Type aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 1.341 views sinds 30-01-2008

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:40

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Hallo,

Mijn vader heeft een antieke laptop. Maar dan echt antiek. Die wil hij gebruiken voor een net zo antiek programma. Nu heeft die laptop geen cd-drive en ook weinig aansluitmogelijkheden.

Er zit echter 1 aansluiting op die ik niet goed kan plaatsen.
Het is een zelfde soort aansluiting als een vga kabel (weet niet of de pinnetjes ook overeenkomen)

Boven de aansluiting staat dit symbool: I O I O I

Weet iemand wat dit betekend?

Alvast bedankt

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat is een RS232 connector (ook wel serieel genoemd).
Afbeeldingslocatie: http://www.satmonkey.com/images/satmonkey/RS232.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door TERW_DAN op 08-06-2007 09:48 ]

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Ok, dus als ik het goed begrijp kan ik middels een kabeltje en deze aansluiting die laptop verbinden aan een ander systeem?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Rhapsody schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 09:50:
Ok, dus als ik het goed begrijp kan ik middels een kabeltje en deze aansluiting die laptop verbinden aan een ander systeem?
Ja, dan kun je een seriele verbinding aanleggen, naar een andere pc of naar een externe drive. Al vind je die niet echt meer op serieel, het is theoretisch mogelijk.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-02 15:10

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Je kunt er een muis op aansluiten of met een seriele crossoverkabel en laplink/interlink bestanden versturen van de laptop naar een andere pc.

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 14:40

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Rhapsody schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 09:50:
Dat kan. Maar het is bijna net zo snel om de bitjes een voor een handmatig over te typen... ;) :+

Maar het is mogelijk. En als het 'antieke programma' net zo oud is zal het wel meevallen met de tijd. Ga eens zoeken op google op "rs323 pc connections' oid, denk dat je dan wel een eind komt...

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Verwijderd

Rowdy.nl schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 09:54:
[...]

Dat kan. Maar het is bijna net zo snel om de bitjes een voor een handmatig over te typen... ;) :+

Maar het is mogelijk. En als het 'antieke programma' net zo oud is zal het wel meevallen met de tijd. Ga eens zoeken op google op "rs323 pc connections' oid, denk dat je dan wel een eind komt...
Of gewoon in windows je oude direct cable connections uit de grabbeldoos toveren....

ik heb hier nog een 15 meter lange LPT kabel liggen die ik toendertijd met bloed zweet en tranen heb zitten solderen, interesse iemand? _/-\o_

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

damn ik ben me net weer 5 jaar ouder gaan voelen :'(
Damn dat was echt vet warcraft2 via een nulmodem kabel tegenelkaar spelen.

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Ja ik heb al het een en ander gevonden.

Het programma is overigens minder antiek, maar goed overdrijven kan ik wel :P

De laptop bevat win98 en enkel een diskette drive en ik heb vrij weinig zin om het via diskette te gaan kopieren.

Maar dat kopieren van systeem 1 naar laptop is dus niet echt vlotjes?

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Rhapsody schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 09:58:

De laptop bevat win98 en enkel een diskette drive en ik heb vrij weinig zin om het via diskette te gaan kopieren.

Niet echt nee, als je een kabel hebt kun je het gaan proberen, maar als het programma niet te groot is zou ik het even zippen over meerder floppy's. Zal sneller gaan als kabel zoeken, aansluiten, verbinding maken en overzenden...

Zit er trouwens geen pcmcia slot in je laptop? Dan kun je misschien van iemand een pcmcia ethernet kaartje lenen...?

[ Voor 7% gewijzigd door Rowdy.nl op 08-06-2007 10:02 ]

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Het programma is, zo uit het hoofd, richting de 600-700 mb. :P

Helaas bevat die laptop geen pcmcia sloten. Het is echt zo'n net-niks laptop. Mijn vader wil het gebruiken in zijn schuur, en het programma bevat gedetailleerde informatie over motor/auto-onderdelen.

Verwijderd

Rhapsody schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 09:58:

Nullmodem gaat tot ongeveer 200kbps, als je het gewoon 'snachts aanzet is het natuurlijk wel praktischer dan floppy's.

Ik vond al dat je overdreef, ik kan me nog de tijd herinneren dat het |O|O| symbool niet bij de poort stond, soms stond er dan COM1 of COM2 bij.

Is het geen optie om de hardeschijf met een 2.5"<->3.5" adapter in een PC te hangen en de data effe vlotjes te kopieëren?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 10:07 ]

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Het is mogelijk om een datacomverbinding op te zetten via wat trailblazer al noemde, een nulmodemkabel. Dit kan over die seriele poort, maar als die er op zit ook over de parallelle.
Ik dacht dat parallel iets sneller kan, maar pin me niet vast op exacte snelheden.

Maar het schiet me ineens te binnen dat er ook rs232 naar usb convertors bestaan.
Hoewel deze in eerste instantie bedoeld zijn om een seriele poort te emuleren op een usb-aansluiting, zou het wellicht ook mogelijk zijn om het omgekeerde te bewerkstelligen. Alleen weet ik niet wat sneller is....
Laptop ruilen, iets moderner moederbordje met usbaansluiting of evt andere gewenste interface.
Bedenk het maar.

EDIT!!!
O; ik zou eerst ff googelen op de juiste kabel en mogelijkheden.
Voordat je met t verkeerde kabeltje zit...

[ Voor 13% gewijzigd door dragunova op 08-06-2007 10:18 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Hmm ja, ik ga eens proberen of we er met zo'n kabeltje uit kunnen komen. Bij conrad.nl kun je ook een usb <-> RS232 kabel kopen, misschien is dat een idee.

Vanmiddag maar eens ff kijken hoe of wat. :-)

Allen hartelijk bedankt !

[ Voor 20% gewijzigd door Rhapsody op 08-06-2007 10:16 ]

Verwijderd

dragunova schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 10:15:
Maar het schiet me ineens te binnen dat er ook rs232 naar usb convertors bestaan.
Hoewel deze in eerste instantie bedoeld zijn om een seriele poort te emuleren op een usb-aansluiting, zou het wellicht ook mogelijk zijn om het omgekeerde te bewerkstelligen.
Dat gaat je niet lukken, aangezien hier actieve vertaling plaatsvind (met een speciale chip) kan je hiermee niet een serieële poort omzetten in een USB host poort, out of the question.
Je kan wel een datalink opzetten met een andere computer die geen serieël heeft door op deze computer een serieël <-> USB kabel aan te sluiten, zodat je die van een serieële aansluiting kan voorzien. Maar dat was je vast al wel duidelijk :)

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Ik zou eens kijken naar Roadrunners oplossing, je schijf even aan je pc hangen middels zo'n 3,5 - 2,5 inch ide aansluitingkje zal zeker voor die 700 mb beter werken.

USB - rs323 lijkt duur, en werkt misschien niet eens. Als ik het me goed herinner kwam zo'n 3,5 - 2,5 inch ide aansluiting laatst nog voor bij in Vraag en Aanbod. Ze kosten nieuw ook maar een 10-15 euro...

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 10:41:
[...]

Dat gaat je niet lukken, aangezien hier actieve vertaling plaatsvind (met een speciale chip) kan je hiermee niet een serieële poort omzetten in een USB host poort, out of the question.
Je kan wel een datalink opzetten met een andere computer die geen serieël heeft door op deze computer een serieël <-> USB kabel aan te sluiten, zodat je die van een serieële aansluiting kan voorzien. Maar dat was je vast al wel duidelijk :)
Inderdaad, en bedankt dat je er nog ff extra op wees, nix vervelender dan denken dat iets werkt, het kopen en er vervolgens achter komen dat het toch niet de oplossing is.

Wat wel werkt is een parallelle verbinding. Hiermee kun je volgens mij wel 2 megabytes per seconde versturen. En zo'n kabeltje hen je voor een appel en een ei.
Moet die oude laptop wel epp aankunnen natuurlijk.........

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
daar moet ik thuis ff naar kijken.

Heb inderdaad geen zin om dingen aan te schaffen en er later achter te komen dat het niet werkt...

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

gewoon een nulmodem kabel regelen inderdaad. Zo duur zijn die dingen niet. Hoewel het wel een beetje moeilijk kan zijn er een te vinden. Hoewel een echte tweaker hem zelf in elkaar soldeert.

Voor 5 euro heb je de onderdelen bij de lokale electroshop en beter nog je bent een stap omhoog in het Geekdom.
http://www.lammertbies.nl/comm/info/RS-232_null_modem.html

[ Voor 8% gewijzigd door TrailBlazer op 08-06-2007 11:34 ]

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
ja die site kwam ik ook tegen ja.

Ik zal de mogelijkheden eens bekijken. Solderen is opzich geen probleem, zit alleen met dat Geekdom... weet niet of ik daar wel toe wil behoren :P

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Solderen? Ga voor de gein eens bij je systeembeheerder langs...? Misschien heb je geluk...? ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is allemaal erg basic - maar wat echt erg is, is dat er nergens in dit topic ook maar een stukje specs van laptop ik kwestie gepost is. Zo moeilijk is dat toch niet :?

Zeker een laptop die nog Win98 draait (antiek? 286 ofzo is antiek...) heeft vaak meer mogelijkheden, mogelijkheden die waarschijnlijk met een simpele search op typenr ofzo te achterhalen zijn.

Daarom staat niet voor niets in het GoT beleid dat je uitgebreid dient te zijn en specs dient te geven. Zonder tasten we namelijk nogal (en nogal overbodig) in het duister. En dat heeft weinig zin.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.