Backup hardware.... Welke???

Pagina: 1
Acties:
  • 478 views sinds 30-01-2008

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Tja iedereen heeft tegenwoordig wel schijven van enkele tientallen gigs...

Maar hoe maak je daar een backup van??

Tja als je 40Gig FTP schijf eruit knikkert wordt je daar niet vrolijker van :)

Tegenwoordig allerlei leuk spul, Zip, Jaz, DAT drives etc.... maar wat is aanteraden voor het backuppen????

(moet ook redelijk aan de prijs zijn hehe)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:07
Ik zou een 2e HD kopen en die in een wisselframe zetten. Het is snel en makkelijk. Bovendien zijn HD prijzen behoorlijk laag.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

of een Onstream tapedrive....

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:55
Hmm... onstream lijkt me

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:22
raid 5, maar dan ga je de professionele kant op.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Ja, je hebt een backup en een backup. Een goeie backup is er in ieder geval 1 die je ook buiten het gebouw kunt bewaren. Maar is die 40 Gig schijf dan volledig bezet ? Als je het op kunt lossen met DAT en die zijn er ook wel van 25 Gig. En anders is zo'n Onstream ook wel goed lijkt me. Je kunt ook de meest cruciale data backuppen, een file op de ftp die je ook op cd hebt zou ik niet backuppen.En hoe lang mag de server 's nachts down?, nou ja hij hoeft niet down maar als je gaat backuppen is het beter wanneer er geen users op zitten. Met DAT zal het wel erg lang gaan duren met 40 Gig.

Met een 2e HDD in een wisselframe moet je diskmirroring aanzetten, de files kopieren naar die schijf zou ik niet doen omdat een kopieerslag niet echt wordt gezien als een betrouwbare backup. Verder kan een backup programma niet naar een HDD schrijven, dus dan zul je iets als DAT, JAZ of Onstream moetn gebruiken.

Groeten Seq_uence

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
thx voor de replies...

Hmm die OnStream lijkt me wel oke...
maar dan SCSI, IDE of USB?? :)

Tja me SCSI moet ik zo'n tropische adaptec kaart kope van 400+ piekies...

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 08:08
OnStream is niet duur, maar toch ben ik het eens met FatalError.
Koop gewoon een tweede HD.

Verwijderd

Een kennis van mij heeft pas een 2e drive gekocht.

Hij backed nu zijn 7200 rpm 40 Gb Maxtor up op een, jawel, 2e 7200 rpm 40 Gb Maxtor :)

Ik zou RAID niet kunnen weerstaan :+

• tspawn
  • Laatst online: 16:42
De Goedkoopste oplossing is Onstream inderdaad, de duurste is DLT IV, een mooie tussen weg is DDS 40 van HP, Dit zijn zeer mooie DAT Units. Maar ja, het is gewoon het geld wat je er voor over hebt.

Verwijderd

Op maandag 24 juli 2000 21:55 schreef biobak het volgende:
raid 5, maar dan ga je de professionele kant op.
Da's wel heel erg professioneel ja.
Maar dan heb je ook wat. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

of een DVD writer, is ook leuk

edit, sorry niet gezien dat dit een verrekte oud topic was.
Forau_diavolina waarom heb je dit zitten kicken |:(

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 14:56 schreef terw_dan het volgende:
of een DVD writer, is ook leuk

edit, sorry niet gezien dat dit een verrekte oud topic was.
Forau_diavolina waarom heb je dit zitten kicken |:(
Ja idd, maar ik zit wel met etzelfde probleem, als is mijn probleem 200 GB ... Ik wil et allemaal niet kwijt, maar ik wil ook niet teveel geld kwijt zijn aan een stream ding..

Iemand adviezen??

// 2001e post :) wieuu!

Verwijderd

niemand?

• tspawn
  • Laatst online: 16:42
http://www.flectiondirect.com/HTML/

Kijk af en toe eens op die site daar hebben ze af en toe DLT streamers voor een zacht prijsje, wel refurbished maar ja, als het maar werkt toch ??

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 04:46 schreef drLiter het volgende:
niemand?
De oplossing: It painstaikingly simple!

Het gaat zeer doen, en veel tijd kosten, maar begin maar met sorteren. Alles wat belangrijk is en bewaard moet worden (alles dus) uitzoeken en bij elkaar zetten, dan op CD en van HDD flikkeren.

Maar goed, dit probleem ontstaat idd vanzelf als je, als je schijf vol is niet opruimd maar een nieuwe koopt.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op maandag 24 juli 2000 22:20 schreef seq_uence het volgende:
Met een 2e HDD in een wisselframe moet je diskmirroring aanzetten, de files kopieren naar die schijf zou ik niet doen omdat een kopieerslag niet echt wordt gezien als een betrouwbare backup. Verder kan een backup programma niet naar een HDD schrijven, dus dan zul je iets als DAT, JAZ of Onstream moetn gebruiken.
Waarom is een backupprogramma betrouwbaarder dan een goed getest backup kopieerscript? Backupsoftware doet immers precies hetzelfde? Bij een kopieeractie moet je misschien nog ff zoeken hoe je een verify moet uitvoeren...

Volgens mij zijn er zat backupprogramma's die backups naar een hardeschijf kunnen maken.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Op maandag 24 juli 2000 18:22 schreef Redje het volgende:
[afbeelding]<P>Tegenwoordig allerlei leuk spul, Zip, Jaz, DAT drives etc.... maar wat is aanteraden voor het backuppen????<P>(moet ook redelijk aan de prijs zijn hehe)
Ik gebruik een HP DDS3 DAT streamer, samen met DDS3 tapes een perecte oplossing om veel data en grote schijven te backuppen. M'n bootschijf backup ik met Ghost (schrijft het image direct naar tape) of ik met met veritas backup exec een OBDR tape aan (One Button Disaster Recovery) en daar kan ik dan zelfs direct van booten om mijn bootschijf te restoren.
Ik heb vorig jaar op de bazaar in Beverwijk 30 van die DDS3 streamers gekocht bij iemand die niet wist wat het voor dingen waren, ze kostte me maar €11,- de stuk. Uiteindelijk bleken er 3 defect te zijn. De rest heb ik verkocht waar bij ik er 5 met de minst aantal draaiuren zelf heb gehouden, er zat er een bij die nog nooit gedraaid had (On: 1 hours, Tapepulling: 0 hours)

Bovenstaand verhaal is een goedkope oplossing om te backuppen, ik geloof dat ze nieuw iets van € 690,- kosten, dat is niet goedkoop maar wel heel bedrijfszeker.

• Edmond
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-05 11:43
Een ghost backup draaien en deze branden, zeer goedkoop en werkt altijd, terugzetten?...erg eenvoudig.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:06

Exirion

Gadgetfetisjist

Oude koe en geen HA-stof.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.