Grote fan (110V) inbouwen, hoe aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
Hallo allen,

ik kan van mijn werk een hele grote (groter dan 12x12cm) fan van een oud mainframe krijgen. Ik wil deze in mijn kast inbouwen. Hij werkt echter alleen op 110V. Ik weet dat als je er 2 in serie schakelt het goed moet gaan maar ze hebben nog maar één zo'n fan liggen. Ik weet verder niet veel van electronica. Ik wil hem wel graag gewoon op mijn voeding aansluiten.

Iemand hier ervaring mee?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:18
Weerstandje ertussen :?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Tefflar
Wat voor weerstand dan? En waar tussen? Uit je voeding komt toch nergens 220V?
(Er in wel natuurlijk).

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Ik adviseer een extra voeding, zeker gezien je stroomvretende AMD en Gforce.

• Tefflar
Zal niet passen in mijn minitower. (Lekker portable voor LAN party's). En ALS ik een 2de voeding zou plaatsen hoe sluit ik die fan aan dan? Heeft niemand daar ervaring mee?

Ps. mijn huidige voeding is al een goede 300w

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Tefflar: een makkelijkste oplossing is 2:1 trafo ertussen te zetten. Dan heb je aan andere kant echte 110 V uit. Een fan trekt weinig stroom, dus een grote trafo wordt het niet. Verder is het ook mooi wisselstroom.

Het zijn meestal scheidingtrafo's of trafo's voor luidsprekers. 2:1 trafo's zijn geen normale voedingstrafo's, daarvoor is uitgangsspanning te hoog.

Je kan hem NIET op voeding aansluiten! Het is wisselstroomventilator. Voeding maakt gelijkstroom en dat wordt kortsluiting.

Weerstand is erg riskant. Die moet precies gelijk zijn als de fan-weerstand zelf en dat is moeilijk.

Er is nog een alternatief naast trafo. Een condensator. Door juiste waarde uit te rekenen kun je condensator in serie zetten en krijgt fan ook wisselstroom 110 V.

Voorlopig is 2:1 scheidingtrafo meest makkelijkste en werkt meteen. Kijk wel uit als je 'm aansluit. Anders krijgt de fan 440 Volt! Dan heb je aan korte zijde aangesloten. 220 V moet op "2" ingang en 110 V komt uit op "1" uitgang.

Misschien worden 2:1 trafo's wel es 220V/110V trafo's genoemd. Dat is ook mogelijk. Vraag maar in je electronicazaak.

In Conrad zie ik ze als "UNIVERSELE 1-FASE SCHEIDINGSTRANSFORMATOREN" Ze hebben 1:1 spoel, maar hebben meerdere aansluitingen, zodat 110 V toch mogelijk is en heb je 2:1 trafo gemaakt.
Zo'n trafo van 65 VA kost 40 gulden.
Bestelnummer is 51 48 29-24.

• Tefflar
MrDummy:

DBZ ruled zeker, ben nu aan het trainen voor SuperSaiyan level 5 :)

Hoe sluit je zo'n ding aan dan? Gewoon in een 220v stopcontact of kan ik die ergens op mijn voeding prikken (solderen?).

[Edit - typos]

• Wirf
  • Laatst online: 20-05 13:25
op stopcontact

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Tefflar
OK, dat is dan duidelijke (en simpele denk ik) oplossing, maar ik wil hem graag op mijn voeding in de PC aansluiten. Dit moet toch ook kunnen?

• MrDummy

MrDummy

Gewoon in 220 V stopcontact natuurlijk.

De voeding heeft wel 220 V, maar dan gebruikt voor je monitor.

Afbeeldingslocatie: http://216.74.97.32/110Vfan.jpg

Zo sluit je 'm aan. Twee fans zijn mogelijk.

• MrDummy

MrDummy

Op je voeding aansluiten is mogelijk.

Kijk op je achterkant van je voeding. Daar zie je fan en ernaast zwarte rechthoekinge 220 V ingang. Sommige (goedkope) voedingen hebben geen 220 V uitgang (voor je monitor)

Is die vrij, dan moet je kabel kopen dat erin past, meestal verlangkabel, en aan andere kant heb je weer stekker. Deze keer knip je 'm eraf, haal buitenisolatie eraf, en dan komen twee draden tevoorscijn. Ook hier maar dan klein stukje (0,5 cm) isolatie eraf. De koper even aandraaien en dan soldeer je het aan 220 V deel trafo.

Nadeel van ATX voeding: deze 220 V uitgang is permanent onder stroom! De fans blijven dan steeds draaien. Even een schema tekenen momentje. Ik heb wel een kleine tip voor.

Verwijderd

Je kunt je voeding opendoen en het vervolgens aan de input solderen.

• Tefflar
Mijn voeding heeft ook een 220V uitgang voor monitor. Solderen op de input van voeding lijkt mij het mooist, maar zo'n voeding stekker heeft 3 pinnen welke moet ik hebben dan? (Beetje een leek op dat gebied) :)

Wat kost zo'n trafo trouwens ongeveer?

In dat schematje zijn 2 fan's aangesloten maar kan je daar ook gewoon één fan op aansluiten?

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

En dat kan ook nog anders :)

Neem een transformator 1:1 met twee keer 110v winding, zet deze in serie en je hebt een zg spaartransformator :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
   220v~  o-----)
                      )
                      )
                      )------o 110v~
                      )
                      )
   220v~  o-----)------o 110v~

De transformator kan op deze manier voor een gegeven vermogen de helft kleiner (je hebt immers maar één winding waarbij in de lus tussen de 110v klemmen de stroom 180° is gedraaid tov de 220v ingang waardoor de uiteindelijke opwarming ook lager uitvald) , dat geeft dus minder energie verlies=warmte en is lichter en goedkoper :)
Nadeel is wel dat de fan direct aan het lichtnet is gekoppeld. duh...

edit
Grr M'n mooie ASCI ART verrot omdat Femme bezuinigt op spaties >:);)

Powered bij meergranenbrood.

• MrDummy

MrDummy

Hier nog een schema:

Afbeeldingslocatie: http://216.74.97.32/110Vfan2.jpg

Dit is voor ATX nuttig. Zodra pc wordt ingeschakeld krijgt relais dan 12 v stroom en kunnen de fan(s) draaien.

Als pc uitgaat, krijgt relais geen stroom en stoppen de fans weer keurig. De stroom met 220 V is verbroken.

Trafo kost ca 40 gulden en relais met 2x OM (twee schakelaars dus) is nog geen tientje waard.

OPGELET: je hebt weinig ervaring op dit moment en 220 V is gevaarlijk. Je moet daarom alle delen, dat 220 V bevat, goed isoleren. Dat kan met isolatieband - of nog beter - met een krimpkous. Koop een beetje grote relais zodat je minder kortsluiting maakt en makkelijker kan solderen. Een 12 V relais verbruikt weinig stroom dus geen probleem. :)

Picobyte: Dat heb ik al gezegd over 1:1 trafo! (of je zit te typen terwijl ik bezig ben) Beter bovenaan lezen! Hoewel je meer uitlegt boeit het me niet. Dat is overbodig.

• MrDummy

MrDummy

Op donderdag 08 februari 2001 11:32 schreef Tefflar het volgende:
Mijn voeding heeft ook een 220V uitgang voor monitor. Solderen op de input van voeding lijkt mij het mooist, maar zo'n voeding stekker heeft 3 pinnen welke moet ik hebben dan? (Beetje een leek op dat gebied) :)
De linker en rechter. De middelste is aarde (geel/groen in je kabel) moet je van afblijven. Anders gaan alle lichtjes in je huis uit. ;)

Solderen is niet nodig. Koop liever 220 V monitorverlengkabel en knip andere kant de stukje eraf, haal laag isolatie eraf en soldeer het op de trafo op 220 V zijde. Dat is netter en veiliger. :)
In dat schematje zijn 2 fan's aangesloten maar kan je daar ook gewoon één fan op aansluiten?
Ja zeker, maar wat je niet gebruikt (110 V is geen veilige spanning) moet je even isoleren met isolatieband of krimpkous. :o

• MrDummy

MrDummy

Op donderdag 08 februari 2001 11:26 schreef Subwoofer het volgende:
Je kunt je voeding opendoen en het vervolgens aan de input solderen.
Voor een onervaren computeraar is niet aan te raden. Dit kost je ook garantie (zegel verbroken) Het is wel makkelijk: je hebt dan monitoraansluiting vrij gehouden.

De onervaren moeten niet iets wagen waar ze onzeker zijn. Dan nemen ze maar makkelijkste en ook veiligste weg: aparte 220 V kabel nemen.

• Tefflar
Hehehe ik heb wel eens vaker gesoldeerd hoor... :) Garantie maak ik me geen zorgen om.
Nu ik weet wat ik waar aan moet sluiten kom ik er wel.
(Mits ik het bij een gewone 2:1 trafo hou) :)

Schakelaar kan ik er ook wel tussen bouwen. Wat is gebruikelijk: de + of de - onderbreken? Of het liefts allebij tegelijkertijd?

Weet iemand wat zo'n 2:1 trafo kost? Lijkt me ook wel handig om daar een kastje om heen te bouwen. Spoeltjes kunnen auw doen zeg maar... :)

• MrDummy

MrDummy

Bij gelijkstroom is, aangezien heel kast een [-] massa is, [+]-draad de enige die je moet onderbreken.

Een schakelaar is leuk, maar ik raad toch een relais aan, omdat je dan niet vergeet aan te zetten en ook niet vergeten uit te zetten. Maar je kan ook schakelaar tussen voeding en relais zetten. Dat is ook prima! :)

De trafo heeft geen + en - aansluiting, immers het is wisselstroom!
Dan is het beter beide draden te onderbreken. Omdat je niet weet waar hoofddraad is (de draad waar je spanningszoeker van oplicht)

• Tefflar
Hmmmm? Ik weet wel wat een relais doet maar net niet helmaal geloof ik. Hij schakelt om als er stroom op komt te staan, maar die 220V input is toch constant? Hoe kan hij dan uitgaan?

(Klinkt wel heel intressant)

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 10:58

WiD

een andere mogelijkheid is nog zo'n 110V fan in serie aansluiten. Dan moet je waarschijnlijk wel je kast vastbinden :P

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:44

AcouSE

Swedish Chef

Op donderdag 08 februari 2001 12:06 schreef MrDummy het volgende:
...
Trafo kost ca 40 gulden en relais met 2x OM (twee schakelaars dus) is nog geen tientje waard.
...
:? Ik kan het mishebben, maar voor 50 piek kun je toch ook een flinke (nieuwe) 220V fan kopen? Bespaart een hoop werk...

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Op donderdag 08 februari 2001 12:06 schreef MrDummy het volgende:

Picobyte: Dat heb ik al gezegd over 1:1 trafo! (of je zit te typen terwijl ik bezig ben) Beter bovenaan lezen! Hoewel je meer uitlegt boeit het me niet. Dat is overbodig.
Maar de transformator waar jij het over hebt is een exemplaar met gescheiden windingen ennuh die van mij heeft maar één winding met midden aftakking!!!

Ff het verschil:

Spaartransformator.
code:
1
2
3
4
5
6
7
   220v~  o-----)
                      )
                      )
                      )------o 110v~
                      )
                      )
   220v~  o-----)------o 110v~

Gewone transformator.
code:
1
2
3
4
5
6
7
   220v~  o-----)  (------o 110v~
                      )  (
                      )  (------o 110v~
                      )  
                      )  (------o 110v~
                      )  (
   220v~  o-----)  (------o 110v~

Dat betekent dus dat je zoals ik reeds hierboven opmerkte goedkoper uit bent ennuh bovendien (het is immers een langamer) ook minder gewicht mee hoeft te sjouwen :)
Ennuh uitleg is niet overbodig, het lijkt mij voor een beginnend knutselaar toch wel leuk om ook te weten wat er nu eigenlijk gebeurd :)

• MrDummy

MrDummy

Picobyte,

Spaartrafo is inderdaad zuiniger maar heeft 1 nadeel in vergelijking met normale 2:1 of 1:1 trafo.

Je genoemde trafo is gevaarlijker door directe verbinding met lichtnet. Dus raak je aan 110 V zijde aan, krijg je zeker schok!

De normale trafo is al galvanisch gescheiden en daarmee minder gevaarlijk. Raak je 110 V zijde aan, krijg je nog niet schok. Pak je beide 110 V punten aan, dan krijg je pas een schok of stroom door je lichaam. 110 V is echter teveel en zullen je spieren hierop reageren, alleen minder ernstiger dan 220 V. 50 Volt wissel of 40 V gelijkstroom is de menselijke limiet zonder opmerkelijke gevolgen voor je lichaam.

Het mag minder zuinig zijn, maar spaartrafo's zijn zeldzamer dan 1:1 scheidingtrafo.

• Tefflar
MrDummy:

Je schematje is FANTASTISCH!!! Hiermee gaat het zeker lukken!

Thanks man!

* Tefflar = :)

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Op donderdag 08 februari 2001 13:27 schreef MrDummy het volgende:
Picobyte,

Spaartrafo is inderdaad zuiniger maar heeft 1 nadeel in vergelijking met normale 2:1 of 1:1 trafo.

Je genoemde trafo is gevaarlijker door directe verbinding met lichtnet.
Zoals ik ook opmerkte aan het eind van m'n bericht:
Nadeel is wel dat de fan direct aan het lichtnet is gekoppeld. duh...
Het mag minder zuinig zijn, maar spaartrafo's zijn zeldzamer dan 1:1 scheidingtrafo.
Het leuke van een spaartransformator is dat die in onzettend veel apparatuur is te vinden.
Daar bijna alle apparaten tegenwoordig een 110/220v schakelaar hebben waarmee de primaire 110v windingen in serie of parralel gezet kunnen worden:)
De secondaire winding kan je gewoon afplakken of eventueel in tegenfase gebruiken om je ventilator op een wat lagere spanning te laten lopen waarneer je ff de herrie zat bent :o
Zelf heb ik dat laatste ook gedaan.

• delyver
  • Laatst online: 24-08-2025
post je wel foto's???? wil wel eens zien wat je ervan gebvakken hebt :)

Audi A8 W12 6.0

• Tefflar
Is goed, kan nog wel even duren hoor! Moet nog eens dremel regelen... :)

[off topic]
En maak jij dan eens een usericon? :)
[/off topic]

Verwijderd

Het kan zoals al gezegd is ook met een condensator.

Ik heb een 115V~ amerikaanse ventilator aangesloten op het lichtnet via 630voltAC condensators.

230v~o------||--------[fan]-----------o230v~

Bij 54nF/630volt begint ie net uitzichzelf te draaien, en gaat ie nooit voluit (=stil!). Je kunt een nog lagere condensator aansluiten, en dan draait ie zéér langzaam, maar start ie niet uit zichzelf.
Bij 1uF2/630volt gaat ie voluit op 230 volt: er staat dan 115 volt over de ventilator.

Dus door met een schakelaar verschillende condensators te schakelen kun je ook de snelheid (=herrie) regelen!
Voluit is zéér luidruchtig, dus 1uF/630 is groot genoeg. En 56nF/630 is een mooie standby-stand. Dit kost je totaal misschien 5 gulden exclusief schakelaar (neem wel een netspanningsschakelaar).

Misschien dat jou ventilator andere condensatorwaarden nodig heeft (tussen 50nF en 1uF5?).

Mijn 230voltAC ventilator draait met condensatoren vanaf 330nF (zelfstartend vanaf 491nF). Dus zo kun je ook 230volt-ventilatoren stiller laten draaien.

• Tefflar
Klinkt ook wel intressant, maar ik vind een schakelaarloze oplossing wel mooier, ook al is het een stuk duurder...

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/stevejobs101/Pictures/220volt_en_115volt_ventilator_condensators.gif

Je hóeft geen schakelaar te gebruiken!

Maar met een grote condensator of met zo'n trafo draait de ventilator altijd voluit (=héel veel herrie!).

Zo'n condensator is véel goedkoper en véel kleiner dan een trafo.
Ga naar een electronicawinkel en koop gewoon een 1uF/630volt axiale condensator en isolatiekous (krimpkous) en netsnoer voor de bedrading in de kast.
230volt in de kast moet wel héel veilig toegepast worden (nu loopt er alleen 'veilige'laagspanning) door de pc.

• MrDummy

MrDummy

Augustus,

Ik weet dat condensator makkelijker is, maar bij verkeerde waarde kun je de fan laten doorbranden.

Ik kies namelijk gewoon de veilige weg: de transformator. Al gaat ie wel voluit draaien. :o

Een ander idee is deze condensatorenreeks in de draaischakelaar te stoppen. Je kunt gewoon draaien alsof het snelheidsregelaar is. Enjoy it!

Nog een idee: 2:1 trafo + regelbare vermogenweerstand = traploos regelbare toerenregelaar :)
De vermogensweerstand kost ongeveer 10 gulden of stevige ding voor 25 gulden.

Dit is wel veel. Ik heb nog 1 idee die wellicht nog makkelijker is: koop een dimmer in Gamma (snoerdimmer of zo voor 220 V lampen) en sluit je achteraan 2:1 trafo en dan kun je ook echt traploos fan toerental regelen! Van 0 tot voluit!
Zulke (snoer)dimmers zijn tussen 25-50 gulden maar dan heb je ook wat. Kijk maar gerust rond in de doe-het-zelf winkel.

Maar goed.... :) Hij mag nu uitzoeken wat hem meest schikt.... herrie, gemak of wat dan ook. Maar de relais ontwerp mag wel blijven staan, de trafo kan weg en vervangen worden door condensator, in serie wel te verstaan. Of snoerdimmer :)

• TricTrac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-04 11:17

TricTrac

=;-)

Ben blij dat ik hier 2x 220V ventilators heb... Ben net klaar met m'n stekkerdoosie die d'rin komt .... Nu nog de ventilators inbouwesn :9~ .... Binnekort prop ik deze op m'n radiator om m'n waterkoeling te koelen..

B-) Moet wel lukken denk ik

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Op donderdag 08 februari 2001 16:23 schreef MrDummy het volgende:
Augustus,

Dit is wel veel. Ik heb nog 1 idee die wellicht nog goedkoper is: koop een dimmer in Gamma (snoerdimmer of zo voor 220 V lampen) en sluit je achteraan 2:1 trafo en dan kun je ook echt traploos fan toerental regelen! Van 0 tot voluit!
Zulke (snoer)dimmers zijn tussen 25-50 gulden maar dan heb je ook wat. Kijk maar gerust rond in de doe-het-zelf winkel.
Je doet hiermee je naam wel eer aan >:)

Sluit never nooit een syngroonmotor op een dimmer aan!! die fikt uit waar je bij staat !!!!
Vrijwel alle ventilatoren zijn daarmee uitgevoerd omdat er dan geen koolborstels benodigd zijn.
Dimmers werken met faseaansnijding en daar kunnen alleen lampen en electromotoren met borstels zoals die in boormachines mee overweg!
Er zijn wel 'dimmers' die de frequentie regelen maar die zijn niet goedkoop en al zeker niet verkrijgbaar bij de gamma oid :(

• MrDummy

MrDummy

Op donderdag 08 februari 2001 16:57 schreef picobyte het volgende:

[..]

Je doet hiermee je naam wel eer aan >:)

Sluit never nooit een syngroonmotor op een dimmer aan!! die fikt uit waar je bij staat !!!!
Vrijwel alle ventilatoren zijn daarmee uitgevoerd omdat er dan geen koolborstels benodigd zijn.
Dimmers werken met faseaansnijding en daar kunnen alleen lampen en electromotoren met borstels zoals die in boormachines mee overweg!
Er zijn wel 'dimmers' die de frequentie regelen maar die zijn niet goedkoop en al zeker niet verkrijgbaar bij de gamma oid :(
De transformator is geen synchrone ding maar weerstandding. Daar mag je wel dimmer erachter zetten. Rechtsreeks mag niet.

Maar verder heb je gelijk in. :)

Verwijderd

Op donderdag 08 februari 2001 10:37 schreef -polle- het volgende:
Ik adviseer een extra voeding, zeker gezien je stroomvretende AMD en Gforce.
ROFL :P
Pagina: 1