LOTRO + Vista leidt tot BSODs

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66797

Topicstarter
ok (ongeveer) 5 weken terug nieuwe PC gekocht (losse onderdelen) met een legale Windows Vista 64 bit

Asus P5N32-E SLI Plus
Core 2 duo 4400 (2 GHz)
OCZ 2 Gb geheugen (2 x 1 Gb)
Foxconn 8800GTS640
Zalman voeding (600 watt met heatpipes)
2 x samsung spinpoint 320Gb in RAID0
DVD brander

5 weken gedraait zonder enig probleem. nu heb ik van de week 2 Gb erbij besteld (identieke modules) alle BIOS instellingen zijn automatisch (default) toen ik het geheugen plaatste kreeg ik meteen een blauw scherm terwijl alles er correct in zat en ik de PC met zorg in elkaar heb gezet, heb niks overgeclockt gehad.

dit heb ik geprobeerd:
heb de nieuwe modules eruit gehaald en ook toen kreeg ik het probleem. oude eruit gehaald en de nieuwe geplaatst ook dat mocht niet baten
BIOS geupdate naar de nieuwste stabiele versie (versie 501)
drivers geupdate
gescand op virussen/adaware
windows update uitgevoerd
extra 120mm geplaatst op 12 volt en de 2 outtakes op 12 volt gezet stonden op medium (7 volt ?)

het probleem blijft, wat er gebeurd is dat het systeem soms uitvalt, dit door een blauw scherm met system halted. heb vervolgens de kast open gemaakt en gevoelt of er iets erg heet is geworden. CPU koeler (Thermal take big typhoon) is lauw en de geheugen modules en de VGA kaart ook. chipset is wel een stuk warmer maar niet gloeiend heet (kan mn bovenkant van mijn viger erop houden)

nou heb ik zojuist PC probe II geinstalleerd en die geeft een alarm op een voltage
1,2 Volt HT voltage is volgens dat progg. en de BIOS 1,52 volt en rood gekleurt.

dit kan toch niet zomaar :? daarnaast functioneert de PC soms tijdens het gamen 2 a 3 uur prima zonder enig probleem. en dan ineens halted :?

heb de winkel al een mail gestuurd voor een afspraak maar het lijkt er nu dus op dat de voeding niet in orde is. het is een Zalman (goed merk en goede recenties) het is er 1 met een modulair systeem zodat je minder kabels hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vertrouw Asus Probe iig niet, maar meet de voeding eens door met een multimeter, dat is veel betrouwbaarder. De blauwe schermen die je krijgt, zeggen die iets over het probleem?

En heb je al met memtest je geheugen getest? Misschien is het wel gewoon stuk, of incompatible met je bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 21:34:
Vertrouw Asus Probe iig niet, maar meet de voeding eens door met een multimeter, dat is veel betrouwbaarder. De blauwe schermen die je krijgt, zeggen die iets over het probleem?

En heb je al met memtest je geheugen getest? Misschien is het wel gewoon stuk, of incompatible met je bordje.
nou ik heb 4 identieke modules en op 2 modules heeft hij 5 weken probleemloos gewerkt dat lijkt me dus niet. ik weet dat die cijfers niet altijd betrouwbaar zijn, heb echter geen multimeter. kan ook ff geen bootable CD maken daar ik die niet meer heb dus memtest lukt ff niet. (NTFS, SATA en ik mis een floppydrive) dus enige optie lijkt me een bootable CD maken met memtest erop dat kan nu dus niet. memtest van BIOS (quickboot ff uitgezet) loopt hij met alle modules prima door. status led van mainboard is ook keurig groen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De memtest van de post zelf stelt 3 keer niets voor (evenals de led op het mobo). Ik heb hier dimms die binnen 3 seconden al 15000 errors in memtest geven maar daarmee is het prima mogelijk om te kunnen booten. Het test namelijk niet et geheugen zelf.

Dus mijn advies is toch even een cdtje te regelen om te kijken of het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 22:02:
De memtest van de post zelf stelt 3 keer niets voor (evenals de led op het mobo). Ik heb hier dimms die binnen 3 seconden al 15000 errors in memtest geven maar daarmee is het prima mogelijk om te kunnen booten. Het test namelijk niet et geheugen zelf.

Dus mijn advies is toch even een cdtje te regelen om te kijken of het daar aan ligt.
ja morgen ff wat CDtjes halen en dan maar ff een CDtje bakken

heb trouwens ook een memtest onder windows gedaan bij gebrek aan beter die gaf ook geen errors. nou ja morgen ff CD bakken heb de ISO al gedownload en dan verder kijken.

maar ff een lege DVD gepakt en de iso gebrand. gereboot (2 van de 4 Gb erin) en de test 4x foutloos doorlopen. morgen andere setje en of volledige 4 Gb proberen. eerst slapen...

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 66797 op 08-06-2007 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok geheugen was dus in orde zoals hierboven vermeld is. andere geheugen nog niet getest.

ben bij salland geweest en heb daar een test voeding mogen gebruiken, deze gaf echter exact hetzelfde voltage. nou blijkt (liet de medewerker mij zien) dat je voltages kan instellen dus op 1,2 gezet en toen was hij 1,26 volt hopelijk dat dit het was heb ik het systeem weer meegenomen en hopelijk is het daarmee dus opgelost. zo niet lijkt mij dat het aan een het mainboard of de grafische kaart ligt.

wordt vervolgd :)

net 6 uur non stop gespeeld en dat ging goed terwijl hij daarvoor na 2 a 3 uur LOTRO spelen uit viel... ik denk dus dat het opgelost is, tijd zal het leren

vandaag weer 5 uur non stop LOTRO gespeeld zou het dan echt opgelost zijn door die ene BIOS instelling :D

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 66797 op 10-06-2007 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok vandaag was het weer zover rond 15:00 de PC aangezet en LOTRO gaan spelen 17:31 vloog hij er weer uit met hetzelfde prachtige blauwe scherm. kast opengemaakt en temps gecheckt alles lauw op de chipset na die was iets warmer maar echt heet niet.

zit nog steeds met hetzelfde geheugen (2 van de 4 1 Gb modules) gekke is dat ik 1,5 week geen probleem meer heb gehad. na goed ff uitgelaten en weer aangezet en 0 min later was het weer zover. :( (dat geheugen heeft dus 4x mem86 perfect en dus foutloos doorlopen)

nu lijkt het me de voeding niet (zie boven) dus misschien kan een modje de TT even aanpassen?

mij lijkt het vrijwel zeker het mainboard of de VGA kaart. de problemen treden ook alleen met LOTRO op (enige spel dat ik speel)

nu ik dit type geeft asus probeII aan dat mijn 1,2 volt lijn (de enige die destijds niet klopte) wel klopt door de oplossing die hierboven al staat. hij is ook nu keurig 1.26 volt

temps (die ik uit kan lezen)
CPU 44 graden
geheugen 35 graden

dit loopt met gamen wel wat op maar niet veel boven de 55 graden heb ik de CPU niet gezien geheugen wordt ook niet veel warmer.

nu ff salland mailen voor RMA procedure :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nou RMA procedure is nogal shit dus ga eerst eens andere VGA kaart testen... dan weet ik meer. aangezien het een lastig probleem is en het niet altijd gebeurd..

niemand advies danwel tips

UPDATE

ff google gebruikt en dit kwam ik ff snel tegen. ga morgen die topics even doorlezen maar nu ga ik slapen...

http://forums.lotro.com/showthread.php?p=797356

http://forum.pcstats.com/showthread.php?p=339005

verzoek kan een admin/mod topic titel veranderen in LOTRO & BSOD? bovenstaande links nog niet doorgelezen maar kwam in het spel iemand anders tegen ook met vista 64 met exact dezelfde problemen en die heeft het ook alleen met LOTRO en ook net als ik de 1e maand geen probleem.

ik denk dus dat het aan LOTRO icm vista (64 en of 32)

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 66797 op 21-06-2007 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:57
Valt hij echt alleen maar uit tijdens LOTRO? Heb je misschien andere spellen die je anders even een uurtje speelt? Als het een softwarematig probleem is, maar even een ticket of ugreport opzetten met dezelfde info als die je hier hebt gegeven?
staat er verder nog iets in de foutmelding dat iets over het probleem zegt? voeding/vga/mobo lijkt mij eerlijk gezecht sterk dat het daar aan ligt. Maar als het probleem zich in andere spellen/programma's voordoet zal het waarsch. een stabiliteitsprobleem zijn.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Titelfix op verzoek - en bijbehorende move:

Move PMG -> SPV

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dekar1 schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 01:50:
Valt hij echt alleen maar uit tijdens LOTRO? Heb je misschien andere spellen die je anders even een uurtje speelt? Als het een softwarematig probleem is, maar even een ticket of ugreport opzetten met dezelfde info als die je hier hebt gegeven?
staat er verder nog iets in de foutmelding dat iets over het probleem zegt? voeding/vga/mobo lijkt mij eerlijk gezecht sterk dat het daar aan ligt. Maar als het probleem zich in andere spellen/programma's voordoet zal het waarsch. een stabiliteitsprobleem zijn.
Ja ik heb het alleen met LOTRO heb nog geen ander spel getest omdat ik eigenlijk alleen dit spel speel. dat is ook lastig aangezien het soms 10 dagen niet gebeurd. dus een uur met een ander spel spelen zegt niet veel.

wat wel veel zegt is dat ik iemand heb gevonden die exact dezelfde problemen heeft en die heeft ook vista 64 (met mogelijk *gedeeltelijk de)zelfde hardware. stabiliteits probleem geloof ik ook niet zoveel van ik heb het spel en mijn PC nog nooit zoveel gebruikt als in de 1e maand (vakantie) en toen heb ik NOOIT een probleem gehad.

nu het toch een LOTRO topic is heb zowel ik als dat andere persoon ook last van de error LOTRO client stopped working. en dan lig je er dus ook uit alleen dan gewoon in windows terug.

@dion_b thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
niemand met meer info of die het probleem ook hebben 8)7 hoor dat er echt meer zijn met dit probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
eind vorige week kwam na hele lange tijd geen enkel probleem te hebben gehad het probleem weer terug heb toen besloten een rigoreuze maatregel te treffen namelijk vista tijdelijk vervangen voor XP nou daar ligt het dus niet aan want de dag erop had ik het weer! (had beide disks geformateerd) tevens gekozen om dit keer zonder RAID te installeren daar dit eventueel een mogelijke oorzaak was.

• RAID config ligt het dus niet aan
• Vista ook niet
• drivers en BIOS lijkt me ook niet heb voor ik vista eraf gooide bios nog geupdate en de nieuwste drivers gedownload
• default BIOS waardes geprobeerd

uiteindelijk in de audio settings veranderiong gemaakt van HD audio naar AC97 sindsdien (bijna week geen probleem meer) zou dit het dan zijn? want echt als ik dat scherm nog een keer krijg wordt ik knettergek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gisteren weer het probleem gehad zo vaak dat ik wederom windows niet in kwam, ben het zat en ga vandaag een nieuw mainboard kopen
Pagina: 1