Mijn excuses als ik idd wat te enthousiast overkom, maar ik heb al zo vaak meegemaakt dat mensen met 2 linker handen en 0,0 technisch inzicht of verstand van computers het ding toch openschroeven omdat "ik dat onderdeel zelf wel kan vervangen/schoonmaken".
Naderhand staan ze meestal beteutert bij de lokale pc boer uit te leggen (of ze proberen het hier op Tweakers of een ander pc forum) dattie het niet meer doet en dat ze geen flauw idee hebben hoe dat toch kan. "nee, hij hield er ineens mee op.....". Kwaad is een groot woord, maar het irriteert me wel....
Om terug te komen op je orginele vraag:
Als hij er inderdaad ineens mee ophield (dus voordat er ook maar iemand aan had gesleuteld),
durf ik met vrij grote zekerheid te zeggen dat het het moederbord is. De kans dat een processor er mee ophoud is imho kleiner dan dat een moederbord er mee stopt. Helaas is de kans dat nu óók de processor kapot is nu wel aanwezig (door de omgebogen pinnetjes)
- Geheugen kapot: moederbord piept of windows crashed met wss een STOP 0x......... code
- Videokaart: geen beeld, artifacts, windows crash
- HDD: BIOS fout (kan hdd niet vinden oid), windows geeft error of crashed
- CPU: heel misschien een piepje van het moederbord, maar waarschijnlijk gebeurd er helemaal niks.
- Moederbord: dit is de lastigste, omdat alle voorgaande symptomen hier voor kunnen komen.
Ik type dit allemaal even snel neer, maar houd er wel rekening mee dat sommige dingen heel lastig te testen zijn, of dat het kan lijken alsof het een ander onderdeel is. Zo was ik er eens van overtuigd dat een geheugenreepje kapot was, maar de fout bleek alleen voor te komen als er een bepaalde combinatie van geheugen in het moederbord zat. Toen viel me ineens op dat het altijd dezelfde geheugenbank was die de fout gaf..
Je hebt echter aangegeven dat de al het andere goed is (had je het geheugen al in een andere pc getest met memtest?). Je zou eventueel bij de lokale pc shop kunnen vragen of zij hem even in één van hun test pc's kunnen proppen. Als ze echt aardig zijn, kost je dat niks. Klusje van 5 minuutjes..
Nogmaals mijn excuses voor mijn vorige post, ik hoop dat ik je nu wél geholpen heb....