Hoi, ik ben nieuw hier. Ik wil voor € 1000 een nieuw systeem in elkaar zetten. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen:
Doel:
Ik wil binnenkort een stil multimedia-/gamesysteem samen stellen. Dus ik wil er lekker spellen op kunnen spelen, maar ook rustig (in stilte) tv of een DVD’tje op kunnen kijken.
Ik wil ‘m het liefst zo stil mogelijk hebben met actieve koeling, zo stil dat ik bij wijze van spreken op de powerled moet kijken om te zien of de pc aanstaat. Ik wil wellicht (in de toekomst) licht overclocken, maar stilte geniet toch echt mijn voorkeur. Tevens wil ik dat het systeem weinig stroom verbruikt als ik bijv. alleen maar aan het internetten ben.
Hier komt’ie dan:
Wat ik meeneem:
- Coolermaster Centurion 5
* Is hier een stil systeem in samen te stellen?
Met stille componenten vast wel.
- Enermax Liberty 400 Watt
* Is dit voldoende voor het samengestelde systeem?
(Op Newegg had iemand er een E6600, een 8800 GTS en 4 harde schijven op lopen, dus wellicht voldoet het).
Naar verwachting wel dus.
- Zalman CNPS9500-LED
Goed stille koeler, goede aankoop destijds.
- Samsung SH-S182D
Prima brander, voldoet aan mijn eisen.
Tevens heb ik nog boxen, een beeldscherm, een muis en een toetsenbord liggen.
Nieuw systeem:
- Processor:
1: Intel Core 2 Duo E6600 € 197,42
Prima processor. Wat valt hier over te zeggen?!
Ik heb geen zin om tot 22 juli te wachten en de E6600 heeft een hogere mulitplier (nl. 9 vs. 8 op de E6750).
2: Intel Core 2 Duo E6750
Misschien toch de E6750 nemen?!
- Moederbord:
1: Asus P5K € 123,06
Goed moederbord met de nieuwste Intel chipset. Ik heb deze gekozen vanwege de handige (energiebesparende) features van Asus. Tevens kan dit moederbord dienen als fancontroller (hierin is Asus echter niet uniek).
2: Gigabyte GA-P35-DS4 € 152,43
Als ik voor het goedkopere geheugen ga kan ik voor dit moederbord gaan. Ik wil graag met het moederbord drie fans aansturen, dat kan met de Asus P5K niet, dus moet ik splitsen.
* Kan dat met dit moederbord wel (dat kan), is dit moederbord werkelijk (zoveel) beter (lettend op de 'betere' southbridge: ICH9R vs. ICH9 op de Asus P5K) en heeft dit moederbord ook energiebesparende functies?
* Hoe zit het met de audiochipsets op deze moederborden: Realtek ALC889A op de Gigabyte vs. ALC883 op de Asus?
Ik denk dat ik voor de Gigabyte P35-DS4 ga. Dit moederbord biedt best veel (meer) features voor weinig geld meer dan de Asus P5K of Gigabyte P35-DS3.
- Geheugen:
1: Kingston KVR667D2N5K2/2G 667 MHz 2 GB € 63,24
* Kan ik met dit geheugen naar 3200 MHz (dus een FSB van ± 350 MHz QDR)?
Ja dus.
2: Team Xtreem Dark DDR2 800 MHz 2 GB € 95,15
* Heeft dit een meewaarde t.o.v. het Kingston geheugen als ik naar een FSB van 350 MHz QDR wil (vooral lettende op lantencies)?
- Videokaart: Asus EN8800 GTS 320 MB € 276,45
Goede, stille videokaart waar ik nog geruime tijd mee vooruit kan (resolutie monitor: 1680x1050).
* Hoe zit het met EVGA, is dat een goed merk (ervaring)?
- Harde schijf:
Seagate Barracuda 7200.10 320 GB (16 MB cache) € 68,61
Hier weet ik weinig van. Volgens de best buy guide is dit een stille, goed presterende harde schijf.
* Is er een betere (stille) harde schijf van een ander of hetzelfde merk?
Ja: de Samsung Spinpoint T166 320 GB (16 MB cache) lijkt me, op aanraden, een betere (en stillere) keuze
- Geluidskaart: Creative X-Fi XtremeMusic € 69,57
Ik heb gehoord dat een aparte geluidskaart een verademing is. Maar ik heb ook gehoord dat de moderne on-board (HD) audio chipsets tevens prima zijn.
* Loont het om een aparte geluidskaart te nemen? (Dat met die CPU belasting geef ik weinig om, het gaat mij vooral om geluidskwaliteit).
Waarschijnlijk niet de € 70 waard.
- TV kaart: Hauppauge WinTV PVR 150 MCE Kit € 48,39
Hier heb ik tevens geen verstand. Deze werd aangeraden in de best buy guide.
* Is er een beter alternatief van bijvoorbeeld Pinnacle (bij voorkeur op PCI-e 1x ivm een gebrek aan PCI sloten op de gekozen moederborden)?
Prima TV kaart, waarschijnlijk geen alternatief van gelijke kwaliteit en prijs.
* Kan je met een mediacenter afstandbediening je computer aan en uit zetten?
Nee helaas, dat gaat niet. Jammer dan.
* Werkt deze TV kaart wel met Windows Vista (media center)
Dat werkt.
- Cardreader: Apacer AE161 Cardreader 16 in 1 € 8,52
Altijd handig en kost bijna niets.
- Fans: Nexus 80 mm fan (2 keer) € 10,60
Deze ter vervanging van mijn twee huidige, luidruchtige, Coolermaster fans. Volgens silentpcreview.com de stilste 80 mm fan.
* Zijn er betere, stillere opties?
Volgens silentpcreview.com de stilste 80 mm fans. Lijkt me prima in orde dus!
- Besturingssysteem: Windows Vista Home Premium (OEM) € 89,42
Dit in verband met de handige mediacenter opties.
Totaalprijs: ± € 1000 incl. verzendkosten (azerty.nl)
Eigenlijk heb ik geen vragen meer. Alleen vroeg ik mij nog af: EVGA of ASUS, gaat alles met elkaar werken?
Zijn er op- of aanmerkingen op dit systeem, laat ze horen.
Alvast bedankt!
Doel:
Ik wil binnenkort een stil multimedia-/gamesysteem samen stellen. Dus ik wil er lekker spellen op kunnen spelen, maar ook rustig (in stilte) tv of een DVD’tje op kunnen kijken.
Ik wil ‘m het liefst zo stil mogelijk hebben met actieve koeling, zo stil dat ik bij wijze van spreken op de powerled moet kijken om te zien of de pc aanstaat. Ik wil wellicht (in de toekomst) licht overclocken, maar stilte geniet toch echt mijn voorkeur. Tevens wil ik dat het systeem weinig stroom verbruikt als ik bijv. alleen maar aan het internetten ben.
Hier komt’ie dan:
Wat ik meeneem:
- Coolermaster Centurion 5
* Is hier een stil systeem in samen te stellen?
Met stille componenten vast wel.
- Enermax Liberty 400 Watt
* Is dit voldoende voor het samengestelde systeem?
(Op Newegg had iemand er een E6600, een 8800 GTS en 4 harde schijven op lopen, dus wellicht voldoet het).
Naar verwachting wel dus.
- Zalman CNPS9500-LED
Goed stille koeler, goede aankoop destijds.
- Samsung SH-S182D
Prima brander, voldoet aan mijn eisen.
Tevens heb ik nog boxen, een beeldscherm, een muis en een toetsenbord liggen.
Nieuw systeem:
- Processor:
1: Intel Core 2 Duo E6600 € 197,42
Prima processor. Wat valt hier over te zeggen?!
Ik heb geen zin om tot 22 juli te wachten en de E6600 heeft een hogere mulitplier (nl. 9 vs. 8 op de E6750).
2: Intel Core 2 Duo E6750
Misschien toch de E6750 nemen?!
- Moederbord:
1: Asus P5K € 123,06
Goed moederbord met de nieuwste Intel chipset. Ik heb deze gekozen vanwege de handige (energiebesparende) features van Asus. Tevens kan dit moederbord dienen als fancontroller (hierin is Asus echter niet uniek).
2: Gigabyte GA-P35-DS4 € 152,43
Als ik voor het goedkopere geheugen ga kan ik voor dit moederbord gaan. Ik wil graag met het moederbord drie fans aansturen, dat kan met de Asus P5K niet, dus moet ik splitsen.
* Kan dat met dit moederbord wel (dat kan), is dit moederbord werkelijk (zoveel) beter (lettend op de 'betere' southbridge: ICH9R vs. ICH9 op de Asus P5K) en heeft dit moederbord ook energiebesparende functies?
* Hoe zit het met de audiochipsets op deze moederborden: Realtek ALC889A op de Gigabyte vs. ALC883 op de Asus?
Ik denk dat ik voor de Gigabyte P35-DS4 ga. Dit moederbord biedt best veel (meer) features voor weinig geld meer dan de Asus P5K of Gigabyte P35-DS3.
- Geheugen:
1: Kingston KVR667D2N5K2/2G 667 MHz 2 GB € 63,24
* Kan ik met dit geheugen naar 3200 MHz (dus een FSB van ± 350 MHz QDR)?
Ja dus.
2: Team Xtreem Dark DDR2 800 MHz 2 GB € 95,15
* Heeft dit een meewaarde t.o.v. het Kingston geheugen als ik naar een FSB van 350 MHz QDR wil (vooral lettende op lantencies)?
- Videokaart: Asus EN8800 GTS 320 MB € 276,45
Goede, stille videokaart waar ik nog geruime tijd mee vooruit kan (resolutie monitor: 1680x1050).
* Hoe zit het met EVGA, is dat een goed merk (ervaring)?
- Harde schijf:
Seagate Barracuda 7200.10 320 GB (16 MB cache) € 68,61
Hier weet ik weinig van. Volgens de best buy guide is dit een stille, goed presterende harde schijf.
* Is er een betere (stille) harde schijf van een ander of hetzelfde merk?
Ja: de Samsung Spinpoint T166 320 GB (16 MB cache) lijkt me, op aanraden, een betere (en stillere) keuze
- Geluidskaart: Creative X-Fi XtremeMusic € 69,57
Ik heb gehoord dat een aparte geluidskaart een verademing is. Maar ik heb ook gehoord dat de moderne on-board (HD) audio chipsets tevens prima zijn.
* Loont het om een aparte geluidskaart te nemen? (Dat met die CPU belasting geef ik weinig om, het gaat mij vooral om geluidskwaliteit).
Waarschijnlijk niet de € 70 waard.
- TV kaart: Hauppauge WinTV PVR 150 MCE Kit € 48,39
Hier heb ik tevens geen verstand. Deze werd aangeraden in de best buy guide.
* Is er een beter alternatief van bijvoorbeeld Pinnacle (bij voorkeur op PCI-e 1x ivm een gebrek aan PCI sloten op de gekozen moederborden)?
Prima TV kaart, waarschijnlijk geen alternatief van gelijke kwaliteit en prijs.
* Kan je met een mediacenter afstandbediening je computer aan en uit zetten?
Nee helaas, dat gaat niet. Jammer dan.
* Werkt deze TV kaart wel met Windows Vista (media center)
Dat werkt.
- Cardreader: Apacer AE161 Cardreader 16 in 1 € 8,52
Altijd handig en kost bijna niets.
- Fans: Nexus 80 mm fan (2 keer) € 10,60
Deze ter vervanging van mijn twee huidige, luidruchtige, Coolermaster fans. Volgens silentpcreview.com de stilste 80 mm fan.
* Zijn er betere, stillere opties?
Volgens silentpcreview.com de stilste 80 mm fans. Lijkt me prima in orde dus!
- Besturingssysteem: Windows Vista Home Premium (OEM) € 89,42
Dit in verband met de handige mediacenter opties.
Totaalprijs: ± € 1000 incl. verzendkosten (azerty.nl)
Eigenlijk heb ik geen vragen meer. Alleen vroeg ik mij nog af: EVGA of ASUS, gaat alles met elkaar werken?
Zijn er op- of aanmerkingen op dit systeem, laat ze horen.
Alvast bedankt!
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 17:34 ]