Voedingsprobleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 431 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KimiMclaren
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 16:53
Ik had een systeem met Asus A8N-E moederbord en AMD Athlon 64 4000+ S939 San Diego processor, nu heb ik zojuist een AMD Athlon X2 4200+ S939 processor gekocht en geïnstalleerd maar nu blijft mijn beeld zwart en piept hij ook niet bij het opstarten........ik heb heel internet afgezocht en ben tot de conclusie dat het of de bios versie moet zijn (maar dat kan niet want die heb ik laatst nog geupdate) óf een ontoereikende voeding, dus ben ik met de multimeter aan de slag gegaan maar krijg het niet voor elkaar amperes op het beeld te toveren, heb wel even de 12V lijn doorgemeten en die komt uit op 13,6V, is dit normaal? Het is overigens een Q-Tec 500W Big Fan (ik weet het, staat niet als erg betrouwbaar te boek), maar heeft altijd perfect gewerkt met de single core processor.......verder is er niets aan de pc veranderd, kan het dat deze processor net de nekslag is voor de voeding?

Hier even het systeem:

Processor: AMD Athlon X2 4200+ S939
Moederbord: Asus A8N-E (met nieuwste bios)
Geheugen: 2x 1024mb G.Skill PC3200 DDR
Videokaart: Asus X800 XL 256Mb PCI-Expresse
Harde Schijf: Samsung 500GB S-ATA II 16MB

Verder zit er ook een Thermaltake Big Water koelingssetje in, 2x NEC DVD Branders, 1x 120mm thermaltake fan, 1x 80mm thermaltake fan, interne cardreader en een Pinnacle videobewerkingskaart.

Ik vraag het even voor de zekerheid omdat ik het sonde zou vinden als ik nu een nieuwe voeding aanschaf en hij werkt nog niet. Is dit overigens een goede keuze:
http://www.coolermaster-e...CAPeXtreme%20Power%20430W

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 21:19
13,6 V is zeker niet normaal :)

• jackoo1988
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 15:46
Ik zou heel erg oppassen met een Q-Tec voeding. Ik had een jaar of 2 geleden ook zo een voeding gekocht en blies na een paar weken mijn hele pentium 4 pc de lucht in. Als ik jou was zou ik gewoon even rond kijken naar een 400 watt coolermaster voeding ofzo :)

Corsair Carbide 500R White, LG-IPS 277L, Intel Core i7 2600K & Scythe Mugen 2, ASUS P67 Sabertooth , 8192MB DDR3 1600MhZ, Gainward GTX680 2GB, Samsung EVO 850 250GB SSD & 500, 750, 1000GB Samsung, Seasonic M12II EVO 750 Watt, Logitech G510s, Z2300

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-04 11:13
13,6 v is ind niet normaal en te hoog. Q-tec voedingen staan niet gekend op hun degelijkheid en bij zo'n systeem hoort nu eenmaal een deftige voeding. Die coolermaster is zeker een goede keuze en met 430w ga je zeker toekomen.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
sommige voedingen starten niet op als je een duelcore cpu hebt. Ja ik weet het klinkt raar, maar heb het zelf meegemaakt. Bij mij deed een ding niets met duel wel met single en ook nog bij iemand anders geprobeerd met ander mem/mb/vga etc en hetzelfde resultaat.

Nukezone FTW

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-04 16:18
Je huidige voeding is inderdaad niet een merk welke er strak uitkomt. 9 van de 10 keer is het bij dat merk de beste keuze om hem te vervangen.

En als je toch kijkt naar een CoolerMaster, kijk dan eens naar de iGreen 430Watt. Maar ook de iGreen 500Watt zit de laatste tijd al dicht bij de prijs van de 430Watt versie.

Laatst nog de 430Watt versie bij een klant geïnstalleerd, en hij doet het super. Zelf maakte ik al gebruik van de Real Power 550W (non-SLI versie toen nog).

• KimiMclaren
Bedankt voor alle antwoorden, dat bevestigt mijn gedachtes al, rotte voeding dus! Heb zojuist de 430 Watt Extreme Power besteld, is namelijk zwart net als mijn behuizing (Thermaltake Soprano) en het oog wil ook wat :-) én hij was maar 51,50 incl. verzending. Hopelijk heb ik hem maandag in huis, zal ik meteen even posten of dit ook echt de bottleneck was, maar daar ga ik zelf wel vanuit, zou niet weten wat het anders moet zijn.....

• KimiMclaren
Vandaag de nieuwe voeding binnen, alles aangesloten maar nog steeds geen enkel piepje, postscreen of wat dan ook. PC start wel op, ventilatoren draaien, harde schijf spint op en dat was het dan, daarna kun je hem alleen nog uitzetten met de stekker of door de knop in te houden. Vreemd verhaal toch, zeker omdat alleen de cpu vervangen is en hij daarvoor perfect liep. Weten jullie nog iets, ben een beetje ten einde raad.......

Verwijderd

Alle stekkers zijn goed aangesloten?
Ik was dus gewoon vergeten dat 4-pins stekkertje er in te doen. :D
Kijk die x2 nou eens gaan! :D

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 16:10 ]

• KimiMclaren
Alle stekkers juist aangesloten incl. 4 pins stekker..........

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-04 11:13
kan je niet testen met de oude cpu of hij het dan doet.
Anders met een volledig kaal systeem proberen starten. Dus enkel cpu en mobo en vga kaart.

• diebobo
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-04 13:21
Meer dan 12v .. dus rond de de13 a 13.5 v kan heel normaal kan zijn indien de voeding ONBELAST is..dus niet direct iets wat de oorzaak hoeft te zijn.

• KimiMclaren
601jean schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 19:13:
kan je niet testen met de oude cpu of hij het dan doet.
Anders met een volledig kaal systeem proberen starten. Dus enkel cpu en mobo en vga kaart.
Heb zojuist een nieuwe 3500+ besteld voor 55 euro omdat ik de vorige (4000+) al verkocht heb, dus hooooopelijk komt er zo een oorzaak aan het licht, gaat namelijk een beetje teveel geld kosten voor alleen een processor upgrade.....

• KimiMclaren
diebobo schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 20:33:
Meer dan 12v .. dus rond de de13 a 13.5 v kan heel normaal kan zijn indien de voeding ONBELAST is..dus niet direct iets wat de oorzaak hoeft te zijn.
Is niet meer van belang, zit een splinternieuwe Cooler Master Extreme Power voeding in......

Verwijderd

KimiMclaren schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 20:50:
[...]

Is niet meer van belang, zit een splinternieuwe Cooler Master Extreme Power voeding in......
Werkt het nu wel dan?
Die nieuwe voeding kan ook stuk wezen.

• KimiMclaren
Nee, hij gaat wel aan, maar geen piepje of post screen. Hangt op dit moment alleen een cpu aan en een videokaart, alles 100% goed aangesloten, hopelijk heb ik overmorgen de test cpu binnen, kijken of daar het probleem ligt.......

Verwijderd

ram al getest? Dat lijkt me eerder een ramprobleem zoals ik een maand geleden had.

• KimiMclaren
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 23:40:
ram al getest? Dat lijkt me eerder een ramprobleem zoals ik een maand geleden had.
Computer start ook zonder geheugen niet op, zou dan op z'n minst een melding moeten geven, verder heb ik het geprobeerd met 6 verschillende geheugenmodules incl. een splinternieuw setje maar niets mag baten. Dus het moet of de cpu zijn of het moederbord, kan eigenlijk bijna niet anders, toch?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Werkt je videokaart wel gewoon naar behoren?
Alles werkt, maar je krijgt geen beeld. Probeer eens een andere videokaart.

• KimiMclaren
Nee, niet alles werkt, hij piept ook niet.......andere videokaart is ook geprobeerd, gewoon een oud pci geval maar ook daar heeft hij geen zin in, en het vreemde is dat hij de dag voordat de cpu vervangen is, liep als een zonnetje, daarna kastje opgengeschroefd, waterblok eraf, cpu eruit, nieuwe cpu erin, waterblok erop en geen teken van leven meer......het kan dus bijna niet anders dan dat óf de cpu kapot is (geen zichtbare beschadigingen iig) óf dat het mobo de cpu niet 'pakt' maar ik kan me dit ook niet voorstellen omdat ik de bios nog niet zo lang geleden geupdated heb.
Dus wederom even wachten tot donderdag dan komt er een nieuwe 3500+ single core binnen om het systeem te testen........

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

KimiMclaren schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 01:11:
Nee, niet alles werkt, hij piept ook niet.......andere videokaart is ook geprobeerd, gewoon een oud pci geval maar ook daar heeft hij geen zin in, en het vreemde is dat hij de dag voordat de cpu vervangen is, liep als een zonnetje, daarna kastje opgengeschroefd, waterblok eraf, cpu eruit, nieuwe cpu erin, waterblok erop en geen teken van leven meer......het kan dus bijna niet anders dan dat óf de cpu kapot is (geen zichtbare beschadigingen iig) óf dat het mobo de cpu niet 'pakt' maar ik kan me dit ook niet voorstellen omdat ik de bios nog niet zo lang geleden geupdated heb.
Dus wederom even wachten tot donderdag dan komt er een nieuwe 3500+ single core binnen om het systeem te testen........
het is heel goed mogelijk dat de bios hem niet 'pakt'. heb zelf ook een asus bordje gehad die geen beeld gaf met een opteron 170. oorzaak was een 'te oude' bios. met de nieuwste bios liep alles als een zonnetje.

• KimiMclaren
Piepte hij wel bij het opstarten of deed hij ook helemaal niets?

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik had een systeem met Asus A8N-E moederbord en AMD Athlon 64 4000+ S939 San Diego processor, nu heb ik zojuist een AMD Athlon X2 4200+ S939 processor gekocht en geïnstalleerd maar nu blijft mijn beeld zwart en piept hij ook niet bij het opstarten......
Weet je zeker of je moederbord wel je nieuwe processor ondersteunt?
In het boekje staat namelijk alleen vermeld:
Socket 393 for AMD Athlon 64FX / AMD Athlon 64
supports AMD 64 architecture that enables simutaneous 32-bit and 64-bit architecture.

Welke BIOS versie gebruik je?
Vul je hardware hier in en ontdek dat voor jouw Athlon 64 X2 Dual-Core 4200+ revE6(Socket939) BIOS versie 1006 vereist is.

Als je de BIOS sinds aankoop nooit hebt geupdate zal dat het probleem waarschijnlijk zijn.
(oude proc er weer in, bios updaten, nioeuwe proc erin en draaien maar. LET OP: bij een bios update voor dit MOBO moet je eerste andere " firmwares" updaten. Maar dat staat allemaal uitgelegd bij de BIOS info van je mobo op de Asus website

There is no place like 127.0.0.1

• KimiMclaren
TheMe schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 14:14:
[...]

Weet je zeker of je moederbord wel je nieuwe processor ondersteunt?
In het boekje staat namelijk alleen vermeld:
Socket 393 for AMD Athlon 64FX / AMD Athlon 64
supports AMD 64 architecture that enables simutaneous 32-bit and 64-bit architecture.

Welke BIOS versie gebruik je?
Vul je hardware hier in en ontdek dat voor jouw Athlon 64 X2 Dual-Core 4200+ revE6(Socket939) BIOS versie 1006 vereist is.

Als je de BIOS sinds aankoop nooit hebt geupdate zal dat het probleem waarschijnlijk zijn.
(oude proc er weer in, bios updaten, nioeuwe proc erin en draaien maar. LET OP: bij een bios update voor dit MOBO moet je eerste andere " firmwares" updaten. Maar dat staat allemaal uitgelegd bij de BIOS info van je mobo op de Asus website
Hij ondersteunt hem zeker mits inderdaad de bios geupdate is, ik heb deze bios ook verscheidene keren geupdate, tot, dacht ik, de laatste aan toe. Maar ik kan dit niet meer controleren doordat de vorige cpu verkocht is. Dus heb ik gisteren een nieuwe 3500+ single core aangeschaft, welke ik morgen binnenkrijg. Zo kan ik het systeem hopelijk weer aan de gang krijgen.

• TheMe
Heb je het ook andersom geprobeerd? Je nieuwe Athlon 64 X2 Dual-Core 4200+ in een ander moederbord te prikken, om te kijken of die procesoor zelf misschien niet naar zijn grootje is?

• KimiMclaren
Dan moet ik deze ook nieuw bestellen, dus eerst maar even de nieuwe cpu proberen en bios nakijken, als dat niet werkt zal ik wel een ander moederbord moeten bestellen. Maar het is wel toevallig dat het moederbord ineens niet meer werkt, en een dag ervoor alles nog prima is, dus ga toch van een probleem met de cpu uit.

• KimiMclaren
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah.................ook de nieuwe single core processor biedt geen uitkomst, nog steeds geen reactie, het moet dus wel het mobo zijn dat kapot is, kan niets anders meer zijn, dus zal deze dan ook maar weer bestellen.

• TheMe
Hmm, balen.
Positief: Heb je wel lekker veel reserve onderdelen...

• KimiMclaren
Dat is inderdaad dan nog een voordeel...... Zojuist een Asus A8N32 SLI De-luxe op de kop getikt voor een mooie prijs, komt zaterdag binnen. Zal dan ook meteen even posten of alles dan wel aan de gang gaat, maar het kan eigenlijk niet anders.

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-04 16:18
En met een beetje (on)geluk kan je ook nog eens je OS opnieuw installeren. 't Zit je allemaal niet mee joh. Ik blijf dit elke keer volgen... Succes joh!

• KimiMclaren
Dat hoop ik toch van niet.......had net windows Vista mooi lopen, maar wilde graag een wat krachtigere processor en daar begon het gedonder.

• KimiMclaren
Het moederbord dat ik op marktplaats gekocht en betaald heb is nooit binnengekomen, dus heb helaas weer een nieuw moeten kopen (à 110 euro), maar ik kan jullie melden dat alles nu loopt als een trein (mag ook wel nadat alles vervangen is). Die jongen van marktplaats zal ik nog wel op www.internetoplichting.nl plaatsen, want het is toch te belachelijk voor woorden.........schorem! Hij heet overigens Torsten de Lange en komt uit Oisterwijk (misschien kent iemand hem, dan graag een reactie naar ar146ti@chello.nl)
Pagina: 1