Processor testen zonder een andere processor

Pagina: 1
Acties:
  • 1.498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ross
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2025

Ross

Live Life

Topicstarter
Mijn buurmans computer is ermee opgehouden. Ik ben er eens naar gaan kijken. Hij loopt wel, maar geen beeld. Ik heb dus een andere videokaart en monitor geprobeerd. Heeft niet gebaat. Andere voeding niet gebaat. Ik heb de processor eruit gehaald. Ik zag dat 1 poot helemaal was omgevouwen en een paar krom. Allemaal recht kunnen zetten. Maar nog steeds geen signaal op de monitor. Ik vermoed toch dat het de processor is omdat ik niks op mijn monitor krijg. Maar ik heb helaas geen reserve pentium 4 . Hoe kan ik die nou uitsluiten zonder een andere te proberen? Hebben jullie nog andere tips?

ola

• Nozzie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 11:23
Lijkt mij niet direct aan je procesor te liggen als je niks op je monitor krijgt. Heb trouwens ook nog nooit van een pentium 4 monitor gehoord. Je zou een andere processor kunnen proberen om te kijken of het dan wel werkt maar ik betwijfel het...

• Ross

Ross

Live Life

Topicstarter
Nou bij mijn oom kreeg ik niks op de monitor toen de processor er niet goed in zat. Dus kan wel daaraan liggen. Wat verdenken jullie dan? Mijn vraag was ook eigenlijk hoe ik de processor kan uitsluiten zonder een andere processor? Die heb ik namelijk niet.

ola

Verwijderd

En wat doet de pc als je opstart zonder de processor geïnstalleerd?
Ook zou je het socket gesloopt kunnen hebben door er een cpu met verbogen pinnetjes in te steken.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:50
Ik verdenk dat je zelf de proc hebt verbogen.
aangezien de pc altijd heeft gewerkt, waren de pinnetjes van de processor dus niet krom. van tevoren

ik quote
ik heb de processor eruit gehaald. Ik zag dat 1 poot helemaal was omgevouwen en een paar krom

Dit lijkt mij dus echt onzin want dan had de procecor nooit gewerkt van tevoren.
Het lijkt mij eerder dat je zelf met het eruit halen van de processor de pinnetjes hebt verbogen. En ja hij kan daar door kapot gaan

Ofwel als dit zo is dan ligt het niet aan de proc. Ik denk eerder het geheugen. Anders schrijf even precies de stappen op die je hebt doorlopen.... boeie als je iets stoms hebt gedaan dat kun je beter zeggen want dan weten wij eerder wat er mis is.

Ik help je graag maar schrijf dan even precies op welke stappen je hebt doorlopen.

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:45

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Decon Frost schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 13:39:
Ik verdenk dat je zelf de proc hebt verbogen.
aangezien de pc altijd heeft gewerkt, waren de pinnetjes van de processor dus niet krom. van tevoren

ik quote
ik heb de processor eruit gehaald. Ik zag dat 1 poot helemaal was omgevouwen en een paar krom

Dit lijkt mij dus echt onzin want dan had de procecor nooit gewerkt van tevoren.
Het lijkt mij eerder dat je zelf met het eruit halen van de processor de pinnetjes hebt verbogen. En ja hij kan daar door kapot gaan

Ofwel als dit zo is dan ligt het niet aan de proc. Ik denk eerder het geheugen. Anders schrijf even precies de stappen op die je hebt doorlopen.... boeie als je iets stoms hebt gedaan dat kun je beter zeggen want dan weten wij eerder wat er mis is.

Ik help je graag maar schrijf dan even precies op welke stappen je hebt doorlopen.
Hoop dat zijn buurman niet mee zit te lezen :>

https://card.exophase.com/1/1116015.png

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Is eerder geheugen of moederbord.

Verwijderd

Heeft het moederbord geen diagnostische leds of biepjes? Meestal zitten er wel ledjes of een alphanumeriek display op het moederbord waaraan je error codes kan aflezen. Anders is het vaak een combo van piepjes (3 kort 1 lang bijvoorbeeld).

Als je die hebt is 't een kwestie van handleiding erop naslaan (of op internet downen) om te checken wat het betekend.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:00

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Troubleshooten stap 1 : "hij doet ut nie..." wat niet? Draait je fan? Piept je moederbord? Garbage on-screen?
2. Welk onderdeel is stuk? Reserve videokaart? RAM gechecked? Piepjes beluisterd?
Als je fan niet draait, stop maar meteen, voeding kaduuk, of in een verkeerd stopcontact gestopt |:(
Voor reactie moeten Mobo en RAM werken, voor beeld ook CPU en videokaart. Succes

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 21:19
Kan gemakkelijk aan je proc liggen, heb het ook een keertje of 4 á 5 gehad hier op de TD, dat als ik de proc had verwisseld in eens wel beeld had.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

CPU's gaan zelden kapot, MAAR als de pinnetjes verbogen zijn ná het eruit halen, zul je dit ws zelf hebben gedaan. De pinnetjes vallen strak in de socket, waardoor ze wel recht moeten zijn om erin te vallen. Maar, nogmaals, als ze nu allemaal recht zijn gebogen kan het op zich geen kwaad.

Controleer idd je RAM/Mobo eens.

• Ross

Ross

Live Life

Topicstarter
Jongens 1 ding wat ik heb verzuimd te zeggen is dat voor mij de kinderen van de buurman de computer aan hun computerleraar hebben laten kijken. Toen ik bij de buurman kwam, waren de kables van de voeding uit de moederbord en ook de flatcables. De enige reden waarom die pootjes krom zouden kunnen zijn is dan ook dat de leraar dat ding er uit en in heeft gehad. Dus zodra ik dat ding er netjes uit trok waren ze krom. Dus ik kan het echt niet gedaan hebben. Ik heb mijn eigen videokaart getest in die computer en ook mijn eigen scherm. Beide gevallen nul komma nul op scherm. No signal. Ik heb dit toevallig 2 weken terug bij mijn oom gehad toen ik zijn HD had vervangen( cpu moest er uit anders kon ik er niet bij). Ik had ook geen signal. Na alles nagekeken te hebben bleek dat ik de processor niet goed op zijn plaats had gezet. Ik moest die armpje eerst optillen. Ik weet nu dus hoe het moet. Ik heb de processor nu in elk geval met rechte pootjes in de goede gaten goed vast zitten. Ik krijg echter nog steeds niks. Ik hoor helaas niets aan piepjes. Dat doet die meestal als geheugen niet goed is. Maar ik zal ook eens ander geheugen proberen. Ik had m alleen verplaatst naar een ander slot. Niet gebaat. Ik zal ook eens zonder cpu proberen. De ventilator blaast gewoon. Ik heb ook een andere voeding geprobeerd, dus daar ligt het niet aan.
Ik hoo dat het nu goed duidelijk is.
Thanx

ola

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:10
Waarschijnlijk is het moederbord gewoon kapot, je verhaal zo aan te horen.
Die moederborden uit de 478 generatie gaan de laatste tijd wel meer kapot (ik spreek uit ervaring).
Zijn er ook condensatoren die bol staan of evt lekken?

• Ross

Ross

Live Life

Topicstarter
Ik zie geen bolle condensatoren. Moet die zonder cpu wel iets laten zien op het scherm?

ola

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

yah schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 00:14:
Ik zie geen bolle condensatoren. Moet die zonder cpu wel iets laten zien op het scherm?
Nee, er is immers totaal geen logica aanwezig die ervoor kan zorgen dat je iets op je scherm te zien krijgt.

• Martin-S
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-04 08:23
yah schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 00:04:
Ik heb dit toevallig 2 weken terug bij mijn oom gehad toen ik zijn HD had vervangen( cpu moest er uit anders kon ik er niet bij).
Hoe kan in hemelsnaam een CPU in de weg zitten?? Dat ding is misschien 8mm hoog inclusief socket!! (Pentium 2's maakten gebruik van een slot (pci-achtig iets) ipv een socket, en kunnen dus wel in de weg zitten).

De koeler kan wel in de weg zitten, en als je de koeler er af hebt, dan MAG je de cpu laten zitten..... en wat doen we als iets niet hoeft?? Dan doen we het ook niet, want het kan alleen maar kapot....
Na alles nagekeken te hebben bleek dat ik de processor niet goed op zijn plaats had gezet. Ik moest die armpje eerst optillen. Ik weet nu dus hoe het moet. Ik heb de processor nu in elk geval met rechte pootjes in de goede gaten goed vast zitten.
[/quote]

Begrijp me niet verkeerd, maar zou je eerst niet eens uitzoeken hoe je een processor moet verwijderen VOORDAT je er aan begint te prutsen??

Ook voor het verwijderen van een processor moet het "armpje" opgetild worden. Als je dat niet doet, dan krijg je van dit soort acties:
Dus zodra ik dat ding er netjes uit trok waren ze krom. Dus ik kan het echt niet gedaan hebben
ZODRA JE AAN JE PROCESSOR MOET TREKKEN OF ER OP MOET DUWEN IS ER IETS NIET GOED!!!

Een processor moet je zonder enige moeite uit het socket kunnen pakken, en hij moet er ook weer uit zichzelf " invallen". Kan dit niet, of doet hij dit niet, dan is er iets mis.... NOOIT OP JE PROCESSOR DRUKKEN!!! En hoe heb je dat ding bewaard?? Gewoon op je bureau/tafel leggen zeker met de pinnetjes naar beneden zodat er geen krasjes op de processor komen?? Ik hoop het niet....
(Je kan een processor verwijderen zonder hem eerst te unlocken (heb het geprobeerd met een overleden Duron 1300), maar de kans dat je daarbij pinnetjes ombuigt is groot.)

Ik zou dus nog maar even goed over dat laatste zinnetje nadenken.

Het spijt me als ik erg hard ben, maar over dit soort dingen kan ik me bijna kwaad maken. Ik begrijp dat iedereen moet leren, en ik heb ook mijn foutjes gemaakt maar niet dit soort dingen.

Als je niet 100% zeker bent van je zaak moet je hem gewoon naar de PC winkel brengen, en ik raad je nu dan ook aan om dat te doen. Je hebt er nu zo in om zitten te roeren dat er meerdere dingen kapot kunnen zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Martin-S op 13-06-2007 08:46 ]

• Ross

Ross

Live Life

Topicstarter
Nou nou, je leest volgens mij niet goed. Dat dat met in de weg zitten was de eerste keer bij een andere computer wat zonder problemen weer terug is geplaatst. Het was inderdaad de koeler toen die in de weg zat, maar die zat weer vast (geplakt, aangekoekt) aan de processor. Dus toen ik er aan trok kwam de processor mee. Maar ik heb m toen weer los teruggeplaatst. Werkt weer perfect.
Waar maak jij je kwaad om??? Iedereen leert door fouten te maken. Jij ook. Nou deze keer heb ik m er dus uitgehaald om te kijken of de leraar die voor mij heeft gesleuteld ook daarmee aan de slag was geweest. Ik wilde alles uitsluiten. er was ook geen stof aanwezig bij de koeler. Dus ik had het vermoeden dat daarmee was geknoeit. Ik heb m er netjes uitgehaald. Zonder dat ik er verder aanheb gezeten of op de TAFEL heb gelegd of de pootjes had aangeraakt zag ik dat er 1tje helemaal krom was naar binnen toe. Dat kan alleen als je m hebt proberen te forceren met een kromme poot. Dat snap ik zelfs. Dus dat had ik niet gedaan!
Nu even weer netjes verder, want jou reactie was dus totaal onnodig zo. Maar goed. Ik heb die pootje met moeite recht kunnen krijgen en weer netjes teruggeplaatst. Toch doet de computer het niet. Aangezien die leraar er aangezeten heeft nadat de computer het niet deed heb ik het vermoeden dat de processor wel goed zal zijn geweest, maar of die nu nog steeds goed is???
Ik hoop dat nu het verhaal duidelijk is.

ola

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Hoewel ik zelf waarschijnlijk wel een wat vriendelijkere toon gekozen zou hebben, ben ik het ergens toch wel met Martin-S eens: als je niet eens weet dat je socket eerst ontgrendeld moet worden, en je begint gewoon maar wat aan dat ding te rukken, en de pootjes blijken dan verbogen, dan moet je je wellicht afvragen of je dan de assemblage niet beter door de winkel kunt laten doen. Laatst hadden we hier ook zo'n post: zijn moederbord wilde niet opstarten, en hij had wel een paar van die 4-polige stekkertje, maar die had ie niet aangesloten, en hij wist ook niet goed waar ze in moesten. Geeft niks, op zich. Maar laat het dan gewoon door een ander doen.

Overigens ben ik het wel met je eens dat een naar binnengeklapt pootje wijst op een geforceerd aandrukken, en niet op een verkeerd eruit halen. Misschien moet je je buurman eens doordringend aankijken, en vragen of ie niet toch stiekum eerst zelf even wat heeft lopen te proberen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Martin-S
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-04 08:23
Mijn excuses als ik idd wat te enthousiast overkom, maar ik heb al zo vaak meegemaakt dat mensen met 2 linker handen en 0,0 technisch inzicht of verstand van computers het ding toch openschroeven omdat "ik dat onderdeel zelf wel kan vervangen/schoonmaken".

Naderhand staan ze meestal beteutert bij de lokale pc boer uit te leggen (of ze proberen het hier op Tweakers of een ander pc forum) dattie het niet meer doet en dat ze geen flauw idee hebben hoe dat toch kan. "nee, hij hield er ineens mee op.....". Kwaad is een groot woord, maar het irriteert me wel....

Om terug te komen op je orginele vraag:

Als hij er inderdaad ineens mee ophield (dus voordat er ook maar iemand aan had gesleuteld),
durf ik met vrij grote zekerheid te zeggen dat het het moederbord is. De kans dat een processor er mee ophoud is imho kleiner dan dat een moederbord er mee stopt. Helaas is de kans dat nu óók de processor kapot is nu wel aanwezig (door de omgebogen pinnetjes)

- Geheugen kapot: moederbord piept of windows crashed met wss een STOP 0x......... code
- Videokaart: geen beeld, artifacts, windows crash
- HDD: BIOS fout (kan hdd niet vinden oid), windows geeft error of crashed
- CPU: heel misschien een piepje van het moederbord, maar waarschijnlijk gebeurd er helemaal niks.
- Moederbord: dit is de lastigste, omdat alle voorgaande symptomen hier voor kunnen komen.

Ik type dit allemaal even snel neer, maar houd er wel rekening mee dat sommige dingen heel lastig te testen zijn, of dat het kan lijken alsof het een ander onderdeel is. Zo was ik er eens van overtuigd dat een geheugenreepje kapot was, maar de fout bleek alleen voor te komen als er een bepaalde combinatie van geheugen in het moederbord zat. Toen viel me ineens op dat het altijd dezelfde geheugenbank was die de fout gaf..

Je hebt echter aangegeven dat de al het andere goed is (had je het geheugen al in een andere pc getest met memtest?). Je zou eventueel bij de lokale pc shop kunnen vragen of zij hem even in één van hun test pc's kunnen proppen. Als ze echt aardig zijn, kost je dat niks. Klusje van 5 minuutjes..

Nogmaals mijn excuses voor mijn vorige post, ik hoop dat ik je nu wél geholpen heb.... :)

• Ross

Ross

Live Life

Topicstarter
Thanx, ik zal de geheugen module vanavond nog op mijn eigen pc testen. Videokaart had ik al gedaan. Die is goed. Ik heb ook het vermoeden dat het de moederbord is.

ola

• Ross

Ross

Live Life

Topicstarter
Ik heb een nieuwe moederbord van msi gekocht en er in gezet. Er is weer leven in de brouwerij, maar...
Het volgende. hij begint met opstarten xp teken komt maar dan valt die uit en weer opnieuw opstarten, dan moet ik kiezen voor veilig starten en dergelijke. Maakt niet uit welke optie ik kies, hij valt uit tijdens het opstarten. Er staat dan wel van excuses er is iets in de configuratie veranderd... kies een opstart methode of zo.
Eigenlijk wil ik eerst de drivers installeren van de msi cd, maar net als hij wil opstarten met de cd,( hij begint met spinnen en zegt opstarten van cd) dan krijg ik weer de opties te zien van veilig normaal...
Als ik er een windows cd in doe start die daarmee wel op. Ik heb alleen nog niet gekozen voor opnieuw installeren.
Wat gaat hier fout??? ik mis iets over het hoofd maar wat?

ola

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
yah schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 01:33:
Ik heb een nieuwe moederbord van msi gekocht en er in gezet. Er is weer leven in de brouwerij, maar...
Het volgende. hij begint met opstarten xp teken komt maar dan valt die uit en weer opnieuw opstarten, dan moet ik kiezen voor veilig starten en dergelijke. Maakt niet uit welke optie ik kies, hij valt uit tijdens het opstarten. Er staat dan wel van excuses er is iets in de configuratie veranderd... kies een opstart methode of zo.
Eigenlijk wil ik eerst de drivers installeren van de msi cd, maar net als hij wil opstarten met de cd,( hij begint met spinnen en zegt opstarten van cd) dan krijg ik weer de opties te zien van veilig normaal...
Als ik er een windows cd in doe start die daarmee wel op. Ik heb alleen nog niet gekozen voor opnieuw installeren.
Wat gaat hier fout??? ik mis iets over het hoofd maar wat?
Bij een nieuw moederbord zul je toch echt heel xp opnieuw moeten installeren. Dat kan niet zo even opgelost worden. (tenzij de moederborden wel erg veel op elkaar leken)
Dan werkt het vast wel. :)

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Een nieuw moederbord betekent vrijwel altijd een nieuwe Windows-installatie, gewoon omdat het OS daar slecht mee overweg kan. Backupje draaien dus en met een verse start beginnen.

te laat :( :)

[ Voor 8% gewijzigd door Erik Jan op 22-06-2007 01:40 ]

This can no longer be ignored.

• Heme84
  • Laatst online: 03-12-2022
Heb je XP opnieuw geinstalleerd? mocht je dat niet gedaan hebben, dan kan het zijn dat ie inderdaad reboot, omdat er intern te veel gewijzigd is.

Nog even over het testen van een moederbord, in principe kan je een mb vrij vlot testen.
Trek je memory eruit, piept ie niet, dan is je MB kapot.
Piept ie wel, dan zou ik de andere opties proberen.

Ook nog ff terug komen op dat CPU's bijna niet kapot gaan.. ben field engineer (pc monteur), maar heb toch echt met enige regelmaat nieuwe cpu's mee omdat die krengen het begeven hebben.
Maar idd.. verhoudings gewijs, stoppen andere onderdelen eerder.

*edit: ook te laat :P

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 17:56
aan een backup van je OS heb je dan ook niet veel, gewoon een heerlijke format C: en Windows opnieuw erop zetten. dit moet altijd met een nieuw moederbord of CPU.

trouwens heeft die leraar er mee lopen klooien en die CPU zitten verbuigen? dan zal ik hem maar even wat vertellen als ik jou was. lijkt me sterk dat die dan veel verstand van PC's heeft..

• Ross

Ross

Live Life

Topicstarter
Is opnieuw geinstalleerd en werkt weer als een roos. Thanx allemaal

ola

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je moet inderdaad vrijwel altijd je OS opnieuw installeren na het vervangen van het moederbord. Dit gaat namelijk meestal gepaard met een andere chipset, andere audio, andere USB controller en de hele reutemeteut. Windows probeert in jouw geval drivers te laden voor apparaten die er niet zijn, of die heel anders zijn. Gevolg : BSOD's/reboot.
yah schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 11:00:
Is opnieuw geinstalleerd en werkt weer als een roos. Thanx allemaal
Lees ik net pas. Mooi :>

[ Voor 23% gewijzigd door Exorcist op 26-06-2007 18:39 ]

Pagina: 1