Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SRAM geheugen meenemen door metaaldetector

Pagina: 1
Acties:
  • 412 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik wil een SRAM kaartje met applicatie (en batterijen) opsturen naar een schip in India. Het makkelijkste is om het kaartje mee te geven aan de eigenaar.

De eigenaar zal tijdens zijn reis een aantal metaaldetectoren door moeten. Nu vraag ik mij af hoe SRAM hierop reageert. Ik heb iemand ook weleens een CF card meegegeven die leeg aankwam (maar dat kan ook een andere fout geweest zijn).

Moet het kaartje buiten de detector om of maakt dat niet uit? Hoe groot is de kans dat een SRAM kaartje zijn data behoud?

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, het CF-kaartje lijkt me een ander probleem geweest te zijn; ik kan me niet voorstellen dat iedereen met camera's enzo uiteindelijk na het vliegveld met een lege kaart zit, en daar nog niets over bekend is. Sram lijkt me echter wat twijfelachtiger: niet alleen omdat een eventuele metaaldetector vreemd kan doen, maar ook doordat mechanische krachten wel eens zouden kunnen zorgen voor bijvoorbeeld vaag batterijcontact waardoor bits om zouden kunnen vallen. Ik persoonlijk zou het spul eerder aan EEPROM of flash ofzo toevertrouwen. Verder denk ik niet dat een metaaldetector als specifiek gevaar nu zo erg is: volgens mij komen laptops in suspend-stand en PDAs enzo er ook wel doorheen; er zou wel iets aan stroom geinducteerd kunnen worden, maar volgens mij niet zover dat er iets omvalt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Alain
  • Niet online
Sprite_tm schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 20:45:
Hmm, het CF-kaartje lijkt me een ander probleem geweest te zijn; ik kan me niet voorstellen dat iedereen met camera's enzo uiteindelijk na het vliegveld met een lege kaart zit, en daar nog niets over bekend is.
Het leek me ook al vrij sterk. Ik had een CF card naar Oekraine gestuurd voor een schermpje en ben er daarna zelf achteraan gevlogen. Het scherm deed rare dingen en de CF card was leeg. Waarschijnlijk heeft het scherm de CF card gemold dan ofzo. Ik heb nog geen verklaring voor hetgeen er toen gebeurde.
Sram lijkt me echter wat twijfelachtiger: niet alleen omdat een eventuele metaaldetector vreemd kan doen, maar ook doordat mechanische krachten wel eens zouden kunnen zorgen voor bijvoorbeeld vaag batterijcontact waardoor bits om zouden kunnen vallen.
De Sram kaarten zijn opzich niet gevoelig voor een seconde geen spanning. We hebben zelfs meegemaakt dat een alarmkast na een nacht uit staan afgenomen werd en na transport niet meer werktte omdat er geen batterijen in het SRAM geheugen zat.
Ik persoonlijk zou het spul eerder aan EEPROM of flash ofzo toevertrouwen.
Ik ook en toevallig ben ik bezig het systeem te herschrijven zodat dit mogelijk is. Het is een ontwerpfout die in 1980 gemaakt is. In die tijd was het nog geen ontwerpfout. ;)
Verder denk ik niet dat een metaaldetector als specifiek gevaar nu zo erg is: volgens mij komen laptops in suspend-stand en PDAs enzo er ook wel doorheen; er zou wel iets aan stroom geinducteerd kunnen worden, maar volgens mij niet zover dat er iets omvalt.
We zullen zien, na je verhaal kan ik de eigenaar wat tips geven (voorzichtig zijn) en denk ik dat ie wel heel aankomt. Anders moet ik een reisje naar India boeken, waar op het eerste gezicht ook niks mis mee is. :P

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Een Sram is in wezen niet anders dan een Dram.
Hiermee bedoel ik dat er dezelfde componenten in zitten.
Voor een Sram zijn alleen 4 keer zo veel componenten nodig voor een geheugen cel.
En alle computerspul zit vol met Dram. Blijft prima werken tijdens een scan.
Je moet het alleen niet in een MRI-Scanner proberen denk ik.....

Guus Assmann

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
Een SRAM werkt toch vrij verschillend t.o.v. een DRAM...

De SRAM zelf zal natuurlijk tegen een beetje straling van de scan kunnen, maar ik denk dat de vraag eerder is of de data die in de SRAM zit niet corrupt raakt... (soft errors door radioactieve straling van de RX scan)...
Ik heb wel al regelmatig mijn rekenmachine (HP48; 32kB SRAM) meegenomen met het vliegtuig als handbagage (dus door de gewone handbagagescanner) zonder daar ooit problemen mee gehad te hebben. De kans is dus groot dat je geen reis naar india moet boeken :)

• Alain
  • Niet online
De gehele applicatie staat in SRAM en moet dus door scans heen. Het is geen tijdelijk geheugen, al zou je dat wel vermoeden bij SRAM. Als er 1 bitje omvalt en het is de verkeerde kan ik een reisje boeken. Bij een computer/rekenmachine wordt het ram geheugen opnieuw gevuld aangezien het toch tijdelijk is.

De kaart gaat met een lading bubbeltjesverpakking mee in de handbagage. Een andere oplossing heb ik op dit moment sowieso niet.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Doe er eerst aluminiumfolie omheen.
Dat zal redelijk wat tegenhouden.
En anders wat lood. (Dat is wel op het dak te vinden.)
Werkt beter tegen straling dan die folie....

Guus Assmann

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

guus.assmann schreef op zondag 10 juni 2007 @ 00:02:
Doe er eerst aluminiumfolie omheen.
Dat zal redelijk wat tegenhouden.
En anders wat lood. (Dat is wel op het dak te vinden.)
Werkt beter tegen straling dan die folie....
Leg het dan maar uit aan die gasten als de metaaldetector afgaat :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• SA007
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Denk je nou echt dat het onmogelijk is dingen mee te nemen die niet door een rontgenmachine/metaaldetector kunnen?
Duurt alleen veel langer, daarom gooien ze standaard alles erdoor en onderzoeken ze alleen persoonlijk wat er vreemd uitziet in dat ding of wat er niet in mag/kan.

• Alain
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 10 juni 2007 @ 00:19:
Denk je nou echt dat het onmogelijk is dingen mee te nemen die niet door een rontgenmachine/metaaldetector kunnen?
L-E-Z-E-N

ik vraag of SRAM geheugen er last van heeft.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

AlainS schreef op zondag 10 juni 2007 @ 00:40:
[...]

L-E-Z-E-N

SA007 is louter behulpzaam, als iedereen hier alleen zou antwoorden op de TS, dan mag je het aantal posts hier op het forum delen door twee.

Volg SA007 eens, en kijk eens hoeveel dat zo'n procedure kost enzo :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Het is overigens een verschil... of je de detectiepoortjes bedoelt of de Röntgenscanner die ernaast staat. Voor zover ik weet kan een RX-scan bij de meeste elektronica geen kwaad, de frequentie is in principe te hoog om spanning te induceren ergens in (de capaciteit naar aarde van de meeste circuits is daar veel te groot voor).

Waar is het SRAM-kaartje trouwens voor? Flipperkast? Arcade-machine?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Alain
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 10 juni 2007 @ 02:51:
Waar is het SRAM-kaartje trouwens voor? Flipperkast? Arcade-machine?
Een SRAM kaartje voor een PLC, (448kB met PCMCIA connector) Dient als alarmsysteem op een schip.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
AlainS schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 23:02:
De gehele applicatie staat in SRAM en moet dus door scans heen. Het is geen tijdelijk geheugen, al zou je dat wel vermoeden bij SRAM. Als er 1 bitje omvalt en het is de verkeerde kan ik een reisje boeken. Bij een computer/rekenmachine wordt het ram geheugen opnieuw gevuld aangezien het toch tijdelijk is.
In het geval van de HP48 die van voor het goedkope-flash tijdperk dateert (daarom da'k ook specifiek die vermeldde) wordt het SDRAM geheuen wel degelijk gebruikt als langetermijn dataopslag (32kB in mijn oude 48S, 128kb in de nieuwere 48GX). Typisch had ik van de 128kB een dikke 100-110kB volstaan met allerlei permanente data/software (die niet corrupt raakte na meermaals door de veiligheidsscanner te passeren) en een 20-tal kB vrij als werkgeheugen.

@Stoney3K: de frequentie speelt niet zozeer mee: Wat er gaat gebeuren tijdens de RX scan is dat de straling electron-gatparen maakt met zeer hoge energie (genoeg energie om bij't verliezen ervan door impact-ionizatie nog meer electron-gatparen te maken) die kunnen zorgen voor het omslaan van een bit in het geheugen.

@AlainS: hou oudere technologie, hoe lager de kans op soft errors in het SRAM geheugen (grotere cellen, grotere capaciteit, hogere spanning => er is meer lading nodig om een bitje te doen omslaan) dus als je een oud en een supperrecent SRAM kaartje hebt kun je best het oude gebruiken :) In handbagage zou'k zelf niet te veel problemen verwachten, ook al omdat de stralingsdosis daar lager is dan bij ingecheckte bagage.

Verwijderd

Data op CD'tje zetten en ter plekke weer voeren aan je SRAM module is geen optie?

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:57
Neem het kaartje mee op een avondje stappen en ga wat discotheken af die een detectiepoortje hebben. Daarna kun je het testen. Of boek via Ryan Air/Easyjet een retourvlucht op één dag en neem het mee. Mogelijkheden genoeg om het te testen.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:38

The Third Man

The Third Jellyfish

Zou het zelfs niet mogelijk zijn om in samenwerking met Securop (is dat nog steeds het bedrijf op Schiphol?) te kijken of zo'n poortje/scanner effect heeft?

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

Ik kan je helaas geen antwoord op je vraag geven, maar detectiepoortjes en rontgenaparaten zijn er voor om te voorkomen dat mensen verboden goederen mee het vliegtuig innemen. Als je een v.d. kapjes van de PCMCIA behuizing er af kan halen om aan te tonen dat er geen mesje in verwerkt zit verwacht ik niet dat ze er een probleem van maken. Andere optie is een oude laptop pakken, openhalen, pcmcia slot bekleden met lood, dichtschroeven, kaartje er in en als "laptop" meenemen. (eventueel pinnetjes van het pcmcia slot doorsnijden om fouten te voorkomen.

• ZanomiX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2019
Met mijn laptop in Stand-By heb ik geen enkel probleem gehad :)

http://parkingwerchter.be

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

is dat dan sram? ;)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 13:01

TheBorg

Resistance is futile.

AlainS schreef op zondag 10 juni 2007 @ 00:40:
[...]

L-E-Z-E-N

Als dat je reactie is op iemand die behulpzaam probeert te zijn dan wil ik nog wel wat toevoegen. Het maakt geen drol uit of SRAM er last van heeft, want ik heb nog nooit meegemaakt dat apparatuur niet langs het poortje mag i.p.v. er doorheen. Je hoeft het alleen maar te vragen...

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Hoe wordt dat sram gebruikelijk geprogrammeerd? Kan dan in-circuit? Dan lijkt me het handigst om gewoon de spullen mee te nemen om het als het mis gaat op nieuw te programmeren.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Stop het in een doosje en zeg tegen de douane dat het niet gescand mag worden (+reden). Dan controleren ze het gewoon manueel en loop je geen risico.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
AlainS schreef op zondag 10 juni 2007 @ 10:55:
Een SRAM kaartje voor een PLC, (448kB met PCMCIA connector) Dient als alarmsysteem op een schip.
Zou ik misschien mogen vragen voor welk bedrijf je werkt? :P

PSN: Houtvlot

• Alain
  • Niet online
dinges schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 13:10:
[...]
Zou ik misschien mogen vragen voor welk bedrijf je werkt? :P
Dat mag je best vragen, maar dat doet niet ter zake. Daarom laat ik het weg.
TheBorg schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 21:16:
[...]

Als dat je reactie is op iemand die behulpzaam probeert te zijn dan wil ik nog wel wat toevoegen. Het maakt geen drol uit of SRAM er last van heeft, want ik heb nog nooit meegemaakt dat apparatuur niet langs het poortje mag i.p.v. er doorheen. Je hoeft het alleen maar te vragen...
Dan moet je zelf op de hoogte zijn van de consequentie's. Als ik het kaartje meegeef aan de eigenaar dan weet je niet wat er uiteindelijk nog opstaat aangezien ik mijn laptop er niet aan kan hangen.

Daarbij ben jij nog nooit buiten de EU geweest als ik het goed begrijp. Ik werk zelf zo nu en dan in Oekraine en daar zijn ze niet zo meegaand als in de EU. ;)

Het kaartje is gisteren in India aangekomen en zou vandaag getest worden. Ik heb geen bericht ontvangen en dat is normaliter een goed bericht.Als het niet werkt weten ze me wel te vinden.

[ Voor 46% gewijzigd door Alain op 16-06-2007 01:44 ]

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
AlainS schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 01:29:
Dat mag je best vragen, maar dat doet niet ter zake. Daarom laat ik het weg.
Ik was gewoon benieuwd bij welke concurrent je werkt :P

PSN: Houtvlot

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 20:27
Metaaldetectie poortjes zijn niet spannend inderdaad ...

Röntgen is een ander verhaal dat is prima in staat geheugen te vernaggelen

Repareren doe je zo.

Pagina: 1