Toon posts:

Win2000 HD probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben sinds kort tot de vaststelling gekomen dat er een windows 2000 hosting server wat problemen heeft met zijn scsi systeem.

Een kopie van een bestand van pakweg 30mb, duurt van map naar map zo ongeveer een 50 seconden. Dit zette me wel een beetje in de juiste richting wat de aard van het probleem was.

Op de eerste plaats heb ik alle services die disk IO veroorzaken (zoals bv backup, quota, enz) uitgeschakeld. Ook had ik even de instellingen van het wisselbestand nagekeken, maar dit blijkt vrij goed te zijn. (machine met 1GB RAM - 512MB page op systeempartitie, 1,5GB page op datapartitie). Vervolgens ben ik ergens op één of ander microsoft tech forum wat wijzer geworden wat MFT wil zeggen, hoe het werkt, en hoe ik het kon tweaken, maar nog steeds... geen verbetering.

Uiteindelijk ben ik zelfs in het register het updaten van file access times gaan disabelen. Dit laatste hielp een klein beetje, maar ik begin maar al te goed te beseffen dat ik eerder een patchmiddel aan het zoeken was in plaats van een oplossing.

Vandaar deze vragen : Waar zou het aan kunnen liggen? Zou de schijf naar de kl** aan het gaan zijn? Hoeveel zorgen moet ik me maken? (staan wel wat klanten op)

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-02 12:42

William/Ax3

We are Starstuff

Al driver update/rollback geprobeerd? Klinkt beetje dat de aansturing van de schijven door de controller niet echt goed verloopt.

Voor als je wilt weten of het je schijven zijn moet je gewoon ff zon check programma van de betreffende hd fabrikant laten lopen. Zegt die dat alles ok is dan zit hem dus gewoon ergens in de scsi controller.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:48

World Citizen

FreeReef.nl

Misschien een totaal verkeerd idee maar toch het proberen waard.......

Wij hebben wel eens een server gehad die ook ontzettend traag was met copieren. na alle schijven en controllers te hebben verwisseld bleef het probleem aanwezig.

wat bleek: Rot geheugen.

dus misschien dat ff testen op leaks ed.

FreeReef.nl

Verwijderd

Topicstarter
Heb eerst maar even de schijven getest, met een utility die inderdaad te dowloaden was. Dit gaf spijtig genoeg een gezonde status van de harde schijven. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

Je zei nog op de raid controller driver te updaten, of een rollback uit te voeren. Dit heb ik ondertussen ook gedaan. De driver is nu geupdate tot de allerlaatste stabiele versie. Spijtig genoeg heeft dit ook nog niets geholpen.

Nog ideeën?

Bedankt in ieder geval voor de moeite!

Edit : het geheugen zal ik even testen nu ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 15:30 ]

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-02 12:42

William/Ax3

We are Starstuff

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:30:
Heb eerst maar even de schijven getest, met een utility die inderdaad te dowloaden was. Dit gaf spijtig genoeg een gezonde status van de harde schijven. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

Je zei nog op de raid controller driver te updaten, of een rollback uit te voeren. Dit heb ik ondertussen ook gedaan. De driver is nu geupdate tot de allerlaatste stabiele versie. Spijtig genoeg heeft dit ook nog niets geholpen.

Nog ideeën?

Bedankt in ieder geval voor de moeite!

Edit : het geheugen zal ik even testen nu ;)
1. Probeer eens met HDtach/andere hd test prog's te kijken hoe de performence is.
2. Heeft je Raid een soort van beheer gedeelte waarin je kan kijken of er niet het een en ander verkeerd gaat? -> Heb zelf keer gehad met een Raid 5 combo dat er 1 of 2 wat brakkere hd's tussen zaten waardoor de controller zich suf moest rekenen waar wat te plaatsen om de data zo veilig mogelijk weg te schrijven.->Brakke hd's vervangen->Raid rebuild->Problems solved.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Verwijderd

Topicstarter
William/Ax3 schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 16:02:

1. Probeer eens met HDtach/andere hd test prog's te kijken hoe de performence is.
2. Heeft je Raid een soort van beheer gedeelte waarin je kan kijken of er niet het een en ander verkeerd gaat? -> Heb zelf keer gehad met een Raid 5 combo dat er 1 of 2 wat brakkere hd's tussen zaten waardoor de controller zich suf moest rekenen waar wat te plaatsen om de data zo veilig mogelijk weg te schrijven.->Brakke hd's vervangen->Raid rebuild->Problems solved.
1. Done... resultaten :
Tested On 2007-06-08 at 16:50
Random Access : 15.9ms
CPU utilization : 0% (+/- 2%)
Average Read : 18.2 MB/ s

Die random access en cpu zijn goed naar mijn mening.. de average Read is eum... nogal laag...

2. RaidConfig geeft een status OK voor iedere fysieke schijf. Spijtig dat er geen schijf stuk is... Tast hier een beetje in het duister...

Geheugen is ook getest (wel maar voor één run.. memtest brengt wat load met zich mee.. nogal moeilijk op een live server.. een uitgebreide test zal voor deze nacht zijn)
Pagina: 1