Toon posts:

[XP] Datum probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het is echt al heel erg lang geleden dat ik hier heb gepost, maar ik heb nu toch zo een vaag probleem dat ik wat hulp wel kan gebruiken. Het probleem is als volgt: Mijn datum kent alleen nog maar de maand januari. Dit is te zien op het volgende screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mlstorm/tijddatum.jpg

Hierdoor worden bijvoorbeeld al mijn mails gezien als vandaag binnengekomen en werkt Rainlendar niet meer goed. Vrij irritant kan je wel zeggen. Zo ziet mijn Mozilla Thunderbird er momenteel uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mlstorm/tijddatummail.jpg

Nu heb ik gezocht, op Google en op GoT, maar het enige wat ik dan vind zijn topics die altijd eindigen met de oplossing van het batterijtje op het moederbord. Nu is het al lang zo dat mijn batterij op is of niet goed functioneert, want altijd als ik de stroom van mijn PC afhaal, dan moet ik de BIOS opnieuw instellen, ook datum en tijd. Ook dit heb ik weer geprobeert, maar nog altijd bestaat in Windows alleen de maand januari...

Waar zou het aan kunnen liggen? Ik heb een paar dagen geleden nieuw geheugen geinstalleerd (van mijn oude kit of 2 was er eentje kapot gegaan). Omdat ik van 1 GB naar 2 GB ging heb ik de Windows page file weer uitgezet, wellicht dat het daar iets mee te maken heeft? Ten tweede vond Windows het een paar dagen geleden nodig om mijn harde schijf een checkup te geven bij het opstarten. Ik ben er (achteraf) helaas niet bij blijven zitten om te zien wat het resultaat was van de harddisk check, maar daarna functioneerde alles weer prima. Ik zou niet weten hoe, maar misschien heeft dat iets veroorzaakt?

Ik heb zelf geprobeerd de tijd te synchroniseren met die windows time server, maar dat levert niets op. Het vreemde is dat de tijd zelf en het jaartal nog correct zijn, alleen hij is de maand kwijt =D.

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

Verwijderd

Ehhh lege batterij?

Verwijderd

Topicstarter
Heb je wel gelezen?

Verwijderd

Ja
Nu heb ik gezocht, op Google en op GoT, maar het enige wat ik dan vind zijn topics die altijd eindigen met de oplossing van het batterijtje op het moederbord. Nu is het al lang zo dat mijn batterij op is of niet goed functioneert, want altijd als ik de stroom van mijn PC afhaal, dan moet ik de BIOS opnieuw instellen, ook datum en tijd. Ook dit heb ik weer geprobeert, maar nog altijd bestaat in Windows alleen de maand januari...
Uit de tekst van jou maak ik op dat je niks met de batterij hebt gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, maar ljikt het jou ook niet sterk dat een lege batterij ervoor zorgt dat de maand verkeerd wordt aangegeven terwijl de tijd en het jaartal steeds netjes onthouden worden? Daarnaast is dit al maandenlang zo en pas sinds een paar dagen heb ik dit probleem in Windows.

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 15:11
Wellicht een probleem met de RTC (Real Time Clock) chip op je mobo ?

Verwijderd

Topicstarter
Keesk schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 00:06:
Wellicht een probleem met de RTC (Real Time Clock) chip op je mobo ?
Klinkt interessant, had geen benul van zo een chip op mijn mobo. Een manier om dat ding te checken? En mocht hij inderdaad kapot zijn, dan vrees ik dat de enige oplossing een nieuw moederbord is?

Verwijderd

Topicstarter
Oke even een update. Ik heb inmiddels geprobeerd het batterijtje te vervangen. Ik heb nog een server PC en ik heb het batterijtje daaruit gehaald en in deze PC gedaan. Dit lost niets op. Misschien wel interessant om te melden is het volgende. Voordat ik de batterij verwisselde heb ik weer de stroomkabel uit mijn PC gehaald. Batterij verwisseld dus, opstarten, CMOS checksum error, defaults loaded. Ik stel alles weer in (geen boot screen logo, juiste harde schijf om van te booten etc). Saven en opnieuw opstarten. Dan gebeurt er iets raars (wat ook al tijden zo is, al voor het datum probleem begon). Hij wil booten maar komt niet verder dan het weergeven van de chipset en het Energy Logo, reboot weer om daarna wel alles netjes weer te geven, Processor, Memory check en doorbooten naar Windows XP, waar ik dus helaas moest constateren dat het probleem aanhoudt. Wie o wie kan zijn licht op deze zaak werpen...

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

k ben benieuwt of je eens een knoppix of andere linux live-cd zou kunnen proberen om te kijken waar het probleem ligt. Het lijkt me namelijk sterk dan windows door foutieve datuminformatie al zijn maanden zou vergeten ;) Ik verplaats je topic ook nog even

CSA > WOS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

probeer dit eens op een dos prompt:

net time /setsntp:nl.pool.ntp.org
net stop w32time
net start w32time

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die dos-prompt opdrachten uitgevoerd maar die helpen helaas niets. Heb een knoppix live cd gevonden die ik ooit eens bij PCM oktober 2003 heb gehad haha. Die ga ik even proberen. Knoppix 3.2 staat daar op.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Staat je CMOS-clear jumper wel goed?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kijk je landinstellingen eens na:
Configuratiescherm --> Landinstellingen
Ziet dit er wel oke uit?

Nee?
Druk op knop 'aanpassen' --> tabblad datum
En herstel zoals je wilt.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
In Knoppix wordt de tijd en datum prima weergegeven, dus dat zou een hardware defect toch uit moeten sluiten dan? Ik neem aan dat ook Knoppix de tijd en datum uit de BIOS leest. De landinstellingen staan ook gewoon goed. Nederland, euro's, 24 uurs klok etc. Dat van die CMOS clear jumper is wel een goeie, dat ga ik nog even checken.

• remco_k

remco_k

Dat is vreemd. Ik denk dat je kan stellen dat het echt hardware probleem is.
De maand 'januari' bijvoorbeeld komt niet uit je moederbord, cmos of iets dergelijks.
Windows doet iets fout, de truuk is alleen: wat dan...

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
CMOS-clear jumper stond netjes op pin 1-2. Heb gelijk maar even weer hele CMOS gereset (stekker eruit, batterij eruit, jumper op pin 2-3 voor een halve minuut ofzo, jumper weer op 1-2, batterij er weer in, stekker erin en booten maar. Wederom na het instellen van de BIOS een dubbele reboot, maar verder werkt alles weer als vanouds... Behalve de datum dus weer. Ik krijg toch sterk het idee dat er gewoon ergens een corrupte file is ofzo? Ik weet niet precies hoe Windows die tijd aanpakt maar na het uitlezen uit het BIOS schrijft ie niet iets naar het geheugen/harde schijf ofzo? Heb ook al een full ad-aware scan en een AntiVir scan gedaan. Ad-aware vond wel wat, maar na alles verwijderd te hebben was het probleem niet opgelost.

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-03 19:49
Maak even een ghost image van je windows (lees=backup).... en installeer windows eens opnieuw.

Of, probeer even een andere HD en installeer daar windows eens op voor die pc.
Kijken of het dan wel goed gaat. Is inderdaad een wazig probleem wat je hebt.....

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren even een IT vriend zijn hulp gevraagd. Ik ben geen noob maar hij weet vaak dingen waar ik niet aan denk en hij kent Windows XP als zijn eigen broekzak. Hij had wel een paar slimme dingen. Vooral de test om in Word de tijd in te voegen. Het invoegen van datum en tijd in Word werkt gewoon perfect! Hij geeft netjes "dinsdag 12 juni 2007" aan. Word kan het dus wel. Ook vroeg hij wat er gebeurde als ik in dat drop down menu met eentjes wat de maanden zouden moeten voorstellen een ander eentje koos (oftewel de maand veranderde). Dan verandert de kalender dus wel mee. Het is echt puur de weergave van de maanden die op een of andere manier naar de %^&*$ is geholpen. We hebben toen een paar dll files van hem geprobeert te kopieren naar mijn windows/system32 map. Het gaat om datime.dll en msvcirt.dll. Maar dat hielp helaas ook niet. Volgens hem moet het haast wel een corrupte file of een fout in het register zijn, maar we kwamen er niet achter waar die fout dan zit.

Vooralsnog wil ik nog niet overgaan op Windows opnieuw installeren en een extra harde schijf heb ik zo snel even niet binnen handbereik, dus dat is nu even geen optie.

• remco_k

remco_k

Niet als oplossing, maar voor meer info:
Probeer jezelf eens als nieuwe (andere) user aan te melden bij windows.
Nieuwe users krijgen (min of meer) default instellingen.

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 12-06-2007 12:59 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik niet altijd even snel reageer, maar ik heb ook even geprobeerd een nieuwe gebruikersaccount aan te maken. Die heeft hetzelfde probleem. Ik begin zo stilaan te neigen naar een reinstall van Windows, maar dat vind ik eigenlijk te gek voor woorden... Wellicht nog mensen die het probleem herkennen of een ingeving hebben?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een systemrestore naar een periode voordat het probleem ontstond? Mits je dat aan hebt staan.
Pagina: 1