[MCE 2005] TV beeld is interlaced

Pagina: 1
Acties:

• Killraven
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort een htpc in elkaar geflenst en wel met deze onderdelen:

- Antec Fusion kast
- ASUS M2MPV-VM
- AMD Athlon 64 X2 3800+ CPU (65W)
- ThermalRight SI128 CPU cooler met optional 120mm fan
- 2GB Kingston geheugen
- Hauppauge MCE500 TV tuner card met laatste drivers (2.0.43.24103)
- 2 x Samsung HJ501 500GB HD (SATA)
- Samsung DVD brander

Het Asus mobo werd geleverd met een bracket waardoor je een tv-out, s-video out en een component out krijgt. Middels de s-video out heb ik mijn crt tv aangesloten (scart connector met een s-video in). Het beeld van de computer komt prima door, ziet er goed uit. Films kijken, muziek beluisteren, dvd's kijken, het gaat allemaal goed.

In het begin ging het kijken naar tv en opgenomen tv goed. Maar na een dag of wat merkte ik dat het beeld soms niet goed weer wordt gegeven. Het lijkt wel alsof het interlaced beeld niet wordt gede-interlaced. Je ziet heel erg de verschillende frames en dat ziet er erg lelijk uit. En dit dus bij zowel Live tv als bij Opgenomen tv. Het stomme is dat het programma pauzeren (live of niet) soms helpt om het signaal te verbeteren (geen interlaced beeld meer). Dezelfde scene in een tv serie wordt soms interlaced weergegeven maar als ik terugspoel kan het daarna correct worden weergegeven.

Kan dit een issue met een codec zijn (ffdshow?) of is dit een issue met de Hauppauge hardware MPEG encoder? Ik heb gegoogled maar ik vind niet echt andere mensen met dit probleem. Wel mensen met schokkerig beeld (misschien bedoelen ze daar dit mee) maar geen interlace problemen. De CPU is overigens niet echt druk en qua geheugen zit het ook goed (ja, het zijn compatibele reepjes die ik besteld heb).

Wat ik me ook afvraag is of het soms de passief gekoelde Nvidia 6150 chipset kan zijn. Er zit een koelblokje op en ik had al gelezen in een posting dat iemand die vervangen had door een aktieve cooler. Echter, als het probleem zich voordoet kan ik nog wel prima divx/xvid/dvd's bekijken en dan is het beeld perfect.

Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen? Suggesties? Tips?

Alvast bedankt want op zich ben ik razend enthousiast over MCE! :)

Pointless

• Killraven
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
OK, ik ben er inmiddels achter dat het te maken heeft met de MPEG-2 decoder die ik gebruik. Ben nu aan het experimenteren en die van NVIDIA (Pure Video Decoder) lijkt het beste beeld te geven maar vertoont soms heel irritant artifacts. Die van Cyberlink doet het ook aardig maar dan werkt de functie dat je een verkleinde versie van het beeld ziet in de MCE menus niet meer. En die van Intervideo gebruikte ik dus maar heeft dus problemen met de-interlacing. Heb ook ffdshow geprobeerd maar dan is het beeld erg blurry en zie je de mpeg-blokken. Heel irritant als je naar bijvoorbeeld een gezicht zit te kijken en je ziet iemand's voorhoofd in z'n geheel even verplaatsen. Net alsof je aan het trippen bent ofzo ;(. Nou ja, ik ga nog even verder zoeken. Ik dacht ik meld dit even, mocht iemand hetzelfde probleem hebben.

Pointless