[ISRA] draden los meterkast, hulp/advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 711 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Klapperboom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 15:41
Hallo,
ik heb net een nieuw huis gekocht en nu ziet mijn KPN aansluiting in de meterkast er als volgt uit.
kan iemadn mij vertellen waar ik welke draad op moet aansluiten
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vantwist/software/IMAGE_012.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vantwist/software/IMAGE_013.jpg

van links naar rechts staat er ook:
A1 A2 / B1 B2

alvast bedankt.
Aaron

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:14
kan je misschien vertellen wat erop aangesloten zit/moet worden?

[ Voor 10% gewijzigd door andreict op 08-06-2007 19:14 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:55
Dat ding mag je niet eens open maken, dus ik zou maar een monteur bellen.

Dat is namelijk je ISRA punt.

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Blauw en rood zijn belangrijk, dat is je telefoonlijn, de rest geen idee.

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 19:32
Dit is zo grappig, eens peer x aantal maanden kom deze post voorbij.

Volgens mij huurt iedereen een monteur in.

Succes

• Klapperboom
ok,

op zich de aansluitinf voor een ADSl router.
ik heb bij KPN een activatie gedaan voor een ADSL signaal.
die wordt dus binnenkort geactiveerd.
zit dus alleen te kijken hoe ik dit moet gaan aansluiten.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:03

job

a1 is rood, b1 is blauw
De andere 3 heb je niet nodig.

• Dynacomp
  • Laatst online: 22-11 11:33
Blauw en rood op 1 en 2 en oranje en wit op 3 en 4. Maar inderdaad, dit punt had niet open mogen liggen, als jij het niet zelf gedaan hebt kun je kpn bellen en de rekening naar de vorige bewoners sturen omdat zij een kpn eigendom hebben gesaboteerd

I'm the operator with my pocket calculator

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
job schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 19:16:
a1 is rood, b1 is blauw
De andere 3 heb je niet nodig.
Onjuist helaas.
Dynacomp schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 19:17:
Blauw en rood op 1 en 2 en oranje en wit op 3 en 4. Maar inderdaad, dit punt had niet open mogen liggen, als jij het niet zelf gedaan hebt kun je kpn bellen en de rekening naar de vorige bewoners sturen omdat zij een kpn eigendom hebben gesaboteerd
Aansluitpunten zijn niet 1,2,3 & 4.

Het is:

A1 - blauw
A2 - rood

B1 - oranje
B2 - wit

Dat maakt A je eerste lijn/aderpaar samen en B je tweede lijn/aderpaar (mocht je twee KPN abonnementen hebben/willen of twee ADSL verbindingen, daar is de tweede lijn (aderpaar oranje/wit) voor).

Schroef ze netjes vast onder het schroefje aan de kant waar de kabel het doosje binnen komt. Buig ze niet 100x, dan breken ze van binnen en werkt het niet/beroerd. En zorg dat je ze een stukje kaal maakt aan het einde zodat ze wel goed contact maken met het schroefje/plaatje. Strip ze niet te ver zodat het rommelig wordt of ze tegen elkaar kunnen komen natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door bjck op 08-06-2007 19:22 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Klapperboom
OK ik zal desnoods de KPN bellen wat zij hiervan vinden,
maar de 14e komt er een `signaal`op van de KPN.
als ik gewoon de aansluiting doe zoals hierboven vermeldt, moet ik toch allen rood en blauw gaan doorverbinden met een normale telefoonaansluiting=

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:03

job

Aah, dan haal ik het door de war en was a1 b1 de draden die aan moest sluiten in m'n telefoon zelf.
Het isra blijf ik meestal van af... dus dan zou ik het wel fout kunnen hebben.

• Klapperboom
bedankt in elk geval allemaal voor de snelle respons.
ik zal voor de zekerheid even met KON bellen. zo niet dan gaan we het gewoon proberen.
er kan lijkt mij niet zoveel misgaan ;)

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Misschien een beetje off-topic, maar bij mij is het zo dat er een kabel met een diameter van 1,5-2cm komt, waar een blauwe en een rode draad in zitten. Deze heb ik gesoldeerd aan een kort kabeltje naar mijn experia box. Niks isra punt hier.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Klapperboom
ja, bij mij ook een 2cm kabel., maar daaruit komen er bij mij 5.

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Afbeeldingslocatie: http://www.mxstream.nl/support/Uitvraag/stekkerdoos.jpg
De rechtse,die zat er standaard op. Ik weet niet meer precies waarom, maar dat ding moest er een keer af (zelf gedaan), en later draadjes gewoon vastgesoldeerd op de gestripte kabel.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

bjck schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 19:21:
Het is:

A1 - blauw
A2 - rood

B1 - oranje
B2 - wit
Ik heb exact hetzelfde kastje als de topicstarter. Kan het kwaad als blauw en rood andersom zitten (hier namelijk het geval)? En is geel de aarde? Die komt in het midden toch, bij het aarde-tekentje? Maar die wordt helemaal niet gebruikt door veel apparaten (ADSL modems bijvoorbeeld), of wel?

Op de A lijn zat hier eerst een KPN telefoon abonnement, inmiddels alweer meer dan een jaar opgezegd, zit dus niks meer op.

Op de B lijn (ze zijn hier toendertijd nog met een kraantje in onze tuin komen graven om die aan te leggen) zit een ADSL-only abonnement (provider wilde toendertijd geen line-sharing, maar een eigen vrije lijn).

We hebben nu op A ook ADSL aangevraagd, bij Tiscali, vandaar dat ik het tegenkom. Overigens komt er een KPN monteur langs 1 dag voor de oplevering (volgens KPN voor een lijnmeting, volgens Tiscali om de lijn aan te sluiten). Enig idee waar dat voor nodig is?

Edit: Deze monteur komt voor zover bij mij bekend zonder een specifieke reden en extra kosten langs. Wordt allemaal aangekondigd als routine.

[ Voor 6% gewijzigd door woekele op 08-06-2007 21:11 ]

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:59
Kijk eerst maar of je er zelf uitkomt, is/ra monteurs zijn erg duur.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18
woekele schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 20:44:
We hebben nu op A ook ADSL aangevraagd, bij Tiscali, vandaar dat ik het tegenkom. Overigens komt er een KPN monteur langs 1 dag voor de oplevering (volgens KPN voor een lijnmeting, volgens Tiscali om de lijn aan te sluiten). Enig idee waar dat voor nodig is?
Die monteur komt langs omdat bij een zgn. dedicated line, gecontroleerd moet worden of wat in de centrale als aders A1, A2, B1 en B2 aangemerkt staat, ook daadwerkelijk aankomt bij de klant en ook op dusdanige wijze gelabeld is. Kortom, de monteur komt testen en labellen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
woekele schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 20:44:
[...]

Ik heb exact hetzelfde kastje als de topicstarter. Kan het kwaad als blauw en rood andersom zitten (hier namelijk het geval)? En is geel de aarde? Die komt in het midden toch, bij het aarde-tekentje? Maar die wordt helemaal niet gebruikt door veel apparaten (ADSL modems bijvoorbeeld), of wel?
De TS heeft het alleen niet over ADSL aanleggen (vermoed het wel dat het daar om gaat).

Het maakt niet uit of je blauw & rood wisselt met elkaar. Als die maar op A1 en A2 zitten. Het zelfde geldt voor Oranje en Wit, als ze maar op B1 en B2 zitten. Welke van de twee waar maakt niet zo uit :)

De aarde is de middelste, daar doet niets (meer) mee eigenlijk. Voor een telefonie abonnement/lijn en voor ADSL worden maar 2 draadjes meer gebruikt die samen 1 lijn (cq. aderpaar) vormen. Als je zo'n RJ11 stekkertje bekijkt worden alleen de middelste twee daarvan gebruikt. Net als bij zo'n varkensneus aansluiting/stekker alleen maar 2 pinnen het verst uit elkaar.
Op de A lijn zat hier eerst een KPN telefoon abonnement, inmiddels alweer meer dan een jaar opgezegd, zit dus niks meer op.

Op de B lijn (ze zijn hier toendertijd nog met een kraantje in onze tuin komen graven om die aan te leggen) zit een ADSL-only abonnement (provider wilde toendertijd geen line-sharing, maar een eigen vrije lijn).

Edit: Deze monteur komt voor zover bij mij bekend zonder een specifieke reden en extra kosten langs. Wordt allemaal aangekondigd als routine.
kalizec schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 20:52:
[...]

Die monteur komt langs omdat bij een zgn. dedicated line, gecontroleerd moet worden of wat in de centrale als aders A1, A2, B1 en B2 aangemerkt staat, ook daadwerkelijk aankomt bij de klant en ook op dusdanige wijze gelabeld is. Kortom, de monteur komt testen en labellen.
Klopt, als je geen KPN telefonie aanvraagt maar direct ADSL komt een monteur langs om de lijn te controleren. Hij sluit het immers op de centrale aan op die lijn en omdat er geen huidige dienst (KPN telefonie) op de lijn zit kan hij niet met zekerheid zeggen dat de lijn die hij heeft aangesloten de juiste is of onderweg niet is onderbroken of gewisseld met een andere.

Vandaar dat bij zo'n type aansluiting (niets op de lijn en direct naar ADSL alleen) een KPN monteur even komt controleren. Als je ISRA een zooitje is gewoon netjes vragen, regelt die monteur vaak wel.

[ Voor 18% gewijzigd door bjck op 08-06-2007 21:19 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Pagina: 1