Toon posts:

2x 512 ddr maar zie 2x 256 oplossing gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 452 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Luitjes,

Ik heb/had 2x 256 in mijn laptop zitten. Dat vond ik wel wat te weinig. Dus had ik 2x 512 besteld. Erin gestopt maar hij geeft in mijn bios nog steeds door dat er maar 512 totaal inzit. Ik heb al een paar dagen lopen zoeken en ik kan het echt niet vinden. Mischien weet iemand er een oplossing voor.

Ik heb een sony vaio pcg-k115s laptop. Waar 2 DDR 256mb geheugen, Intel Pentium 4 2,8Ghz, Ati 64mb video, In zit. Ik weet niet wat voor mobo erin zit want die info kan ik niet meer vinden :(.

Dit is mijn eerste post (denk zet et er ffe bij).

Bij voorbaat dank.

Later luitjes.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:25
1. Wat zijn de exacte specs van het geheugen ?
2. Wat gebeurt er met één dimmetje, ziet 'ie dan 256 of wel 512 ?
3. Ook al weet je het mobo niet, zoek dan in ieder geval even de chipset op

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem RAM FAQ dit stukje van de FAQ even door. Ik heb zo het idee dat daar wel eens de oorzaak in beschreven kan staan.

Verwijderd

Topicstarter
1. Van mijn standaard geheugen of me nieuwe??
2. Met 1 dimmetje ziet hij maar 256 :(
3. Waar zou ik dat kunnetn vinden?? ik weet wel dat ik een pentium 4 heb.

• Nielson
1. Van je nieuwe, en dan niet alleen wat er op 't stickertje staat, maar vooral op de chips zelf
2. Dan is waarschijnlijk dat type niet compatible met je chipset
3. Dat kun je uitlezen met system info-tooltjes, zoals deze of deze (is al ouder).

Verwijderd

Topicstarter
1. Me nieuwe geheugen is 512Mb SoDimm PC3200 cl2.5 op mijn chip staat pqi PQ4D648D5R013.
2. Dat zou kunnen.
3. ATI Technologies Inc RS200 CPU to PCI Bridge (gecheckt met sisandra)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 22:33 ]

Verwijderd

je heb singel side en dubbel side geheugen
Je kan het zien aan de geheugen zelf namelijk.
Als er maar een kan geheugen op zit dan is het singel.

Je heb namelijk de kans dat jouw laptop geen dubbel side geheugen aan kan.
EN ziet de laptop maar de helft van het totalen geheugen .
Word even wisselen

Verwijderd

2 verschillende reepjes geheugen?

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 22:16

_AvA_

en dat ben zo.

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 23:37:

Word even wisselen
Lijkt mij de meest ligische fout, waar ik ook aan zat te denken. De geheugencontroller in je laptop kan geen double sided memory aan. Ruil je stickies om en zet er single sided in (dus met maar aan 1 kant chips) dat zou moeten werken.

Droogkloot.

• diebobo
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-04 13:21
Probeer s een bios update... wie weet kan je bios nog niet zoveel mb's aan ?? Slechts een hersenspinsel...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

diebobo schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 23:52:
Probeer s een bios update... wie weet kan je bios nog niet zoveel mb's aan ?? Slechts een hersenspinsel...
Bios updates gaan niets uithalen. Het geheugenlimiet ligt namelijk aan de chipset, niet aan de bios. Enige waar het invloed op zou kunnen hebben is memory remapping, maar goed, dat is met 1GB niet aan de orde.

[ Voor 14% gewijzigd door TERW_DAN op 09-06-2007 00:10 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 23:37:

Word even wisselen
Jij mag dus *OOK* de RAM FAQ gaan herlezen :o

- IEDER chipset van de afgelopen 15 jaar kan namelijk doublesided geheugen aan...
- of er op één danwel twee kanten van de (SO-)DIMM chips zitten zegt NIETS over of het electrisch enkel- danwel dubbelzijdig is

Waarom blijven die spookverhalen over dubbelzijdig geheugen de ronde doen :?

Omdat er wel twee echte zaken zijn, die echter iets minder simpel liggen:

- ieder chipset heeft een maximum aantal banks dat het kan addresseren. Aangezien een dubbelzijdige DIMM twee banks omvat kom je sneller aan dat limiet. Laptops hebben doorgaans niet genoeg fysieke sloten om hiermee in de knoop te komen, maar als er op het moederbord gesoldeerde RAM op zit icm 2 SO-DIMM sloten kan het wel meespelen

Maar veel waarschijnlijker:

- ieder chipset heeft een maximale chipdichtheid (="grootte") die het aankan. Als je grotere chips neemt, wordt alleen het gedeelte tot aan die maximale grootte gebruikt. De rest kan het chipset simpelweg niet aanspreken. Dit geval klinkt verdacht alsof er 4 stuks 64Mx16 chips (1024Mbit) per DIMM gebruikt zijn bij een chipset die enkel 512Mbit chips aankan. Dan herkent hij enkel de eerste 512Mbit van iedere chip en kom je idd uit op 256MB per DIMM

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Maar bij mijn specificaties staat uitbreidbaar tot 1 GB DDR SDRAM (so-dimm)
Dus daarom snap ik het niet waarom hij em niet pakt.

En er zat een dubble-sided geheugen in dus dan betekend dat dat hij et wel kan hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 15:42 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 15:40:
Maar bij mijn specificaties staat uitbreidbaar tot 1 GB DDR SDRAM (so-dimm)
Dus daarom snap ik het niet waarom hij em niet pakt.
Maar misschien is 512Mb het max dat hij kan vreten aan chipgrootte. Op het moment dat je er dan 1024Mb in probeert te stoppen dan ziet hij maar de helft daarvan.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zetten ze dat dan in de specificaties?
Dan vat ik die niet helemaal.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 15:49:
Waarom zetten ze dat dan in de specificaties?
Dan vat ik die niet helemaal.
In de specs van de chipset staat vast wel hoeveel geheugen dat ding totaal ondersteund.
Alleen is het van belang hoe groot de chips zijn. Als jouw systeem max 512Mb ondersteund en je duwt er 1024Mb chips in (wat hier misschien ook wel het geval is) dan werkt het maar voor de helft.

Verwijderd

Heb je al eens geprobeerd je BIOS te resetten met je nieuwe bankjes erin ? Helpt in 95% van dit soort gevallen :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 16:12:
Heb je al eens geprobeerd je BIOS te resetten met je nieuwe bankjes erin ? Helpt in 95% van dit soort gevallen :)
hoe reset ik die

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Het is altijd verstandiger gegarandeerd compatible geheugen te bestellen voor een laptop dan zomaar geheugen in de aanbieding te kopen.

Bijv.
http://www.google.com/sea...ny&btnG=Zoeken&lr=lang_nl

www.interngeheugen.com
www.speichermarkt.de

Om maar enkele te noemen.

[ Voor 43% gewijzigd door pinockio op 09-06-2007 17:01 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 16:12:
Hoe zou een biosreset kunnen uithalen?

De enige bios die ik ken die ook maar iets loopt te mekkeren van geheugenhoeveelheden zijn die op Compaqs zitten, maar ook die booten gewoon door nadat ze hebben aangegeven dat de geheugenhoeveelheid vervangen is.
Load Setup defaults in de bios.

Al heb ik dus niet het idee dat dat zal helpen. Kijk liever naar de dimms die je hebt.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 17:10:
[...]

Hoe zou een biosreset kunnen uithalen?
Ik weet niet waarom, mogelijk omdat de timings van de andere modules worden vastgehouden in de BIOS en wanneer je andere modules met andere timings erin stopt deze niet helemaal lekker werken. Maar goed, mijn ervaring is dat het vaak een uitkomst biedt, en nee, niet alleen bij Compac's ;)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn leverancier raadt aan:
PC2100 geheugen DDR 266 mhz dus PC3200 gaat echt niet werken. Ik denk ook dat het single side is en ik heb hier staan dat er double in moet.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

itsalex schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 18:11:
PC2100 geheugen DDR 266 mhz dus PC3200 gaat echt niet werken. Ik denk ook dat het single side is en ik heb hier staan dat er double in moet.
Waarom zou PC3200 niet werken? Dat spul kun je gewoon terugklokken. In mijn notebook zit ook PC2700 en PC3200, terwijl er PC2100 inmoet.

• Nielson
Wat een onzin, als je upgrade geheugen bij Sony zelf bestelt krijg je ook PC2700. Het enigste voordeel van PC2100 is dat het mogelijk oudere dimmetjes zijn die gebruik maken van chips met een lagere datadichtheid, zoals hierboven al werd gezegd waarschijnlijk de oorzaak van ts' probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 10-06-2007 10:59 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op zeg... :/

Als je ook maar de moeite zou nemen om de RAM FAQ door te nemen en ook echt te proberen te begrijpen zou je zien dat binnen een bepaalde JEDEC geheugenstandaard de snellere types altijd backwards compatible zijn met de tragere.

Dat wil niet zeggen dat ieder PC3200 SO-DIMM gaat werken, maar dat als het niet werkt, het niet ligt aan het feit dat het PC3200 is, maar bijvoorbeeld aan niet-ondersteunde chipdichtheden oid.
pinockio schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 17:00:
Het is altijd verstandiger gegarandeerd compatible geheugen te bestellen voor een laptop dan zomaar geheugen in de aanbieding te kopen.

Bijv.
http://www.google.com/sea...ny&btnG=Zoeken&lr=lang_nl

www.interngeheugen.com
www.speichermarkt.de

Om maar enkele te noemen.
Tja, dat komt gewoon neer op het laten doen van het uitzoekwerk door een ander. Beter (en goedkoper) idee is om gewoon naar een lokale PCboer te gaan met laptop in hand en daar te testen met de aanwezige SO-DIMMs. Ook 100% zeker en je hoeft die rare mumbo-jumbo van "gegarandeerd compatible geheugen" niet te slikken.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 22:30:
1. Me nieuwe geheugen is 512Mb SoDimm PC3200 cl2.5 op mijn chip staat pqi PQ4D648D5R013.
Ahum...

Een chip is een zwart blokje. Een DIMM is een (meestal groene) reep PCB met daarop enkele chips. Als je zegt dat op jouw "chip" (enkelvoud!) een bepaalde opschrift staat, klinkt het alsof je een text op de DIMM, niet de chips afleest :o

Sowieso kan ik niets vinden op die code. Weet je zeker dat dat van een van de chips (zwarte blokjes) komt en dat het exact zo geschreven is als je het hier neerzet (dus geen strepen, spaties oid) :?

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 10-06-2007 11:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn leverancier levert geheugen voor allerlei soorten merken. Ik heb vaak gehad dat PC2700 toch niet ging werken maar PC2100 ging wel werken. Ik vermoed dat het een P4 2,8 ghz met een 400 fsb is en dan is PC2100 perfect.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

itsalex schreef op zondag 10 juni 2007 @ 12:03:
Mijn leverancier levert geheugen voor allerlei soorten merken. Ik heb vaak gehad dat PC2700 toch niet ging werken maar PC2100 ging wel werken. Ik vermoed dat het een P4 2,8 ghz met een 400 fsb is en dan is PC2100 perfect.
Dan zal dat eerder aan de chipgrootte liggen of het feit dat die specifieke chips niet compatible zijn met het moederbord.

Ik heb in veel HPs, Toshibas, Compaqs en Sonys extra geheugen zitten stoppen waarbij het vrijwel altijd PC3200 was en heb nog nooit 1 probleem erbij meegemaakt (en dat terwijl er toch gezegd wordt dat bijv Compaqs zeer kieskeurig zijn).

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 08:33
itsalex schreef op zondag 10 juni 2007 @ 12:03:
Jammer dat enige vorm van argumentatie waarom geheugen dat hogere waardes heeft als PC2100 niet zal werken op deze laptop ontbreekt. Ik begrijp de logica niet.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 11:40
Volgens de Kingston Configurator moeten dit soort modules erin:

http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

Het ziet er dus naar uit lijkt er op dat je laptop geen PC3200 repen wenst.
Even omruilen voor PC2700 (DDR333) modules, en you're ready to go :)

Edit: Spuit 11 enzo

[ Voor 27% gewijzigd door Banshee op 10-06-2007 21:05 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Banshee schreef op zondag 10 juni 2007 @ 12:23:
Volgens de Kingston Configurator moeten dit soort modules erin:

http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

Het ziet er dus naar uit dat je laptop geen PC3200 repen wenst.
Even omruilen voor PC2700 (DDR333) modules, en you're ready to go :)
Zoals al meermaals eerder gezegd: ONZIN

Het kan best zijn dat *specifieke* PC3200 DIMMs niet werken, maar dat ligt dus niet aan het feit dat ze PC3200 zijn... DDR is backwards compatible.

Het ergste is dat als je PC3200 voor *willekeurige* PC2700 gaat ruilen je een net zo grote kans hebt op DIMMs die niet werken omdat je op een niet-relevante kriterion aan het zoeken bent :Z

Oslik blyat! Oslik!

• Banshee
dion_b schreef op zondag 10 juni 2007 @ 13:55:
[...]

Zoals al meermaals eerder gezegd: ONZIN

Het kan best zijn dat *specifieke* PC3200 DIMMs niet werken, maar dat ligt dus niet aan het feit dat ze PC3200 zijn... DDR is backwards compatible.

Het ergste is dat als je PC3200 voor *willekeurige* PC2700 gaat ruilen je een net zo grote kans hebt op DIMMs die niet werken omdat je op een niet-relevante kriterion aan het zoeken bent :Z
offtopic:
He eh wijsneus :/

Ik draag ook alleen maar dingen aan die misschien kunnen helpen.
Een reactie van iemand daardoor wegzuchten vind ik nou niet echt netjes :|

Edit: Laat maar zitten ook, heb totaal geen zin om een discussie te voeren.

[ Voor 60% gewijzigd door Banshee op 10-06-2007 20:56 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Banshee schreef op zondag 10 juni 2007 @ 20:00:
[...]

offtopic:
He eh wijsneus :/

Ik draag ook alleen maar dingen aan die misschien kunnen helpen.
Een reactie van iemand daardoor wegzuchten vind ik nou niet echt netjes :|
Twee posts boven jouw eerdere post staat nota bene uitgelegd dat het feit dat het huidige geheugen PC3200 is en er oorspronkelijk PC2700 of PC2100 in ging niet oorzaak is van het probleem. Sterker nog, ik heb zelf vanochtend nog uitgelegd in dit topic hoe de vork in de steel zit.

Toch herhaal jij een ouwe wijvenverhaal die simpelweg onjuist is en op geen enkele manier de TS ook maar "misschien" zal helpen.

Als je denkt dat Terw_Dan en ik het verkeerd hebben, zijn we prima bereid in discussie te gaan, maar voer dan eens een paar harde, technische bewijzen aan om je stelling te onderbouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 10-06-2007 20:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Banshee
Ja klopt, ik zie het net.
Had direct na de TS start eigenlijk die configurator erbij gehaald, zonder de rest van het topic door te lopen.

Dan heb ik niets gezegd :)

Sorry.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik bedoelde ook chips en op het stikertje staat ook nog 0105-07A1 en MDCDR421LA en ik had idd een typ foutj gemaakt het was : PQ4D648D5R0713

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 12:40:
ja ik bedoelde ook chips en op het stikertje staat ook nog 0105-07A1 en MDCDR421LA en ik had idd een typ foutj gemaakt het was : PQ4D648D5R0713
Ik vind nog steeds niets op die chipcode, ik vermoed heel sterk dat er nog spaties, leestekens en/of typfouten in zitten...

Wat ik wel vind op de MDCR421LA is dat er 8 chips op de SO-DIMM zitten. Dat betekent dat we hier met 512Mbit chips te maken hebben (512MB=8x 512Mbit uiteraard). Dat is raar, want dat zou moeten werken.

Wat dat niet duidelijk maakt is of dit enkel- danwel dubbelzijdige DIMMs zijn. Als de chips 32Mx16 zijn, zijn het dubbelzijdige modules, zijn het 64Mx8 chips, dan zijn het enkelzijdige modules. Nogmaals voor de duidelijkheid: of er fysiek chips op één danwel beide kanten staan zegt hier ook *NIETS* over.

Wat gebeurt er als je slechts één van de nieuwe DIMMs erin stopt. Krijg je dan 512MB of 256MB te zien :?

En hoeveel geheugen neemt de integrated VGA in beslag?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1