Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• blokbuster23
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-11 19:39
Als systeembeheerder voer ik voor veel bedrijven diverse it zaken uit.

mijn functie omvat het maken van offertes, het regelen van de inkoop en verkoop aan klanten,
zelf oplossingen maken en implementeren.
actieve storingen oplossen, backup & recovery uitvoeren.
netwerken implementeren ( meestal zelfstandig ).
software waar ik veel mee werk is, windows 2003, slq server, exchange 2003/2007, vmware esx
en diverse crm en wms systemen, redhat linux.
Daarnaast ook nog de diverse routers en voip oplossingen.

nu begon afgelopen jaar de werkdruk al flink op te lopen maar op dit moment
zou ik elk weekend kunnen werken.
elke dag komen er storingen binnen en die moeten opgelost worden daarnaast zijn er nog veel lopende zaken zoals offertes en begeleiding van collega's.
Door de drukte merk ik dat als ik thuis kom dat ik steeds vaker moe ben.
Als ik op een dag 13 uur heb gewerkt ben ik volledig gesloopt, meestal val ik meteen in slaap na een hapje eten.
Ook door drukte vergeet ik de laatste tijd dingen en dan krijg je natuurlijk boze reacties.
meestal werk ik 45 tot 50 uur in de week dit is ongeveer de helft op kantoor en de rest bij de klanten.

De afgelopen 2 jaar heb ik al enkele collega's zien vertrekken doordat de werkdruk te hoog was.
het bedrijf geeft aan dat dit niet de rede van vertrek was maar als ik de personen prive sprak
kwam dit toch nadrukkelijk naar boven.
Er wordt ook veel van je verwacht vind ik zelf.
Aan de ene kant is dat heel leuk ( inkoop, verkoop, implementaties, storingen )
maar dit legt natuurlijk veel druk op je kennen en kunnen tenslotte kan je nooit overal goed in zijn.

Er zijn ook veel collega's die de druk wel kunnen hebben maar je merkt dat mensen na verloop van tijd minder sociaal en een kort lontje hebben vooral nu.

Naast mijn werk probeer ik nog een studie te volgen om zoveel mogelijk microsoft certificaten te hebben maar het duurt zeker 4 a 5 maanden voor ik pas voor een examen op kan.
Immers dien ik thuis te leren, mijn werkgever betaald wel de boeken en examens maar in de eigen tijd van de werknemer.

Ik verdien 1750 euro bruto voor 40 uur de rest is tijd voor tijd.
Voor het vervoer naar klanten kan ik een auto reserveren meestal zijn deze wel smerig, dit zijn geen stations maar van die courier auto's, niet ideaal voor verre stukjes.

hoe is bij jullie de werkdruk en wat zouden jullie doen in bovenstaande situatie?
.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-11 22:31
Het eerste wat me opvalt als ik dit verhaal lees is dat je salaris niet echt hoog is voor de werkzaamheden die je verricht en de tijd die wekelijks werkt. Ik weet niet hoe oud je bent, maar wellicht wordt het eens tijd dit (subtiel) aan te geven bij je meerdere.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• blokbuster23
Afgelopen maand 23 geworden
Mijn school achtergrond is MBO ict beheerder n4 en 1 jaar hho niet afgemaakt.

[ Voor 59% gewijzigd door blokbuster23 op 07-06-2007 23:30 ]

• TigZ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-11 17:47

TigZ

Bericht inclusief spelfouten !

Komt de druk echt vanuit het werk of creëer je het misschien zelf? Ik heb ook tijden gehad dat ik meer dan 40 uur per week druk was op kantoor en 's avonds thuis doorging. Achteraf gezien was ik hiervan zelf de oorzaak. Veel zaken kunnen echt wel blijven liggen tot de dag erna en hoeven niet dezelfde dag geregeld te worden. Ik wou gewoon continue top presteren. Niet goed, want dat schept verkeerde verwachtingen op het werk.

Ik ken je privé situatie niet maar toen ik vrijgezel was en nog bij mijn ouders woonde vond ik het geen probleem om veel over te werken. Toen ik een vriendin kreeg en ging samenwonen werd privé tijd een heel stuk belangrijker.

Mocht het vanuit het werk komen dan zou ik eerst eens gaan onderhandelen over je salaris, persoonlijk vindt ik dat de verhouding leeftijd-salaris-werkdruk bij jou niet echt klopt. Zware werkdruk behoort ook goed betaald te worden (lees: tijd voor tijd heb je geen f*ck aan als je geen tijd hebt om het op te nemen).

Vergeet niet dat je werkt om te leven en niet andersom.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:16

Lordy79

Vastberaden

eensch met TigZ

Als je 45 a 50 uur per week werkt en tijd voor tijd krijgt zul je flink wat vrije dagen opbouwen waarin je kunt uitrusten :)

Als je zou zeggen dat je elke week 50 uur werkt en die 10 uur extra betaald krijgt, dan zou ik zeggen dat je niet slim bezig bent en jezelf kapot maakt (op lange termijn) al is 50 uur nog steeds niet supersuperveel.

Dat je thuis nog studeert is gewoon een eigen keuze.

Tip: ga lekker vroeg naar bed, neem altijd een goed ontbijt en maak je niet te druk. En werk vooral NIET 's avonds door, tenzij er écht iets af moet voor de volgende dag. Maar dat mag eigenlijk niet vaker voorkomen dan een keer per maand en je moet dan ook zsm die tijd terugkrijgen en gebruiken om te ontspannen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Heb je het al eens besproken met je collega's?
Wat zegt je baas ervan?

Ik kan mij voorstellen dat een te hoge werkdruk de kwaliteit niet ten goede komt.

Money for nothin' and your chicks for free

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
In de ICT kan je niet echt aankomen zetten met een 9-5 mentaliteit, werkgevers zijn daar in ieder geval niet al te blij mee.

Maar in jouw geval gaat het wel erg ver als je werkelijk zoveel werkt.
Als er vaker zelfde storingen voorkomen, kan daar een draaiboek voor gemaakt worden zodat anderen je last op dit gebied kunnen verlichten.

Voor de rest, een hoop automatiseren/standaardiseren. Kost nú wat tijd, maar je hebt er achteraf veel baat bij (spreek uit ervaring).

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:13
Ik herken de opsomming van TS maar al te goed. Ik heb er namelijk zelf ook last van gehad. Nadat ik voor mijzelf gewoon eens een prioriteiten lijstje had opgesteld, kwam er veel meer rust in mijn werk.
Gewoon de zaken stuk voor stuk bekijken en voor jezelf op een rijtje zetten welke zaken prioriteit hebben en welke niet. Bijvoorbeeld met die offertes, het zal ongetwijfeld niet zo zijn dat er een klant belt dat-ie binnen het uur een offerte voor moet hebben voor een printer of een werkstation.
Vaak kan dit wel tot de volgende dag wachten ofzo.

Maar neem jezelf wel ontzettend goed in bescherming. Als je maar continue door blijft gaan, komt er een moment dat de bom barst en wie weet wat er dan gebeurd... (ik spreek uit ervaring ;( )

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kip ei verhaal?

Bij hoge werkdruk zijn mensen geneigd om snelle fixes te bedenken met in hun achterhoofd het in een later stadium definitief op te lossen op de goede manier.
Dat latere stadium komt er alleen niet, omdat ander werk je daarvan weerhoud.
Na een tijdje geeft de snelle fix het op en mag je daar weer voor aan de gang, wederom bedenk je een snelle fix, je was immers met iets anders bezig, en je bedenkt dat je in een later statium de boel op gaat lossen.
Op deze manier ga je er niet uitkomen. Uit ervaring weet ik dat het echt helpt om eens niet een snelle fix te maken maar om een uurtje extra te investeren en een definitief werkend iets te maken wat ook blijft werken, jaar na jaar.

1. Het is heel belangrijk dat je bij je meerdere aangeeft dat je problemen hebt om het geheel goed bij te houden, zonder meteen te klagen. Ook al doet hij hier niets mee, je hebt het gemeld.
2. Neem de tijd, voor jezelf en voor de klus.
3. Als je een contract hebt voor 40 uur maar je werkt er wekelijks 45-50 dan klopt er iets niet - overwerk is voor noodsituaties wat mij betreft, de rest kan morgen, en wat morgen moet, schuift op naar overmorgen... enz.
4. Ik weet niet of je tussendoor telefonisch ook nog 'gestoord' kan worden. Als dat bij mij gebeurd terwijl ik ergens midden in zit, neem ik aan en zeg: 'Heeft het haast? Nee? Dan bel ik je straks terug' en hang weer op, ik beantwoord geen enkele vraag, ook geen simpele. Ik ben software engineer, geen beheerder maar ik denk dat er wel wat raakvlakken zijn.

Alles kan stuk.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 10:45

MicroWhale

The problem is choice

Sypher schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 08:30:
In de ICT kan je niet echt aankomen zetten met een 9-5 mentaliteit, werkgevers zijn daar in ieder geval niet al te blij mee.
Waarom niet? Als je je werk goed uitvoert heb je niet meer tijd nodig dan gepland (en afgesproken in je contract).

Dat er bij het opleveren wat meer gewerkt moet worden is tijdelijk.

Als er chronisch op andere tijden gewerkt wordt (om bijvoorbeeld de offshoring en de nederlandse werkzaamheden op elkaar af te stemmen) is dat ook nog geen probleem, mits het werk niet meer dan 8 uur per dag is...

Mocht er chronisch meer dan 8 uur gewerkt moeten worden dan zou ik toch eens met mijn manager gaan praten over waar de schoen wringt. Er komt dan namelijk een resource te kort: mensen, middelen, tijd. Dat is een kwestie van uitzoeken, praten met betrokkenen en oplossen.

*edit* dit geldt trouwens voor elke bedrijfstak, niet alleen voor ICT.

[ Voor 3% gewijzigd door MicroWhale op 08-06-2007 08:54 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Sypher schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 08:30:
Mijn werkgever verwacht dat ik niet regelmatig overwerk: ze willen graag gezonde, blije werknemers, want die presteren beter.

@Topicstarter:
Er is altijd meer te doen. De oplossing is de dingen prioriteren en er na 40 uur gewoon mee ophouden. Als jij gewoon in een fatsoenlijk tempo werkt en je krijgt het niet af, dan dringt het vanzelf tot het management door dat ze een extra persoon aan moeten nemen. Ze gaan je heus niet ontslaan (en als ze dat wel doen, dan waren ze het toch al niet waard om bij te werken, want dan was je toch al nergens zeker van) en als ze iemand extra aannemen, dan heeft die zat te doen, want: er is altijd meer te doen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
nextware schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 08:31:
Ik herken de opsomming van TS maar al te goed. Ik heb er namelijk zelf ook last van gehad. Nadat ik voor mijzelf gewoon eens een prioriteiten lijstje had opgesteld, kwam er veel meer rust in mijn werk...
Een variant hierop: maak een matrix van twee bij twee met in één schaal hoe dringend iets is en in de andere de mate van belang voor de organisatie.

Iets kan wel dringend zijn, maar tegelijkertijd niet belangrijk. Helaas gebruiken collega's nog wel eens het argument dat iets dringend is. Dat wil echter nog niet zeggen dat het belangrijk is, hooguit dat iets snel af 'moet'. Zodoende heb je vier cellen waarbij de cel 'Belangrijk + Dringend' het eerst aan de beurt is. Daarna 'Niet Belangrijk + Dringend' en 'Belangrijk + Niet Dringend', om de tijd die eventueel rest te besteden aan 'Niet Belangrijk + Niet Dringend'. Je dwingt jezelf om structuur aan te brengen in plaats van ad hoc van het ene in het andere te duiken.

Verwijderd

Ik ken het probleem wel. Vrij goed zelfs.

Begin van dit jaar is een van mijn collega's overspannen geraakt. Hij was naast mij de enige echte programmeur op de zaak en ik merkte dat dit enorm veel tijd bij mij begon te kosten. Logisch natuurlijk, want de workload die normaal over twee programmeurs werd verdeeld, kwam nu bij mij te liggen. 3 maanden lang heb ik hiervoor volle bak overgewerkt, waarbij ik dagen had dat ik om 7.00 uur begon en doorwerkte tot ongeveer 21.00 uur. Ik heb wel heel vaak aangegeven dat ik dit niet eeuwig vol zou kunnen houden en dat er echt iets moest gebeuren als ze niet meteen allebei de programmeurs overspannen thuis wilde hebben. Ze hebben hard geprobeerd een goede programmeur voor erbij te vinden (hadden we sowieso al wel nodig) maar dat is nog niet gelukt.

Het heeft wel geholpen dat ik op zeer regelmatige basis heb aangegeven hoe de vork in de steel zat. Ik ben slechts een mens en geen machine. Na die drie maanden heb ik ook echt de rem erop gegooid. Maximum bereikt, system overload als ik er meer bij zou blijven doen. Het wordt hier gelukkig wel heel erg gewaardeerd en dat voel je wel. Er wordt nu ook totaal niet moeilijk over gedaan dat ik de laatste tijd stipt 5 uur naar huis ben en soms zelfs een uurtje, half uurtje eerder.

Belangrijkste advies dat ik je kan geven: Ken je grenzen en geef deze ook aan. Hoeveel tijd je ergens ook voor terug krijgt. Je kunt maar een bepaalde tijd jezelf over je maximum heen pushen, er komt een moment dat je lichaam terugvecht en geloof me...dat wil je echt niet. Bespreek het ook met je baas/collega's. Het laatste wat je baas gaat willen is dat je overwerkt thuis komt te zitten. Kost hem veel meer geld dan een project wat iets later af is. ;)

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 18:21 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Als ik je verhaal zo lees, ga je rechtstreeks op een burn-out af. Been there, done that.....
Vergeetachtigheid is een van de symptonen van stress, langdurige stress zonder tijdige ontspanningen leidt tot een burn-out. Tegenwoordig ben ik nog steeds een Pietje-Precies (goede eigenschap), echter ben ik nu prima in staat om te zien wat mij verantwoordelijkheden zijn en wat die van mijn collega's zijn. Vroeger pakte ik alles op wat mijn collega's deden op hun manier en wat dan niet goed genoeg was naar mijn idee. Nu wacht ik tot ze mij om hulp vragen, ik sta wel altijd klaar. Meestal speelt slecht management hierin ook een rol, zij vinden het prima als jij steeds op de achtergrond degene bent die alle shit oplost. Hoeven zij niet in te grijpen. Als je ze hiermee confronteert zullen ze dan echter wel zeggen dat je altijd meer deed dan er van je verwacht werd......
Ook heb ik ervoor gezorgd dat ik nu dichter bij mijn werk ben gaan wonen (hoef voor mij werkzaamheden niet te reizen), ipv elke dag minimaal 2,5 uur te reizen, loop ik nu naar mijn werk (lekkere wandeling van 2x20 minuten per dag). In het weekend werken is daardoor ook een stuk makelijker geworden, er komt niet ook weer die reistijd bovenop.

Pas goed op jezelf!!!!! Een ander doet dat meestal niet..........

This footer is intentionally left blank

• blokbuster23
Vandaag naar de afdelings verantwoordelijke gestapt.
En verteld dat de druk niet normaal is, nu kwam hij er zelf ook mee dat de druk hoog is maar
dat het te doen is.
Dit is dus gewoon niet de werkelijkheid dus heb ik verteld dat hij maar eens met een aantal
collega's moet gaan praten.

Smiddags moest ik even terugkomen en tot mijn verbazing kreeg ik gelijk.
Ze gaan nu kijken wat ze kunnen doen.

Eerst zien dan geloven.....

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Eerst de kop in het zand en hopen dat het overwaait. Dan weet je dat je volk boven je hebt met een ruggegraat dat een stapje meer doet voor z'n personeel. [/sarcasme]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-11 20:52
Ga naar je leidinggevende en geef aan wat er met je gebeurt. Dat de werkdruk (veel) te hoog is en dat indien het zo door gaat je waarschijnlijk binnenkort thuis kunt blijven door een burn-out. Dit moet je baas aan het denken zetten want anders heeft hij:
* Een zieke medewerker thuis zitten welke toch betaald moet worden
* Een medewerker thuis zitten welke het superdruk heeft met zijn werk, wat waarschijnlijk niemand anders binnen zijn organisatie op kan vangen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:40
1750 per maand voor al dat werk? Dan zou ik maar vaseline meebrengen :(

Ik kan niet inschatten hoe goed je bent in je werk, maar iemand die o.a. VMware & Exchange beheer doet en ook bijvoorbeeld snapt hoe hij een restore op Exchange doet en meer van dat soort zaken, en daarbij kennelijk behoorlijk wat verantwoordelijkheid heeft, die zou toch wel wat meer mogen verdienen. En met wat meer bedoel ik dan het dubbele ofzo.

1750, dat is ongeveer het bedrag waarvoor ik 10 jaar geleden beginnende IT-ers aannam.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik vindt 45 uur per week werken nou eigenlijk niet zo heel schokkend. Dat ia gemiddeld dus elke dag 1 uur langer. Een werkdag van 13 uur is even doorbikkelen, maar daar staat in jouw geval dan ook weer een dagje van 4 uur tegenover, of een halve dag op je tijd voor tijd teller.
Toch ervaar je het zelf als ontzettend belastend.
Daarom denk ik dat het echte probleem voor een groot deel bij jezelf zit. En dan vooral ide manier waarop je met stress omgaat. Heb je bijvoorbeeld hobbies, of ben je in je vrije tijd ook voortdurend bezig met werk gerelateerde zaken?
Als je echt elke week 50 uur werkt, dan moet je nu dus een hele berg vrije dagen te goed hebben. Gun jezelf die dagen dan ook en neem lekker af en toe een lang weekend of gewoon een weekje vrij.
Het echte probleem met stress is vaak dat je niet genoeg ontspand, als ik lees dat je meteen na je werk in slaap valt dan is dat zeker het geval. Het gevolg is dat je lichaam voortdurend in een stress toestand blijft. Nog voordat je dag goed en wel begonnen is sta je al stijf van de stress, waardoor het zeker weten een slopende dag wordt.
Ik zou eens op zoek gaan naar bijvoorbeeld ontspanningstrainingen en wat vaker een vrije dag nemen, want op deze manier steven je af op een flinke burn-out, terwijl dat zeker niet nodig is (als je 50 uur werkt in een week dan heb je dus ook bijna 120 uur vrij, zelfs als je elke nacht 10 uur slaapt heb je nog net zoveel vrije tijd als werktijd)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Pagina: 1