Map namen weer in het Engels

Pagina: 1
Acties:
  • 846 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222307

Topicstarter
Ik heb een raar probleem (Ik weet niet wanneer of wat dit veroorzaakt heeft. Ik weet ook niet of ik de oorzaak ben (waarschijnlijk) of dat er misschien iets is misgegaan met een update).

Het is me vandaag opgevallen dat de map naam voor bijvoorbeeld de standaard fotomap en programma map in de Engelse taal is (zie foto:)

Afbeeldingslocatie: http://www.assyrie.nl/upload_map/foto_bestanden/system_mappen.png

Deze waren eerder in het Nederlands.

Ik heb al gekeken of ik de taal instellingen op de een of andere manier veranderd is maar dat is niet zo.

Voor de rest is alles nog in het Nederlands b.v de preference pane. (zie foto:)

Afbeeldingslocatie: http://www.assyrie.nl/upload_map/foto_bestanden/preference_pane.png

Kan iemand zeggen hoe ik dit weer naar het Nederlands kan veranderen? Mijn Engels is op zich prima, maar ik heb graag alles in het Nederlands.

Heb er misschien overheen gelezen maar kan niets vinden in de gebruikers handleiding of Apple site.

Heb een MacBook (geen idee welke build) maar heb 10.4.9 als os.

p.s Ik heb meerdere accounts op mijn Mac en ook in de andere accounts is dit veranderd.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 222307 op 08-06-2007 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169271

Staat bij je lijstje in landinstellingen, nog "Engels" bij?

Afbeelding

Volgens mij kan de Finder dan nog engelstalige woorden bevatten.
Verwijder hier eens alle talen behalve Nederlands.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 169271 op 08-06-2007 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:17
Anoniem: 169271 schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 13:36:
Verwijder hier eens alle talen behalve Nederlands.
Niet doen!
Volgens mij heeft het te maken dat er ergens in Systeemvoorkeuren de optie "Toon extensies" aangevinkt staat (ik zit op dit moment bij mijn werk achter een pc, dus ik kan niet uitzoeken waar precies).
Als je hier het vinkje weghaalt, zou alles weer goed moeten gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door sonderpa op 08-06-2007 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom zo een uitbundige reactie, heeft deze instelling een onderliggende belangrijke waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Gesp Heb ik gedaan en even een restart gedaan. Heeft niet geholpen.

@sonderpa Oeps, niet doen gaat niet meer. Ik heb het al gedaan!! Kan dat wel weer veranderen. Enig idee waar ik die optie in de systeemvoorkeuren kan vinden? Kan het niet vinden, staat het ergens bij de keuzes voor systeem? (sorry, las te laat dat je achter een pc zit)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 222307 op 08-06-2007 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan bij "wijzig lijst" de andere talen weer aanvinken.

[edit]
Voor die extensies (ook al weet ik niet of dat nut heeft) -> Finder -> Voorkeuren -> Geavanceerd -> Toon alle bestandsextensies (vinkje weghalen)

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 169271 op 08-06-2007 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Gesp Heb ik al gedaan. Heb wel even de Japanse en Koreaanse talen blijvend uit de lijst weggehaald.

Het rare is dat als ik kijk bij de spotlight voorkeuren de namen van de mappen nog wel gewoon in het Nederlands is. (zie foto:)

Afbeeldingslocatie: http://www.assyrie.nl/upload_map/foto_bestanden/spotlight_voorkeuren.png

Vreemd, heb werkelijk geen idee wat ik gedaan heb? De laatste tijd geen software of dingen veranderd in het systeem.

Vinkje bij Finder voorkeuren was al leeg.

Enig idee of ik de mappen veilig kan hernoemen zonder dat het systeem in de war raakt?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 222307 op 08-06-2007 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je bij de installatie van OS X, engels als voertaal gekozen en pas daarna Nederlands ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Gesp Nope, mijn motto is Spreek je moerstaal. (heeft verder geen politieke betekenis!)

Betekend dat ik overal waar ik iets in het Nederlands kan doen dit ook doe.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 222307 op 08-06-2007 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toen ik mijn taal veranderde in Nederlands bleven die Findernamen ook in het engels, als een reboot niet hielp, weet ik het ook niet. Bij een clean install (toen ik een windowspartitie verwijderde), was het probleem opgelost. Ik hoop voor jou dat er een tussenoplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Gesp Hoop ik ook.In ieder geval bedankt voor het meedenken.

-->

Heb even bij de finder voorkeuren het hokje toon extensies aangevinkt, geherstart (had geen effect), en heb daarna weer het hokje leeggehaald, geherstart (had ook geen effect)

Zou het te maken kunnen hebben met het programma Quicksilver (grandioos progje bij de weg) dat ik laatst geïnstalleerd heb? Is het enige dat ik me kan bedenken dat veranderd is aan mijn systeem.

Ik ben vooral benieuwd wat ik gedaan heb waarom de taal veranderd is, bijna mijn hele familie en een paar vrienden zijn overgestapt naar Macs nadat ik mijn Macbook heb aangeschaft.
Misschien dat er zich bij hun ook ooit eens het zelfde "probleem" voordoet.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 222307 op 08-06-2007 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na veel gezoek het probleem opgelost!!!!! (pfffff)

Ik gebruik IceClean om zo af en toe eens mijn logfiles op te ruimen. Ik gebruik dan meestal het toetsenbord om het commando clean logfiles te geven (control + option + command + l). Op de een of andere manier heb ik dit keer waarschijnlijk het commando (control + option + command + o) gegeven, clean .Localized files. Dom dom, maar begrijpelijk toetsen zitten dicht op elkaar.

Oplossing is daarmee simpel: (@Gesp mocht je dit lezen misschien ook handig als je nog een keer een clean install doet met de verkeerde taal, weet niet zeker of het dan ook werkt!! Ben ook niet van plan om het te testen ;-) )

Plaats in elke systeemmap (de mappen die je normaal niet van naam kunt veranderen) die je in je eigen taal wilt hebben weer een .localized bestand (je hoeft alleen het bestand aan te maken, je hoeft er niets in te zetten).

Ik heb een applescript gevonden op het internet om verborgen bestanden te tonen en even in het Nederlands vertaald.

BEGIN APPLESCRIPT

display dialog "Laat verborgen bestanden zien?" buttons {"Annuleer", "Ja", "Nee"} default button 1
copy the result as list to {buttonpressed}
if the buttonpressed is "Nee" then
try
tell application "Finder" to quit
do shell script "defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles OFF"
delay 1
tell application "Finder" to activate
end try
else if the buttonpressed is "Ja" then
try
tell application "Finder" to quit
do shell script "defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles ON"
delay 1
tell application "Finder" to activate
end try
end if

EINDE APPLESCRIPT

Het .localized bestand zegt tegen het systeem dat het moet kijken in de map System -> Library -> CoreServices -> SystemFolderLocalizations voor de namen van de mappen. In die map staan de mappen voor de talen die gebruikt worden. In het geval van Nederlands nl.proj. Daar staan de bestanden die alles regelen. Mocht je ooit je systeem mappen een ander naam willen geven kun je dat bestand veranderen.

Ik dacht ik schrijf het even hier neer hoe ik het opgelost heb mocht iemand het zelfde probleem hebben, of als ze de systeem mappen een andere naam willen geven.

Hoop dat het een beetje duidelijke uitleg is. Zo niet jammer dan!

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 222307 op 08-06-2007 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Gewoon dat IceClean niet meer gebruiken, ben je toch klaar?!
Is ook nergens voor nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat kun je prima doen. De default (als niks in je lijst beschikbaar is) is namelijk gewoon Engels.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Afdak

Prettig tip maar het "kwaad" was al geschiet. En ik kon echt niet achterhalen wat het probleem was. Vandaar de vraag hier. Ik weet (wist wat dit probleem betreft!) te weinig van osx, ik dacht dat de lokalisatie door 1 bestand werd geregeld, omdat de rest van de GUI nog in het Nederlands was dacht ik met een raar probleem te maken gehad te hebben.

IceClean vind ik zo af en toe wel eens handig om te gebruiken. Heb zo af en toe nogal grote logs (meerdere GB's als ik het echt uit de hand laat lopen). Heeft te maken met GuitarRig. Dat wil nog weleens gaan mekkeren over overloads (geen idee waarom speel alleen heel zachtjes "altijd is kortjakje ziek" ;-) ).

Ik weet dat je de logfiles ook met de console kunt verwijderen. Maar met IceClean kun je er alles in een keer mee verwijderen. Zou ook met terminal kunnen, maar ben geen UNIX expert dus IceClean (kan nog meer dan alleen logfiles wissen) vind ik wel zo prettig. De volgende keer alleen een beetje uitkijken welke knopjes ik indruk, lijkt wat dat betreft een beetje op mijn vriendin.

@CyBeR

En je kunt altijd de taalpakketen opnieuw installeren zonder een clean install mocht dat nodig zijn. (ff installatie disk erin en optional installs (uit mijn hoofd!))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147672

Gedvr, ik weet nog een paar maand geleden, had ik IceClean geinstalleerd, en plots stond alles in het Engels!!!! Heb dan uiteindelijk osx opnieuw geinstalleerd...

tip: gebruik onyx & enkel onyx... geen verschillende tune-ups zoals IceClean, MacJanitor, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ _EclipX

Heb zelf een tijdje MacJanitor gebruikt. Ben overgestapt op IceClean omdat er zoveel meer mogelijkheden in zitten (firewall, fast mac screen lock (kun je snel even pseudo uitloggen handig als er net iemand binnenkomt die niet alles hoeft te zien wat je aan het doen bent!), cd's branden (ik meen ook multiple sessions, maar geef er geen garantie op) en je kunt .DS-store uitschakelen op bepaalde volumes, dashboard uitschakelen, whois functie, netwerk connecties tonen, UNIX woordenboek, etc, etc ). En dat in één programma wat bijna geen geheugen kost om te laten draaien, ik vind het geweldig (iTunes waardering * * * * * )
Alleen uitkijken dat je de goede shortcuts gebruikt, en afblijven van de remove .Localized functie!

Veel over onyx gehoord nog niet gebruikt. Wat zijn de voordelen en mogelijkheden?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 222307 op 11-06-2007 15:29 ]

Pagina: 1