[MacBook] OS X erg traag naar mijn gevoel

Pagina: 1
Acties:
  • 457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:41
Ik heb een 1,83 ghz CoreDuo, 1 GB, 80 GB 5400 RPM MacBook, uit week 32.

Ik besef dat OS X erg geheugen intensief is, maar persoonlijk vind ik dat OS X erg traag werkt.
Dit niet alleen bij Rosetta apps, maar eigenlijk bij alles wat ik doe.

Als ik OS X start, loopt het balkje redelijk traag vol, dit duurt denk ik zeker 5-10 seconden, het totale opstarten duurt denk ik 40 seconden.
Ik zie het draaiende balletje ook veel te vaak naar mijn mening. Ook nadat ik net het bureaublad zie.

De harde schijf heeft ruim 30 GB vrij, en ik gebruik meestal de programma's adium, safari en entourage tegelijk soms nog in combinatie met transmission. Als ik een programma niet gebruik, stop ik het (appel+q).

Het gekke is dat hij soms wel sneller werkt, maar tegenwoordig steeds minder vaak. Ik heb alle updates uitgevoerd, en in Systeemprofiel geeft het geheugen "OK" aan, voor beide bankjes.
Overigens is dit geheugen door Apple zelf geplaatst (CTO).

Als ik bij de processen kijk, zie ik zo'n 90% processorkracht vrij, maar als ik bij systeem geheugen kijk, zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://xs116.xs.to/xs116/07234/schermafbeelding.jpg

Nu ben ik een switcher, en niet een OS X adept, maar 17 MB beschikbaar systeemgeheugen, bij een paar programma's lijkt me wel erg gortig, waar gaat het allemaal heen, en hoe kan ik mijn geheugen intensiever testen of het wel echt naar behoren werkt?

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:09
Beschikbaar zegt onder Unix-like besturingstemen meestal niet zo heel veel (omdat er veel cache is). Het geheugen wat echt door programma's wordt bezet is actief + wired. Al is dat bij jouw ook best veel.
Het kan trouwens ook geen kwaad om eens manueel systeemonderhoud te starten (normaal gebeurt dat eens in de zoveel tijd 's nachts maar dan staat een notebook meestal niet aan). Dat kan bijvoorbeeld met Onyx.

• GR1221
tweak_dude schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 22:52:
Beschikbaar zegt onder Unix-like besturingstemen meestal niet zo heel veel (omdat er veel cache is). Het geheugen wat echt door programma's wordt bezet is actief + wired. Al is dat bij jouw ook best veel.
Het kan trouwens ook geen kwaad om eens manueel systeemonderhoud te starten (normaal gebeurt dat eens in de zoveel tijd 's nachts maar dan staat een notebook meestal niet aan). Dat kan bijvoorbeeld met Onyx.
Als ik het goed gebruik wordt er dus ruim 800 MB gebruikt door programma's, terwijl ik Safari, Firefox, Transmission, Adium en Entourage open heb. Dit zijn toch niet de meest zware programma's lijkt me.

Als ik nu ga kijken bij Activiteiten monitor komt er eens in de 2 seconden een HewlettPackard activiteit in, die zo'n 12 MB inneemt. Het is wel gek dat dat er niet constant staat, of niet?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Toch schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 22:57:
[...]

Als ik het goed gebruik wordt er dus ruim 800 MB gebruikt door programma's, terwijl ik Safari, Firefox, Transmission, Adium en Entourage open heb. Dit zijn toch niet de meest zware programma's lijkt me.
Dat zal je tegenvallen. Safari en Firefox zijn notoire geheugen-lekkers. Die moet je eens in de zoveel tijd even een schop geven. Transmission en adium, prima. Die eerste kan wel wat oplopen als je heel druk aan 't torrenten bent maar mag niet al te gortig worden. Entourage is (ten eerste een enorm kansloze mail client) een PowerPC app. Die wordt in rosetta gedraaid en dat neemt enorm veel geheugen in.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-02 23:13
40 sec opstarttijd kan normaal zijn hoor. Een tip: gebruik sleep mode (gewoon je MacBook dichtklappen), dan staat ie aan binnen 5 seconden ofzo.

Als OS X traag is, kun je een keer Spotlight laten re-indexen, dit duurt waarschijnlijk een 15-30 minuten. Dat kun je doen dmv dit commando:

code:
1
sudo mdutil -E /Volumes/Macintosh\ HD/

• GR1221
Spotlight indexeren heb ik enkele dagen geleden nog gedaan, hielp niets.

Misschien dat ik binnenkort 2 GB erin moet gaan zetten, maar ik vind dit nogal jammer. Op dit moment is het OS gewoon trager dan mijn Pentium IV 1,9 ghz, met 512 MB Ram op Windows XP.
Nogmaals, ik weet dat OS X heavy op het geheugen is, maar dit is best wel irritant.

Zijn er vervangers voor de browsers te vinden, die geheugenvriendelijker zijn?

Overigens snap ik het probleem met Entourage niet zo, ik kan mn (5) accounts makkelijker kwijt dan in Mail, ik vind dat namelijk nogal onoverzichtelijk. Ik geloof ook niet dat Mail alles kan synchroniseren, wat voor mij een voorwaarde is.

Edit: het is toch best gek dat je dus je notebook in sleep moet gaan zetten omdat hij anders te traag opstart? Het is niet mijn grootste probleem, ik vind die strandbal alleen nogal irritant, soort van zandloper in XP, die wil ik ook niet constant zien. Ik heb wel eens wat gelezen over schaduwen e.d. verwijderen in OS X, helpt dit flink? Eye candy kan me weinig boeien eigenlijk

[ Voor 22% gewijzigd door GR1221 op 07-06-2007 23:08 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Safari is op zich erg snel. Voor mijn gevoel ook sneller dan Firefox.

PSN: djmurcielago

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Toch schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 23:07:
Spotlight indexeren heb ik enkele dagen geleden nog gedaan, hielp niets.

Misschien dat ik binnenkort 2 GB erin moet gaan zetten, maar ik vind dit nogal jammer. Op dit moment is het OS gewoon trager dan mijn Pentium IV 1,9 ghz, met 512 MB Ram op Windows XP.
Nogmaals, ik weet dat OS X heavy op het geheugen is, maar dit is best wel irritant.
Mischien loop je ook tegen de ingebouwde vertragingen aan. (Ja, die zijn er her-en-der om 't geheel wat mens-vriendelijker te maken). Daardoor 'voelt' OSX vaak iets minder snappy aan dan winxp voor 'starters', zegmaar.
Zijn er vervangers voor de browsers te vinden, die geheugenvriendelijker zijn?
Nee. Op dit moment is 't helaas zo dat alle bruikbare browsers enorm geheugen slurpen. (Safari, Gecko browsers, IE, you name it.)
Edit: het is toch best gek dat je dus je notebook in sleep moet gaan zetten omdat hij anders te traag opstart?
Nee. Uit sleep ontwaken kost ongeveer een seconde, mischien twee. Bij 't cold-booten duurt de hardware initialiseren al bijna langer dan dat. OSX en Mac Laptops zijn gemaakt om gewoon fatsoenlijk te sleepen, daar is geen gevaar in itt windows laptops.
Het is niet mijn grootste probleem, ik vind die strandbal alleen nogal irritant, soort van zandloper in XP, die wil ik ook niet constant zien. Ik heb wel eens wat gelezen over schaduwen e.d. verwijderen in OS X, helpt dit flink? Eye candy kan me weinig boeien eigenlijk
Die strandbal hoor je idd slechts bij uitzondering te zien. Eye candy uitzetten gaat daar niet tegen helpen. Op dit moment is 't me niet heel duidelijk waarom je dit probleem steeds tegenkomt eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 07-06-2007 23:22 ]

• GR1221
CyBeR schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 23:20:
[...]

Mischien loop je ook tegen de ingebouwde vertragingen aan. (Ja, die zijn er her-en-der om 't geheel wat mens-vriendelijker te maken). Daardoor 'voelt' OSX vaak iets minder snappy aan dan winxp voor 'starters', zegmaar.

[...]

Nee. Op dit moment is 't helaas zo dat alle bruikbare browsers enorm geheugen slurpen. (Safari, Gecko browsers, IE, you name it.)

[...]

Nee. Uit sleep ontwaken kost ongeveer een seconde, mischien twee. Bij 't cold-booten duurt de hardware initialiseren al bijna langer dan dat. OSX en Mac Laptops zijn gemaakt om gewoon fatsoenlijk te sleepen, daar is geen gevaar in itt windows laptops.

[...]

Die strandbal hoor je idd slechts bij uitzondering te zien. Eye candy uitzetten gaat daar niet tegen helpen. Op dit moment is 't me niet heel duidelijk waarom je dit probleem steeds tegenkomt eigenlijk.
Mij ook niet. Vreemd verhaal van die ingebouwde vertragingen, klinkt echter wel aannemelijk. Het komt af en toe echter gewoon voor dat als ik op appel+n druk met Safari open, dat ik dan 10 seconden (incl. strandbal) moet wachten op mijn nieuwe scherm.
Ook gaan mijn fans me iets te vaak aan, als je ziet welke programma's ik gebruik.
Ik geloof echter dat sinds die SMC fanupdates dat wel MacBook-eigen is. Wel jammer eigenlijk, ik heb het idee dat het systeem het nogal zwaar heeft bij hele simpele taakjes. Zou 2 GB echt een voordeel zijn tov 1?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Toch schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 23:30:
[...]

Mij ook niet. Vreemd verhaal van die ingebouwde vertragingen, klinkt echter wel aannemelijk. Het komt af en toe echter gewoon voor dat als ik op appel+n druk met Safari open, dat ik dan 10 seconden (incl. strandbal) moet wachten op mijn nieuwe scherm.
En dat hoort dus niet. Gebeurt dit ook als je entourage en andere ppc apps niet start?
Ook gaan mijn fans me iets te vaak aan, als je ziet welke programma's ik gebruik.
Ik geloof echter dat sinds die SMC fanupdates dat wel MacBook-eigen is.
Sinds een bepaalde update staan de fans idd iets constanter aan. Als 't goed is niet hoorbaar tenzij je in een heel stille ruimte zit. Veel mensen klaagden over hitte namelijk. Interessant genoeg klagen diezelfde mensen nu over de fans ;)
Wel jammer eigenlijk, ik heb het idee dat het systeem het nogal zwaar heeft bij hele simpele taakjes. Zou 2 GB echt een voordeel zijn tov 1?
Ik heb zelf 2GB, maar ik ken genoeg mensen met 1GB in macbooks e.d. en dat gaat prima. Ik denk wel dat die PPC apps voornamelijk achterwege laten, echter.

• GR1221
CyBeR schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 23:32:
[...]

En dat hoort dus niet. Gebeurt dit ook als je entourage en andere ppc apps niet start?

[...]

Sinds een bepaalde update staan de fans idd iets constanter aan. Als 't goed is niet hoorbaar tenzij je in een heel stille ruimte zit. Veel mensen klaagden over hitte namelijk. Interessant genoeg klagen diezelfde mensen nu over de fans ;)

[...]

Ik heb zelf 2GB, maar ik ken genoeg mensen met 1GB in macbooks e.d. en dat gaat prima. Ik denk wel dat die PPC apps voornamelijk achterwege laten, echter.
Ik heb net via OnyX de meeste optimalisaties en dergelijke gedaan, en daarna 2x gereboot. De eerste keer duurde het 1 minuut voor ik het bureaublad zag, vrij logisch, en de 2e keer 40 seconde, maar ik kon pas 20 seconden daarna de dock tevoorschijn krijgen.

Zelf had ik overigens geen last van de hitte, en had liever de update niet gedaan. Het klinkt nu vaak echt als een vliegtuig dat opstijgt, en zeker hoorbaar in een luidruchtige omgeving.

Toen ik net Safari als enige programma na een verse reboot als eerste startte duurde het 15 seconden voor ik de startpagina (google) zag, wederom incl. strandbal. Ik gebruik de PPC apps vrijwel niet, alleen als ik via Adium zie dat ik mail heb, open ik entourage om daarmee te beantwoorden e.d. Daarna kill ik entourage weer.

Ik vind het best jammer dat hij zo traag aanvoelt, ik snap dat het een consumer laptop is, maar dan nog.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Toch schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 23:41:
[...]

Ik vind het best jammer dat hij zo traag aanvoelt, ik snap dat het een consumer laptop is, maar dan nog.
Mja, de traagheid die je nu beschrijft is niet normaal. Heb je de mogelijkheid om je hdd te formatteren en overnieuw te beginnen? Oh, probeer eerst eens een nieuw user account eigenlijk :P

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 07-06-2007 23:46 ]

• GR1221
CyBeR schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 23:45:
[...]

Mja, de traagheid die je nu beschrijft is niet normaal. Heb je de mogelijkheid om je hdd te formatteren en overnieuw te beginnen? Oh, probeer eerst eens een nieuw user account eigenlijk :P
Nieuwe useraccount net geprobeerd. Safari opstarten, niks aan de hand, op het rode knopje om te sluiten: strandbal. iTunes opstarten: strandbal. Ik denk dat er niks aan te doen is, kennelijk is het normaal.
Ik wou eerst een 200 Gb (4200 RPM wegens hitte/stilte/batterij), maar ik denk dat hij dan nog tergend trager wordt. Misschien kan ik het ondervangen met 2 GB ipv 1, maar dat zal wel niet, omdat volgens mij opstarten e.d. niet eens zoveel met het geheugen te maken heeft, toch?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Toch schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 00:00:
[...]

Nieuwe useraccount net geprobeerd. Safari opstarten, niks aan de hand, op het rode knopje om te sluiten: strandbal. iTunes opstarten: strandbal. Ik denk dat er niks aan te doen is, kennelijk is het normaal.
Normaal is 't zeker niet, maar ik zou je zo even niet kunnen vertellen wat er aan de hand is.

• Ibix
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
Had een tijdje terug ook last van een trage OS.... Ik heb gewoon tiger opnieuw geinstalleerd.... probleem opgelost...hij gaat nu als een tiet! Stuffit expander kan ook de boosdoener zijn trouwens..

• GR1221
Ibix schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 00:06:
Had een tijdje terug ook last van een trage OS.... Ik heb gewoon tiger opnieuw geinstalleerd.... probleem opgelost...hij gaat nu als een tiet! Stuffit expander kan ook de boosdoener zijn trouwens..
Hm, interessant. Ik gebruik dat programma nauwelijks, dus dat zou ik wel gek vinden, maar ik ga hem es goed verwijderen, om te kijken of het helpt.

Verwijderd

Ik moet zeggen dta bij mij slechts enkele dingen traag gaan. Zo gebruikt eik nooit widgets omdat het veels te lang duurde om ze allemaal te updaten. Dan kon ik het beter in FF opzoeken. Maar sinds ik Dashboard kickstart gebruik is ook dat opgelost :)

http://www.alwintroost.nl...ts/dashboardkickstart.xml

Owja en extern scherm aan je macbook en dan je mac helemaal dicht kan ook snelheid schelen omdat hij anders te warm wordt en de snelheid wat wordt terug geregeld...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 07:32 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-02 03:45

alienfruit

the alien you never expected

Mjoah, ik heb de laatste tijd ook last dat MacOSX traag opstart duurt tientallen seconden voordat het grijze apple icoontje verschijnt. Geen hardeschijfruimte om de boel opnieuw te installeren. AppleCare maar eens bellen :D Hebben niet voor niks Apple Care erbij.

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:29

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Toch schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 00:07:
[...]

Hm, interessant. Ik gebruik dat programma nauwelijks, dus dat zou ik wel gek vinden, maar ik ga hem es goed verwijderen, om te kijken of het helpt.
(Stuffit koppelt zich aan finder na installatie.. dus 'staat altijd aan'. Had er ook last van ..niet met snelheid maar met spontane herstarts van finder... kwam door stuffit. Iets als Appzapper ofzo gebruiken om te verwijderen helpt met opsporen van alle onderdelen)

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Tot mijn grote spijt staan mijn netwerkbeheerders het niet toe dat ik op andere sites zit dan tweakers.net en .nos.nl , daarom dat ik hier mijn vraag stel zonder zelf grondig onderzoek te hebben verricht. Hoop dat dit dit keer geaccepteerd word.

Mijn vraag is deze: wat is het nut van dashboardkickstart.xml ?

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Toch schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 00:00:
[...]

Ik wou eerst een 200 Gb (4200 RPM wegens hitte/stilte/batterij), maar ik denk dat hij dan nog tergend trager wordt. Misschien kan ik het ondervangen met 2 GB ipv 1, maar dat zal wel niet, omdat volgens mij opstarten e.d. niet eens zoveel met het geheugen te maken heeft, toch?
Wat jij beschrijft is echt niet normaal.. het lijkt wel alsof je een een of andere hack hebt geinstalleerd die voor problemen zorgt. Nooit met Application Enhancer (APE) ofzo aan de slag geweest?

Anders zou je misschien de hardware test eens moeten draaien vanaf je installatie CD (CD erin en dan booten met D ingedrukt).. misschien is er wel iets niet goed met je harddisk ofzo.

• GR1221
Bigs schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 10:44:
[...]

Wat jij beschrijft is echt niet normaal.. het lijkt wel alsof je een een of andere hack hebt geinstalleerd die voor problemen zorgt. Nooit met Application Enhancer (APE) ofzo aan de slag geweest?

Anders zou je misschien de hardware test eens moeten draaien vanaf je installatie CD (CD erin en dan booten met D ingedrukt).. misschien is er wel iets niet goed met je harddisk ofzo.
Application Enhancer heb ik gebruikt voor ClearDock, ik zie nu dat meerdere mensen er problemen mee hebben. Even kijken hoe ik het verwijder..
Kent iemand overigens een freeware alternatief voor AppZapper, ik mag niet meer zappen :(

[ Voor 6% gewijzigd door GR1221 op 08-06-2007 17:54 ]

• Bigs
  • Niet online
Toch schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 17:51:
[...]

Application Enhancer heb ik gebruikt voor ClearDock, maar dat zou toch moeten kunnen werken?
Kent iemand overigens een freeware alternatief voor AppZapper, ik mag niet meer zappen :(
ClearDock is inderdaad vrij algemeen, dus dat zal het niet zijn. Dan zou ik toch die hardware test eens doen.

• GR1221
Bigs schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 17:53:
[...]

ClearDock is inderdaad vrij algemeen, dus dat zal het niet zijn. Dan zou ik toch die hardware test eens doen.
Ik wil het toch wel es proberen, zat Application Enhancer nou in OS X, of heb ik dit gedownload? Ik kan namelijk niet echt zien hoe ik het moet verwijderen.

Edit: hardware test vindt niets

[ Voor 4% gewijzigd door GR1221 op 08-06-2007 18:16 ]

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Je kunt even een terminal openen en met 'top' kijken of er iets blijft hangen als jij iets probeert te openen, dan heb je namelijk real-time inzicht in je systeemprocessen en wellicht wat er zo zwaar de boel aan de gang houd..

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

CyBeR schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 23:20:
[...]

Heb je hier meer informatie over? Ik geloof hier namelijk helemaal geen biet van.

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 20:54
Toch schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 17:56:
[...]

Ik wil het toch wel es proberen, zat Application Enhancer nou in OS X, of heb ik dit gedownload? Ik kan namelijk niet echt zien hoe ik het moet verwijderen.

Edit: hardware test vindt niets
Heb je misschien een Logitech muis + software? De laatste logitech driver installeert namelijk automatisch APE 8)7. Ik merkte het zelf op door de enorme vertraging bij het inloggen, plus het feit dat al het vrije geheugen gevuld werd als 'inactive' bij het inloggen. Dit kwam omdat APE telkens "update_prebindin" ging runnen bij het inloggen.

Van het logitech forum:
Remove these files from your system:

/Library/Preference Panes/Application Enhancer.prefpane ( won't exist if you only installed LCC and not APE or other Haxies )
/Library/Frameworks/Application Enhancer.framework
/System/Library/SystemConfiguration/Application Enhancer.bundle
/Library/Preferences/com.unsanity.ape.plist

Restart or logout to complete the process.

Verwijderd

vaak is een trage machine ook een aanwijzing voor een overleidende harddisk in je machine.
namelijk dit hoort helemaal niet, ookal heb je 1GB, met 512MB hoort het ook best te draaien hoor :o !!
heb je toevallig nog een andere mac tot je beschikking ?
zoja start hem een op als firewire target disk mode,(opstarten, en meteen "T" indrukken) en sluit hem aan op een andere mac. controleer hem eens met schijfhulpprogramma(programma's/hulpprogramma's/schijfhulpprogramma) en herstel dan het volume eens.

Verwijderd

Mijn macbook is best wel snel, ik heb ook nog een Core Duo 1,83 versie met 2gb ram. Ik heb gewoon osx wat ge-finetuned met Onyx (als je tweak programs gebruikt, gebruik er dan 1, vroeger had ik er verschillende wat leidde tot crashes & onstabiel gedrag)

Ben je zeker dat je ram enzo nog werkt? Zoek eens op google naar "Rember" het is de memtest maar voor osx

Verwijderd

whitehouse schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 09:37:
Tot mijn grote spijt staan mijn netwerkbeheerders het niet toe dat ik op andere sites zit dan tweakers.net en .nos.nl , daarom dat ik hier mijn vraag stel zonder zelf grondig onderzoek te hebben verricht. Hoop dat dit dit keer geaccepteerd word.

Mijn vraag is deze: wat is het nut van dashboardkickstart.xml ?
dat heb ik net erboven gezegd. Normaal als je dash board een tijdje niet hebt gebruikt of nog helemala niet sinds opstarten dan moet je ellendig lang wachten voordat ie alles heeft geupdate. Kickstart simuleert een je F12 toets eens in de zoveel tijd zodat dashboard altijd up to date is en je dus niet hoef te wachten als je je widgets opent voordat je ze kunt gebruiken.

Verwijderd

APE zou ik zeker en vast verwijderen. Dat is idd niet zo makkelijk als het lijkt. http://softwaretrenches.c...nsanitys_application.html

Spotlight herindexeren zal zeker niet helpen. Je ram lijkt te werken, maar zoals _Eclipx zegt kan je best eens een ram test doen met rember.
Maar het lijkt me gek, je pageins/outs zien er normaal uit.

Ga eens even naar applications/utilities/terminal.app/ en typ achter de promt "top" (zonder "). Kan je die uitkomst eens even C/P'en?

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Toch schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 22:39:Nu ben ik een switcher, en niet een OS X adept, maar 17 MB beschikbaar systeemgeheugen, bij een paar programma's lijkt me wel erg gortig, waar gaat het allemaal heen, en hoe kan ik mijn geheugen intensiever testen of het wel echt naar behoren werkt?
Jij (en eigenlijk elke switcher) moet dit eens goed lezen: Mac OS X: Reading system memory usage in Activity Monitor!
Toch schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 22:57:Als ik nu ga kijken bij Activiteiten monitor komt er eens in de 2 seconden een HewlettPackard activiteit in, die zo'n 12 MB inneemt. Het is wel gek dat dat er niet constant staat, of niet?
HP software (en dat is een 'daemon' die met alle gebruikers meeloopt) is een notoire resources vreter; haal deze er eens af! Trouwens over Adium e.d. hoor je ook wel negatieve berichten in deze. Maar die HP shit eraf zou ik zeker even proberen.

• GR1221
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 18:25:
APE zou ik zeker en vast verwijderen. Dat is idd niet zo makkelijk als het lijkt. http://softwaretrenches.c...nsanitys_application.html

Spotlight herindexeren zal zeker niet helpen. Je ram lijkt te werken, maar zoals _Eclipx zegt kan je best eens een ram test doen met rember.
Maar het lijkt me gek, je pageins/outs zien er normaal uit.

Ga eens even naar applications/utilities/terminal.app/ en typ achter de promt "top" (zonder "). Kan je die uitkomst eens even C/P'en?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Processes:  57 total, 2 running, 55 sleeping... 206 threads            18:26:22
Load Avg:  0.17, 0.29, 0.26     CPU usage:  0.9% user, 4.1% sys, 94.9% idle
SharedLibs: num =   77, resident = 18.0M code, 2.67M data, 5.55M LinkEdit
MemRegions: num =  8735, resident =  449M + 11.8M private,  159M shared
PhysMem:   189M wired,  545M active,  265M inactive, 1000M used, 23.9M free
VM: 9.37G + 66.1M   53168(0) pageins, 8438(0) pageouts

PID COMMAND      %CPU   TIME   #TH #PRTS #MREGS RPRVT  RSHRD  RSIZE  VSIZE
  300 mdimport     0.0%  0:00.16   4    61    44   888K  3.09M  2.09M  39.0M 
  299 top          7.5%  0:03.53   1    19    20   508K   532K  1.39M  27.0M 
  298 bash         0.0%  0:00.01   1    14    16   172K   944K   808K  27.1M
  297 login        0.0%  0:00.02   1    16    40   172K   620K   540K  26.9M
  295 Terminal     0.4%  0:00.70   5    95   170  2.14M  8.58M  8.40M   343M 
  282 Pages        0.0%  0:11.48   3   112   362  12.5M  38.9M  31.9M   409M
  278 Alerts Dae   0.0%  0:06.42   4    82   211  8.95M  16.8M  26.4M   418M
  274 Microsoft    0.0%  0:09.95   4   105   263  10.2M  20.2M  17.2M   459M
  273 Microsoft    1.3%  2:42.26   6   183   455  53.2M  40.0M  82.6M   658M
  254 AppleSpell   0.0%  0:00.42   1    57    34   672K  2.66M  1.62M  37.4M
  252 Adium        0.9%  2:58.59  10   357   513  17.5M  23.0M  29.8M   409M
  242 ntpd         0.0%  0:01.40   1    11    17   140K   636K   508K  27.1M
  237 Safari       0.0% 28:36.54  11   282  2905   297M  63.8M   339M   768M 
  231 UniversalA   0.0%  0:59.54   2    66   126   972K  5.09M  2.89M   318M
  230 HP IO Clas   0.3%  0:25.69   3    71   142  4.46M  14.5M  7.72M   373M
  229 HP IO Clas   0.4%  0:25.77   3    72   146  4.45M  14.6M  7.78M   377M

Overigens heb ik wel het gevoel dat een van de dingen die ik heb geprobeerd heeft gewerkt, aangezien hij niet meer zo tergend traag is. Volgens mij zou het best Stuffit geweest kunnen zijn. Hij is op deze manier best goed werkbaar. Ik krijg alleen geen gevoel van: "wow, snel", maar misschien mag ik dat ook wel niet verwachten.
Jij (en eigenlijk elke switcher) moet dit eens goed lezen: Mac OS X: Reading system memory usage in Activity Monitor!
Nuttige link! Ik heb dus inderdaad ook echt weinig MB vrij, maar dit was echter wel zo net na het opstarten. Ik zal binnenkort weer kijken of het nu nog zo is.

[ Voor 7% gewijzigd door GR1221 op 10-06-2007 18:30 ]

• Bigs
  • Niet online
Toch schreef op zondag 10 juni 2007 @ 18:28:
[...]

Overigens heb ik wel het gevoel dat een van de dingen die ik heb geprobeerd heeft gewerkt, aangezien hij niet meer zo tergend traag is. Volgens mij zou het best Stuffit geweest kunnen zijn. Hij is op deze manier best goed werkbaar. Ik krijg alleen geen gevoel van: "wow, snel", maar misschien mag ik dat ook wel niet verwachten.
Een gevoel van wow, snel heb ik nog nooit gehad op mijn Appple's (op dit moment een MBP 2GHz, 2GB en 5400rpm). Mijn Apple voelt pas echt snel als ik Windows XP draai onder Bootcamp ;) Het gekke is dat ik er zo erg aan ben gewend dat ik haast nerveus wordt van Windows soms. En zoiezo ben ik ondanks te 'traagheid' in OS X nog altijd productiever dan in Windows.

Verwijderd

Ik heb ook last van de beachball. Mijn probleem was voornamelijk de harddrive. 9 van de 10 keer is de harddrive van een laptop het probleem. En bij os x laptops veel erger dan windows XP laptops.

Verwijderd

Entourage maakt je Mac trager dan andere "rosetta" apps. probeer het eens zonder rosetta aps aan te hebben.
Disk Utility doet ook wonderen!
Pagina: 1