[Instrument] Cajon realtime versterken/mixen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.672 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 08:06
Na lang zoeken, afwegen en nadenken heb ik gisteren een echte Cajon gekocht. Voor de mensen die niet weten wat een cajon is, zie deze wiki entry. Het komt dus neer op een grote houten kist, binnenin voorzien van enkele snaren. Als je erop slaat, dan hoor je een drumgeluid. Het is dus een percussie-instrument.
Afbeeldingslocatie: http://pertout.customer.netspace.net.au/cajon1L.jpg
Ik vandaag dus de hele dag lopen slaan op dat ding, echt vet geluid zit erin! Hoog bereik en niet al te moeilijk om het te leren. Maar tjah, ik wil meer! Ik denk dat iedereen de show "Freefight" van Najib Amhali wel kent. Op een gegeven moment zit hij ook op een cajon te spelen (klik, 1 minuut 28). Echter, nu gebruikt hij realtime effecten.

Mijn vraag is dan ook: hoe doe ik dit? Op welke manier kan ik mijn cajon versterken, doorlussen naar m'n computer en realtime effecten toepassen? Ik dacht, ik open een topic, misschien hebben jullie ideeen, tips of misschien maak ik jullie gewoon enthousiast voor dit fantastische instrument. Vroeger heb ik wel eens gespeeld met Cool Edit 2. Leuk programma om een spoor op te nemen, maar realtime iets toevoegen kan niet. En hier ben ik dus naar op zoek.

edit:
By the way, Cajon kopen? Ik heb hem hiervandaan: http://www.rd-cajons.nl/. Dit is een zelfbouwer, woonachtig in een klein plaatsje nabij Zwolle. Ik heb 90 euro betaald voor de Cajon.

[ Voor 5% gewijzigd door smeerbartje op 08-06-2007 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

NSTM --> AUD :)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het niet verkeerd heb, (kan best hoor,) speelt hij namelijk met een blackbox , een realtime programmeerbare sample en beatmachine. clique en clique.
Wat je kan doen is dus een maat spelen (4/4 of what ever) en die dan in een loop laten spelen en editen met effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In dat Najib filmpje wordt die cajon waarschijnlijk gemiked met een microfoon in de cajon zelf (een PZM oftewel pressure zone microphone lijkt me dan een logische keuze). Voor de realtime effecten is 'ie volledig afhankelijk van z'n 'technische maatje', ook bij z'n beatbox dingen.

Oftewel, realtime dit soort dingen doen in je eentje is bijkans niet te doen. Al lukte 't Robert Fripp (frippertronics) vroeger wel heel goed met 2 tapedecks en een tape die tussen die 2 decks gelust was. Tegenwoordig zou je een goede sequencer pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 08:06
Oke, dank je voor de reacties. Ik ga eens even kijken in een goede electronica-zaak.