[VMWARE]

Pagina: 1
Acties:

• Simon VDS
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-10-2025
Geachte Tweakers,

Ik heb nog niet zoveel ervaring met Vmware en volg een momenteel een opleiding Windows Server 2003. Bedoeling is dat ik 2 virtuele machines met elkaar kan laten communiceren.

Ik draai ze beiden op dezelfde computer in vmware server. Een windows 2003 enterprise server en een XP Pro client. Nu had ik graag mijn server IP adres 192.168.1.1 manueel gegeven en een DHCP scope aangemaakt die IP-addressen uitdeelt in de range 192.168.10.1-254 aan mijn XP client(s).

Hoe pak ik dit best aan? Ik snap de bedoeling van bridged en NAT niet zo goed bij de instellingen van Vmware.

Ik zou ook graag de opstelling gescheiden houden van mijn huidige netwerk thuis dus communicatie naar buiten zoals bijvoorbeeld internet of mijn eigen machine waarop ik de virtuele machines draai is niet nodig.

Alvast bedankt voor jullie replies!

Gert

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

SeatRider

Hips don't lie

Je hebt dan zowel bridged als NAT niet nodig, dat zijn namelijk beide instellingen om de VM's met de buitenwereld te laten praten. Je hebt de optie Host Only nodig, en onder Host in het menu vind je de optie Manage Virtual Networks, waarmee je die VM's aan elkaar kunt knopen.

[ Voor 36% gewijzigd door SeatRider op 08-06-2007 16:24 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Als je bridged krijg je een ip van een externe (buiten vmware) dhcp server (router meestal). Dus dit ip zit in dezelfde range als je pc waar vmware op draait.
Als je NAT gebruikt dan zorgt vmware voor de ip addressen en als je een internet pagina zou openen dan gaat hij via de vmware gateway. Het ip hier zit in een aparte range dan je pc, elke virtuele OS die je draait zit (standaard nat instelleningen van vmware) in dezelfde range. Dus bijv. virtuele-xp1 krijgt 192.168.1.2 en virtuele-xp2 krijgt 192.168.1.3.

☻/
/▌
/ \

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Sardonis schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 16:17:
[..]Ik draai ze beiden op dezelfde computer in vmware server. Een windows 2003 enterprise server en een XP Pro client. Nu had ik graag mijn server IP adres 192.168.1.1 manueel gegeven en een DHCP scope aangemaakt die IP-addressen uitdeelt in de range 192.168.10.1-254 aan mijn XP client(s).
Met het default subnetmask van 255.255.255.0 is dat een slecht plan. De uit te delen Ip adressen moeten in hetzelfde subnet vallen als de server zelf.
Hoe pak ik dit best aan? Ik snap de bedoeling van bridged en NAT niet zo goed bij de instellingen van Vmware.
Zo slecht zijn de meegeleverde tutorials en helpfiles toch niet? Doe je zelf -en ons- een plezier en gebruik die documentatie. :)
Ik zou ook graag de opstelling gescheiden houden van mijn huidige netwerk thuis dus communicatie naar buiten zoals bijvoorbeeld internet of mijn eigen machine waarop ik de virtuele machines draai is niet nodig.
VMware kent een 9 tal VMnets, die je het beste kunt vergelijken met virutele switches. Om communicatie mogelijk te maken moeten de virutele machines op hetzelfde VMnet zijn aangesloten. VMnets zijn daarnaast ook te configureren als NAT-router of als bridge naar het fysieke netwerk en je hebt ook de mogelijkheid om het vmnet zelf als DHCP server te laten fungeren. Al die opties heb je niet nodig; aansluiten op bv VMnet 2 is voldoende.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland