Data Recovery van CF Kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 1.979 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag. Ik heb een aantal foto's geschoten, maar de compact flash kaart is niet meer leesbaar :(. Beetje balen want het waren foto's van een vrijgezellenfeest van een goede vriend van me. De kaart wordt in mijn cardreader helemaal niet meer herkend, dus het is me niet gelukt om maar iets van de foto's van de kaart te halen. Als ik de kaart in mijn digi-cam (ixus 400) heb zitten is 70% van de foto's wel te bekijken, maar bij de rest geeft hij een meldingen "Corrupt".

Ik wilde niet "te" veel gaan klooien om te voorkomen dat ik de situatie erger maar. Maar ik heb kaart dus via digi-cam en via cardreader uit proberen te lezen. Beide hadden geen effect. Verder heb ik via google een aantal recovery programma's gezocht en gevonden (heb even de namen niet bij de hand maar ik heb er een stuk of 7 geprobeerd), maar geen van deze programma's is in staat om een CF kaart die onder windows niet meer herkend wordt op een of andere manier uit te lezen. In verschillende fora (onder andere GoT) heb ik ook niets gevonden waarmee ik de data naar mijn PC kan halen voor recovery.

Na dit alles is er denk ik nog 1 optie en dat is een data recovery bedrijf. Na wat zoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat de meeste te duur zijn (bedragen van boven de 1000 euro zijn geen uitzondering). Het enige bedrijf dat ik heb gevonden in Nederland voor een redelijk prijs is http://www.datarecovery.nl/. Laat het nu net zijn dat dit bedrijf de telefoon niet op neemt en niet op mail reageert, niet erg hoopvol dus. Mijn vraag weet er iemand een nederlands data recovery bedrijf dat voor een redelijk prijs (max een paar 100 euro) de inhoud van CD kaartjes probeert te redden? En wat zijn de ervaringen met dit bedrijf?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb het zelf laatst ook aan de hand gehad

http://www.cardrecovery.com/?rid=google&kid=cr0104

werkte goed. met de trial kan je zien wat er nog te redden is maar om het daadwerkelijk te redden moet je het toch aanschaffen a 30 pleuro

en worden andere kaartjes nog wel herkend door je cardreader oftewel heb je gecheckt of je cardreader nog functioneerd ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yep andere CF kaartjes worden wel uitgelezen, dus cardreader is in orde.

Ik heb dit progsel al geprobeerd volgens mij. Hij leek goed te werken maar op het punt dat hij naar data gaat zoeken gebeurt er niet veel meer. Ik had tenminste dat hij 10 minuten lang "scanning" bleef aangeven maar dat er verder niets gebeurde (geen staus bar die gaat bewegen oid). Mijn conclusie was toen dat programma waarschijnlijk niet werkte omdat de kaart zelf niet meer herkend wordt als drive. Weet je zeker dat hij dat soort dingen (kaart niet herkend) ook kan recoveren? Dan zet ik em nog wel eens keer aan voor een paar uur oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 10:59:
Yep andere CF kaartjes worden wel uitgelezen, dus cardreader is in orde.

Ik heb dit progsel al geprobeerd volgens mij. Hij leek goed te werken maar op het punt dat hij naar data gaat zoeken gebeurt er niet veel meer. Ik had tenminste dat hij 10 minuten lang "scanning" bleef aangeven maar dat er verder niets gebeurde (geen staus bar die gaat bewegen oid). Mijn conclusie was toen dat programma waarschijnlijk niet werkte omdat de kaart zelf niet meer herkend wordt als drive. Weet je zeker dat hij dat soort dingen (kaart niet herkend) ook kan recoveren? Dan zet ik em nog wel eens keer aan voor een paar uur oid.
hmmm bij mij was hij toch redelijk snel door mijn kaart heen gelopen (15 minuten) die ook niet meer door mijn pc werd herkend. hij liet de bestandsnamen zien die nog gered konden worden. na het aankopen kon ik ze ook daadwerkelijk redden.

had ook een opensource prog geprobeerd maar dat was na 2 uur nog maar 3% opgeschoten dus daar had ik ook neit veel vertrouwen meer in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Probeer dit programma eens: http://www.z-a-recovery.com/digital-image-recovery.htm
Gratis, en heeft mij vaak geholpen.

Kaart (ook al is de partitie corrupt) in de card-reader stoppen en gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door job op 08-06-2007 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Heb je Flash Memory Toolkit al geprobeerd?
Die geeft ook eventuele leesfouten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thnx ppl, Zar en Flash Memory Toolkit had ik nog niet geprobeert. Ik zal eens kijken of deze proggies meer succes hebben. Ik was er eigenlijk een soort van overtuigd dat als de kaart niet meer door windows herkent wordt het redelijk kansloos is er om er zelf data vanaf te krijgen, maar hoop doet leven :) Ik ga 2night ff proberen of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Probeer een andere cardreader, ff lenen of anders kopen. En mocht je er verstand van hebben, dan ook proberen een ander met ook met name een andere chipset proberen.

Je zegt dat ie in je camera wel leesbaar is. De camera's die ik in mijn bezit heb, hebben de mogelijkheid om in windows de kaart als station te laten zien. Eventuele card recoverytools zouden daar dus ook prima op werken. Overigens heb ik gemerkt dat geduld absoluut belangrijk is. Hoe vaker je de kaart gebruikt, des te meer kans dat ie verder achteruitgaat. Bij (de betere) Sandisk kaartjes word er een mini cd'tje meegeleverd met een tool die ook aan cardrecovery doet. Daar heb ik prima ervaringen mee.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-09 00:20
Hier nog een gratis en grondige (ook nog cross-platform):
http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:57

Floor-is

5.2

SanDisk rescue Pro 4.0 heb ik pas gebruikt, heb alles terug weten te halen, meer zelfs dan er eigenlijk op de kaart pastte. (680 RAW's van 8MPixel op een 2GB kaartje iemand?)
Volgens mij is dat gratis te downloaden, even zoeken op Google zou ik zeggen :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ZAR en Flash Memory Toolkit geprobeert. Beide geen resultaat. Ik heb mijn PC 3 uur aan laten staan maar er was nog niets gevonden (geen status vooruitgang) dus ik denk dat dat het niet gaat worden. Verder via een andere camera (nog een tweede canon exemplaar dat ik heb kunnen lenen) geprobeert foto's uit te lezen maar dit is ook niet gelukt :( Wanneer ik via windows via een digitale camera probeer te lezen wordt er aangegeven dat er geen flash kaart in de camera zit. Terwijl deze er wel in zit want digi-cam kan foto's (een aantal iig) wel zien.

Ik zal in ieder geval nog een andere cardreader proberen en Scandisk tool kan ik ook nog even proberen. Het is dan wel een Dana Elec kaart maar misschien dat het tooltje daar ook mee om kan gaan. Als niet werkt misschien toch maar prof. recover bedrijf proberen. Kaart gaat na rescue (mocht het lukken) in ieder geval de vuilnisbak in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
SanDisk, geen Scandisk :) Volgens mij krijg je die alleen bij bepaalde kaartjes van Sandisk. Maar misschien wil een aardige tweaker je een zipbestandje mailen ;)

Mmmm ... ik zie dat ik alleen versie 3.0 heb :(

[ Voor 13% gewijzigd door Eusebius op 11-06-2007 16:54 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:57

Floor-is

5.2

Eusebius schreef op maandag 11 juni 2007 @ 16:52:
SanDisk, geen Scandisk :) Volgens mij krijg je die alleen bij bepaalde kaartjes van Sandisk. Maar misschien wil een aardige tweaker je een zipbestandje mailen ;)

Mmmm ... ik zie dat ik alleen versie 3.0 heb :(
Ware het niet dat je het gewoon kunt downloaden, mocht dat niet het geval zijn, dan was jouw post redelijk van de illegale ;)

Officiele card-recovery is een dure aangelegenheid overigens, dus volgens mij is dat niet iets dat je wil... Althans, niet zomaar ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Floor-is op 11-06-2007 17:29 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Ik heb altijd veel succes gehad met pci smart recovery

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Floris schreef op maandag 11 juni 2007 @ 01:11:
SanDisk rescue Pro 4.0 heb ik pas gebruikt, heb alles terug weten te halen, meer zelfs dan er eigenlijk op de kaart pastte. (680 RAW's van 8MPixel op een 2GB kaartje iemand?)
Volgens mij is dat gratis te downloaden, even zoeken op Google zou ik zeggen :)
Ik heb hier versie 2 op mijn flaptop staan, werkt ook prima. 't Is alleen lullig als je je kaartje gaat verkopen aan iemand en je komt erachter dat na één simpele overschrijving nog lang niet alles weg is...

Ja, het progsel werkt prima dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

jules schreef op maandag 11 juni 2007 @ 19:46:
[...]

Ik heb hier versie 2 op mijn flaptop staan, werkt ook prima. 't Is alleen lullig als je je kaartje gaat verkopen aan iemand en je komt erachter dat na één simpele overschrijving nog lang niet alles weg is...

Ja, het progsel werkt prima dus ;)
Heuh, overschreven data, die je softwarematig terug kan halen van flash geheugen? Apart. Voor zover ik wist heeft flash geheugen niet zoiets als het magnetisch residu van hardeschijven, en zelfs dat was volgens mij alleen met speciale hardware te misbruiken?

En dat er meer data op staat dan er op zou passen kan ik me al helemaal niet voorstellen? Of kan die tool aan de hand van beperkte gegevens de rest van files reconstrueren ofzo?

Laatst ook een tooltje over een kaartje gehaald, en daar kwam ook allerlei oud spul boven, maar dat was gewoon op volgorde van vulling. Schijnbaar ben ik het kaartje steeds minder vol gaan schieten, waardoor oude series nooit helemaal overschreven zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 11-06-2007 20:01 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Mja, ik haalde dus nog spul van eind augustus vorig jaar boven water, terwijl ik hem toch echt veel gebruikt heb. Veel als in bijna iedere week wel 1-2 keer behoorlijk gevuld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om nog maar wat info te geven waar toekomstige personen (met hetzelfde probleem) nog baat van zouden kunnen hebben hier een update. Het is gelukt om een deel van de foto's van de corrupte kaart te verwijderen. Na verschillende kaartlezers (zowel specifieke cardreaders als camera's) geprobeerd te hebben ben ik de verschillende combinaties ook op andere computers gaan proberen. In eerste instantie had dit geen succes maar op 1 van mijn test PC's werd het ingebouwde windows XP proggie "Scanner and Camera Wizard" (dat ik nooit gebruik) geactiveerd. Dit proggie was wel in staat een aantal foto's te verwijderen van de CF kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
Waarom wil je foto's verwijderen van de kaart? Wil je niet zoveel mogelijk herstellen? Ik heb altijd geleerd bij datarecovery: laat je origineel zoveeel mogelijk in tact, en kopieer wat je nog terug kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Opzich is verwijderen niet zo'n ramp, aangezien je daarmee alleen de toch al vernaggelde bestandstabel aanpast, maar inderdaad is het wel zo verstandig om er zo min mogelijk aan te doen ja.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blaurens schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:04:
Waarom wil je foto's verwijderen van de kaart? Wil je niet zoveel mogelijk herstellen? Ik heb altijd geleerd bij datarecovery: laat je origineel zoveeel mogelijk in tact, en kopieer wat je nog terug kan halen.
Hehe niet zo handig getikt van mij :) Ik bedoelde niet verwijderen in de zin van weg gooien, maar meer in de zin van van de kaart af halen... Copieren naar mijn HD dus 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan anders ook proberen om het te formateren en dan nog terug te gaan halen. met formatteren wordt meestal alleen de inhoudsopgave om het maar even simpel te omschrijven verwijderd ipv de bestanden echt zelf.

als je echt zeker wil weten dat er geen fotos meer op je kaartje staan zoals bij jules als je het bv verkoopt dan is pgp aan te raden alwaar je alle bitjes of storage elementen kan resetten naar 1 of 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:13:
je kan anders ook proberen om het te formateren en dan nog terug te gaan halen. met formatteren wordt meestal alleen de inhoudsopgave om het maar even simpel te omschrijven verwijderd ipv de bestanden echt zelf.

als je echt zeker wil weten dat er geen fotos meer op je kaartje staan zoals bij jules als je het bv verkoopt dan is pgp aan te raden alwaar je alle bitjes of storage elementen kan resetten naar 1 of 0.
Mwa, een goede recovery tool negeert de FAT toch, dus dat zou niet echt uit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:15:
[...]

Mwa, een goede recovery tool negeert de FAT toch, dus dat zou niet echt uit moeten maken.
yep maar zoals het initiele probleem verluid konden de recovery tools het kaartje uberhaupt niet benaderen . in dat geval zou een format misschien wel kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Ik zou een format toch echt tot het allerlaatste uitstellen. Als je pech hebt, verneuk je de boel er nog verder mee dan al het geval is...

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauridia
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-08 14:29

Mauridia

Spotify Artist: Tjodh

De foto's die je deels kunt zien op je Ixus 400, staan toch niet toevallig in het intern geheugen, inplaats van op je CF kaart? Zo niet, kun je ze verplaatsen van de CF naar de interne 32MB?

Beam this message up, Scottie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
De nerd in mij zegt: maak een image (bijv. onder linux) en gebruik dat image met een boel recovery tools. Probleem is waarschijnlijk dat dat onder windows misschien niet zo makkelijk is (nooit geprobeerd), en je maar net ervaring met linux moet hebben om het niet al te lastig te laten zijn. Heb je evt. mensen in de buurt die dat voor je zouden kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Mauridia: Foto's staan niet in het interne geheugen van de cam. Zover ik nu kan zien/oordelen staan ze goed op de kaart en kan de camera ze lezen. Ergens op 60% van de pics staat er 'iets' niet goed waardoor de cam in de war is geraakt en geen foto's meer ziet, maar alleen corrupte bestanden. IO van kaart lijkt dus (redelijk) in orde (in ieder geval voldoende voor de Canon cams).

@Blaurens: Ik had ook zo'n idee. Ik wil eigenlijk voor de laatste 40% onder Linux/windows een tooltje zoeken of schrijven die alle bits van kaart overhaalt naar HD. Het liefst op een zo laag mogelijk systeem niveau dat er geen andere 'slimmig heden' van windows/linux oid tussen zitten die de boel in de war schoppen. Wanneer dat lukt zouden de recovery progsels de rest moeten kunnen :) En zo niet dan ben ik nog een zaterdag kwijt met jpg'jes uit de binaire derrie te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
onder linux is dat zeeer eenvoudig; je moet alleen even weten waar je memory card zit; daarna kan je op een terminal iets doen als
code:
1
dd if=/dev/sda1 of=image_of_crashed_memcard
waarbij /dev/sda1 is waar misschien je memcard zit - veel usb storage devices zitten nl. op sd?1. Dus tooltje schrijven hoeft niet echt. Daarna kan je (als je toch onder linux zit) PhotoRec eroverheen gooien, en dan hier de resultaten laten weten :)

Edit: als je
code:
1
mount
op de console ziet, zou je moeten kunnen afleiden waar je memory card zit, trouwens.

[ Voor 11% gewijzigd door Blaurens op 13-06-2007 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:13:
Uh hos, ondanks je goede bedoelingen lijkt me dit voor de onervaren hobbyïst geen goede raad. Dé belangrijkste raad in dit soort gevallen is zo min mogelijk met het kaartje te doen en alleen maar leesacties uit te voeren. Als het kaartje op sterven na dood is, dan wil je zelfs het aantal lees acties zo min mogelijk doen. Zoals Blaurens ook al zegt, een image maken.
Ik kan je aanraden om naar een gratis progje te zoeken dat zowel de bestanden als de lege ruimte een paar keer kan overschrijven. Ik gebruikte daarvoor Eraser. Hierbij kun je zelf instellen hoe vaak ieder stukje van het kaartje (wel/geen bestand) overschreven moet worden. Overigens ook handig te gebruiken voor je eigen hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmm ok al tijd niet meer naar gekeken maar vroeger zat dat eraser ook als standaard functie onder pgp en of is pgp ondertussen geen freeware meer ???? :?

en yep als onervaren hobbiest moet je wel meer niet doen. maar als er toch door niemand meer iets mee te beginnen valt kan je maar beter zoiets proberen dan je kaartje weg te gooien en de hoop op te geven als je dat al in gedachten krijgt.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2007 17:35 ]

Pagina: 1