Overclocken E6600 (quadpomped, voltage)

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roeland010
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-01 10:05
Momenteel ben ik mij aan het verdiepen in het overclocken. Ik heb al veel gelezen, waaronder ook de FAQ TAC hier op tweakers. Veel is mij al duidelijk(er) geworden. Alleen heb ik nu wel 3 vragen waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden (niet in de FAQ TAC, niet op het forum en ook niet via google).

Allereerst mijn specs:

Intel Conroe E6600 Core2Duo (2.40Ghz)
Asus P5N-E SLI
Kingston 2x1GB PC5300 DDR2
Asus 8800 GTS 320mb
Seagate 320GB (Barracuda 7200.10, 7200RPM, 16MB, SATAII)
Arctic Cooling Freezer 7 PRO (Socket 775)
Windows Vista Home premium 32bit

1) In de bios mijn moederbord wordt de FSB quadpomped (QDR) weergegeven. Hier staat nu dus 1066MHz in plaats van 267Mhz (verder geen probleem, alleen kwestie van delen door 4 telkens). Nu wil ik mijn geheugen 1:1 linken aan mijn FSB. Dit kan gewoon ingesteld worden in het bios. Als ik deze verhouding instel dan komt er bij MEM (DDR), MHz ook 1066 te staan. :| Is dit dan ook quadpomped weergeven (m.a.w. moet ik dit ook nog delen)? Of betekent het gewoon dat het geheugen op 1066 MHz komt te lopen (want dan heb ik dus niks aan het automatisch linken van mijn bios, want dan is mijn geheugen veel te ver overgeclocked)

2) Mijn voltages staan allemaal op 'auto' ingesteld in het bios. Als ik bij Hardware monitor kijk (in de bios) krijgt mijn Vcore momenteel 1.32V (is dit niet een heel klein beetje hoog voor stock). Nu was ik benieuwd wat de instelling 'auto' precies betekent. Betekent het nu dat alle voltage altijd hetzelfde blijven ('auto' is dan een soort standaard waarde) of worden de voltages automatisch veranderd door de bios als ik bijvoorbeeld ga overclocken ('auto' is dan variabel en past gewoon aan wat de cpu nodig heeft)?

3) Op het internet wordt altijd gesproken dat het beste is om een 1:1 verhouding aan te houden voor de FSB en het geheugen. Hier snap ik iets nog niet aan. Dat wil ik verduidelijken met het volgende voorbeeld: Stel ik wil een kleine overclock doen met mijn systeem. Ik verhoog mijn FSB naar 300 MHz. Dit levert dan dus 2,7GHz op (9x300). Als ik een 1:1 verhouding wil aanhouden met mijn geheugen zou dat betekenen dat ik mijn geheugen moet instellen op 600Mhz. Wat ik dan niet begrijp is dat ik mijn geheugen niet beter kan instellen op 667Mhz. Dat is immers wat pc5300 aan kan zonder het geheugen over te clocken. 667MHz is toch sneller dan 600MHz :?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Roeland010 schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 14:26:
2) Mijn voltages staan allemaal op 'auto' ingesteld in het bios. Als ik bij Hardware monitor kijk (in de bios) krijgt mijn Vcore momenteel 1.32V (is dit niet een heel klein beetje hoog voor stock). Nu was ik benieuwd wat de instelling 'auto' precies betekent. Betekent het nu dat alle voltage altijd hetzelfde blijven ('auto' is dan een soort standaard waarde) of worden de voltages automatisch veranderd door de bios als ik bijvoorbeeld ga overclocken ('auto' is dan variabel en past gewoon aan wat de cpu nodig heeft)?
Auto wordt gebruikt voor speedstep, dan gaat je voltage mee omlaag als je cpu terug klokt. Afaik gebeurt dat niet als je je voltage op een vaste waarde zet. 1.32V is redelijk veel voor stock, je kan vast wel lager, maar zolang je cpu niet te warm wordt onder load maakt het niet uit. Volgens mij gaat het voltage (bij sommige/alle borden :? ) wel omhoog tijdens het overklokken, maar is het beter om het manueel te doen omdat je bord nog al is hoge voltages wilt instellen dan.
3) Op het internet wordt altijd gesproken dat het beste is om een 1:1 verhouding aan te houden voor de FSB en het geheugen. Hier snap ik iets nog niet aan. Dat wil ik verduidelijken met het volgende voorbeeld: Stel ik wil een kleine overclock doen met mijn systeem. Ik verhoog mijn FSB naar 300 MHz. Dit levert dan dus 2,7GHz op (9x300). Als ik een 1:1 verhouding wil aanhouden met mijn geheugen zou dat betekenen dat ik mijn geheugen moet instellen op 600Mhz. Wat ik dan niet begrijp is dat ik mijn geheugen niet beter kan instellen op 667Mhz. Dat is immers wat pc5300 aan kan zonder het geheugen over te clocken. 667MHz is toch sneller dan 600MHz :?
667 is idd sneller dan 600MHz. Maar je gebruikt 1:1 zodat je geheugen niet je snel je bottleneck wordt. Voorbeeld, 400Mhzfsb met 4/5 divider is 500(1000)MHz op je geheugen. Niet elk geheugen haalt dat. Dus eerst stel je de 1:1 diver in en dan ga je cpu overklokken tot zover je wilt/tot zijn max. En daarna doe je de "afwerking", dus geheugen snelheid en timings, voltages etc.

Verwijderd

1) In de bios mijn moederbord wordt de FSB quadpomped (QDR) weergegeven. Hier staat nu dus 1066MHz in plaats van 267Mhz (verder geen probleem, alleen kwestie van delen door 4 telkens). Nu wil ik mijn geheugen 1:1 linken aan mijn FSB. Dit kan gewoon ingesteld worden in het bios. Als ik deze verhouding instel dan komt er bij MEM (DDR), MHz ook 1066 te staan. :| Is dit dan ook quadpomped weergeven (m.a.w. moet ik dit ook nog delen)? Of betekent het gewoon dat het geheugen op 1066 MHz komt te lopen (want dan heb ik dus niks aan het automatisch linken van mijn bios, want dan is mijn geheugen veel te ver overgeclocked)
De fsb wordt idd quadpumped weergegeven, maar je geheugen in ddr.
in andere woorden; je fsb wordt ×4 weergegeven en je ram snelheid wordt ×2 weergegeven :)
Als je dus 1:1 wilt draaien met fsb1066 (1066/4=266) moet je geheugen op 533 (533/2= ook 266)
1.32volt is prima hoor.
daarnaast zit er bijna altijd wel een afwijking in de metingen van de bios, dus dat zit wel goed als die op auto staat.
pas als je gaat overclocken zou ik hem idd handmatig invoeren.
wat bassie al zei :P
maar met de p5n-e kan je de snelheden van de fsb en ram onafhandelijk van elkaar instellen, dus die moet je idd gewoon op 533mhz laten staan.
tenzij je je ram ook wilt overclocken natuurlijk. :)

• Roeland010
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:00:
wat bassie al zei :P
maar met de p5n-e kan je de snelheden van de fsb en ram onafhandelijk van elkaar instellen, dus die moet je idd gewoon op 533mhz laten staan.
tenzij je je ram ook wilt overclocken natuurlijk. :)
Ik snap dat nog niet helemaal 8)7 Sorry... Wat je al zei met mijn moederbord kan ik het geheugen en fsb onafhankelijk van elkaar instellen. Ik kan het geheugen dan beter toch direct op 667MHz zetten en dan gaan spelen met de FSB. Ik bedoel dan staat die alvast op max. Dan kan ik gaan spelen met de FSB. Als de comp dan moeilijk gaat doen, dan weet ik dat de bottleneck mijn cpu is. Of bler ik nu onzin.... O-)

Verwijderd

Roeland010 schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:10:
[...]

Ik snap dat nog niet helemaal 8)7 Sorry... Wat je al zei met mijn moederbord kan ik het geheugen en fsb onafhankelijk van elkaar instellen. Ik kan het geheugen dan beter toch direct op 667MHz zetten en dan gaan spelen met de FSB. Ik bedoel dan staat die alvast op max. Dan kan ik gaan spelen met de FSB. Als de comp dan moeilijk gaat doen, dan weet ik dat de bottleneck mijn cpu is. Of bler ik nu onzin.... O-)
ah je hebt pc5300, sorry foutje van mij :D
dan kan je je ram idd het beste op 667 zetten.

• Roeland010
ok als k het dus goed begrijp kan je niet bij elk moederbord de FSB en het geheugen onafhankelijk van elkaar instellen. En als dat niet kan moet je een verhouding (divider) gebruiken....

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Roeland010 schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:25:
ok als k het dus goed begrijp kan je niet bij elk moederbord de FSB en het geheugen onafhankelijk van elkaar instellen. En als dat niet kan moet je een verhouding (divider) gebruiken....
Ligt aan de chipset, bij de p965 (veel gebruikt) en p35 (en vele andere) is de laagste divider 1:1 dus kan je geheugen niet lager dan je fsb draaien. Bij de 6x0i van nvidia kan je zelf je geheugen snelheid bepalen, dus ook je geheugen langzamer dan je fsb laten draaien.

• Roeland010
Ok ik begrijp het, geloof ik. Kort samgengevat (correct me if i'm wrong): De 1:1 verhouding voor het geheugen en de FSB is puur ter bescherming om het geheugen niet TE ver over te clocken zodat het geheugen het niet meer trekt... Toch :)
bassie_ schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 14:45:
667 is idd sneller dan 600MHz. Maar je gebruikt 1:1 zodat je geheugen niet je snel je bottleneck wordt. Voorbeeld, 400Mhzfsb met 4/5 divider is 500(1000)MHz op je geheugen. Niet elk geheugen haalt dat. Dus eerst stel je de 1:1 diver in en dan ga je cpu overklokken tot zover je wilt/tot zijn max. En daarna doe je de "afwerking", dus geheugen snelheid en timings, voltages etc.
Alleen begrijp ik hier nog 1 klein dingetje niet van. Het geheugen wordt altijd keer 2 weergegeven O-) . Dat wist ik al, maar in jou voorbeeld heb je het over een FSB van 400MHz met een divider van 4:5. Dan betekent het toch dat je geheugen op 500MHz staat in het bios maar in werkelijkheid 250MHz draait en geen (1000MHz)..... :? :?

• Roeland010
Laat maar ik heb het al gevonden!!!!! Je hebt wel gelijk! Een divider van 4:5 levert 500MHz op en dat is 1000MHz in de bios

• Roeland010
Maar kan iemand nog kijken of ik gelijk met mijn uitspraak:

De 1:1 verhouding voor het geheugen en de FSB is puur ter bescherming om het geheugen niet TE ver over te clocken zodat het geheugen het niet meer trekt... Toch

Edit: Overigens heb ik nog wat zitten zoeken en heb nog wat gevonden. Die 1:1 verhouding heeft er vooral mee te maken dat geheugen dat synchroom loopt sneller is dan asynchrome verhoudingen. Dat is hoofdzakelijk de reden van een 1:1 verhouding.

Om dan terug te komen op mijn voorbeeld. Stel ik wil een kleine overclock doen met mijn systeem. Ik verhoog mijn FSB naar 300 MHz. Dit levert dan dus 2,7GHz op (9x300). Als ik een 1:1 verhouding wil aanhouden met mijn geheugen zou dat betekenen dat ik mijn geheugen moet instellen op 600Mhz. Ik kan hem dan dus het beste instellen op 600MHz in plaats van 667MHz om zo het geheugen synchroom te laten lopen....

Dit zou eigenlijk ook betekenen dat ik mijn huidige STOCK instellingen ook moet aanpassen! Nu staat alles op 'auto', wat betekent dat mijn fsb 1066 is en mijn geheugen 667. Dit is ook niet synchroom en is het dus beter om mijn geheugen aan te passen naar 533MHz. Waarom wordt dat niet automatisch door de bios gedaan :?

[ Voor 74% gewijzigd door Roeland010 op 08-06-2007 23:26 ]

Verwijderd

Bij core2duo systemen maakt het echt niet uit als het asynchroon loopt, het systeem wordt juist sneller als je je geheugen sneller laat lopen.
Bij oude athlon xp systemen was het idd wel veel sneller om 1:1 te draaien, maar bij c2d niet hoor :) gewoon je geheugen zo hoog als maar kan zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 11:59 ]

• Roeland010
Ok duidelijk, maar de reden dat men spreekt over 1:1 verhouding is dat bij veel chipsets het geheugen niet onafhankelijk ingesteld kan worden van de FSB?! En dan is het dus beter om een 1:1 verhouding aan te houden, om het geheugen niet te ver over te clocken (zodat het de bottleneck gaat vormen)

Maar als je (zoals bij mijn chipset) het geheugen apart kan instellen is dus beter om hem zo hoog mogelijk te zetten!

Is bovenstaande verhaal een beetje logisch?! Correct me if i'm wrong..

[ Voor 8% gewijzigd door Roeland010 op 10-06-2007 14:33 ]

Verwijderd

Niet dat ik de expert ben, verre van. Maar ik heb reeds een aantal PCmark05 testjes gedaan Met de verschillende verhoudingen. En het bleek toch dat geheugen dat bij mij synchroon liep (533Mhz) marginaal hoger scoorde op deze benchmark dan op 677Mhz. Er trad een verschil op van een honderdtal punten. Nu dit is niet om naar huis te schrijven, maar liever mijn geheugen dan iets minder hoog laten draaien (minder warm :) ).

• Roeland010
Om hier nog even kort op terug te komen. Het scherm waar ik dit kan instellen ziet er dus als volgt uit:

http://www.xbitlabs.com/i...s/asus-p5ne-sli/fsb-s.jpg

Alleen als ik het goed begrijp heb ik niks aan die automatische divider (FSB-Memory ratio) in de bios. Als ik namelijk mijn geheugen en FSB linked instel en de verhouding bijvoorbeeld op 1:1 zet dan komt er dus direct 1066MHz te staan bij mijn geheugen (aangezien mijn FSB quadpomped wordt weergegeven). Dit is dus veel te hoog voor mijn geheugen.

Als mijn verhaal dus klopt dan snap ik niet waarom er zo automatische divider aanwezig is in de bios..... Kan iemand mij dat misschien uitleggen...

• Roeland010
Of heeft iemand ervaring met hetzelfde... dat de FSB dus ook quadpomped wordt weergegeven...

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Roeland010 schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 22:27:
Om dan terug te komen op mijn voorbeeld. Stel ik wil een kleine overclock doen met mijn systeem. Ik verhoog mijn FSB naar 300 MHz. Dit levert dan dus 2,7GHz op (9x300). Als ik een 1:1 verhouding wil aanhouden met mijn geheugen zou dat betekenen dat ik mijn geheugen moet instellen op 600Mhz. Ik kan hem dan dus het beste instellen op 600MHz in plaats van 667MHz om zo het geheugen synchroom te laten lopen....
Vergeet dat hele 1:1 verhaal nou maar. Wat je gewoon moet doen, is een goede divider vinden, en passende FSB. Zo kan ik met mijn E6700 en PC6400 geheugen een mooie "gentlemen's overclock" doen van 320 FSB x 10 = 3.2Ghz. Want zo kan met een 4:5 divider mijn geheugen dus precies op 400Mhz laten lopen (800 dus, uiteindelijk); immers, (320/4) * 5.

Je hebt dus denk ik je FSB van 300 wat ongelukkig gekozen, want daar valt weinig mee te verhapstukken (tenzij je bereid bent je geheugen te traag te laten lopen, op 600Mhz). Ik zou zeggen, neem eens een wat natuurlijker FSB basis om een veelvoud mee te vormen, zoals 333Mhz. Dan zit je bv. met 8 x 333 dus effectief ook aan je 2.7Ghz (2664), maar kun je wel netjes je geheugen op de volle 667Mhz houden.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Pagina: 1