STOP error bij opstarten nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ButsMG
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09-2025
Hoi Tweakers,

Ik heb ondertussen echt alles geprobeerd en weet niet meer wat te doen. Daarom richt ik me tot jullie, in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een upgrade voor mijn pc gekocht, te weten:

- Core 2 Duo E6600
- Asus P5LD2 moederbord
- 2x 1GB Kingston PC4200 CL4
- GeForce 8600 GT PCI-e

Verder had ik nog wat IDE harde schijven, 250GB en 2x 60GB. Ik heb vooralsnog 1 60GB schijf buiten de kast gehouden. Ook zit er een Audigy 2ZS geluidskaart in.

Ik wil Windows Vista schoon installeren en gebruik hiervoor een legale bootable DVD.

In de bios geeft 'ie aan 2GB geheugen te hebben gevonden. De processor wordt goed herkend en de 2 harde schijven ook.

Op een gegeven moment vraagt de pc of ik wil booten van CD of DVD. Dit wil ik, dus ik druk op een toets. De Vista installatie gaat beginnen. Ik krijg eerst een scherm met balk, dat de bestanden geladen worden. Daarna een laadscherm dat lijkt op het XP-laadscherm met het groene voortgangsbalkje. Daarna verschijnt de blauwe Vista achtergrond met een cursor. De muis kan ik bewegen en af en toe hoor je de DVD opspinnen. Na een tijdje wordt het scherm zwart en na een seconde of 2 krijg ik een blauw scherm met de volgende melding:

A problem had been detected... bla... bla...

Technical information:
***STOP: 0x0000007F (0x00000008, 0x867ED0C0, 0x00000000, 0x00000000)

Ik heb al mijn hardware nog eens goed nagelopen. Geheugen aangedrukt, harde schijven bekeken, grafische kaart aangedrukt. (Alles lijkt gewoon goed te zitten).

Wat denken jullie dat ik moet doen, want ik heb echt geen idee meer en ik wil erg graag op mijn Core 2 Duo werken! :'(

PSN: ButsMG

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 11:40
Staat op je mobo het volgende bios en revisie versie ??

Core 2 Duo E6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:4MB,rev.B2) Rev: 2.01G BIOS: 1207

Wat voor voeding heb je? Zijn alle stekkers correct aangesloten, dus de 12v (p4) stekker, en de eventuele 24p atx stekker, of is je voeding een 20pins model? Zit de molex naast de ATX stekker in het bord?

Wordt je systeem niet ergens te warm?

[ Voor 48% gewijzigd door Banshee op 08-06-2007 21:30 ]

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

Verwijderd

Je kunt al die foutcodes door Google halen, dan vind je precies wat er misgaat.
Begin bijvoorbeeld eens met het testen van je geheugen (memtest) :)

• ButsMG
Banshee schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 21:21:

Rev: 2.01G staat er. In de BIOS zie ik dat het versie 1401 is.

• ButsMG
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 21:23:
Je kunt al die foutcodes door Google halen, dan vind je precies wat er misgaat.
Begin bijvoorbeeld eens met het testen van je geheugen (memtest) :)
Ik heb de code uiteraard door Google gehaald. Maar ik kan er niets uithalen dat me verder helpt. Ik zal nu eens de geheugen modules om en om proberen.

• Banshee
Mooi, dan kan jou bord je cpu iig hebben.
Ik heb mijn post hierboven aangepast, zit daar nog iets tussen?

Verwijderd

Masegate schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 21:28:
[...]

Ik heb de code uiteraard door Google gehaald. Maar ik kan er niets uithalen dat me verder helpt. Ik zal nu eens de geheugen modules om en om proberen.
Huh :?
Dit geeft dit, wat oa naar het geheugen wijst.
Dit kun je ook met de andere codes doen.
Om en om proberen heeft niet zo veel zin, je weet dan namelijk nog steeds niet zeker of het geheugen foutloos is. Met memtest kun je daar achter komen!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 21:34 ]

• ButsMG
Banshee schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 21:21:

Wat voor voeding heb je? Zijn alle stekkers correct aangesloten, dus de 12v (p4) stekker, en de eventuele 24p atx stekker, of is je voeding een 20pins model? Zit de molex naast de ATX stekker in het bord?

Wordt je systeem niet ergens te warm?
Oef, veel termen waar ik niet meteen raad mee weet, ik zal zo duidelijk mogelijk mijn situatie uitleggen:

Ik heb een 500W QTek voeding (ja, ik weet het QTek zuigt) maar hij moet toch deze opstelling wel minstens kunnen laten draaien lijkt mij? Ik heb een 20pins atx stekker.

Als molex een vierkant stekkertje is met 2x2pins, dan zit die niet naast de 20pins, maar op een aparte aansluiting op het mobo die in het boekje ATX12V wordt genoemd.

Overigens krijg ik met beide geheugenreepjes apart precies hetzelfde.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

• Banshee
Staat je bios correct ingesteld qua vga / cpu / mem settings?

• ButsMG
Banshee schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 21:38:
Staat je bios correct ingesteld qua vga / cpu / mem settings?
Een aantal dingen die ik zie:

System memory:
Total: 2048 MB
Appropriated: 0 MB
Availale: 2048 MB

CPU staat alles goed: 2400MHz, FSB: 1066MHz, Cache L1: 32KB, Cache L2: 4096KB

CPU temp: 38C
MB temp: 49C

Ik zie niet veel over de VGA, behalve de volgorde: PCIe/PCI, dus dat lijkt me goed.

• ButsMG
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 21:33:
[...]

Huh :?
Dit geeft dit, wat oa naar het geheugen wijst.
Dit kun je ook met de andere codes doen.
Om en om proberen heeft niet zo veel zin, je weet dan namelijk nog steeds niet zeker of het geheugen foutloos is. Met memtest kun je daar achter komen!
Ik zal dit eens proberen. Moet even uitzoeken hoe, want ik ben er niet bekend mee.

Verwijderd

Masegate schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 21:43:
[...]

Ik zal dit eens proberen. Moet even uitzoeken hoe, want ik ben er niet bekend mee.
Zie http://www.memtest.org/, eventueel zoeken hier op GoT, er is veel over geschreven.
En als je meerdere berichten direct achter elkaar wilt posten, gebruik dan liever de edit knop: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif dat houdt het wat overzichtelijker :)

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Heb je toevallig chipset drivers geinstalleerd? Zoja, ga in veilige modus en verwijder ze goed.

• ButsMG
ZalmanLuci schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 22:05:
Heb je toevallig chipset drivers geinstalleerd? Zoja, ga in veilige modus en verwijder ze goed.
Ik heb nog helemaal niets geïnstalleerd. Alles is nog 'schoon'.

En sorry voor de posts achter elkaar. Ik wilde 2 berichten quoten en was te lui om ze in één bericht te stoppen. Ik zal het nooit meer doen. ;)

Edit: Fijn zo'n bootable cd die niet boot. ;) Begrijp ik het goed dat memtest uren duurt?
Ik heb de 2 geheugenrepen vandaag gekocht, er kan toch weinig mee mis zijn, is het niet?

Ik zal die memtest nog wel uitvoeren, maar stel even dat het geheugen goed is, zijn er dan nog meer dingen die ik zou kunnen proberen?

[ Voor 27% gewijzigd door ButsMG op 08-06-2007 22:23 ]

Verwijderd

Memtest moet je inderdaad een aantal uur (ga uit van ~12) laten draaien om goed te testen. En ja, ook nieuwe hardware kan kapot zijn/niet helemaal goed functioneren.
Behalve je geheugen zou bijvoorbeeld het moederbord (chipset bijv) of de processor (bijvoorbeeld het cache) kapot kunnen zijn, maar dat is lastiger te testen dan het geheugen!

• ButsMG
Ok dan, dank je wel.

Ik heb overigens nog iets gevonden. Als ik mijn pc gewoon zonder boot-cd laat opstarten, komt er het xp-menutje (xp staat op de schijf die er in hangt): veilige modus, normaal starten etc.

Als ik normaal starten kies, gaat de pc verder, komt er heel kort een zwart scherm en begint de pc vervolgens opnieuw op te starten. Ik krijg dan dus geen blauw scherm. :?

Edit: Overigens heb ik toch het vermoeden dat er iets met de schijven niet goed is, maar wat weet ik niet. Bij die Windows-installaties lijkt ie namelijk steeds op te houden, zodra er naar de schijf wordt geschreven. Ik weet dat natuurlijk niet zeker, maar het lijkt er in mijn ogen op.

Ook bij dat boot menu van windows xp gebeurt het, wanneer ie (lijkt mij) bestanden op de schijf gaat inlezen.

[ Voor 34% gewijzigd door ButsMG op 08-06-2007 22:55 ]

• ButsMG
Sorry dat ik nu weer een post na mijn eigen post zet, maar ik heb nu iets nieuws wat denk ik wel zeer belangrijk is.

Ik heb geprobeerd met de XP boot-CD op te starten en dat ging heel lang goed. Uiteindelijk kreeg ik precies de fout als op deze site wordt besproken:

http://www.techspot.com/vb/topic33616.html

Het lijkt dus toch iets met RAID en IDE te zijn. Zoals gezegd heb ik IDE schijven.

Ik ga even een aantal dingen proberen die op de genoemde pagina worden genoemd.

Verwijderd

In dat topic wordt ook een aantal oplossingen aangedragen, kun je daar iets mee? En dan voornamelijk deze post!
Oja, je bericht editen kan toch echt geen kwaad; mensen lezen het toch wel! ;)

• ButsMG
Ongelofelijk...

Het heeft gewoon gewerkt! Wat is dit een belachelijke issue. :S

Maar goed, gelukkig hoef ik nu geen 12 uur memtest te draaien en kan ik lekker vanavond nog ff mijn pc installeren.

Iedereen heel erg bedankt voor het helpen! _/-\o_

(ohhhh man, wat ben ik blij)

Verwijderd

Mooi :*)
Heb je trouwens pagina 2-24 en 2-25 van de handleiding doorgenomen? Daar staat ook het een en ander in betreffende je probleem/oplossing :)

Verwijderd

''Het heeft gewoon gewerkt!''

Wat heeft precies gewerkt? :D

Zou het graag weten aangezien ik dit probleem laatst ook tegen kwam.
Pagina: 1