Bedrading: oude kleuren op nieuwe kleuren - hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.577 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:33

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb hier in huis een "oude" hoofdaansluiting met 2 aderparen, blauw/rood en oranje/wit. Ik heb bij de karwei een RJ11 inbouwdoos gehaald waar dan mooi de ADSL in kan. Maar die doos heeft "nieuwe" kleuren: rood, groen, zwart en geel. Maar hoe moet ik die aders nou "mappen"?

Wat ik op nieuwsgroepen vooral tegengekomen ben, is dat van de oude bedrading alleen rood en blauw gebruikt worden. Dat het er maar twee zijn, zal wel, want het RJ11-snoertje bij m'n modem heeft ook maar 2 pinnen in ieder stekkertje. De hoofdmoot zei dat het zo moet:

oudnieuw
roodgroen
blauwrood

Maar, hoe kon het ook anders, dat werkt dus niet. Modem zegt dat ik de kabel maar es moet controleren... Wie kan me vertellen of het zo nou goed zit? Of hoe het wel moet? Of moet ik de KPN gewoon bellen (lang leve de mobieltjes dan maar)?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

ff checken wat de kleuren zijn die naar de middelste 2 contactpunten gaan. (in je RJ11 inbouwdoosje)

daar moeten dan de blauwe en de rode op. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door GeleFles op 08-06-2007 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nou, er zijn dus maar twee mogelijkheden, want die groen/rood zijn zo aan het doos (en aan een ander doosje ook) te zien de middelste twee. Beide mogelijkheden geven geen signaal, volgens de modem... Maar hoe weet ik nou wie er iets fout heeft gedaan?

Ik, m'n DSL-provider, of KPN?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-06 11:10
_Thanatos_ schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 22:32:
Nou, er zijn dus maar twee mogelijkheden, want die groen/rood zijn zo aan het doos (en aan een ander doosje ook) te zien de middelste twee. Beide mogelijkheden geven geen signaal, volgens de modem... Maar hoe weet ik nou wie er iets fout heeft gedaan?

Ik, m'n DSL-provider, of KPN?
Heb je op diezelfde koperlijn ook KPN telefonie? Als dat geen kiestoon geeft (ook) kan je de KPN storingsdienst bellen, de snelste methode.

Als je alleen ADSL hebt of wel kiestoon (en juiste nummer van KPN) maar geen ADSL moet je bij je ISP zijn. Tenzij je weer bijvoorbeeld Planet of XS4all ofzo hebt met het 'mxtream' product met het ADSL gedeelte van KPN op je KPN nota, dan kan je direct KPN bellen voor het ADSL signaal.

Staat er niets op je KPN telefonie nota over ADSL dan je ISP bellen.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

heb je niet per ongeluk een ISDN modem gekregen, terwijl je een analoge lijn hebt? (of andersom)

en inderdaad even kijken of je een kiestoon hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221595

Pak een multimeter (€5 bij de Karwei), zet hem op 200V gelijkspanning en test of er wat op je KPN lijn staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167472

Anoniem: 221595 schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 00:50:
Pak een multimeter (€5 bij de Karwei), zet hem op 200V gelijkspanning en test of er wat op je KPN lijn staat.
Hoe kom jij op het idee van 200 volt???? De maximale voltage is 52 volt :) Bij mij is het precies 52,3 volt (geen multimeter van Karwei, maar eentje van mijn vader. scheen 130 euries te hebben gekost)

over de draden... Alleen rood blauw wordt gebruikt. De oranje en de witte worden gebruikt (coreect me if I'am wrong, alleen voor ISDN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:23

The Legend

*Plop*

Dat klopt. Wat betreft oude aders aansluiten op nieuwe aders, de kleur maakt geen reet uit zolang je maar aan beide kanten van de kabel / aansluiting dezelfde combinatie maakt!

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Hm, 0,000V meet ik met m'n opa's oude analoge multimeter :)

Dat wordt ISP bellen dus he?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06 20:04

Mark_640

In my memory

_Thanatos_ schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 12:29:

Yup... 0 Volt = dode lijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:16
Probeer ook eens andere combinaties. Als er een defect in de kabel is worden er wel eens andere kleuren combi's gebruikt om het toch werkend te krijgen zonder een hele nieuwe kabel te moeten trekken.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Anoniem: 167472 schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 11:31:
[...]

over de draden... Alleen rood blauw wordt gebruikt. De oranje en de witte worden gebruikt (coreect me if I'am wrong, alleen voor ISDN)
isdn is totaan de NT1 ook gewoon 2 aderig. De 2 extra aderen zijn alleen voor als er kabelbreuk is in rood of blauw, dan kunnen ze omschakelen naar een ander aderpaar zonder een hele nieuwe kabel te hoeven trekken ;) (of misschien voor als je een extra lijn wilt aanvragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-06 11:01
_Thanatos_ schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 12:29:

Euhm, heb je dedicated (dus zonder kpn analoge telefonie) of shared (met kpn telefonie?)
Met een multimeter kun je namelijk geen DSL signaal meten. Daar heb je andere apparatuur voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

trolleystad schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 14:58:
[...]

Euhm, heb je dedicated (dus zonder kpn analoge telefonie) of shared (met kpn telefonie?)
Met een multimeter kun je namelijk geen DSL signaal meten. Daar heb je andere apparatuur voor nodig.
(a)dsl is toch gewoon ca. 100 volt ??
analoge lijnen zijn ca. 50 volt.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-06 11:01
Nee, een DSL signaal is een hoogfrequent signaal. Hier staat voltage en dergelijke los van. Voor zover ik weet kan een standaard multimeter een DSL signaal niet meten. Hier heb je een oscilloscoop voor nodig.

(correct me if I'm wrong)
Pagina: 1