Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik heb een probleem met mijn bootloader.
Ik heb 2 schijven, op 1 daarvan staat op partitie 1 (C:\) Windows vista ultimate geinstalleerd.
Omdat ik echter ook nog een windows xp installatie wilde hebben het ik die dus op mijn andere schijf op de C partitie geinstalleerd. Als ik nu echter ga booten start windows xp direct op.
De bootloader heb ik al aangepast, deze ziet er nu zo uit :
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows vista" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Als ik nu echter 'windows vista' bij het bootloader scherm wil selecteren krijg ik zo'n melding (ongeveer)
Dit besturingssysteem kon niet worden gestart omdat ntoskrnl niet gevonden kan worden
Nu heb ik gelezen dat Vista een andere bootloader gebruikt?

Hoe kan ik dit probleem oplossen zodat ik mijn vista/xp dual boot toch kan blijven gebruiken zonder dat ik vista opnieuw moet installeren oid?

oeps sorry, verkeerde forum sectie geplaatst volgens mij.. Sorry mods, kan deze gemoved worden?

[ Voor 4% gewijzigd door El Snorro op 07-06-2007 23:00 ]

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan je bootloader herstellen door simpelweg te booten vanaf je Vista dvd en de optie Repair kiezen. Je krijgt nu je Vista bootloader weer op je bootschijf. De entry van Vista kan je uit je boot.ini halen, zal nooit werken en is er ook helemaal niet geschikt voor. Je kan ook Grub installeren als bootloader. Als je dan toch bezig bent, neem linux :P. Maar dat is een heel ander verhaal. Succes met herstellen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Hero Of Time schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 23:22:
Je kan je bootloader herstellen door simpelweg te booten vanaf je Vista dvd en de optie Repair kiezen. Je krijgt nu je Vista bootloader weer op je bootschijf. De entry van Vista kan je uit je boot.ini halen, zal nooit werken en is er ook helemaal niet geschikt voor. Je kan ook Grub installeren als bootloader. Als je dan toch bezig bent, neem linux :P. Maar dat is een heel ander verhaal. Succes met herstellen.
Dat is dus het probleem. Ik heb een unattended cd van Vista gemaakt waar ik de repair optie niet meer kan selecteren :X 8)7

edit:
Ik heb dit al geprobeerd:
- Start XP
- Doe de Vista installatie DVD in je DVD drive en zoek het bestand "Bootsect.exe" op (staat in de "boot" map).
- Copieer Bootsect.exe naar %systemdrive%\Windows\system32 (%systemdrive% staat voor de HDD waarop XP geinstalleerd staat).
- Ga naar Start -> Uitvoeren, type "cmd" (zonder "") en druk op enter.
- Type: cd %systemroot%\system32 (exact op deze manier, da's het makkelijkste. Je kunt ook zelf naar %systemdrive%\Windows\system32 gaan, waar %systemdrive% weer voor de letter van de HDD staat).
- Type: bootsect /NT60 ALL

Alle besturingsystemen op de PC worden nu in de Vista Bootloader gezet.
Echter heb ik een 64bits versie van vista, dus ik kan bootsect niet runnen in CMD omdat het geen geldige win32 toepassing is :( :(
Iemand misschien de bootsect in 32bits versie? Mijn mail staat in mn profiel, heel hartelijk bedankt alvast!

[ Voor 41% gewijzigd door El Snorro op 08-06-2007 00:07 ]

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vistabootpro downloaden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt inderdaad perfect! 8) Gebruik ik zelf ook omdat ik XP en Vista op aparte schijven hebt staan.
;)

@El Snorro: De partities en/of schijfletters worden omgewisseld als je een andere windows-installatie boot. Dus C:/ wordt D:/ en andersom.
Pagina: 1