[MacBook (pro)] Paar vraagjes over configuratie

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stevenh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-01 11:09
Hey,

Ik wil binnenkort voor mijn studie een MacBook Pro gaan bestellen, en heb al even op de configuratie pagina gekeken. Een paar dingen worden echter niet helemaal duidelijk.

1. U kunt een andere taal kiezen voor het toetsenbord en Mac OS X dan de standaardtaal van het land waarin u de MacBook Pro aanschaft.

Ik kan hier kiezen in welke taal ik mijn tobo wil, maar als ik dan het (standaard) nederlands neem, krijg ik dan zo'n uitgestorven indeling met de @ waar de ~ hoort te zitten? Opzicht lijkt het me niet, maar als het wel zo is, dan snap ik niet waarom dit standaard is aangezien die indeling is uitgestorven, maar ik wil ook niet dat ik straks met een MacBook van 2000 euro zit met een achterlijke indeling..

2. Beeldscherm
U kunt geheel kosteloos kiezen voor een breedbeeldscherm met glanzende toplaag waardoor de kleuren van afbeeldingen, foto's en video's beter tot hun recht komen.

Wat is nou beter in welke situatie? Op een andere pagina van apple staat: als je matte kleuren mooi vind moet je het matte beeldscherm nemen, als je glanzende kleuren mooi vind moet je de glanzende versie nemen (oid).. daar heb ik natuurlijk niks aan.

Wat is bijvoorbeeld beter buiten?

Dat was em, alvast bedankt voor de antwoorden!!

Steven

Verwijderd

1. Dat zou ik niet weten

2. Het lijkt me dat een glanzende toplaag zéér irritant is met zon, dat weerkaatst het licht natuurlijk.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Qua vraag nr. 1, maakt niet uit welke je kiest. De tobo's zijn hetzelfde, met een uitzondering: het tekstje 'num lock' vs 'num vergr'. De @ zit gewoon waar 'ie hoort te zitten ;) de ~ niet overigens, die zit naast de z (de shift is iets korter daar).

Even kort de verschillen met een standaard US tobo:

• `~ zit naast de Z
• waar die toets zou zitten zit een toets voor §±
• de return toets is een staande ipv liggende, en dus
• zit de \| toets een rijtje naar onder.

Hier ben je binnen drie dagen aan gewend.

nummero 2: dit is puur voorkeur. Ik ben zelf van mening dat kleuren op de glossy schermen echt compleet verneukt zijn (teveel gesatureerd), en bovendien word ik altijd compleet gestoord van de weerspiegelingen. Veel mensen zeggen dat 't mooier is, maar die vallen gewoon voor de goede oude marketing truuk: 'als 't glimt en veel kleurtjes heeft, kopen mensen het!'. Voor mij een mat scherm dus.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeR op 08-06-2007 01:19 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:09
Verschil in toetsenbord indeling is er niet tussen de versies die hier in NL te bestellen zijn. Alleen de tekst "Num vergr" ed zijn in het Nederlands danwel Engels. Verder heeft de versie die hier te koop is altijd een staande enter toets. De Amerikaanse indeling met liggende enter toets is hier niet te koop (of het moet importeert zijn). De @ zit gewoon op Shift 2? De ~ zit trouwens wel op een andere plek dan ik gewend ben, namelijk naast de z.

Edit: natuurlijk weer te laat 8)7 Cyber :P

[ Voor 4% gewijzigd door tweak_dude op 08-06-2007 01:22 ]

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-02 23:16
1) Heb ik geen ervaring mee, ben namelijk de azerty indeling (belgisch) gewend.

2) Ik heb zopas een macbook pro besteld met glossy scherm, nadat ik vele meningen op andere forums heb bekeken. Sommige reviews melden zelfs dat een glossy scherm in de zon zelfs beter presteert dan een mat schermn, ondanks de vooroordelen. Normaal zou een glossy scherm met anti-glare niet storend mogen zijn, dat hoop ik in ieder geval. Dit is zoals gezegd vooral een persoonlijke kwestie.

Everything is possible if you really want it.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-02 03:45

alienfruit

the alien you never expected

Alsof je een notebook gebruikt voor de kleuren. Sigh. Ik niet. Zeker niet voor print of film. Maar goed ik vertrouw er ook niet op dat een drukkerij dezelfde kleuren kan reproduceren bij een herdruk :)

Verder is een glossy scherm irritant als de zon direct op je scherm schijnt. Niet dat het onleesbaar wordt ofzo. Maar fijn is anders. Maar goed, ik zit dan ook met rugen tegen een schuifpui in. Dat helpt natuurlijk ook niet!

[ Voor 36% gewijzigd door alienfruit op 08-06-2007 08:28 ]

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-02 16:06

zwik

randomized

Volgens YouMac in Eindhoven krijg je een normale US toetsenbord indeling wanneer je deze optie selecteert: Toetsenbord met backlightverlichting (Internationaal Engels) & Mac OS (Internationaal Engels). Verder weet ik het ook niet :) .

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

zwik schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 13:09:
Volgens YouMac in Eindhoven krijg je een normale US toetsenbord indeling wanneer je deze optie selecteert: Toetsenbord met backlightverlichting (Internationaal Engels) & Mac OS (Internationaal Engels).
Weet je heel zeker dat dat niet de UK indeling is? US zou Youmac wel heel bijzonder maken namelijk ;)

Zoef

Verwijderd

2: Ik heb ervaring met een glans en een normaal LCD scherm. Ik zou niet meer voor het glansscherm gaan. Ik werk redelijk vaak in een "TL-buis-omgeving", en dan is het gewoon irritant. Hetzelfde buiten in de zon. De kleuren bij een glans scherm lijken wel mooier.

• zwik

zwik

randomized

Zpottr schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 13:46:
[...]

Weet je heel zeker dat dat niet de UK indeling is? US zou Youmac wel heel bijzonder maken namelijk ;)
US Internationaal dan :) .

reply van de mail wisseling:
We kunnen een Macbook of Macbook Pro voor u bestellen met een Engels internationaal toetsenbord.
Het Macbook of Macbook Pro wordt dan speciaal voor u gemaakt.

• Kneep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01-2024
Wat is nu verstandiger, een Internationaal toestenbord met OSX ook internationaal of Nederlands toetsenbord met OSX nederlands?

Of is het echt wat je zelf het fijnst vind?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

OSX is multilingual. De taal daarbij gaat om de manual enzo. Een US tobo is hier heel moeilijk aan te komen, dan duurt 't rustig een maand langer om 'm te krijgen.

• zwik

zwik

randomized

Misschien is het ook mogelijk om de US Applestore te bestellen?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Niet online iig. Je kunt het land om naartoe te verzenden namelijk niet veranderen.

Pagina: 1