Toon posts:

Boot Asus P5B-E

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn eigen PC in mekaar gedraaid en het systeem werkt prima maar heeft een groot nadeel; de bootsnelheid is echt teeergend traag.
De PC blijft ca 30-60seconden staan op het Intel Matrix Manager scherm, waarna het pas daadwerkelijk windows gaat laden. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Of komt dit doordat ik mijn schijven in RAID heb draaien?
Alvast bedankt,

Ruud

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 14:05:
Ik heb mijn eigen PC in mekaar gedraaid en het systeem werkt prima maar heeft een groot nadeel; de bootsnelheid is echt teeergend traag.
De PC blijft ca 30-60seconden staan op het Intel Matrix Manager scherm, waarna het pas daadwerkelijk windows gaat laden. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Of komt dit doordat ik mijn schijven in RAID heb draaien?
Alvast bedankt,

Ruud
Ja komt mede door RAID echter in je BIOS zit ook een soort 'timer' voor harde schijf detectie, die kun je veel lager zetten (expirimentern) (staat default geloof ik op 30sec.)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

2102039 - Matrix RAID option ROM's POST stalls for 1.5 minutes for devices without SMART support.

Vreemd, hier had ik laatst ook last van en een BIOS update verhielp het direct...
Heb je dat ook eens gedaan?
offtopic:
of is dit het probleem niet? :o, zou best kunnen ik heb geen kaas van Intel Matrix Storage Manager gegeten

[ Voor 15% gewijzigd door Outerspace op 07-06-2007 14:14 ]

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
@Outerspace: Ik heb geen BIOS update gedaan nee, ben bang dat er iets mis gaat... Zit er een risico aan vast? BTW BIOS update laat me wel mijn data behouden of niet?

@Kaajee: weet je waar dat ingesteld kan worden en wat het effect is van een lager ingestelde tijd?

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:53
Asus heeft "CrashFree Bios"
Simply restore corrupted BIOS data from USB flash disk
The ASUS CrashFree BIOS 3 allows users to restore corrupted BIOS data from a USB flash disk containing the BIOS file. This utility saves users the cost and hassle of buying a replacement BIOS chip.
Dus het kan eigenlijk niet mis gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Aha, misschien eens overwegen dan.

@Outerspace; De link die staat in je reply, heb je dat geinstalleerd? Of de BIOS van je mobo geupdate?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 16:33:
Aha, misschien eens overwegen dan.

@Outerspace; De link die staat in je reply, heb je dat geinstalleerd? Of de BIOS van je mobo geupdate?
Ik ben dat zelf niet geweest, ik heb gezocht op google en kwam toevallig op Tweakers.net uit. Daar zie ik trouwens nog 2 onderliggende reacties, misschien heb je er wat aan :)

Wauw, een sig!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
@Sypher: laat je alsjeblieft niet misleiden door die termen, zoals je al ziet heeft het dus nog wel degelijk een aansturing nodig om nog eens te kunnen flashen, dus een deel van het BIOS is alsnog nodig. Het komt vaak genoeg op GoT langs dat men, ondanks al deze geweldige features, alsnog zijn BIOS heeft verneukt.
Tip hoe het vrijwel nooit fout kan gaan: doe nooit via Windows, maar via de ingebouwde functie in het BIOS zelf of d.m.v. een floppy (zorg dat je goede floppies hebt, ze zijn echt heel gauw verrot. Nog beter is booten van de floppy, maar de image op een CD of zelfs HDD (indien FAT32, anders wordt het heel lastig ;)) te hebben staan, zodat die vrijwel nooit corrupt kan raken).

Alleen enkele Gigabyte borden hebben een echt veilige functie, omdat die twee BIOS chips hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door The__Virus op 07-06-2007 16:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de update geinstalleerd maar het helpt niet :( Nog steeds lange boot.

• The__Virus
Je hebt Quick Boot in de BIOS aanstaan? En de JMicron controller is uitgeschakeld (of als daar een DVD-brander ofzo op is aangesloten, als IDE geconfigureerd)?

En zet je IDE detect time-out eens op 10 seconde ofzo.

[ Voor 15% gewijzigd door The__Virus op 07-06-2007 18:08 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 14:18:
...........
@Kaajee: weet je waar dat ingesteld kan worden en wat het effect is van een lager ingestelde tijd?
Staat in je BIOS bij:
-IDE configuration
-IDE Detect Time Out (Sec)

En het effect: hopelijk dat ie sneller boot :P De default staat op 35 sec, hij kan best naar 5 of wellicht zelfs 0 sec.......

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de JMicron uitgezet, detection timeout naar 10seconden en quickboot stond al aan.
Ik heb het idee dat het wel "iets" verbeterd is, maar nog steeds duidelijk >1minuut, vooral het gedeelte voordat hij windows gaat laden duurt nog steeds vrij lang imo. Schatting van de intel matrix manager screen is 20seconden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 00:44:
Ik heb de JMicron uitgezet, detection timeout naar 10seconden en quickboot stond al aan.
Ik heb het idee dat het wel "iets" verbeterd is, maar nog steeds duidelijk >1minuut, vooral het gedeelte voordat hij windows gaat laden duurt nog steeds vrij lang imo. Schatting van de intel matrix manager screen is 20seconden.
Is er misschien een reden dat je je schijven in RAID draait? RAID is nou (meestal) niet echt goed voor de levensduur van je schijven en meestal onnodig, in dat geval zou je de RAID Controller helemaal uit kunnen schakelen wat de opstarttijd van je PC zou bevorderen.

Verwijderd

Topicstarter
het verschil in levensduur is ca 10jaar ipv 12 (2jaar dus), en ik zocht snelheidswinst bij HD toepassingen zoals simpelweg verkennen... draait als een droom zodra hij opgestart is. maar ja, dat duurt dus even :) misschien is het ook wel zo dat RAID gewoon lang duurt...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie in mijn BIOS staan 'onboard Serial-ATA BOOTROM' enabled, dit heb ik aan moeten zetten om de RAID setup te kunnen configureren. Kan dit weer uit? Of verniel ik dan mijn array?

• The__Virus
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 00:54:
[...]

Is er misschien een reden dat je je schijven in RAID draait? RAID is nou (meestal) niet echt goed voor de levensduur van je schijven en meestal onnodig, in dat geval zou je de RAID Controller helemaal uit kunnen schakelen wat de opstarttijd van je PC zou bevorderen.
Huh wtf sinds wanneer gaat de levensduur daarvan achteruit? Dat is dezelfde opmerking als dat de levensduur minder wordt als je Windows installeert ofzo 8)7. Je loopt echter het risico dat er eerder een probleem optreedt, omdat je de kans op dataverlies verviervoudigd.

@TS: nee die kun je niet uitzetten. RAID duurt gewoon even om te initialiseren, dat is bij ons ook zo (alhoewel je van zo'n nieuw bord zou mogen verwachten dat het wat sneller loopt, maar goed).

Verwijderd

Topicstarter
OK thanks.

Ik denk dat dat slijten te maken heeft met het meer intensief gebruik van de schijf door RAID. het precieze weet ik er niet van (ergens op tweakers gelezen, dat wel).
Pagina: 1