten nog dat je het niet gaat redden met een 8800GTX, maar daar is eigelijk nog niks over te zeggen. Maar ik denk dat het een dia show word op zo'n hoge resolutie, en met een 8600GT vraag ik me af of je FS X wel op die resolutie kan draaien? (je wilt ook niet alles op low zetten toch?)

Lijkt me een beetje veel gevraagt van een kaart die dan al meer dan jaar op de markt is.(8800 serie) Maar je nogmaals er is weinig over te zeggen want crysis is er nog niet.

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:34
Ik moet eigenlijk zeggen, dat je de 8800 GTS niet moet uitvlakken.
Idle draait mijn asus 54 graden. En dat in een uber brakke kast, waarvan ik niet eens de merk weet.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Salvatore.NL schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 01:35:
Ik moet eigenlijk zeggen, dat je de 8800 GTS niet moet uitvlakken.
Idle draait mijn asus 54 graden. En dat in een uber brakke kast, waarvan ik niet eens de merk weet.
Hoeveel db koeler zit daar op? en wat is de stress temp? Denk niet dat dat is wat de TS zoekt.

Denk dat je beter als crysis uit is nog maar eens moet kijken voor een kaart, kan best zijn dat die nieuwe kaarten van Nvidia en AMD dan uit zijn die zijn getoont op de Computex 2007. En de hele nieuwe generatie laat dan ook niet lang meer op zich wachten.

En nu gewoon genoegen nemen met een 8600GT die best goede prijs/prestatie heeft. En stil is niet te vergeten. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 12-06-2007 01:59 ]

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-07 21:59
Kijk het boeit me niet op wat voorn resolutie je crysis draait een 8600GTS trekt het niet! Kijk een 8800GTS 320MB heeft al moeite met het spel op 1024x786 meduim. Laat staan de 8600GTS die 1/3 van de prestaties levert van een 8800GTS. Dus wil je crysis spelen neem een 8800GTS wil je koppig zijn negeer dit dan en ga lekker crysis spelen op 640x480 :D

BTW met een Thermalright HR03-plus kan je een 8800GTS stil koelen en ver overklocken maar zon koeler kost wel 40-50 euro.

[ Voor 15% gewijzigd door Solid_Aapie op 12-06-2007 11:46 ]

Specs

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:35
Als je geen casefans neemt en een kleine kast worden die passief gekoelde kaarten juist heet, ik weet niet of je een kaartje voer de 100 graden wil. Trouwens een 8800GTS op idle maakt niet veel geluid, en als je wil kan je deze ook UCen voor minder verbruik.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dekar1 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 13:00:
Als je geen casefans neemt en een kleine kast worden die passief gekoelde kaarten juist heet, ik weet niet of je een kaartje voer de 100 graden wil. Trouwens een 8800GTS op idle maakt niet veel geluid, en als je wil kan je deze ook UCen voor minder verbruik.
Heet maakt bij passief niks uit want er komt immers niet meer geluid uit als hij warmer word. ;)

Daar gaat het om "stille pc" en geen "koele pc", maar bij actief koelen is meer warmte ook meestal meer lawaai.

Tegen over een 100% passief gekoeld pc, maakt die 8800 koelers een tering herrie. ;) (zelfs de HDD vallen dan erg op)
Pagina: 1