Toon posts:

[HDTV + Beamer <-> PC] Gamen & TV

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn eigen home theater + gaming platform bouwen, en ben aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn en waar ik op moet letten.

Wat ik zou willen is een PC waarin (voorlopig) een TV-(capture)-kaart zit voor Plain-Old-Analog-TV en een video-kaart die een HDTV en een beamer kan aansturen via HDMI. Ik wil namelijk probleemloos kunnen switchen tussen HDTV en beamer, en de beste kwaliteit hebben. Verder wil ik zowel kunnen gamen, internetten, gedownloade movies bekijken en TV kunnen kijken/opnemen zonder telkens kabels te wisselen etc. Op termijn wil ik ook Digitale TV aankunnen en een BluRay/HD-DVD aansluiten.

Ik zal in elk geval een videokaart met HD-support aanschaffen; weet nog niet welke beamer of HDTV ik wil kopen, en nog niet eens hoeveel geld ik er aan uit wil geven.

Vragen:
1) Zijn er HDTVs die andere resoluties ondersteunen via HDMI naast de gebruikelijke 720p60, 1080i60 etc? Ik zou wellicht willen gamen/internetten op andere resoluties en frequenties, en het zou ook wel prettig zijn als het 640x480 bootscherm & safe mode getoond worden. Ik snap dat dat dan geschaald gaat worden in de HDTV, maar ik wil in elk geval geen 'no signal' als de PC in safe mode boot.

2) Is het mogelijk om het DVI-D/HDMI signaal te splitten of door te lussen zodat ik zowel de TV als de beamer er op aan kan sluiten? Ze hoeven niet tegelijkertijd aan staan, maar ik wil niet telkens kabels hoeven te verwisselen. Ik wil liefst geen geklooi met VGA/TV-out/klonen etc., maar alleen 1 DVI uitgang gebruiken.

3) Is mijn veronderstelling correct dat een PC met TV-tuner+goede player waarschijnlijk beter in staat is om analoge TV te digitaliseren/filteren/deinterlacen/schalen naar HDTV resoluties dan de HDTV zelf? Ik denk dit omdat er volgens mij allerlei filtertjes beschikbaar zijn voor players, terwijl ik vrees dat dit in een HDTV zo simpel en goedkoop mogelijk opgelost zal zijn. Ik besef dat bagger in -> bagger uit betekent, maar de bagger moet niet nog erger worden.

4) Ik meen ergens iets gelezen te hebben over extra latency van (HDTV?) LCD schermen, die problematisch zouden kunnen zijn voor (online) gamen. Is dit inderdaad significant? Momenteel game ik nog met een ouderwetse CRT.

Alvast bedankt :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

2) Is het mogelijk om het DVI-D/HDMI signaal te splitten of door te lussen zodat ik zowel de TV als de beamer er op aan kan sluiten? Ze hoeven niet tegelijkertijd aan staan, maar ik wil niet telkens kabels hoeven te verwisselen. Ik wil liefst geen geklooi met VGA/TV-out/klonen etc., maar alleen 1 DVI uitgang gebruiken.
http://www.allekabels.nl/na/0/3548/Dvi-Schakelaar.html

Wat dat 3e betreft, daar verschillen de meningen volgens mij over en het zal ook nog wel eens per scherm/beamer verschillend zijn. Als je een standaard TV neemt dan is het beeld daarvan vaak beter dan als je een Mediacenter PC erop aansluit. Maar dan heb ik het puur over MCE met normale DVI output (geen HDMI/HDTV).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Thanx, de schakelaar staat genoteerd :)

Wat betreft 3, ik geloof meteen dat een analoge TV slechter beeld geeft als je er een Mediacenter tussen hangt, want dan krijg je een extra A/D - D/A conversie. En als je nagaat wat voor bagger men in TV-shops durft te vertonen, of hoe de Jannen met de Pet de meest afschuwelijke vervormingen op hun TV niet eens lijken te merken, verwacht ik niet dat fabrikanten van dat soort systemen erg veel moeite zullen doen om die A/D - D/A conversie netjes te doen. Als klanten tevreden zijn met troep is het commerciele zelfmoord om kwaliteit te leveren. Om dezelfde reden verwacht ik dat de A/D die in HDTV's zit ook hartverscheurend is, vandaar dat ik het liever door een PC-tje met software laat doen. Maar ok, ik kan het ook mis hebben. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 01:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand nog iets te zeggen over 1) of 4)? Kun je met 480p het PC-boot-scherm en Windows safe mode zien?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 18:05 ]

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Ja dat kan je zien.

Verwijderd

Mijn panasonic beamer slikt bijna alle input signalen over z'n HDMI ingang, vanaf 640x480 tot aan 1920x1080p60/50/24. Tv's zijn wat problematischer.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt.
Weet iemand nog goede links over dit onderwerp? Ik heb inmiddels http://www.highdefforum.com/index.php gevonden, maar er zijn er ongetwijfeld nog meer.
Pagina: 1