Toon posts:

Zuinige, kale PC ~€300,-

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een PC samenstellen die op een school gebruikt gaat worden voor alleen wat educatieve software.

Het hoeft dus helemaal geen krachtpatser te zijn, 3 speerpunten: Goedkoop, zuinig en stil!

Er komt geen cd-rom drive in, en ik ga een 2GB CF kaartje gebruiken ipv een HDD. Verder komt er XP Home op en eventueel Ubuntu als de educatieve software goed draait onder Wine, maar dat moet ik nog testen.

Het budget van 300 is niet bindend, maar ik denk dat het wel voor 300 euro moet lukken.

Processor:

Ik zit te denken aan deze Sempron:
AMD Sempron 3000+ (AM2, 1.6GHz, 256KB, 400MHz Bus, 35W, Boxed) Dit is de enige Sempron met een TDP van 35W in de Pricewatch, en kost maar 32 euro!

Verder viel mijn oog op dit Tweakers.net artikel:
AMD introduceert Sempron met 9W tdp

Deze 2100+ zou ook al meer dan snel genoeg zijn voor de software. Verder is zijn 9W tdp goed voor het milieu, de stroomrekening en de stilte! Alleen is dit Socket S1, en dit is geloof ik een socket voor laptopmoederborden. Is hieraan te komen? Ik zie ze niet in de Pricewatch en niet bij bijv SallandAutomatisering.

Moederbord

Als ik voor de 3000+ AM2 ga, zoek ik dus een AM2 bordje, deze moet onboard VGA, LAN en Sound hebben, verder niks. mATX het liefst.

Bijv:

Asus M2N8-VMX, nForce 405 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)

Ik weet dat nForce niet de zuinigste zijn, alleen geloof ik dat nvidia-drivers wel lekker werken in Ubuntu 7.04

Evt dus een S1 moederbord, als deze niet erg duur zijn en ergens te verkrijgen zijn.

Geheugen

DDR2 is tegenwoordig supergoedkoop, toch is 512MB wel voldoende, dus bijv:

512MB PC3200 DDR2, CL3 (Kingston KVR400D2N3/512)

Kast+voeding

Ik zoek een mooie mATX kast, liefst meteen met voeding. De voeding zal niet zo sterk hoeven te zijn, liefst dichtbij het maximale vermogen wat het systeem gaat trekken, want dan is een voeding op zijn efficientst geloof ik?!

CF + CF2IDE adapter

Ik kies voor een CF ipv een HDD omdat deze 100% stil zijn, goedkoop, en ik heb nauwelijks opslagruimte nodig. CF2IDE heb je al voor iets van 15 euro. Als CF kaartje dacht ik zoiets als deze:
Compact Flash 2GB (Transcend, 266x) Kost bijna 30 euro en is 266x, wat geloof ik zowat het snelste is wat er is? Ik heb van dit gedeelte niet zo'n verstand. Hier kan ik dus gewoon XP Home/Ubuntu op installeren?

Monitor+ andere toebehoren

Voor jullie niet interessant :)

Alle tips zijn zeer welkom, bedankt alvast! _/-\o_

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:17
is 2gb niet ietwat te weinig voor een OS en software?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:16
2GB zou nog kunnen als je er niet teveel op zet en XP een beetje stript.

Wel moet je je OS ombouwen zodat hij niet constant naar je HD schrijft (zoals hij normaal doet). Die CF kaartjes kunnen daar niet tegen en zullen dan vet snel naar de kl*ten gaan.

Verwijderd

Je kunt ook een via epia c3 mobo nemen. een via eden cpu zit daar ingebouwd.
Lin k je naarPricewatch
Linkje naar Via.com
heel zuinig 5 watt en volgens mij passief gekoeld.

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 15:39
Je kunt ook een via epia c3 mobo nemen. een via eden cpu zit daar ingebouwd.
Deze bordje zijn naar mijn weten wel erg prijzig/performance. En mini-ITX kastje zijn nogal overpriced naar mijn weten. Voordeel is wel dat ze vaak onboard CF hebben. Beetje wikken en wegen tussen prestaties en prijs.
http://www.computerstunt.nl/ is misschien ook wel aantrekkelijk. Ze hebben stiekem best leuke setjes voor leuke prijze! Heb zelf al een jaar lang een Geode NX1750 draaien van deze site! Asrock K7S41GX eronder met een Spire whisperrock en je hebt een heel degelijk stille PC met VGA-out etc.
(Zal eens kijken hoe die nieuwe semprons presteren/prijs, AM2 en DDR2 is echt cheap tegenwoordig)

[ Voor 9% gewijzigd door TeXiCiTy op 07-06-2007 22:15 ]

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier zelf thuis ook een via epia servertje staan, lekker zuinig maar toch een beetje prijzig en ik denk dat de prestaties net wat weinig zijn.

De Geode is volgens computerstunt te vergelijken met een 1700+, dat kan opzich nog wel. Alleen jammer dat die DDR1 nodig heeft, 512MB DDR1 is 30 euro, 512MB DDR2 is 15 euro.

Sempron 3000+ + Mobo + 512MB DDR2 is ong 32+50+15= 97 euro
Geode + Mobo + 512 MB DDR1 is ong 89+30= 119 euro

Sempron verbruikt 35 Watt, Geode 14 Watt.
Ik geloof dat DDR2 zuiniger is dan DDR1? Zo ja, in welke mate?

Verder zijn die Geode moederborden gerefurbished, met maar 6 maanden garantie.

Het AM2-mobo is toch ook wat nieuwer, dus ik denk dat ik toch meer naar zo'n oplossing neig.

De mooiste oplossing lijkt me nog die 9W sempron, die is sneller dan de Geode, verbruikt 5W minder en gebruikt DDR2. Als ik erop google lees ik wat artikelen over Socket S1 en dat die al in 2006 gelaunched moet zijn. Hij werkt op de M690T chipset.

Alleen vind ik nergens zo'n mobo :(

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:57
Wat betreft die nvidia chipset : volgens mij is het zo dat voornamelijk de nvidia drivers voor grafische kaarten goed werken onder linux, maar dat de chipset-drivers nogal buggy kunnen zijn, ook als er onboard video bijzit.

Ik heb onlangs een nforce 430 bordje met 6150 video gehad, wat problemen had met video onder ubuntu, en ik kreeg niet alle onboard dingen aan de praat (lan, geluid). Ook moest in de bios de apic/acpi dingen uit. Hierdoor werkte het afsluiten niet meer.

Ik heb erg goede ervaringen met VIA onder linux (K8T890 en K8M890 (laatste is met onboard video)).
Alles werkt out of the box in ubuntu.

Verwijderd

Topicstarter
bas r schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 11:21:
Wat betreft die nvidia chipset : volgens mij is het zo dat voornamelijk de nvidia drivers voor grafische kaarten goed werken onder linux, maar dat de chipset-drivers nogal buggy kunnen zijn, ook als er onboard video bijzit.

Ik heb onlangs een nforce 430 bordje met 6150 video gehad, wat problemen had met video onder ubuntu, en ik kreeg niet alle onboard dingen aan de praat (lan, geluid). Ook moest in de bios de apic/acpi dingen uit. Hierdoor werkte het afsluiten niet meer.

Ik heb erg goede ervaringen met VIA onder linux (K8T890 en K8M890 (laatste is met onboard video)).
Alles werkt out of the box in ubuntu.
Ok, dus zoiets als dit mobo:

Asus M2V-MX, VIA K8M890 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)
Leuke PCtjes, alleen is een 266 Mhz Geode en 128 Mb RAM toch wel erg weinig. Bovendien zijn ze niet nieuw. Toch bedankt voor de tip!

EDIT:

Ik ga voor de Sempron 3000+ met de Asus-M2V-MX, tenzij iemand weet waar ik een S1-mobo vandaan haal. Nu zoek ik nog een mooie strakke kast, liefst geen floppy en zo weinig mogelijk cd-rom bays erin, en voeding hoeft ook niet sterk te zijn.

Voor mijn VIA Epia servertje heb ik deze kast: klik (zwarte)

Deze is lekker strak en heeft maar 1 slimline-cd slot. Zoiets zoek ik dus, alleen dan in mATX ipv Mini-ITX

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 12:03 ]

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:57
Inderdaad, ik heb de Socket 939-versie van die chipset gehad, maar afgezien van de cpu-socket en ddr vs ddr2, lijken me die niet veel van elkaar te verschillen.

Best goedkoop ook, of niet? En geen fan maar een heatsink op de chipset, dus stil.
En mATX.

Ik zou deze in ieder geval overwegen als je voor een linux-achtige oplossing wilt gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door bas-r op 08-06-2007 12:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga voor de Sempron 3000+ met de Asus-M2V-MX, tenzij iemand weet waar ik een S1-mobo vandaan haal. Nu zoek ik nog een mooie strakke kast, liefst geen floppy en zo weinig mogelijk cd-rom bays erin, en voeding hoeft ook niet sterk te zijn.

Voor mijn VIA Epia servertje heb ik deze kast: klik (zwarte)

Deze is lekker strak en heeft maar 1 slimline-cd slot. Zoiets zoek ik dus, alleen dan in mATX ipv Mini-ITX

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 19:44 ]

Pagina: 1