Toon posts:

Altijd bluescreens, geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 361 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een maand of 3 een nieuwe computer gebouwd.

specs...

Asus striker extreme moederbord
Intel quadcore 6700 (4x2.66Ghz)
XFX 8800GTX
X-fi elite pro
4x 1Gb ocz DDR-2 800
Tagan dual engine 670 Watt
2x Seagate 320Gb Sata

Het systeem is niet/nooit overklockt.
Inmiddels heb ik de videokaart vervangen voor een 8800 ultra, maar even veel problemen.
Heb ook een bios update gedaan, en alle drivers geupdate.
Ik draai sinds ik de computer heb op Windows XP 64bit.

Sinds ik de computer gebouwd heb heb ik ongeveer eens per dag wel een bleucreen. Het begon met bleuscreens waar in stond dat de videokaart driver een fout veroorzaakte. Later heb ik het voltage op het geheugen verhoogd, en heb ik deze bleuscreen niet meer gezien. Het geheugen kreeg te wijnig voltage. Maar in plaats van deze bleuscreens kreeg ik weer andere. Een stuk of 3 verschillende bleuscreens, de ene een harde reset met een heel snel voorbij vliegend bleuscreen. Andere twee zijn langer in beeld, waarvan 1 luid iets van gbod_less_than... Ik had dit opgezocht, en bleek meestal een geheugen probleem te wezen, ik heb memtest86 uitgevoerd, en geen problemen gevonden.

Wanneer heb ik bleuscreens...
wanneer ik zo'n 10-30min fear gespeeld heb
100% zeker wanneer ik mappen aan het inpakken ben met winrar, na meestal een minuut of 3-8 krijg ik een harde reset met een snel bleuscreen.
Bij vele games, maar sommige minder dan andere.

Ik weet niet goed waar ik het probleem moet zoeken.
Ik werk op windows xp 64bit, en ik heb daar niet zo veel vertrouwen in, misschien zou dit mijn probleem oplossen wanneer ik de normale 32bit versie instaleer. Maar dit heb ik nog niet gedaan.
Ik moet eerst mijn hardisk leeg zien te krijgen.

Het is vreemd dat ik bijna nooit bleuscreens krijg wanneer ik in bv. photoshop werk, of ander desktop werk. Maar winrar geeft super veel bleuscreens, waar is er zo bijzonder aan winrar?
Zou al die instabiliteit kunnen komen omdat het windows 64bit is, en de drivers niet echt super te noemen zijn (wat ik gehoord heb)?
Of moet ik het niet zoeken in een andere windows versie?

Verwijderd

Ik verdenk erg je geheugen. Bluescreens worden vaak door kapot geheugen veroorzaakt, en winrar gebruikt veel geheugen.
Een paar dingetjes:
Hoe lang heb je memtest laten draaien? Je moet het een uur of 12 laten draaien, met dezelfde instellingen die je normaal gebruikt.
Ook is het handig om in windows in te stellen dat het systeem niet automatisch reboot na een vastloper; zo kun je de foutmelding noteren. (start -> rechtsklik Deze Computer -> Eigenschappen -> tab Geavanceerd -> Opstart-en herstartinstellingen 'Instellingen' -> 'De computer automatisch opnieuw opstarten' uitvinken)
Verder kan ik je alleen maar naar de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter verwijzen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 15:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb memtest86 ongeveer 3 uur laten draaien, toen was net 1 pass gedaan.
Ik heb er 4Gb inzitten, dus dat duurd wat langer dan normaal.

Wel vreemd dat memtest86 dan zo lang nodig zou hebben, terwijl winrar supersnel een fout geeft.
Als ik een keer de tijd heb zal ik memtest86 langer laten draaien.

Is het mogelijk dat het moederbord niet goed is?

Verwijderd

Dat is mogelijk, maar lijkt me niet waarschijnlijk.
En wat memtest betreft: wellicht komen de bewerkingen die winrar doet pas later aan bod in memtest; 3 uur is in ieder geval te kort!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:19

Thandor

SilverStreak

CSL policy
Vragen over problemen horen hier niet thuis alsmede vragen en/of discussies over een bepaald hardware onderdeel, daar zijn de andere fora voor.
Ik ga het topic verplaatsen naar PMG.

Probeer met behulp van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter wat onderdelen te testen. Stap voor stap. Check de voeding, check het geheugen (memtest86+ en laat deze ook lang draaien!), etc.

Het kan ook geen kwaad om Linux te testen. Hier zijn zogenaamde LiveCD's van (o.a. Ubuntu en Knoppix) die van CD te draaien zijn. Als het systeem dan perfect draait is het verstandig om eens naar het geïnstalleerde OS te kijken.

Titelfix: altijd bleuscreens > Altijd bluescreens, geheugen?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Probeer het eens met 2Gb ipv 4Gb. Dus dan alleen het geheugen in de blauwe of witte sloten. Kijk dan eens of je met het in en uitschrijven van je geheugen met winrar ook nog problemen hebt. Ik heb met 4Gb ook erg veel BSOD's Met 2Gb heb ik geen last. (Win XP 32bit) In Vista Ultimate kan ik wel probleemloos 4Gb gebruiken (X64) (Mem voltage 2,1V:Bios 1102)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 03:19 ]

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
dit klinkt mij te bekend in de oren

alles vervangen behalve het moederbord
haha dit was wel het probleem bleek maanden later

mooiste is alle hardware afzonderlijk testen in ander moederbord
neem aan dat je drivers allemaal in orde zijn

Ja zou ik ook zeggen

Pagina: 1