Toon posts:

Primary master none?

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen, Ik heb tijdens het msnen op een link geklikt, waardoor hij berichten naar mensen gingen versturen. Mijn reactie hierop was om op de reset knop te drukken.
Toen hij restarte krijg ik het volgende:
Eerste keer na et bios scherm in et check scherm:
Primary IDE master: none
Primary IDE slave: none
Secundary IDE Master: dvd
Secondary IDE slave: none
Klok snelheid 2500 mhz.< zo als het hoort.

Tweede keer na wat geprobeerd in de herstelconsole van windows xp...(fixmbr, fixboot en chkdsk /r):
Primary Master Disk: none
Primary Slave Disk: none
Secondary master disk: dvd
Secondary Slave disk : none
Kloksnelheid 2000 < gereset naar standaard :S

Ik krijg ook een fan speed warning dat hij te sloom loopt maar deze heb ik al uit gezet in bios.

Nu start mijn computer dus niet meer op... de kabels zitten er goed in.
De PC is 1,5 jaar oud.

PC:
Asus A8N- SLI SE
AMD 3800+ x2 socket 939
2gb OcZ geheugen
80 GB S-ATA schijf 7200 RPM

Wat ik nog meer heb geprobeerd: Bios update (lukt niet), Batterij er even uit halen na halfuurtje er weer in (geen effect).

Ik hoop dat jullie mij wel kunnen helpen. op andere forums loopt het ook vast.

Peace

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Via de BIOS de HDD activeren door Primary IDE master op 'auto' te zetten?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

klinkt als een defecte HDD

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Staat op auto ....

en mckaamos .... et zou natuurlijk kunnen maar dat sou ik niet zo fijn vinden ;)
Et is dus segma een virus en op die andere site segge se ja je kabels ... maar dan seg ik weer. een virus kan geen kabel mollen of los maken...

Kan een virus ook je hele CMOS of zo resetten dat je kloksnelheid weer terug naar standaard gaat?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2007 15:29 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
A.u.b. geen MSN taal. Dit is niet makkelijk te volgens op een forum waar je gewend ben correct Nederlands te spreken. :)

Als die al op 'auto' staat en er wordt niets gevonden is inderdaad de kans er groot dat je HDD kapot is gegaan.
Meestal is het gebruik van de resetknop geen probleem, maar misschien ben jij net het ene geval waarbij het wel is misgegaan.

Als je niet aan je kabels hebt gezeten zal dat wel goed zijn (controleer natuurlijk wel altijd.)
Het is erg onwaarschijnlijk dat een virus toegang krijgt tot je BIOS/CMOS.
Door je eigen BIOS reset is het natuurlijk wel mogelijk dat je kloksnelheid terug gesprongen is.

Ik zou zeggen, hang die HDD eens in een andere PC. Werkt dat niet, dan is die echt kapot.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Nee dat kan een virus niet.
Probeer eens de fabrikant van je hardeschijf te achterhalen (kwestie van even los schroeven en het label bekijken). Dan kan je op de website van de fabrikant meestal wel een controle programma vinden om je hardeschijf te testen.
(het kan namelijk zo zijn dat de SATA schijven niet weergegeven worden bij de BIOS ivm apparte controller met eigen BIOS en RAID functie enzo)

En zou je alsjeblieft een beetje aan je spelling willen denken? Ik vind het namelijk nogal slecht leesbaar zo.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 07-06-2007 15:40 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:52
Stond er eerst iets anders dan 'none' dan? Wat verwacht je er te zien... :?

Volgens je lijstje specs heb je een S-ATA disk. Het kan dus prima dat er ook daadwerkelijk niets op je primary IDE kanaal zit aangesloten? Of zit daar wel iets...?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Het is een maxtor dat wist ik al maar was ik even vergeten erbij te zetten.
Er is geen pc bij mij in huis die serial ata toegang heeft. Dus ik kan het niet testen.
Er zit ook niks op me IDE kanaal aangesloten want mijn S-ata gebruikt geen IDE maar ik had verwacht dat er bij Primary Master Disk dat daar de HDD zou staan maar dat doet hij niet.

Ik ga even op de Maxtor site speuren.

Bedankt alvast:)

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Sata, primary none klopt daarom. De check voor sata disks krijg je gewoonlijk na de bios-post.
Als je de pc opstart, tot waar gaat hij dan? Of start windows gewoon mooi op?

[ Voor 38% gewijzigd door Kixtart op 07-06-2007 15:50 ]

☻/
/▌
/ \

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Kixtart schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 15:49:
Sata, primary none klopt daarom. De check voor sata disks krijg je gewoonlijk na de bios-post.
Als je de pc opstart, tot waar gaat hij dan? Of start windows gewoon mooi op?
wrong ;)
Sommige biossen re-routen SATA naar IDE en dan komtie wel op Primary IDE ;)

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

McKaamos schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 15:54:
[...]

wrong ;)
Let daarom op het woordje: gewoonlijk. Dit is iig mijn ervaring. (die eerste zin van mij reactie impliceert trouwens wel dat dit altijd is zie ik nu, sorry :P )
De TS moet daarom even kijken of ze hier wel gevonden worden. Als windows start (en eventueel daarna crasht) dan weten we iig dat de HD gevonden wordt. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Kixtart op 07-06-2007 15:57 ]

☻/
/▌
/ \

• Xander
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 15:47:
Het is een maxtor dat wist ik al maar was ik even vergeten erbij te zetten.
Er is geen pc bij mij in huis die serial ata toegang heeft. Dus ik kan het niet testen.
Er zit ook niks op me IDE kanaal aangesloten want mijn S-ata gebruikt geen IDE maar ik had verwacht dat er bij Primary Master Disk dat daar de HDD zou staan maar dat doet hij niet.

Ik ga even op de Maxtor site speuren.

Bedankt alvast:)
Als er niets op je IDE kanaal zit aangesloten is het niet zo gek dat er niets staat bij "Primary Master". Hier hoort namelijk de naam van het apparaat dat als Master op IDE1 zit aangesloten te staan, als daar niets zit aangesloten staat er niets.

Vandaar mijn vraag, stond er 'vroeger' wel iets achter? En waarom denk je nu ineens dat het niet klopt dat er niets staat? Wat doet je PC nu dan precies niet meer?
McKaamos schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 15:54:
[...]

wrong ;)
Als dat ooit zo stond ingesteld, is er ook nog best een kans dat dat met die BIOS reset weer veranderd is. Misschien dat dat de problemen wel veroorzaakt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hem opstart krijg ik et schermpje van mijn moederbord en daarna het check scherm waar die dingen op een rijtje worden gezet. Verder komt hij niet.

Verwijderd

Topicstarter
.......
Als dat ooit zo stond ingesteld, is er ook nog best een kans dat dat met die BIOS reset weer veranderd is. Misschien dat dat de problemen wel veroorzaakt. :)
Dit zou wel eens kunnen want mijn snelheid is ook gereset...

• Xander
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 15:58:
Als ik hem opstart krijg ik et schermpje van mijn moederbord en daarna het check scherm waar die dingen op een rijtje worden gezet. Verder komt hij niet.
Dat probleem hoeft dus niet noodzakelijk door die 'Primary Master: None' veroorzaakt te worden...

Nogmaals mijn vraag, stond er eerst dan iets anders? Als je het niet weet kun je dat ook gewoon zeggen, in plaats van tot 3x toe mijn vraag te negeren. :X

Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al eens doorgenomen? :)

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals mijn vraag, stond er eerst dan iets anders? Als je het niet weet kun je dat ook gewoon zeggen, in plaats van tot 3x toe mijn vraag te negeren. :X

Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al eens doorgenomen? :)
Sorry ik had dit niet gezien, nee ik weet niet wat er eerst stond omdat dit scherm binnen 1 seconde altijd door sprong naar het volgende scherm.
En ja heb ik al een keer doorgenomen.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Staat er verder dan niet meer in dat scherm behalve de HD-check en de processor-snelheid, zoals een error melding?

[ Voor 12% gewijzigd door Kixtart op 07-06-2007 16:07 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Geen error melding... zoals disk failure wat ik op sommige andere topics lees...

Alleen wat over serial ports extended memory bussen enzo.

Wat er nog opstaat over de harde schijf :
First Sata 81 GB LBA, Sata-1

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2007 16:18 ]

• Xander
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 16:04:
[...]

Sorry ik had dit niet gezien, nee ik weet niet wat er eerst stond omdat dit scherm binnen 1 seconde altijd door sprong naar het volgende scherm.
Jammer, als je zeker zou weten dat het er eerst wel stond zou je op zoek moeten gaan naar hoe je je S-ATA kanalen weer als IDE kanaal 'emuleert', zoals hier gezegd wordt: McKaamos in "Primary master none?". Al kan ik die functie zo 1-2-3 sowieso niet terugvinden in de gebruiksaanwijzing van je moederbord.

Heb je al in je BIOS rondgekeken? (Kom je daar nu uberhaupt nog in? Ik vind het toch wel een beetje vreemd dat hij na het detecteren van je IDE apparaten stil blijft staan zonder enige foutmelding...)

Staat bij Advanced > Onboard Devices Configuration > IDE Functions setup alles wat aan behoort te staan nog gewoon op Enabled?

Staat bij Advanced > Onboard Devices Configfuration > NVRAID Configuration je schijf niet perongelijk toegewezen aan de RAID-controller? (Of juist perongelijk niet meer? Afhankelijk van hoe het 'vroeger' stond? :X Lastig als je dat niet weet... :P)

Staat bij Boot > Boot Device Priority 'Hard Disk' nog wel op de goede plek?

Staat bij Boot > Hard Disk Drives je S-ATA schijf er nog wel tussen?
En ja heb ik al een keer doorgenomen.
Mooi! En wat leverde dat op? Heb je je bootvolgorde ook al gecontroleerd? En heb je je HDD getest met PowerMAX?

Verwijderd

Topicstarter
1. Ja ik kom in de bios, Geen foutmelding.
2.Ja staan allemaal op enabled. Zo stonden ze eerst ook
3.Staan niet toegewezen want zo stonden ze ook niet
4.Ja staat op de goede plek
5.Ja staat er nog tussen
6. nee nog niet gecontroleerd zal het zo proberen, moet ik de dos versie downloaden of de windows xp? Ik denk de xp versie tenminste dat neem ik aan.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Als je in windows kunt komen de xp versie. Als niet zo de dos versie zodat hij ook zonder xp werkt.

vind het nog steeds vreemd dat je helemaal geen melding hebt, en gewoon hangt

[ Voor 32% gewijzigd door Kixtart op 07-06-2007 16:45 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net begonnen aan een herinstallatie van windows xp Prof. niet geformateerd zodat ik me bestanden niet kwijtraak. Hij is nu aan het installeren dus hieruit blijkt volgens mij dat het een windows fout is. Nu zal ik wel al mijn spellen opnieuw moeten installeren maar ben ik mijn documenten niet kwijt.
Ik hoop dat dit gaat lukken en alvast bedankt voor al jullie inzet. ik kom hier terug als de windows xp installatie mislukt wat ik niet denk/ hoop.

Groetjes Bart
Pagina: 1