overklokken E6600, processor wil wel mee, geheugen niet

Pagina: 1
Acties:
  • 847 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-01 21:25

M2M

medicijnman

Topicstarter
Goedenmiddag, ik zit met een probleem. Ik was van plan mijn E6600 over te klokken, op het volgende systeem:

Asus P5N-E SLI (niet de 32 versie, ik heb toch geen plek voor 2 8800 GTX)
Bigwater SE waterkoeling
Asus 8800 GTX
en Kingston PC6400 valueram (Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz CL5 Dual Channel Kit
(KVR800D2N5K2/2G))

Nu heb ik in de bios mijn voltages voor de core op 1.3 V gezet, het geheugen op 2.08 V, de PCI-E frequentie op 100 mhz gehouden en nog niets gedaan aan geheugentimings of andere frequenties.

Nu heb ik de FSB (qdr) op 1333 mhz lopen, wat de processor op 3 ghz zijn werk laat doen, maar als ik een 1:1 link gebruik voor het geheugen krijg ik geen beeld :/. Windows start wel op, uiteindelijk zo'n leuk muziekje, maar beeld heb ik niet. Als ik het geheugen op auto laat staan start het ding wel op, maar dan crasht windows voordat ik überhaupt tijd heb om cpu-z aan te slingeren.

Alles standaard op automatisch (2.4 ghz) loopt het wel als een hoentje, en is alles normaal.

Ter info: ik heb de laatste bios (0604), verder maar een ide HD en een dvd-lezer aangesloten, een prettige razer aan me usb poort hangen en een good old m$crosoft keyboard op de ps2 poort. Verder zit er een extra fan gericht op de northbridge, en heb ik zalman heatspreaders op de southbridge geplakt. Er staat een kale windows op, met alleen de broodnodige laatste drivers (afgelopen zondag van het net gehaald), cpu-z, orthos, superPI, en 3dmark 2006.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Met vr. Gr, Maarten.

-_-

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:09

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Als ik dit zo lees kun je nog wel het een en ander uitproberen. Die 1.3 vCore is best laag, zit onder de standaard waarde, ook het geheugen lust nog best wel wat meer sap denk ik.

Probeer eens andere MP/FSB verhoudingen zoals 7x420 of 8x350. Met jouw bord kun je mem en cpu apart instellen, zet beurtelings de FSB en geheugen op andere waardes en timings en kijk waar de bottleneck zit.

Memtest al gedraaid?

Specs

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
ja inderdaad, memtest al gedraaid. Memory is in goede staat. In ieder geval bedankt voor de info, maar momenteel krijg ik zelfs stock veel te veel bsod's. Schiet niet op, en bij een verse herinstall van windows xp krijg ik zelfs tijdens de installatie (!) al bsods. Ja tijdens het copieren van de data van de cd naar de harde schijf. Een of andere irq error, daarna een onbekende error. Harde schijf gecheckt op fouten, niets aan het handje.

Toch iets vaags met mijn moederplank. Ik pruts nog wel ff verder. In ieder geval bedankt voor de info.

-_-

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Geheugen op 2.1 volt??

http://specs.tweak.to/16567

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Die van mij staat op 2.20 volt, wat zou daar mis mee zijn? Het is DDR2 he.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 10-06-2007 16:00 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
zo, systeempje weer aan de praat. Bleek een irq fout te zijn van de tv kaart. Aangezien de tv toch is afgesloten (studentekot in belgie... :/) ben ik gisteravond weer verder gegaan met prutsen. Mijn kingston geheugen blijkt nog wat problemen te geven, maar als ik geen 1:1 frequentie gebruik tussen proc en geheugen, kan mijn E6600 zonder problemen naar de 3.6 ghz. ik tweak nog ff verder en ga kijken of ik mijn geheugen ook wat sneller kan laten lopen.

- Maarten

-_-

• Roeland010
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-01 10:05
Ik heb hetzelfde moederbord en ook in het begin wat onduidelijkheden mee gehad. De FSB wordt inderdaad quadpomped weergegeven. Als je de 1:1 linked gebruik in het bios dan betekent het (in jou geval) dat er bij het geheugen 1333MHz komt te staan. Dit houdt in dat je geheugen dus op 1333MHz loopt.

Ik hoop dus wel dat je het geheugen met de hand hebt ingesteld.... (of heb je het anders gedaan?)

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
ik heb beide geprobeert (uiteraard), zowel 1:1 instellen, als allebei handmatig. Daarnaast heb ik ook de andere geprobeert (5:4, etc). Al met al nog niet veel geluk. Ga vanavond gewoon weer rustig verder. Ik houd jullie gewoon op de hoogte.

-_-

• Roeland010
M2M schreef op maandag 11 juni 2007 @ 11:22:
ik heb beide geprobeert (uiteraard), zowel 1:1 instellen, als allebei handmatig. Daarnaast heb ik ook de andere geprobeert (5:4, etc). Al met al nog niet veel geluk. Ga vanavond gewoon weer rustig verder. Ik houd jullie gewoon op de hoogte.
Nogmaals als je die 1:1 verhouding (en dus helemaal bij de 5:4 verhouding) gebruikt dan heb je je geheugen te ver overgeclocked!!!! Je hebt hem dan op 1333MHz laten lopen i.p.v. 800MHz. Dus een dikke overclock geweest voor je geheugen. Ik weet niet of je geheugen daar zo blij mee is geweest....

Je FSB wordt namelijk quadpomped weergegeven, maar je geheugen op de normale manier (eigen 2x omdat het dus duble date rata is) Als je dus de optie gebruik om de 1:1 verhouding te gebruiken in het bios dan wordt het geheugen aan de quadpomped FSB gekoppeld. Dan kan je ook zien, want dan staat er bij je geheugen 1333MHz (veel te hoog dus...)

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Roeland010 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 11:33:
[...]

Nogmaals als je die 1:1 verhouding (en dus helemaal bij de 5:4 verhouding) gebruikt dan heb je je geheugen te ver overgeclocked!!!! Je hebt hem dan op 1333MHz laten lopen i.p.v. 800MHz. Dus een dikke overclock geweest voor je geheugen. Ik weet niet of je geheugen daar zo blij mee is geweest....

Je FSB wordt namelijk quadpomped weergegeven, maar je geheugen op de normale manier (eigen 2x omdat het dus duble date rata is) Als je dus de optie gebruik om de 1:1 verhouding te gebruiken in het bios dan wordt het geheugen aan de quadpomped FSB gekoppeld. Dan kan je ook zien, want dan staat er bij je geheugen 1333MHz (veel te hoog dus...)
ik denk ook dat je gelijk hebt. Wel stom inderdaad van asus. Als je je geheugen 1:1 wilt laten lopen, overklok je je geheugen dus eigenlijk 2x, en loopt het dus 1:2. Schiet niet op. Hopelijk fixen ze dit in een volgende bios-update wel.

Ik zet mijn geheugen vanavond als ik thuis ben netjes op 800, en kijk ik wel even wattie doet. In ieder geval erg bedankt voor de info :) _/-\o_

-_-

• Roeland010
Ja het is idd vaag. Het probleem zit hem gewoon in het feit dat de FSB quadpomped wordt weergegeven. Je moet dus ook telkens gaan delen door 4 en je kan je die automatische divider niet gebruiken, want dan koppelt hij het het geheugen aan de quadpomped FSB (keer 4 dus). Aan die divider heb je dus eigenlijk niks!!!!!!!!

Het zou wel verklaren waarom het allemaal niet werkt bij jou. Ik bedoel als je vanaf het begin al die 1:1 verhouding hebt ingesteld in de bios dan heb je waarschijnlijk je geheugen te ver overgeclockd.

Je kan het nog proberen maar dan moet je het geheugen dus ´unlinked´ instellen en dan gewoon op 800MHz zetten. In dit topic staat precies hoe je het moet doen: nVidia nForce 650/680i SLI/Ultra

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Roeland010 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 12:45:
knip
Je kan het nog proberen maar dan moet je het geheugen dus ´unlinked´ instellen en dan gewoon op 800MHz zetten. In dit topic staat precies hoe je het moet doen: nVidia nForce 650/680i SLI/Ultra
ik heb dat topic inderdaad erbij gepakt, en gekeken naar verschillende walkthroughs e.d.

Ook een overklock topic gelezen over de Asus P5B, welke meer gebruikt wordt. Ik had alleen 2 ide aansluitingen nodig, maargoed.

ik ga vanavond even kijken of het wil lukken, daarna nog even met wat timings kloten, want die dingen kloppen ook nog niet echt. Gelukkig zijn deze wel gemakkelijk aan te passen op dit moederbord, terwijl het op mijn oude P4P800 niet ging.

iig, _/-\o_ voor de info

-_-

Verwijderd

Roeland010 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 11:33:
[...]

Niet helemaal.... :O
Als je het 1:1 laat lopen op met je FSB zou het op PC5300 snelheid moet lopen, dat zou het makkelijk aan moeten kunnen...

• Roeland010
Ik snap dat je denkt dat het geheugen dan op pc5300 zou lopen (immers pc5300=667MHz), maar bij dit moederbord en dus bios wordt de FSB guadpomped weergegeven (dus keer 4).

Als we dan even over stock instelling spreken. Dan betekent het dat er bij de FSB 1066 staat. Als je dan kiest voor de optie 'linked aan het geheugen' in het bios en je stelt de verhouding in op 1:1 dan komt er bij het geheugen ook 1066MHz te staan! Dit kan je gewoon zien in het bios.

Dit betekent dus ech dat het geheugen op 1066MHz loopt en NIET op 533MHz (wat dus eigenlijk zou moeten om hem 1:1 te laten lopen.

Dit komt puur omdat er met dit moederbord wordt gewerkt met guadpomped weergave in de bios....

[ Voor 7% gewijzigd door Roeland010 op 11-06-2007 16:58 ]

• Roeland010
M2M is het nog een beetje gelukt met overclocken?

• Roeland010
Ik heb trouwens nog een interessante link gevonden! Het blijkt gewoon idd dat je je geheugen te ver hebt overgeclocked (1:2 divider gebruikt omdat de FSB dus quadpomped wordt weergeven). Kijk hier maar eens:

http://www.overclock.net/...5n-e-sli-650i-thread.html

Firstly - Talk to people here! Go to the last page, introduce yourself, and we'll get you started.
If you haven't already, check your BIOS and make sure you are running 03** series bios or higher. 0202 was first release and VERY flaky.
Enter RAM timings and voltage manually. Helps stability.
Disable all features not neccessary, ie firewire, if you run all SATA drives, disable IDE channels... etc.
Run Orthos or OCCT for 6+ hours at all stock settings to test for stabilty at stock, to make sure everything is OK at the norm. This will help you to not blame your OC for stability problems, such as forgetting to set your RAM timings and having the auto timings cause a failed OC.
FSB and RAM are already finalized values. Intel chips are QUAD pumped (QDR) and RAM is DDR. For example, if you have an 800FSB rated chip, your REAL FSB is 200Mhz (What CPUZ will display) but will display as 800FSB in BIOS. Same with RAM, but it is DUAL, so DDR2-800 RAM will display as 800 in BIOS, but 400Mhz in CPUZ.
When overclocking, run a 1:1 divider for stability. This can be achieved by using UNLINKED mode and MANUALLY entering 1:1 values, ie 1000FSB and 500DDR, or you can choose LINKED-->SYNC Mode to run a 1:1 divider.
AUTO will keep your FSB/RAM linked, which is bad because it will constantly run a 1:2 divider due to the BIOS displaying QDR and DDR values.

To find your MAX CPU overclock without overclocking RAM, to eliminate it as the cause of a failed overclock, use full UNLINKED mode, to allow you to manually set your RAM to its full speed without overclocking it. This will allow you to UP the FSB as much as you need.

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
het wil een beetje lukken met overclocken...

5-5-5-12 met 3 ghz E6600 en 1:1 ram ratio al gehaalt gisteravond. Stelt niets voor inderdaad, maar had nog wat probleempjes met mijn videokaart.

daarna geprobeert op dezelfde timings met DDR 800 te draaien (400 mhz fsb, dus 3.6 ghz). Dit was nog te veel voor het beestje in een keer. ga vanavond proberen met DDR 700 te draaien (350 mhz fsb, dus 3.15 ghz. Daarna met stapjes omhoog.

misschien moet ik ook nog wat met de timings doen. op die 3 ghz issie een nachtje orthos stabiel gebleven.

ik probeer het voltage zo laag mogelijk te houden, en ben een beetje door die 200 pagina's van jouw link aan het spitten. Aardig wat leuke resultaten gezien.

- Maarten

ps. internet in belgie zuigt, dus kan alleen op werk verslag doen van resultaten :(

hoe ver ben jij?

[ Voor 6% gewijzigd door M2M op 13-06-2007 17:28 ]

-_-

• Roeland010
Ik heb ook e6600 en loop een beetje te spelen nog, maar heb hem al op 3GHz laten lopen. Alleen met dat warme weer van de laatste dagen gewoon ff stock laten lopen...

Wat zijn je voltages met 3 GHz???

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Roeland010 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 17:50:
Ik heb ook e6600 en loop een beetje te spelen nog, maar heb hem al op 3GHz laten lopen. Alleen met dat warme weer van de laatste dagen gewoon ff stock laten lopen...

Wat zijn je voltages met 3 GHz???
Nu heb ik in de bios mijn voltages voor de core op 1.3 V gezet, het geheugen op 2.08 V

daar loopt 3 ghz uitstekend mee. temperaturen blijven ook goed, let wel op je northbridge temperatuur (eventueel fannetje d'r op)

als ik naar de 3.6 wil zal ik het voltage richting de 1.5 volt moeten schroeven.

-_-

• Roeland010
Hmmm ok hoe lees jij trouwens de temp van northbridge uit?

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-01 13:12
400 fsb x 9 (multiplier) was dus iets teveel? Zet 'm dan op x8 (3.2 gig). Moet zeker lukken, en loopt je ram op zijn stock specs.

Hallo

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Roeland010 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 19:01:
Hmmm ok hoe lees jij trouwens de temp van northbridge uit?
ik heb er een sensor in hangen. De northbridge wordt in overclock bij mij, inclusief fan rond de 75 graden. Maar dat komt mede omdat ik een waterkoeling op me processor heb zitten, waardoor er geen airflow van de processor afkomt.

@ mach2, zal het vanavond proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 14-06-2007 10:11 ]

-_-

Pagina: 1